Minusta on outoa, että ihmiset valittavat niin paljon tästä tilanteesta
Olisin odottanut, että ihmiset olisivat sisukkaampia ja myönteisempiä, vaikka tilanne on mikä on. Huomaan olevani itse varsin positiivisella mielellä, vaikka olen ollut normaalitilanteessa taipuvainen pessimistisyyteen ja lievään masentuneisuuteen. Minusta esim täydellinen eristäytyminen ei ole paha asia.
Kommentit (104)
Ainoastaan ärsyttää ettei pääse ulkomaille. Suomessa en tykkää matkustaa, tylsiä ja ylihintaisia kohteita.
Muuten ei eroa normaalista arjesta juuri lainkaan.
Minulla jäi kaikki harrastukset, opiskelut, juhlat, kaikki pois koronan takia. Vaikka onkin hirveä ikävä normaalia elämää niin ei minulle ole ollut vaikeaa tottua tähän. Toisaalta minun on aina ollut helppo tottua vaikeisiinkin asioihin, ja olen kärsivällinen. Tiedän, että kaikki eivät ole yhtä mukautuvaisia, joten en halua osoitella ketään syyttävällä sormella. Mutta jos joudutaan totaaliseen sulkuun niin voivat miettiä, että mitäpä tuli tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
En valita, mutta asia on mielestäni mennyt liiallisuuksiin.
Kulkutauteja on aina ollut ja tulee olemaan, Media nauttii, kun saadaan näitä parinsadan tartuntalukuja jokaikinen päivä.
Kuka tähän nyt kuolee? Joku vanhus hoitokodissa ja muutenkin olisi kohta kuollut. Joku perusterve työikäinenkin, mutta niinhän se on tavallisen kausi-infuenssankin kohdalla.
Tolkutonta hysteriaa ja vedetään maskit naamalla, vaikka koiraa metsässä ulkoilutettasiin.
Liian vähän puhutaan siitä, mitä tämä vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen. Kaikki paikat kiinni ja ketään ei saa tavata. Lapseni aloitti yliopistossa syksyllä ja mitään sosiaalistumista tietenkään ei ole tapahtunut.
Ei kukaan vaadi maskia päälle metsässä. Nyt vähän tolkkua näihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Moni työkaveri on irtisanottu, jotkut oli keväästä syksyyn lomautettuna, syksyllä hetken töissä ja nyt taas lomautettuna, varmaan ensi syksyyn asti. Että sellasta.
Sellasta se elämä on. Ehkä joillain loppuu työttömien halveeraus kun se osuukin omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan ärsyttää ettei pääse ulkomaille. Suomessa en tykkää matkustaa, tylsiä ja ylihintaisia kohteita.
Muuten ei eroa normaalista arjesta juuri lainkaan.
Mikä sinua estää matkustamasta? Lennot ja hotellit on nyt edullisia.
Ja laivoilla on hiljaista kun raksariralli loppuu.
Olen huomannut että nämä, "ei mua haittaa tää tilanne, olen jopa tyytyväinen" ovat ihmisiä, jotka pystyvät eristäytymään täysin ja tällä saavat nyt perusteltua sen jatkuvan kotoilunsa.
Ei siinä mitään jos kotona viihtyy, mutta itselleni alkaisi jo riittämään. En jaksa pitää maskia 8h päivä plus työmatkat. Haluaisin vapauden matkustaa ja viettää oikeaa lomaa, pois arjesta edes hetkeksi. Haluaisin että lapseni voisivat viettää syntymäpäiviä, haluaisin itse viettää syntymäpäiviä. Haluaisin mennä ravintolaan ilman kotiintulo aikoja. Haluaisin viettää aikaa isolla porukalla ystävien kesken, en jaksaisi pelätä tartuntaa. Eli juu, alkaa riittämään tämä ja vielä, olen hoitaja, joten lisään vielä ison sairaalan korona ongelmat listaan.
Haluaisin, haluaisin, haluaisin, haluaisin, haluaisin.......
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, haluaisin, haluaisin, haluaisin, haluaisin.......
