Nyt lasten ja nuorten harrastukset auki ja pian
Tässa on nyt jo monta kuukautta yritetty ulkona harrastaa, mutta kyllä se nyt on oikeasti aika vaikeaa. Tuolla maastossa (missä oma lapsi yrittää harjoitella yleisurheilua) on uimarit tekemässä rintauintiliikkeitä ilmassa, kaunokuistelijat pyörimässä piruetteja lenkkereissa, sählynpelaajat juoksemassa peruskuntolenkkiä jne. Mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää!
Ja meidän kunnassa tehtiin kaikken urheiluseurojen kesken tutkimus, jonka mukaan ohjatuissa liikuntaryhmissä ei ole YHTÄKÄÄN tartuntaa eikä edes altistusta. Millä perusteella siis lasten harrastaminen sisätiloissa on edelleen kielletty?
En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään.
Kommentit (247)
No, miten ne lapset ja nuoret jaksaa sietää terveyden menetyksen, joka koronatartunnasta voi seurata? Onko herrantertuille nyt tullut elämän ensimmäinen pettymys. Nyt on helppoa olla samaa mieltä siitä, että vanhemman tärkein tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksiä. Ihan sietämättömiä ovat nimittäin nämä vanhemmat, joille pettymysten sietämistä ei ole lapsena opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parilla isolla koululla töissä ja koko korona-ajan olen pelännyt saavani koronan, joka voi olla minulle todella vaarallinen. Yksinhuoltajana sitä haluaisi pysyä hengissä työstä huolimatta. Ymmärrän, että noiden harrastusten rajoittaminen on perheille todella ikävää, mutta jos niitä ei rajoitettaisi, kouluissa olisi paljon nykyistäkin enemmän koronaa. Kouluissa on nykyisin todella paljon altistuksia ja koko ajan pelkään minä päivänä on meidän vuoro. Olisi eri asia, jos näitä harrastuksia voisi järjestää oman luokan kesken tai edes muutaman luokan kesken, mutta esim. jääkiekkoilijat ovat eri kouluista ja pelimatkoja tehdään eri kaupunkeihin. Tällöin voi hyvinkin käydä niin, että jääkiekko-ottelusta saadaan tuliaisena korona useampaan kaupunkiin ja kouluun. Tämän vuoksi todellakin toivon, että näitä rajoituksia jatketaan. Kauhulla pelkään minä päivänä päättävät avata harrastuksia ja mitä siitä nyt koronamuunnoksen osalta seuraa.
Osittain samaa mieltä. Olen itsekin riskiryhmää, mutta mieluummin soisin, että treenipaikat olisivat auki ja yläkoulut kiinni. Lapseni koulussa on ollut altistumisia pitkin kevätlukukautta, mutta silti vain Helsingissä koulut pidetään auki. Omani eilen sanoi, että on ihan varma, että jossain vaiheessa tuo tartunnan koulusta. Korona on tavallaan koulun takia koko ajan mielessä. Tsemppiä sinne!
Nyt asioita tärkeysjärjestykseen. Koulu on koulu, se on nuoren työ. Urheilu on harrastus.
Tärkeysjärjestys itse kullakin. Etäopiskellakin voi ja menestyä opinnoissa paremmin kuin istua lähiopetuksessa.
Jos ette koulua mihinkään tarvitse, niin sitten kullannuppu vaan kotiin ja kotiopetukseen. Mutta annetaan toisten, ehkä kunnianhimoisempien ja välkympien, ottaa kaikki irti lähiopetuksesta missä se vain on mahdollista.
Kunnianhimoisemmat haluavat etäopetusta, eli nimenomaan oikeaa opetusta, jonka yhteydessä oikeasti opiskellaankin jotain. Se on toteutettavissa huomattavasti laadukkaammin (kunhan se myös toteutetaan, eli kaikki muut oppilaat opettajineen etään, mutta huolilapsille oma erillinen ryhmä ja (erityis)opettaja(t) koululle) kuin nykyinen lähiopetusyritelmä. Eli reaaliaikaista etäopetusta ilman sitä lähiopetuksen tuuletuksetonta / ilmanvaihdotonta, turvavälitöntä, käsienpesurumbaista parin-kolmenkymmenen oppilaan sisätilaa. Ja myöskin ilman sen arpomista, että onko tänään koulussa kenties paikalla oma opettaja vai sijaisopettaja vai sijaisopettajan sijaisopettaja vai onko ketään (eli käykö jonkun toisen luokan opettaja kenties kerran tunnissa vilkaisemassa että luokassa on oppilaita paikalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän rupeaa ärsyttämään kun 1,5v ollaan maksettu täydet maksut ja lapsi päässyt ehkä 5 kertaa harrastukseen tänä aikana.. seura ei palauta maksuja.
