Minusta on outoa, että ihmiset valittavat niin paljon tästä tilanteesta
Olisin odottanut, että ihmiset olisivat sisukkaampia ja myönteisempiä, vaikka tilanne on mikä on. Huomaan olevani itse varsin positiivisella mielellä, vaikka olen ollut normaalitilanteessa taipuvainen pessimistisyyteen ja lievään masentuneisuuteen. Minusta esim täydellinen eristäytyminen ei ole paha asia.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu.
Mua ihmetyttää kohteeton kiukuttelu ja kollektiivinen ruikutus.
Missä on resilienssi, positiivisuus ja priorisointi?
Sekä ennen kaikkea: yhteishenki?En usko, että kyse on resilienssin tai edes yhteishengen puutteesta. Faktojen valossa vain tilanne ei näyttäydy niin vakavalta, kuin mitä toimenpiteet ja päättäjien sekä median puheet antavat ymmärtää. Jos kyseessä olisi sotatila, tai virus joka oikeasti uhkaisi useimpien henkeä, rajoituksiin suhtauduttaisiin vakavammin. Mielestäni haittoihin nähden jopa yllättävän hyvin näitä rajoituksia noudatetaan.
Tulkitset faktoja omasta näkökulmastasi. Kaikki eivät tulkitse faktoja samoin kuin sinä.
Faktat eivät ole tulkintakysymyksiä, siksi ne ovat faktoja. Kotonaan kuolleiden mediaani-ikä on 84 vuotta, ja yli 95% on muita perus- tai pitkäaikaissairauksia. Miten itse tätä "tulkitset", ja perustelet koko kansaa koskevia rajoituksia?
Muistathan, että mediaani-ikä on eri asia kuin keski-ikä? Eli puolet kuollesta on olleet yli 84-vuotiaita ja puolet taas alle 84-vuotiaita (iältään siis mitä tahansa 0:sta 83:een). Vaikka puolet olisi olleet kaikki alle 20-vuotiaita (mitä toki ei nyt ole) ja puolet yli 84-vuotiaita, mediaani-ikä olisi silti 84 vuotta.
Toki muistan. Ja lähes 90% kuolleista on ollut yli 70-vuotiaita.
Muistathan sinäkin tämän (THL):
Menehtyneiden osuus kaikista oireisista ja oireettomista koronavirustartunnoista on merkittävästi pienempi kuin tapauskuolleisuus. Tämänhetkisten kansainvälisten arvioiden mukaan luku vaihtelee 0,2-0,8 prosentin välillä koko väestössä. Monia tutkimuksia ei kuitenkaan ole vielä vertaisarvioitu. Tanskassa on alustavasti arvioitu, että 17–69 vuotiaissa tartunnan saaneissa koronavirustautiin liittyviä kuolemia on noin 0,08 prosenttia.
En minäkään.. Aina voi lähteä ulos lenkille, meillä on lähes kaikilla netit ja puhelimet ja yhteyttä voi pitää niiden kautta. Kerrankin voi keskittyä siihen omaan elämään. Olen alkanut tekeen taas käsitöitä, aloittanut lenkkeilyn, nautin kun ei ole kiire mihinkään eikä pakollisia kyläilyjä. Asioista pitää etsiä aina se positiivinen puoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse puolestaan ihmettelen, että ihmiset ovat sopeutuneet näinkin hyvin. Muistatteko joskus esim vuonna 2005, asiat olivat mielestäni todella paljon paremmin kuin nyt. Ihmisillä oli valittamista siitä ja tästä, esim. siitä kun junassa kailotetaan kännykkään ja se häiritsee. Myös ennen pandemiaa asiat olivat aika hyvin, mutta ihmiset valittivat kaikenlaisesta. Nyt sitten yhtäkkiä kaikki harrastavat kotona ja kulkevat lappu naamalla ulkona kuin ei mitään. Luulin, että useammat olisivat jo flipanneet ja menettäneet toivonsa, kun pandemia on ihan oikeastikin tuonut monelle ylimääräistä vaikeutta.
90-luvun laman aikanakaan ei valitettu näin paljon. Silloin oltiin kai vielä sisukkaampia.
Et tiedä sitä kun ei ollut nettiä keskustelupalstoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valita, mutta asia on mielestäni mennyt liiallisuuksiin.
Kulkutauteja on aina ollut ja tulee olemaan, Media nauttii, kun saadaan näitä parinsadan tartuntalukuja jokaikinen päivä.
Kuka tähän nyt kuolee? Joku vanhus hoitokodissa ja muutenkin olisi kohta kuollut. Joku perusterve työikäinenkin, mutta niinhän se on tavallisen kausi-infuenssankin kohdalla.
