Ilmastonmuutos ja lämpeneminen oli tiedossa jo 70-luvulla. Miksi itsekkäät boomerit ei tehneet mitään?
Taannoin oli silmiä avaava dokumentti telkkarissa, etsin sen nimen kohta, kertoi 70-luvun öljy-yhtiöistä. Miten ne teki tutkimuksia siitä miten fossiilisten poltto vaikuttaa ilmakehään. Silloi JO tiedettiin mitä tuleman pitää. Tutkimuksia alettiin hyssytellä ja vähätellä.
Pointti oli se että jos SILLOIN olis vähän tehty jo jotain niin nyt ei tarvisi. Mutta silloin päätettiin että ei tehdä mitään ja antaa olla, hoitakoon lapset ja lapsenlapset.
Samat mulkeroboomerit edelleen on sitä mieltä että ei koske heitä ja he ei mitään kulutustaan rajoita.
Olisi kannattanut 70-luvulla vähän kiinnostua asiasta. Ongelma olisi voitu torjua.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sama meno jatkuu koronan torjunnassakin. "Ei koske minua" on yleisin mielipide. Eilenkin todistin kaupassa n 70 v pariskuntaa shoppaamassa mattoja ilman maskeja ja turvaväliä. Itselläni fp2 maski samoin 7 ja 9 v lapsillani. Mitä itse tein kaupassa? En ole riskiryhmää kuten ko pariskunta ilman suojautumista. Vai ajatteleeko tässäkin nämä että heillå on shoppausoikeus muilla ei?
Boomerit on kus*päisiä öykkäreitä, ihan joka asiassa. Ihan uskomattomia itsekkäitä röyhkimyksiä. Omat vanhempani juuri samanlaisia.
Paljonko vanhempasi matkustivat, ostivat hilavitkuttimia, tilasivat rahdilla uusia vaatteita päivittäin, shoppailivat kauppakeskuksissa aikansa kuluksi?
Jos näin tekivät, olivat rahallisesti etuoikeutettuja, harvat tuohon aikaan pystyivät.
Reissasivat ulkomailla todella paljon. Se oli muotia 70-luvulla. Varmaan joka toinen kuukausi kävivät kaksin etelässä.
Vanhempiesi 70-luku ei kyllä ole tyypillinen 70-luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt. Ihmettelin jo silloin miksi vanhemmillani oli 4 autoa. (Siis 2 aikuista perheessä, ja äiti ei juuri koskaan ajanut).
Sama on yhä edelleen. 70+ vanhemmillani on 4 autoa ja uusi citymaasturi pitää ostaa vuoden välein. Etelässä rampataan ympäri vuoden, on kaksi mökkiä, lomaosakkeita, 4 autoa, kaksi asuntoa... kulutus kulutus kulutus!70-luvulla perheissä oli yleensä max 1 auto.
Eikä ollut, oli monta. Varsinkin maalla oli piha täynnä autoja. Ei uusia/hienoja, mutta niitä oli paljon. Ja muut vitkuttimet päälle, traktori, kelkka jne
Olen elänyt hyvin köyhän lapsuuden ja nuoruuden. Kouluttanut itseni iltaopiskelemalla. Nyt onkin siedettävä toimeentulo. Tämä on monen nykyisen eläkeläisen tarina. Niukasti elän nytkin, joka tapauksessa koko elämäni aiheuttama rasitus maapallolle tulee olemaan pienempi kuin minua nuorempien sukupolvien, joille mikään määrä tavaraa ei riitä.
En tiedä, mikä boomeri on, mutta sillä näyttää olevan erittäin tyhmiä jälkeläisiä. Kas kun historian muuttaminen ei onnistu, vaikka kuinka haukkuis ja nimittelis ja tietäis miten pitää asiat tehdä.
Kävin yläastetta 90-luvulla ja meille opetettiin "kasvihuoneilmiöstä", kuten sitä silloin nimitettiin.
Ja kyllä asia jo silloin ahdisti ja olimme hyvin tietoisia sademetsien hakkuista ja ilmastopäästöistä. Minulla oli saksalainen kaveri ja juttelimme aiheesta myös hänen kanssaan.
Ihmettelenkin aina, kenelle tämä on uusi asia. Tuulivoimaa, akkuja ja aurinkopaneeleita ei nyt olisi, jos niitä ei olisi lähdetty tuolloin kehittämään. Ei niitä huvikseen rakennella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt. Ihmettelin jo silloin miksi vanhemmillani oli 4 autoa. (Siis 2 aikuista perheessä, ja äiti ei juuri koskaan ajanut).