Mikä vika on siinä että haluaa asioiden palaavan takaisin normaaliin ja on tyytymätön tähän tilanteeseen. Hyväksyn tilanteen, mutta ei minun tarvitse siitä pitää.
On naurettavaa valittaa koronasta. Maapalloa uhkaa moni muukin asia jotka voivat tapahtua hetkessä. Suuri tulivuorenpurkaus joka vaikuttaa lentoliikenteeseen ja ilmastoon, suuri auringonpurkaus suoraan maapalloa kohti joka räjäyttää kaikki muuntajat ja sähkökaitteet jotka ovat kiinni sähköverkossa, gammapurkaus maapallon lähiavaruudessa jonka säteily tappaa maasta kaiken elollisen, massamuutot elinkelvottomolta alueilta esimerkiksi Eurooppaan, maapalloon iskeytyvä tarpeeksi suuri meteoriitti, jne. jne. Korona on näihin verrattuna kovin pieni tapaus jonka laantumiseen jokainen maapallon ihminen voi vaikuttaa, ihan itse. Ja mitä tulee siihen että joidenkin mielestä korona ei ole mitenkään vaarallinen tauti niin miettikää tilannetta että Suomessa ei olisi asetettu mitään rajoituksia koronan vuoksi. Miltä tilanne silloin vaikuttaisi? Oletteko vielä sitä mieltä että vain muutama sata vanhusta muutenkin jo lähellä kuolemaa olisi sairastunut ja kuollut? Ja tiesittekö että näiden koronatoimien myötä myös tavalliset infulenssaepidemiat ovat estyneet, niitä on Euroopan aluella todettu todella paljon vähemmän kuin edellisinä vuosina. Jospa meidän tulisi jatkaa näitä rajoituksia osittain tämän pandemian jälkeen niin suojaisimme ihmiset myös infulenssalta, kun niitä koronakieltäjien mukaan kuolee enemmän kuin koronaan.
Ihan hyvä ja tarpeellinen pysähdys. Luonto hoitaa kun ihminen ei ymmärrä.
Tämän korona-pahoinvointi-hypetyksen alle jää se tosiasia, että meitä on täällä edelleen, joille korona on ollut merkittävä parannus elämänlaatuun. Vielä vuosi sitten olin luhistumassa työtaakan alle ja siihen kahden sukupolven väliseen puristukseen, kun sekä omat iäkkäät vanhemmat, appivanhemmat ja muut suvun ikäihmiset ja tietysti omat lapset ovat koko ajan vaatimassa huomiota ja huolenpitoa. Työpäivään meni työmatkoineen kymmenen tuntia ja sen jälkeen lasten harrastuskuskaukset ja siinä välissä aina jokun vanhuksen lumityöt/kipu jossain/kuuluu outo ääni/kanava hukassa televiossa/tuotko tullessani sitä ja tätä kun kerran jatkuvasti ohi ajelet... Jo pelkkä lähityöpäivä oli ollut kamala koettelemus, kun varsinaisen työnteon keskeyttää koko ajan joku kysymyksillään, turhalla jorinalla, mietitäänkö porukalla ja mietitäänkö uudelleen se mitä mietittiin jo eilen tunti, yms pakkososiaalisella ajanhukalla.
Nyt voin hyvin. Teen työt etänä viidessä tunnissa, kun ei ole keskeytyksiä ja säästän työmatkat omaksi ajaksi. Vanhuksille on koronalla perusteltu, että ei tulla minkään tekosyyn varjolla seuraa pitämään illaksi. Ostopalvelut on vihdoin kelvanneet. Nyt soittelevat keskenään ja haukkuvat mua, eli saavat toisiltaan sosiaalisia virikkeitä. Lasten harrastuksia ei aloitettu kevään jälkeen uudelleen. Nukun 2 tuntia enemmän, harrastan liikuntaa, olen kiinnostunut viimein elämästä. Vietin elämäni ensimmäistä kertaa joulun juuri niin kuin hyvältä tuntui. Muiden tarpeet ei kuluta mua henkiseksi luurangoksi. Elämä on ihanaa.
Syksyllä 2019 on ollut jo korona, ei vaan tiedetty. Jos vaan lopetetaan testit ja jatketaan elämää, kuten ennen?