Tolkutonta hysteriaa ja vedetään maskit naamalla, vaikka koiraa metsässä ulkoilutettasiin.
Liian vähän puhutaan siitä, mitä tämä vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen. Kaikki paikat kiinni ja ketään ei saa tavata. Lapseni aloitti yliopistossa syksyllä ja mitään sosiaalistumista tietenkään ei ole tapahtunut.
Mistä sä tiedät että joku vanhus olis kuollu parin vuoden sisään kuitenkin? Melkonen tietäjä taidat olla. Minäpä tiedän sen että vanhuksetkin haluavat elää. Ja jos he sairastuvat niin heidätKIN tulee hoitaa.
Eikä kausi-influessaan perusterve työikäinen kuole.
Koska olemme sivistysvaltio niin sairaat ihmiset hoidetaan. Sen vuoksi tätä koronaa yritetään rajoittaa koska hoitopaikat eivät riitä jos tilanne ryöpsähtää käsiin. Täällä ei haluta antaa ihmisten kuolla tarkoituksella kuten entisessä sivistysvaltio Ruotsissa.
Ihan virallisten THL:n lukujen mukaan lähes kaikki koronaan kuolleet ovat olleet laitoshoidossa. Joko vuodeosastolla tai hoivakodeissa. Eli niitä jotka vain odottavat kuolemaa. Ja kyllä influenssaan voi kuolla ihan perusterveet ihmiset (jopa lapset). Influenssa on oikeasti vaarallinen tauti, eikä sitä sairasteta oireettomana, kuten koronan tapauksessa moni tekee.
Hoivakoti-ihmiset eivät odottamalla odota kuolemaa, eivätkä ole mitenkään akuutisti kuolemassa. Ei hoivakoti-asuminen tarkoita sitä että on jokin lähes välittömään kuolemaan johtava sairaus. Se voi olla niinkin yksinkertainen vaiva kuin huimaus, joka vaivaa todella monia vanhuksia, eivätkä sen vuoksi voi asua enää omassa kodissa. Muutoin elävät sitten ihan normaalia elämää, mutta turvallisemmassa ympäristössä kuin mahdollisesti yksin omassa kotona.
Influenssa on vaarallinen erityisesti astmaatikoille. Pitäisikö heidätkin sitten sinun logiikallasi jättää hoitamatta? Kuolevat kohta astmaansa kuitenkin.
Oletko ollut töissä hoivakodissa? Minä olen, ja kyllä ne käytännössä lähes kaikki odottavat kuolemaa. En ole hoitanut ainuttakaan pelkästään huimauksen takia palvelutaloon tullutta. En itse haluaisi sellaista vanhuutta ja viimeisiä vuosia, enkä toivo sitä omille vanhemmilleni.
Hoidamme vanhuksia niin pitkälle, koska uskomme, että se on tapa kunnioittaa ja arvostaa heidän elämää. Kuolema kuitenkin kuuluu elämään, ja hyvä kuolema on saada kuolla ilman kärsimystä hyvissä ajoin. En usko että kukaan valitsisi itselleen viimeisiä vuosia vaipoissa ja muistisairaana, jos näkisi itsensä ennakkoon palvelutalossa. On rakkautta päästää irti ajoissa.
Olen pitänyt lukemattomia vanhuksia kädestä kiinni kuolemaa odotellessa. Olen silitellyt ahdistuneita vanhuksia, jotka rynkyttävät ovia päästäkseen ulos. Olen juossut muutamia pakoon. Annan päivittäin sekä masennuslääkkeitä että rauhoittavia. Olen kuunnellut loputonta valitusta, että pääsisipä jo pois, voi kun saisi kuolla.
Totta on, että osa voi ihan hyvin. Mutta kun heidän aikansa tulee, turha on loputtomiin lähteä lääkitsemään ja yrittämään estää niinkin luonnollista asiaa kuin kuolema. Kuolema ei ole paha asia. Se on vanhuudessa kaunis päätös hyvälle elämälle. Me muut jäädään tänne vielä.
Hyvä saattohoito olisi paljon parempi vaihtoehto kuin tahallinen elämän pitkittäminen.
Minut tekee alakuloiseksi se, että ei edes pääse mihinkään jos vaikka tahtoisi mennä. En välttämättä menisi muutenkaan mutta se tietoisuus, ettei voi on todella tyrmäävä ja masentava .
Ja se, että ihmisiä pitää nyt pelätä. Jos joku lenkkipolullakin tulee liian lähelle, niin pelästyn. 2 metrin turvaetäisyys on aika iso kun on tottunut sujuvasti luovimaan Stadin ruuhkissa.
