Nyt lasten ja nuorten harrastukset auki ja pian
Tässa on nyt jo monta kuukautta yritetty ulkona harrastaa, mutta kyllä se nyt on oikeasti aika vaikeaa. Tuolla maastossa (missä oma lapsi yrittää harjoitella yleisurheilua) on uimarit tekemässä rintauintiliikkeitä ilmassa, kaunokuistelijat pyörimässä piruetteja lenkkereissa, sählynpelaajat juoksemassa peruskuntolenkkiä jne. Mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää!
Ja meidän kunnassa tehtiin kaikken urheiluseurojen kesken tutkimus, jonka mukaan ohjatuissa liikuntaryhmissä ei ole YHTÄKÄÄN tartuntaa eikä edes altistusta. Millä perusteella siis lasten harrastaminen sisätiloissa on edelleen kielletty?
En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää "tehkää jotain lapsenne kanssa" ulisijat om joko taaperoiden vanhempia tai sohvaperunoiden
Mutta jos nuori on kymmenen vuoden ajan harrastanut tavoitteellista urheilua kilpatasolla, niin luuletteko te ihan oikeesti että sen tilalle riittää joku hiihtäminen ja luisteleminen perheen kanssa.
Te ootte suorastaan huvittavia
Parasta on se että 300km päässä harjoitellaan ihan normaalisti.
Eroa syksyn kisoissa? Ehei, ei ollenkaan.
Eikös tässä ollut kyse nuorten kunnosta ja mielenterveydestä eikä SM-kisoista?
Puhuinko SM-kisoista? Kilpaurheilua harrastavat tarvitsevat
a. treenejä
b. kisoja edes naapuriseuran kanssa
Vai tarkoitatko että ainoat jääkiekkoa pelaavat täällä ovat ammattilaisia SM-liigassa? Sama juttu jalkapallossa
Ja esim yleisurheilussa sm-kisoja on 14-vuotiaasta lähtien. Ei ne junnut mitään ammattiurheilijoita ole, joille on turvattu harjoittelumahdollisuudet. Mutta saattavat kuitenkin olla oman lajinsa huippuja omassa ikäluokassaan. Ja kyllä kehitys aika paljon heikontuu, jos vuoteen ei pääse kunnolla tekemään oman lajin harjoitusta. Ei sitä joku lenkki tuolla lumessa/sohjossa/liukkaassa korvaa
Aivan, ja tuohon vielä päälle maan sisäinen epäarvoisuus. Lapissa treenataan normaalisti, etelässä on paikat kiinni.
Mitä arvelette tilanteen olevan kun seuraavan kerran (aikanaan) kisataan? Mitä nuori tekee kun tajuaa että hän on vuoden ikäluokkaansa jäljessä eikä ole mitään mahdollisuuksia saada niitä kiinni?
Drop-outtien määrä tulee "yllättämään" hallituksen.
Eikä vielä olla edes aikuisissa jotka ovat etätyössä 9kk keittiön pöydän ääressä ilman liikuntaa.
Jos nuori ei urheilussa kykene saamaan ikäluokkaansa kiinni, hän joko hyväksyy sen tai vaihtaa lajia. Koko ajan, ennen koronaakin, lapsia ja nuoria on tippunut huippu-urheilusta. Eikös sen koko touhun tarkoitus ole selvittää, kuka voittaa ja ketkä häviävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parilla isolla koululla töissä ja koko korona-ajan olen pelännyt saavani koronan, joka voi olla minulle todella vaarallinen. Yksinhuoltajana sitä haluaisi pysyä hengissä työstä huolimatta. Ymmärrän, että noiden harrastusten rajoittaminen on perheille todella ikävää, mutta jos niitä ei rajoitettaisi, kouluissa olisi paljon nykyistäkin enemmän koronaa. Kouluissa on nykyisin todella paljon altistuksia ja koko ajan pelkään minä päivänä on meidän vuoro. Olisi eri asia, jos näitä harrastuksia voisi järjestää oman luokan kesken tai edes muutaman luokan kesken, mutta esim. jääkiekkoilijat ovat eri kouluista ja pelimatkoja tehdään eri kaupunkeihin. Tällöin voi hyvinkin käydä niin, että jääkiekko-ottelusta saadaan tuliaisena korona useampaan kaupunkiin ja kouluun. Tämän vuoksi todellakin toivon, että näitä rajoituksia jatketaan. Kauhulla pelkään minä päivänä päättävät avata harrastuksia ja mitä siitä nyt koronamuunnoksen osalta seuraa.
Osittain samaa mieltä. Olen itsekin riskiryhmää, mutta mieluummin soisin, että treenipaikat olisivat auki ja yläkoulut kiinni. Lapseni koulussa on ollut altistumisia pitkin kevätlukukautta, mutta silti vain Helsingissä koulut pidetään auki. Omani eilen sanoi, että on ihan varma, että jossain vaiheessa tuo tartunnan koulusta. Korona on tavallaan koulun takia koko ajan mielessä. Tsemppiä sinne!
Nyt asioita tärkeysjärjestykseen. Koulu on koulu, se on nuoren työ. Urheilu on harrastus.