Sama on yhä edelleen. 70+ vanhemmillani on 4 autoa ja uusi citymaasturi pitää ostaa vuoden välein. Etelässä rampataan ympäri vuoden, on kaksi mökkiä, lomaosakkeita, 4 autoa, kaksi asuntoa... kulutus kulutus kulutus!70-luvulla perheissä oli yleensä max 1 auto.
Eikä ollut, oli monta. Varsinkin maalla oli piha täynnä autoja. Ei uusia/hienoja, mutta niitä oli paljon. Ja muut vitkuttimet päälle, traktori, kelkka jne
No on nytkin useampi auto, traktori työtä varten. Mutta kun on vain yksi ukko niin mitä sillä on väliä? En ehdi ajamaan kuin yhtä kerralla.
Ero boomereiden ja nykynuorten välillä on vain että nykynuoret täysin aivopesty koulussa ilmastopelottelulla. Ei ihme että kärsivät ilmastoahdistuksesta jne koska kouluissa pelotellaan ihan höpö höpö skenaarioilla. Todellisuudessa asia ei vaikuta Suomeen paljon ollenkaan eikä tänne ole pakko päästää ilmastopakolaisia, luonto hoitakoon.
Ryhtykäämme boomerit ilmastotalkoisiin! Laitetaan omaisuutemme ja varamme ilmastotekoihin viimeistä senttiä myöten.
Viimeinen palvelus Tellukselle.
Ei mitään asiaa yleensä uskota heti, kun ekat tutkimukset on tehty. Se vaatii pitkäjänteistä valistustyötä, monia tutkimuksia ja suosituksia. Ihmiset eivät tuosta vain suostu uskomaan, että heidän ihan normaali arkielämänsä jollain tavalla tuhoaa luontoa.
Onko ihme jos ei 70-luvulla uskottu, kun ei vieläkään kaikki usko ilmastonmuutokseen kaikista todisteista huolimatta? Ja puolet on vielä sitä mieltä, että OK ilmasto muuttuu mutta eihän suomalaisten tarvitse mitään tehdä, kun meitä on niin vähän täällä. Eli boomerit ja milleniaalit ovat aika samoilla linjoilla tässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt hyvin köyhän lapsuuden ja nuoruuden. Kouluttanut itseni iltaopiskelemalla. Nyt onkin siedettävä toimeentulo. Tämä on monen nykyisen eläkeläisen tarina. Niukasti elän nytkin, joka tapauksessa koko elämäni aiheuttama rasitus maapallolle tulee olemaan pienempi kuin minua nuorempien sukupolvien, joille mikään määrä tavaraa ei riitä.
En tiedä, mikä boomeri on, mutta sillä näyttää olevan erittäin tyhmiä jälkeläisiä. Kas kun historian muuttaminen ei onnistu, vaikka kuinka haukkuis ja nimittelis ja tietäis miten pitää asiat tehdä.
Nykyajan nuorilla on täysin utopistinen kuva ”boomereista”, kuvittelevat, miten ovat eläneet kaikkikylläisyydessä läpi elämänsä, kuten lapset ja nuoret tänä päivänä. Ei mitään hajua, kuinka etuoikeutettua elämää vain harvat ja valitut elivät tuohon aikaan.
Mutta niinhän se on, kun omatunto kolkuttaa, eikä itse viitsi tehdä mitään, huudetaan äitiä ja iskää apuun.
Onhan noita taloususkovaisia boomereita vieläkin määkimässä ympäriinsä ja paskomassa lastensa ja lastenlastensa lautaselle,
Olen syntynyt vasta 80-luvun lopussa, mutta tälläkin historian kokemuksella osaan sanoa, että ei juuri kukaan oikeasti uskonut ilmastonmuutokseen ennenkuin joskus 2010-luvulla. Ysärillä ja 2000-luvun alussa sitä tuotiin aina välillä esille ikäänkuin puheenaiheena tai mahdollisena skenaariona, ei todellisuutena. Kaikenlaiselle säästämiselle, kulutuksen vähentämiselle ja ympäristöajattelulle pyöriteltiin silmiä ja niitä pidettiin toisarvoisina asioina esimerkiksi vaurastumiseen ja matkailuun verrattuna.
Siis ei ole kauan siitä, kun matkailua oikeasti kaupiteltiin matkailu avartaa ja virkistää -mentaliteetilla. Pidettiin suppeamielisenä ja outona, jos ei halunnut laajentaa maailmankuvaansa ja lähteä minnekään omasta maasta ympäristösyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meille eka auto tuli 80-luvun alussa. Sitä ennen kauppareissu tehtiin sillä traktorilla. Mitään kelkkaturhakkeita ei ollut.