En ymmärrä, miksi jotkut antavat rahojaan seuroille nyt.
? Lapsi potkitaan pois seurasta jos en maksa ja lasku menee ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parilla isolla koululla töissä ja koko korona-ajan olen pelännyt saavani koronan, joka voi olla minulle todella vaarallinen. Yksinhuoltajana sitä haluaisi pysyä hengissä työstä huolimatta. Ymmärrän, että noiden harrastusten rajoittaminen on perheille todella ikävää, mutta jos niitä ei rajoitettaisi, kouluissa olisi paljon nykyistäkin enemmän koronaa. Kouluissa on nykyisin todella paljon altistuksia ja koko ajan pelkään minä päivänä on meidän vuoro. Olisi eri asia, jos näitä harrastuksia voisi järjestää oman luokan kesken tai edes muutaman luokan kesken, mutta esim. jääkiekkoilijat ovat eri kouluista ja pelimatkoja tehdään eri kaupunkeihin. Tällöin voi hyvinkin käydä niin, että jääkiekko-ottelusta saadaan tuliaisena korona useampaan kaupunkiin ja kouluun. Tämän vuoksi todellakin toivon, että näitä rajoituksia jatketaan. Kauhulla pelkään minä päivänä päättävät avata harrastuksia ja mitä siitä nyt koronamuunnoksen osalta seuraa.
Osittain samaa mieltä. Olen itsekin riskiryhmää, mutta mieluummin soisin, että treenipaikat olisivat auki ja yläkoulut kiinni. Lapseni koulussa on ollut altistumisia pitkin kevätlukukautta, mutta silti vain Helsingissä koulut pidetään auki. Omani eilen sanoi, että on ihan varma, että jossain vaiheessa tuo tartunnan koulusta. Korona on tavallaan koulun takia koko ajan mielessä. Tsemppiä sinne!
Nyt asioita tärkeysjärjestykseen. Koulu on koulu, se on nuoren työ. Urheilu on harrastus.
Tärkeysjärjestys itse kullakin. Etäopiskellakin voi ja menestyä opinnoissa paremmin kuin istua lähiopetuksessa.
Jos ette koulua mihinkään tarvitse, niin sitten kullannuppu vaan kotiin ja kotiopetukseen. Mutta annetaan toisten, ehkä kunnianhimoisempien ja välkympien, ottaa kaikki irti lähiopetuksesta missä se vain on mahdollista.
Miksi luulet, että ne on juuri niitä välkkyjä, jotka tarvitsee lähiopetusta? Yläkoulu on aika lailla projektiluontoista ja painottuu paljon itseoppimiseen. Samat asiat voi tehdä kotona. Eiköhän ne ole juuri niitä toisenlaisia, jotka tarvitsevat lähiopetusta.
Yleinen elämänkokemus on osoittanut, että harvoin ovat välkyimpiä ne, joiden vanhemmat pitävät urheilua tärkeämpänä kuin koulua. Teidän perheenne luonnollisesti on poikkeus, joka vahvistaa säännön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän rupeaa ärsyttämään kun 1,5v ollaan maksettu täydet maksut ja lapsi päässyt ehkä 5 kertaa harrastukseen tänä aikana.. seura ei palauta maksuja.
En ymmärrä, miksi jotkut antavat rahojaan seuroille nyt.
? Lapsi potkitaan pois seurasta jos en maksa ja lasku menee ulosottoon.
Mitä jos lapsi itse eroaisi ennen kuin näin ikävästi käy.
Eikö sitten kanat erota seurasta.