Tiedätkö aloittaja kuinka moni on menettänyt työnsä koronan takia? Mutta ollaan vaan iloisella mielellä joo 👍
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä että suurinosa ketjun porukasta on työttömiä tai kotirouvia joiden elämisen maksaa joku muu.
Jos olisi työ ja toimeentulo olisi vähän niin ja näin, niin kyllähän nuo yliampuvat koronatoimenpiteet tulisivat vähän toisenlaiseen tarkasteluun
Nimenomaan niiden, joilla työn kanssa on koronan takia vähän niin ja näin, pitäisi olla oikein harvinaisen motivoituneita rajoitusten noudattamiseen. Uusi-Seelanti on oikeasti hyvä esimerkki siitä, että kun todella tiukkoja rajoituksia noudatetaan hetkellisesti tunnollisesti koko kansan voimin, tartunnat saadaan minimiin ja yhteiskunta voidaan avata. Mitä vähemmän rajoituksia noudatetaan, sitä pitempään jatkuu tämä kiikun-kaakun -tilanne, jossa yhteiskuntaa ei voida avata, kun tartuntoja on tasaisen paljon, mutta jänkkääjät eivät suostu myöskään rajoittamaan rankalla kädellä, kun tilanne ei ole vielä tarpeeksi paha.
Jos sinä ja muut oikeasti huonossa tilanteessa olevat nyt ottaisitte sen lusikan kauniiseen käteenne ja ihan itse omilla teoillanne pitäisitte huolen, että tartunnat vähenevät huomattavasti, saataisiin tämä yhteiskunta auki ja teillekin töitä. Mutta kun ei. Kun pitää ehdoin tahdoin vängätä se oma tilanne entistä huonommaksi, kun ei osata nähdä niitä kokonaisuuksia, vaan harmitellaan vain sitä omakohtaista tämän sekunnin tilanteen kurjuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä että suurinosa ketjun porukasta on työttömiä tai kotirouvia joiden elämisen maksaa joku muu.
Jos olisi työ ja toimeentulo olisi vähän niin ja näin, niin kyllähän nuo yliampuvat koronatoimenpiteet tulisivat vähän toisenlaiseen tarkasteluun
Nimenomaan niiden, joilla työn kanssa on koronan takia vähän niin ja näin, pitäisi olla oikein harvinaisen motivoituneita rajoitusten noudattamiseen. Uusi-Seelanti on oikeasti hyvä esimerkki siitä, että kun todella tiukkoja rajoituksia noudatetaan hetkellisesti tunnollisesti koko kansan voimin, tartunnat saadaan minimiin ja yhteiskunta voidaan avata. Mitä vähemmän rajoituksia noudatetaan, sitä pitempään jatkuu tämä kiikun-kaakun -tilanne, jossa yhteiskuntaa ei voida avata, kun tartuntoja on tasaisen paljon, mutta jänkkääjät eivät suostu myöskään rajoittamaan rankalla kädellä, kun tilanne ei ole vielä tarpeeksi paha.
Jos sinä ja muut oikeasti huonossa tilanteessa olevat nyt ottaisitte sen lusikan kauniiseen käteenne ja ihan itse omilla teoillanne pitäisitte huolen, että tartunnat vähenevät huomattavasti, saataisiin tämä yhteiskunta auki ja teillekin töitä. Mutta kun ei. Kun pitää ehdoin tahdoin vängätä se oma tilanne entistä huonommaksi, kun ei osata nähdä niitä kokonaisuuksia, vaan harmitellaan vain sitä omakohtaista tämän sekunnin tilanteen kurjuutta.
Luulet varmaan olevasi suurikin ajattelija. Tosiasiassa olet empatiakyvytön idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö aloittaja kuinka moni on menettänyt työnsä koronan takia? Mutta ollaan vaan iloisella mielellä joo 👍
Ei ne työt ainakaan takaisin tule, jos rajoituksia ei jakseta noudattaa ja tilanne pitkittyy ja pahenee. Sitten voisivat tullakin, jos jokainen ottaisi itseään niskasta kiinni ja toteaisi, että ei tässä nyt muu auta kuin seurata ohjeita, että joskus päästään taas lähemmäksi normaalia elämää. Mutta valittaminen on ilmeisesti kivampaa.
Moni työkaveri on irtisanottu, jotkut oli keväästä syksyyn lomautettuna, syksyllä hetken töissä ja nyt taas lomautettuna, varmaan ensi syksyyn asti. Että sellasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet varmaan olevasi suurikin ajattelija. Tosiasiassa olet empatiakyvytön idiootti.
