Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Eikö äitiyslomalla saa opiskella, jos saa ansiosidonnaista ä-rahaa?

Vierailija
04.08.2006 |

Alkoi kauhistuttaa, sillä teen väitöskirjaa työni puolesta ja vauva ehtii syntyä ennen kuin väittelen. Enkö voi tehdä mitään kursseja tai saada mitään merkintöjä äitiysloman ajalta ilman, että menetän ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan?

Toivottavasti joku osaa vastata!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin itse selvittää asiaa, niin kela ei osannut vastata mitään, eikä oppilaitos liioin.

...joten järkeilin itse - jos en saa muita kela-etuuksia kuin äitiyspäivärahan, en siis opintorahaa tms. niin mistä se kela saisi edes tietää minun olevani opiskelija?

Näin myös toimin, eikä kukaan ole huudellut perään.

Vierailija
2/6 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet oikeassa! Joskus aikoinaan nimittäin laskettiin niin, että menetti jokaisesta opintoviikosta yhden viikon ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan. Itselläni tuo väitöskirjan opintopistemäärä 120 ov tulee ihan varmasti reksteriin äitiysloman aikana, ja siksi säikähdin kunnolla, että jäänkö kokonaan ilman ansiosidonnaista rahaa. Mutta eiköhän se nyt olisi ihan älytön systeemi? Varmaan yliopistollakin (jossa olen töissä) jo puuttuisivat moiseen vääryyteen. Toivon ainakin niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kerralla olin gradupiirissä ja proseminaarissa ja kävin joillain luennoilla, ja näistä tuli merkinnät opintorekisteriinkin vasta äitiysloman jälkeen.

Toisen äitiysloman aikana jätin vihdoin gradun ja sain muitakin merkintöjä rekisteriin ja jopa valmistuin. Ei ole Kelasta karhuttu rahaa takaisin, vaikka muuten ovat olleet varsin aktiivisia takaisin perittävien opintotukien kanssa. Jälkimmäisestä tapauksesta on aikaa jo kolme vuotta.

Vierailija
4/6 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse väittelin äitiyslomalla ollessani. Mieleeni ei edes juolahtanut, että sillä olisi ollut jotain vaikutusta ansiosidonnaiseen äitiyspäivärahaan (kun en siis hakenut samaan aikaan opintotukea tms).

tarkoitatko nyt noilla opintopisteillä tutkintoon sisältyviä teoreettisia kursseja? Vai itse väitöskirjan laatimisesta tulevia?

Viimeksimainituthan kai kolahtavat tilille vasta, kun vastaväittäjä on antanut lausuntonsa ja väitöstyö on hyväksytty tiedekunnassa. Sitä hyväksyntää voit kai hakea milloin itse haluat, siis vaikkapa äitiyspäivärahakauden päätyttyä?

Vierailija
5/6 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nostat samalla opintotukea.

Vierailija
6/6 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä olen ollut jo vuosia töissä. Lähinnä pelkäsin tuon ansiosidonnaisen ä-päivärahan puolesta. Mutta hyvä, jos nykyään saa suorituksia ilman, että menettää tuon rahan.

Sinulle, joka olit väitellyt ä-loma aikana: Tarkoitin nimenomaan väitöskirjasta tulevia opintoviikkoja/pisteitä. Teoreettiset opinnot ovat jo rekisterissä. Ja EI, en voi odottaa äitiysloman loppuun, sillä saan väitöskirjan valmiiksi jo ennen äitiyslomalle jäämistä, mutta väittely olisi sitten äitiysloman aikana. Tästä syystä olen siis aivan varma, että merkintä itse väitöskirjasta tulee äitiysloman aikana. Mutta hyvä, jos e aiheuta mitään ongelmia!

Kiitos vastuksistanne!

Ap