Liittyy koronan jälkeen takaisin siihen tai johonkin vastaavaan seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnianhimoisemmat haluavat etäopetusta, eli nimenomaan oikeaa opetusta, jonka yhteydessä oikeasti opiskellaankin jotain. Se on toteutettavissa huomattavasti laadukkaammin (kunhan se myös toteutetaan, eli kaikki muut oppilaat opettajineen etään, mutta huolilapsille oma erillinen ryhmä ja (erityis)opettaja(t) koululle) kuin nykyinen lähiopetusyritelmä. Eli reaaliaikaista etäopetusta ilman sitä lähiopetuksen tuuletuksetonta / ilmanvaihdotonta, turvavälitöntä, käsienpesurumbaista parin-kolmenkymmenen oppilaan sisätilaa. Ja myöskin ilman sen arpomista, että onko tänään koulussa kenties paikalla oma opettaja vai sijaisopettaja vai sijaisopettajan sijaisopettaja vai onko ketään (eli käykö jonkun toisen luokan opettaja kenties kerran tunnissa vilkaisemassa että luokassa on oppilaita paikalla).
Ainakin lukiolaiselleni sopi tuo striimattuna etäopetus mainiosti.
Se oli myös vuorovaikutteista. (syksyn ylioppilas on jo)
Niitä nuoria passivoituu ja masentuu aina. Nyt vaan laitetaan kaikki tapaukset koronan syyksi.
Ideana on minimoida ei-välttämättömät kontaktit. Esim. kouluja pidetään nuoremmilla auki, vaikka kontakteja siellä syntyy, koska Juha-Petterin koulunkäyntiä pidetään paljon tärkeämpinä kuin hänen koripalloiluaan. Mitä se tietysti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitten kanat erota seurasta.
Liittyy koronan jälkeen takaisin siihen tai johonkin vastaavaan seuraan.
Eikö siis *kannata erota seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä koituu tulevaisuudessa hurja lasku. Toivottavasti nämä rajoitusten kannattajat ovat silloinkin sitä mieltä, että kannatti. Joudutaan leikkaamaan ihan kaikesta. Jokainen syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle miljoonan.
Eli ruvetkaa säästämään sukanvarteen, tuutte tarvitsemaan joka sentin.
Totta joka sana, mutta lasku on vielä isompi jos koronan annetaan jyllätä. Ja asia koskee kaikkia riippumatta siitä mitä mieltä mistäkin on.
Missä se korona jyllää?
Koulut?
baarit ja ravintolat?
ulkomaan matkat?
Noudattaanko karanteenia? Entä maskikäyttöä?
meneekö vain minimi-porukka esim. ostamaan ruokaa vai koko saatanan perhe räkönokkien kanssa?
Juuri eilen mietin Prismassa, miksi niin monessa perheessä pitää koko perheen lähteä sinne kauppaan. Turvavälejä olisi helpompi pitää, jos kahden vanhemman perheissä toinen vanhemmista olisi kotona lasten kanssa ja toinen kävisi yksin kaupassa. Mutta ei vanhemmat ja kaksi lasta menevät kaikki yhdessä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
No, miten ne lapset ja nuoret jaksaa sietää terveyden menetyksen, joka koronatartunnasta voi seurata? Onko herrantertuille nyt tullut elämän ensimmäinen pettymys. Nyt on helppoa olla samaa mieltä siitä, että vanhemman tärkein tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksiä. Ihan sietämättömiä ovat nimittäin nämä vanhemmat, joille pettymysten sietämistä ei ole lapsena opetettu.
Voi hyvänen aika. Niitä pöpöjä ja muita vaaroja jotka voivat aiheuttaa terveyden menetyksen on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan. Toistaiseksi ei ole mitään syytä uskoa, että koronavirus olisi lapsille mitenkään erityisen vaarallinen. Tämä virus jyllää erittäin todennököisesti keskuudessamme vielä vuosia vaikka tekisimme mitä ja ne harrastukset ovat monelle lapselle iso osa lapsuutta. Harrastusten peruminen useaksi vuodeksi ei ole mikään pieni pettymyksen tuottaminen, vaan tärkeän lapsuuden osan varastamista.
Asia erikseen, jos koronsvirus oikeasti todettaisiin hyvin vaaralliseksi lapsille, tai jos lapsien harrastustoiminta olisi hyvin merkittävässä roolissa viruksen leviämisen kannalta. Tämän hetkisen tiedon mukaan näin ei kuitenkaan ole, emmekä voi perustaa tämän päivän valintoja mihinkään "mitä jos 80 vuoden päästä" teorioihin, koska valitettavasti kaikkea emme voi mitenkään ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
Niitä nuoria passivoituu ja masentuu aina. Nyt vaan laitetaan kaikki tapaukset koronan syyksi.
Ideana on minimoida ei-välttämättömät kontaktit. Esim. kouluja pidetään nuoremmilla auki, vaikka kontakteja siellä syntyy, koska Juha-Petterin koulunkäyntiä pidetään paljon tärkeämpinä kuin hänen koripalloiluaan. Mitä se tietysti onkin.