Sitä mitä ei tiedä, ei satuta.
Miksi ei voi tehdä näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä varmaan kuitenkaan ole täydellisesti eristäytynyt? Mutta muuten olen kyllä vähän samaa mieltä, ei meillä tässä ole vielä ollut kovin paho tilanne Suomessa.
Olen ollut jo kohta vuoden täydellisesti eristäytyneenä.
ap
Mitä jos kaikki muutkin olisivat? Et taitaisi saada ruokaa kaupasta etkä juuri mitään muutakaan, jos joka ikinen ihminen maailmassa olisi täysin eristyksissä.
Pitää pystyä näkemään oman kuplan ulkopuolelle, vaikka itse viihtyisikin siellä kuplassa.
Jos vaan sinä ja joku muu on saattanut sopeutua hyvin tilanteeseen ei se tarkoita että se onnistuisi kaikilta. Tilanteita on niin erilaisia ja mm. etäsuhteet kårsivät myöa tästä ajasta. Monilla työt menneet ja ei sosiaalista elämää.
Nuorilla ja lapsilla peruttu kaikki harrastukset
Minusta jokaisella on oikeus tuntua siltä kuin tuntuu ja minusta ainakin on tuntunut hemmetin pahalta tämä aika, siihen on syyt ja ei sinulla ole oikeutta nurista siitä miten "pitäisi olla sitkeänpi"-varsinkin kun tätä saagaa on kulunut jo vuosi. Mielenterveys on monilla (myös minulla) koetuksella ja se on ihan inhimillistä
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä 2019 on ollut jo korona, ei vaan tiedetty. Jos vaan lopetetaan testit ja jatketaan elämää, kuten ennen?
Sitä mitä ei tiedä, ei satuta.
Miksi ei voi tehdä näin?
Vastatkaa
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö aloittaja kuinka moni on menettänyt työnsä koronan takia? Mutta ollaan vaan iloisella mielellä joo 👍
Tiedän. Olen elänyt 90-luvun alun laman. Tiedän mitä on massatyöttömyys. Suosittelen opettelemaan kiitollisuutta. Se on yksi keino selvitä vaikeista tilanteista. Ja nyt olen ihan vakavissani.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan sinä ja joku muu on saattanut sopeutua hyvin tilanteeseen ei se tarkoita että se onnistuisi kaikilta. Tilanteita on niin erilaisia ja mm. etäsuhteet kårsivät myöa tästä ajasta. Monilla työt menneet ja ei sosiaalista elämää.
Nuorilla ja lapsilla peruttu kaikki harrastukset
Minusta jokaisella on oikeus tuntua siltä kuin tuntuu ja minusta ainakin on tuntunut hemmetin pahalta tämä aika, siihen on syyt ja ei sinulla ole oikeutta nurista siitä miten "pitäisi olla sitkeänpi"-varsinkin kun tätä saagaa on kulunut jo vuosi. Mielenterveys on monilla (myös minulla) koetuksella ja se on ihan inhimillistä
Masennuksesta voi nousta ja elämää voi rakentaa niistä palasista mitä on jäljellä. Suosittelen avaamaan ovia luovuudelle ja ajattelemaan koko elämän uusiksi. Nyt ei ole enää niin kuin ennen. Kukaan ei tule tässä tilanteessa palauttamaan elämääsi entiselleen. Sinun kannattaa ottaa itse ohjat käsiisi ja luoda jotain uutta mistä nautit.Vastuu on sinun.
En minäkään ole kohta vuoteen jäynyt missään muualla kuin ruokakaupassa kerran viikossa.
Ihan normaalisti kuitenkin olen ulkona tuntikausia.
yksilö voi noudattaa suosituksia ja voimakkaita suosituksia ja eristäytyä, mutta jos valtio ei saa edes rajoille tulijoiden tastausta järjestettyä niin kaikki tuo on aikalailla turhaa. Samalla laitetaan satojen tuhansien ihmisten terveys ja toimeentulo vaakalaudalle suosituksilla, rajoituksilla ja kielloilla niin voi jotain valitusta alkaa jo ansaitusti kuulua