Mitä kirkkoon kuulumattomalle ihmisen ruumiille tapahtuu Suomessa?
Jos ei kuulu mihinkään uskontokuntaan? Joutuuko poltetuksi? Haluan, että minut haudataan maahan vaikken olekaan kristitty.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan haudata kunhan omaiset maksavat hautapaikan
Omaiset maksaa aina hautapaikan, kuuluu kirkkoon tai ei.
Mutta kirkkoon kuulumaton hautadaan kuten omaiset tai vainaja eläessään toivonut. Kirkkoon kuulumaton ei saa siunauspäivää lauantaille mutta muille arkipäiville kyllä - se isoin ero kirkkoon kuuluviin. Halutessaan papinkin saa, ja kanttorin. Joko tuhkaus tai arkkuhautaus.
Mikä ihmeen siunaus kirkkoon kuulumattomalle? Vaikka tiedän että tuttu mies siunattiin vaikka ei kuulunut kirkkoon, sisarukset järjestivät hautajaiset eivätkä halunneet että vanha äiti järkyttyisi.
Vierailija kirjoitti:
Voi kirkkoon kuulumaton olla muutakin kuin ateisti.
Niin minulla on suora yhteys kaikki isään enkä tarvitse välikäsiä.
Ei voisi hyvinkin ostaa etelä-suomesta hehtaarin metsää a 8 tonnia ja sinne keskelle Kummeli ja minä hauta aarteiden kanssa.
Ehkä joku 6 x 6 m alue kivikasa ympärillä jonkinsorttinen kivi jA kettinki järjestelmä. Voivat periäjät zitten tienata metsä rahoja haudallani sen sijaan että halpa ne olisi kuluerä niin tuokin ilmaista rahaa. Tai ehkä rauhoitan oraville.
Mielessä kun 4 pikkuorava jotka juoksivat kilpaa minun, puun ja kiven ympäri. Liikuin huomasivat minut ja juoksivat pois. Mutta kymmenisen minuuttia toi jatkui. Saisivat siinä juosta mun ympäri niin paljon ku huvittaa vuosituhannet!
Lahjoitan kalmoni lääketieteen opiskelijoille, lääkis hoitaa tuhkauksen, kunhan ovat oppiakseen leikelleet tarpeeksi. Mitä järkeä perikunnan on ostaa kallista arkkua/uurnaa, jota "käytän" viikon? Eihän "minua" ole enää olemassa!
Vierailija kirjoitti:
On kyllä näiltä ketjun uskovaisilta sellaisia kirjoituksia, että eroaisin kirkosta jos en olisi sitä jo heti täysi-ikäistyttyäni tehnyt. 😝
Minusta jotenkin tuntuu, että osa uskovaisista (ja etenkin lestadiolaisista) on jotenkin saatu pelkäämään kuolemista ja helvettiä tai mikä se onkaan. Voin kertoa, että elämä on todella paljon parempaa kun voi elää ilman sellaisia pelkoja. On myös mielenterveyttä tukevaa, ettei tarvitse uskoa paitsi syntyneensä perisynnin riivaamana, varsinkaan olevansa kykenemätön vapautumaan siitä millään omilla ponnistuksillaan.
Me kaikki kuolemme joskus, surullista mutta totta. Ihan neutraalisti voi niistäkin asioista puhua ja jopa suunnitella omat muistoilmoituksensa ja hautajaisensa, asiasta ahdistumatta. Kai ne ovat jonkinlaisia lifestyle choiceja nekin. Kyllä minä ainakin haluaisin vaikkapa kaikkien tuttavieni saavan tiedon poismenostani viipymättä. Ja kyllä meidän ruumiimme maatuvat tai palavat ihan riippumatta siitä, kuvittelemmeko menetämme taivaaseen tai emme.