Nimenomaan. Kyllä nuoria masentui ja passivoitui jo ennen koronaa.
Vanhempien on nyt vaan helpompi laittaa korona syyksi.
Muistan kun erityisopettaja pyysi toisinaan lastani menemään hakemaan masentunutta ja ahdistunutta kaveriaan kotoa koululle yläkoulun aikaan. Joskus onnistui, joskus ei.
Lapseni kävi enkun tunnit erityisopella lukihäiriön takia. Kertoi siellä olleen monia ahdistuneita lapsia, jotka kävivät koululla vain joskus. (p. S. Kannatti erityisopettaa. Lapseni valmistui yo:ksi ja sai siitä hankalasta enkusta c:n)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Niitä pöpöjä ja muita vaaroja jotka voivat aiheuttaa terveyden menetyksen on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan. Toistaiseksi ei ole mitään syytä uskoa, että koronavirus olisi lapsille mitenkään erityisen vaarallinen. Tämä virus jyllää erittäin todennököisesti keskuudessamme vielä vuosia vaikka tekisimme mitä ja ne harrastukset ovat monelle lapselle iso osa lapsuutta. Harrastusten peruminen useaksi vuodeksi ei ole mikään pieni pettymyksen tuottaminen, vaan tärkeän lapsuuden osan varastamista.
Asia erikseen, jos koronsvirus oikeasti todettaisiin hyvin vaaralliseksi lapsille, tai jos lapsien harrastustoiminta olisi hyvin merkittävässä roolissa viruksen leviämisen kannalta. Tämän hetkisen tiedon mukaan näin ei kuitenkaan ole, emmekä voi perustaa tämän päivän valintoja mihinkään "mitä jos 80 vuoden päästä" teorioihin, koska valitettavasti kaikkea emme voi mitenkään ennustaa.
Koronavirus voi olla vaarallinen lasten vanhemmille!
Oikeastaan en edes tiedä mitä ajatella tämän aloituksen varsinaisesta aiheesta: eli tavallaan ymmärrän molemmat näkökulmat.
Mitä en pysty ymmärtämään, on osan kylmyys ja empatian puute lapsia ja nuoria kohtaan. Ihan kauhistuttaa ajatella, jos teidän lapsille joskus tulisi ongelmia. Ainakaan vanhemmiltaan heidän olisi turha toivoa ymmärrystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole yhtään empatiaa niitä nuoria kohtaan, jotka masentuvat sosiaalisten kontaktien puutteessa?
Sosiaalisten kontaktien puute? Kai sitä nyt edelleen saa alle 10 hengen ryhmissä kokoontua? Tai tavata bestistään. Onhan ne kakarat nyt vielä koulussakin, ei olla etäopetuksessa. Koulun jälkeen voi lukea vaikka läksyjä. Tuntuu että se harrastaminen on yhtkkiä ihan a ja o elämässä. Vai hermostuuko vanhemmat kotona roikkuviin kakaroihinsa!
En tajuu. Ennen ei niin hirveesti harrasteltu, käytiin koulussa, koulun jälkeen tehtiin läksyt, hengailtiin kotosalla, luettiin kirjoja yms. Ihan pakkomielteistä tuo harrastelu nykyään, menee nuoren elämä pian alamäkeä kun ei pääse harrasteleen tai hengaileen kaverien kanssa. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten kontaktien puute? Kai sitä nyt edelleen saa alle 10 hengen ryhmissä kokoontua? Tai tavata bestistään. Onhan ne kakarat nyt vielä koulussakin, ei olla etäopetuksessa. Koulun jälkeen voi lukea vaikka läksyjä. Tuntuu että se harrastaminen on yhtkkiä ihan a ja o elämässä. Vai hermostuuko vanhemmat kotona roikkuviin kakaroihinsa!
Koulu on toisella asteella ollut etänä samoin kun harrastukset ja kaverit ei asu ihan naapurissa. Lapsi siis todellakin kärsii sosiaalisten suhteiden puutteesta, kun emme pysty häntä koko ajan kuljettamaankaan.
Uudellamaallakin on aika syrjäisiä seutuja mikä unohtuu monelta
Lopettakaa se harrastaminen. Vie turhaa energiaa ja aikaa esim koulunkäynniltä.
Korjaan: ms-tautia