Niin ehkä olenkin, mutta en sentään ole vastuuta pakoileva ja valittava surkimus, jolla ei ole munaa itse tehdä oman asiansa eteen mitään muuta kuin syytellä toisia tilanteesta, joka ei ole kenenkään vika ja joka ei mene ohi lapsellisella kiukuttelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä varmaan kuitenkaan ole täydellisesti eristäytynyt? Mutta muuten olen kyllä vähän samaa mieltä, ei meillä tässä ole vielä ollut kovin paho tilanne Suomessa.
Olen ollut jo kohta vuoden täydellisesti eristäytyneenä.
ap
Miksi? Vähän liioittelua tuollainen jo...
Vierailija kirjoitti:
Olen täsmälleen samaa mieltä ap:n kanssa, vaikka olen - voi kauhistus sentään! - tapahtuma-alalla. Olen myös yh ja etäkoulun kannattaja. Taloudessani kaikki on minun varassani.
Joo, työt ja toimeentulo ovat nyt heikossa jamassa, mutta tilanne on väliaikainen. Se paranee vielä ja sen jälkeen rahatilannekin paranee.
Kenenkään ei tarvitse vaarantaa elämäänsä ja terveyttään sen vuoksi, että mulla olisi töitä. Toivoisin taudin tukahduttamista, jolloin voisimme rajojen sisällä elää vapaammin ja talouskin kohenisi. Koulunkäyntikin olisi taas turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne työt ainakaan takaisin tule, jos rajoituksia ei jakseta noudattaa ja tilanne pitkittyy ja pahenee. Sitten voisivat tullakin, jos jokainen ottaisi itseään niskasta kiinni ja toteaisi, että ei tässä nyt muu auta kuin seurata ohjeita, että joskus päästään taas lähemmäksi normaalia elämää. Mutta valittaminen on ilmeisesti kivampaa.
Mä taas en tunne yhtäkään työnsä pandemian vuoksi menettänyttä, jolla olisi varaa matkustella, käydä baareissa, shoppailemassa, kampaajalla, kuntosaleilla jne. Ihan joutuvat noudattamaan rajoituksia ja suosituksia, koska rahatilanteen vuoksi ei ole muuta mahdollisuutta.
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse puolestaan ihmettelen, että ihmiset ovat sopeutuneet näinkin hyvin. Muistatteko joskus esim vuonna 2005, asiat olivat mielestäni todella paljon paremmin kuin nyt. Ihmisillä oli valittamista siitä ja tästä, esim. siitä kun junassa kailotetaan kännykkään ja se häiritsee. Myös ennen pandemiaa asiat olivat aika hyvin, mutta ihmiset valittivat kaikenlaisesta. Nyt sitten yhtäkkiä kaikki harrastavat kotona ja kulkevat lappu naamalla ulkona kuin ei mitään. Luulin, että useammat olisivat jo flipanneet ja menettäneet toivonsa, kun pandemia on ihan oikeastikin tuonut monelle ylimääräistä vaikeutta.
90-luvun laman aikanakaan ei valitettu näin paljon. Silloin oltiin kai vielä sisukkaampia.
Ei ollut näitä reaaliaikaisia valitusfoorumeita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset. Me asumme maailman parhaassa maassa. Kaupoissa on ylellisesti kaikkea. Infrastruktuuri toimii loistavasti. Taloissa on lämmintä ja kesä on tulossa kovaa vauhtia. Ihan vakavasti ottaen, mikä hätä meillä tässä on.
+ravintolat ja jopa baarit on auki, kylpylään voi mennä, matkustaa etc. Jokainen tietysti määrittelee itse riskin minkä haluaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en tunne yhtäkään työnsä pandemian vuoksi menettänyttä, jolla olisi varaa matkustella, käydä baareissa, shoppailemassa, kampaajalla, kuntosaleilla jne. Ihan joutuvat noudattamaan rajoituksia ja suosituksia, koska rahatilanteen vuoksi ei ole muuta mahdollisuutta.
- eri -
Ansiosidonnaisella luulisi riittävän vielä paremmin kun jopa peruspäivärahallakin voi tehdä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -Ansiosidonnaisella luulisi riittävän vielä paremmin kun jopa peruspäivärahallakin voi tehdä asioita.
Ei riitä, jos on perhe elätettävänä ja asuntolaina maksettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kansalaisten pitää ottaa lusikka kauniiseen käteen ja kaikki mahdollinen vastuu, kun päättäjät haluavat ottaa porukkaa ulkomailta ym.? Syö motivaatiota, että tartunnan tuojia otetaan tahallaan. Eihän siinä ihmisten kuuliaisuus vaikuta, jos tartuntojen tuodaan ulkopuolelta.
Jotkut ihmiset tuntuvat uskovan niin, että valitus auttaa.