Alkaa olla aika kulunut termi toi boomer, olisko mitään omaperäisempää sanavarastossa?
Olen itse 70-luvulla syntynyt mies (1974) ja ihmettelen tätä meidän vanhempiemme teilaamista tällä sivustolla. Ensin haukuitte äidit, nyt ilmeisesti vedetään myös isämme lokaan tässä ketjussa.
Suomessahan oli aika vähän autoja 70-luvulla loppujen lopuksi. USA:ssa ja joissain muissa suurkaupungeissa savusumu (smog) oli ongelma, josta alkoi katalysaattorien yleistyminen jo silloin 70-luvulla. Täällä sen sijaan autojen huippukireästä verotuksesta johtuen piti autot tilata valmistajilta mahdollisimman riisuttuina versioina, ettei hinta karkaisi Suomalaisen maksukyvyn ulottumattomiin, joten useimmat autot olivat vielä 80-luvullakin kaasutinversioita ilman katalysaattoreita, kun esim. USA:ssa samat autot olivat jo katilla ja ruiskukoneella.
Vanha autokanta ja autojen kohtuuton kalleus on täysin valtion valitsema linja, teknologian puolesta olisimme voineet saada parempaakin jo aikaisemmin.
Suomihan autoistui muihin maihin verrattuna myöhään, joten vielä 70-luvulla varmasti autoissa oli uutuudenviehätystä ja kiinnostus niihin laajaa, autoilu toi vapautta ja laajensi elämänpiiriä, monelle niistä tuli harrastus ja elämäntapa. Siihen katsoen ei ole mikään ihme että joillain on ollut useampia autoja. Minun vanhemmillani on ollut enimmillään kaksi autoa, kun olivat vielä työelämässä. Nyt eläkkeellä pärjäävät yhdelläkin autolla. Itsellänikin on ollut kortti heti 18 vuotiaasta lähtien ja auto lähes koko ajan, vain parin autonvaihdon välillä oli jokunen kuukausi väliä autottomana, kun ei meinannut sopivaa autoa löytyä entisen tilalle :P Niiden jälkeen sitä osasi taas arvostaa autoa, miten paljon se helpottaa liikkumista ja niinollen arkielämää.
Periaatteessa saattaisin selvitä nykyiset ajoni sähköautollakin, mutta ei ole latauspistoketta (rivitaloyhtiö) ja sähköautojen hinnat ovat vielä aivan liian kalliita minulle. Käytettynä niitä ei uskalla ostaa, koska akkujen hinnat ovat kohtuuttoman kalliita myöskin, jos akkusatsin joutuisi uusimaan.
Nyt nuoret näyttämään esimerkkiä boomereille ja elämään kuten 70-luvulla.
Ainoa keino kompensoida edes vähän on leikata eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt nuoret näyttämään esimerkkiä boomereille ja elämään kuten 70-luvulla.
Eikö nuorten pitäisi näyttää esimerkkiä tekemällä kaikki nyt eri tavalla kuin kaikkiväärintehneet boomerit?
En tiedä mikä itseeni ja kavereihini vaikutti aikoinaan, mutta me ollaan oltu melkoisia hihhuleita jo kasarilla. Lueskelin mun vanhoja päiväkirjoja ja katselin meidän tekemiä videoita.
Ei oltu mitään punkkareita, vaan ihan sen aikalaisia yläastelaisia tyttöjä. Kyllähän meitä pitkin nenää katseltiin ja silmiä pyöriteltiin.
Luulen, että hiuslakasta se alkoi. Silloin oli otsonikatoa jne. Pakko olla muullaisiakin maailmalle myrkyllisiä tuotteita kuin ponnekaasut. Käytettiin vain Isadoran meikkejä, kun olivat ainoita ei eläimillä testattuja meikkejä. Kirpparivaatteet oli parhaita vaatteita. Niistähän sai tehtyä vaikka mitä.
Oli Tshernobylia ja ydinpommeja.
Olen mä vieläkin tuolla polulla ollut. Rupesin kasvissyöjäksikin (vasta) 2000 luvulla.
N48
Nykynuorena aion ottaa ilmastoteot tosissani. Ei lapsia, vain minimäärä töitä, perinnön saatuani köyhäilen sen varassa loppuelämäni, pyrkien hidastamaan talouskasvua sen minkä voin.
Rahalla saa ja hevosella pääsee.
En tiedä tuolta ajalta ketään noin leveästi eläneen. Ehkä joku pankinjohtaja, suurimmalla osalla ei ollut varaa elää noin. Eikä ole tänä päivänäkään.