Ei meillä kirkkoon kuulumattomilla pääsääntöisesti ole mitään halua tai mielenkiintoa kirkollisiin toimituksiin. Saatamme silti haluta avioitua mutta emme todellakaan halua kirkkohäitä, saatamme haluta lapsiakin vaan emme niiden kastamista. Minua ihmetytti joulukuussa täällä ollut palstakommentti, jossa ilkeänsävyisesti todettiin että ette varmaan sitten tule kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululaulujakaan. Ihan neutraalisti todettuna emme todellakaan tule, ihan vieras ajatuskin minulle. Hautajaisetkin me saatamme haluta, mutta ei kiitos kirkollisia toimituksia.
Kukaan meistä ei voi tietää, mitä kuolemamme jälkeen tapahtuu. Sen kuitenkin tiedän, ettei se ole mitään mitä kenenkään meistä tarvitsisi pelätä. Lähetän teille ketjun uskovaisille lämpimiä ajatuksia ja toivon sydämestäni, että saatte kokea tasapainoa ja onnellisuutta ihan tässä nykyisessä elämänne ja kohtelette muita ystävällisesti. ❤️
"On kyllä näiltä ketjun uskovaisilta sellaisia kirjoituksia, että eroaisin kirkosta jos en olisi sitä jo heti täysi-ikäistyttyäni tehnyt. 😝"
Saisiko jotain perustetta tälle kommentille? Täällä on ollut ikäviä kommentteja susien ruoaksi tai motarin viereen heittämisestä, mutta luulisi jokaisen ymmärtävän, etteivät ne vastaukset ole uskovaisten näppiksiltä.
Sanomalla "me kirkkoon kuulumattomat" otat itse itsellesi aika suuren mandaatin puhua kaikkien kirkkoon kuulumattomien suulla. Kirkkoon kuulumattomat ovat hyvin sekalainen porukka, ei kaikki ole sinun kaltaisia tai ajattele ollenkaan niin kuin sinä. Olet väärässä mm siinä, että kirkkoon kuulumaton ei todellakaan haluaisi kirkkohäitä. Moni kirkkoon kuulumaton haluaa. Ja tunnen myös usemman kirkkoon kuulumattoman, joka osallistuu myös niihin kauneimpiin joululauluihin. Jotkut kirkkoon kuulumattomat myös haluavat sen papin siunauksen hautajaisissaan vaikka eivät muuten kirkosta välittäisikään.
Ei siis yleistetä liian rankalla kädellä, joko?
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitan kalmoni lääketieteen opiskelijoille, lääkis hoitaa tuhkauksen, kunhan ovat oppiakseen leikelleet tarpeeksi. Mitä järkeä perikunnan on ostaa kallista arkkua/uurnaa, jota "käytän" viikon? Eihän "minua" ole enää olemassa!
Fiksua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahden motarin varteen kipataan
Jos noin tehtäisiin, paikasta tulisi hautarauhan suojaama paikka ja moottoritie laitettaisiin siitä kohtaa poikki.
Niinpä! Suomessa lakien mukaan paikkaan, mihin ihminen on haudattu suojaa hautarauha, eikä hautapaikalle voi rakentaa mitään. Siksi hautaus on keskitetty hautausmaille. Hautausmaa voi olla uskontokunnan tai muun yhteisön hallinnassa ja hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki kauniit arkut ole kalliita. Ilman arkkua ei vainajaa krematorioon tuhkattavaksi oteta, arkku on siis pakollinen, vaikka tuhkattaisiinkin. Perikunta ei arkkua tai uurnaa maksa, vaan ne maksetaan joko kuolinpesän eli vainajan varoista tai varattomien kuolinpesien tapauksessa valtio kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin varautua, ettei ruumistasi välttämättä oteta sinne.
Jos kuolet esim. tulipalossa tai onnettomuudessa, jossa ruumis tuhoutuu jotenkin, jos joudutaan tekemään ruumiinavaus, jos kuolet tautiin, jossa on opiskelijoille tarttumisvaara, jos ruumiisi löydetään liian myöhään, jos sairaala ei huomaa asiasta ajoissa, jos joku omainen vastustaa asiaa, jos yliopistolla on ruumiskaapit täynnä, jos asiaa hoitava henkilö on lomalla...
t. "30v ajan asiaa läheltä seurannut"
Voi kirkkoon kuulumaton olla muutakin kuin ateisti.