Tärkeysjärjestys itse kullakin. Etäopiskellakin voi ja menestyä opinnoissa paremmin kuin istua lähiopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli ainakin tartuntoja ja altistumisia lasten ja nuorten harrastuksissa. Uusimaa. Eli jos harkat alkaa pyöriä, on kaikista muistakin rajoitteista luovuttava.
Eniten kärsivät kuitenkin nämä vanhemmat, jotka elävät lastensa harrastusten kautta. Siihen auttanee terapia.
eli koulutko on etänä jo?
Ja meillä ainakin eniten kärsii nuori joka ei pääse altaaseen.
Meillä kanssa eniten kärsii nuori joka ei ole moneen kuukauteen päässyt tekemään rakastamaansa asiaa: korkeushyppyä. Valmentajat on ollut loistavia ja keksineet vaikka mitä oheisharjoitteita ulkona ja Teamsissä. Mutta ei ne vaan korvaa sitä omaa rakasta lajia.
Kurja katsoa kun nuori pikkuhiljaa vaipuu apatiaan
Ruikutirallaa
Sano toi sille nuorelle joka syrjäytyy, masentuu
Empatiakyky huipussaan
Jos kaikki olisi auki, niin nuoret masentuisivat omista koronan jälkitaudeistaan ja vanhempiensa.
Parempi pitää nyt harrastukset kiinni, ettei tauti leviä enempää.
Vähän rupeaa ärsyttämään kun 1,5v ollaan maksettu täydet maksut ja lapsi päässyt ehkä 5 kertaa harrastukseen tänä aikana.. seura ei palauta maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parilla isolla koululla töissä ja koko korona-ajan olen pelännyt saavani koronan, joka voi olla minulle todella vaarallinen. Yksinhuoltajana sitä haluaisi pysyä hengissä työstä huolimatta. Ymmärrän, että noiden harrastusten rajoittaminen on perheille todella ikävää, mutta jos niitä ei rajoitettaisi, kouluissa olisi paljon nykyistäkin enemmän koronaa. Kouluissa on nykyisin todella paljon altistuksia ja koko ajan pelkään minä päivänä on meidän vuoro. Olisi eri asia, jos näitä harrastuksia voisi järjestää oman luokan kesken tai edes muutaman luokan kesken, mutta esim. jääkiekkoilijat ovat eri kouluista ja pelimatkoja tehdään eri kaupunkeihin. Tällöin voi hyvinkin käydä niin, että jääkiekko-ottelusta saadaan tuliaisena korona useampaan kaupunkiin ja kouluun. Tämän vuoksi todellakin toivon, että näitä rajoituksia jatketaan. Kauhulla pelkään minä päivänä päättävät avata harrastuksia ja mitä siitä nyt koronamuunnoksen osalta seuraa.
Osittain samaa mieltä. Olen itsekin riskiryhmää, mutta mieluummin soisin, että treenipaikat olisivat auki ja yläkoulut kiinni. Lapseni koulussa on ollut altistumisia pitkin kevätlukukautta, mutta silti vain Helsingissä koulut pidetään auki. Omani eilen sanoi, että on ihan varma, että jossain vaiheessa tuo tartunnan koulusta. Korona on tavallaan koulun takia koko ajan mielessä. Tsemppiä sinne!
Nyt asioita tärkeysjärjestykseen. Koulu on koulu, se on nuoren työ. Urheilu on harrastus.
Tärkeysjärjestys itse kullakin. Etäopiskellakin voi ja menestyä opinnoissa paremmin kuin istua lähiopetuksessa.
Jos ette koulua mihinkään tarvitse, niin sitten kullannuppu vaan kotiin ja kotiopetukseen. Mutta annetaan toisten, ehkä kunnianhimoisempien ja välkympien, ottaa kaikki irti lähiopetuksesta missä se vain on mahdollista.
Komppaan, treenit auki ja koulut etään niin kuin keväällä. Menkööt ne kouluun, jotka haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli ainakin tartuntoja ja altistumisia lasten ja nuorten harrastuksissa. Uusimaa. Eli jos harkat alkaa pyöriä, on kaikista muistakin rajoitteista luovuttava.
Eniten kärsivät kuitenkin nämä vanhemmat, jotka elävät lastensa harrastusten kautta. Siihen auttanee terapia.
Meillä kanssa eniten kärsii nuori joka ei ole moneen kuukauteen päässyt tekemään rakastamaansa asiaa: korkeushyppyä. Valmentajat on ollut loistavia ja keksineet vaikka mitä oheisharjoitteita ulkona ja Teamsissä. Mutta ei ne vaan korvaa sitä omaa rakasta lajia.
Ruikutirallaa
Empatiakyky huipussaanNormaali nuori ei masennu, vaan ymmärtää kriisitilanteen - sehän on globaali! Vain hyvinvointiyhteiskunnan pahimmat kermapersekakarat ”masentuvat” rajoituksista!
Normaali nuori todellakin voi masentua kun elämästä on yhtäkkiä viety kaikki kiva
Juuri pari päivää sitten oli loistava psykolohin kirjoitus siitä miten nuoren surua esim penkkareiden peruuntumisesta ei pidä vähätellä
Mutta osalla on normaali empatiakyky ihan kateissa
No, minullakin on nuori, jok on passivoitunut.
Mutta silti kannatan lukion etäopetusta ja harrastusten sulkua.
Tärkeintä on nyt estää koronaa leviämästä.
(hölmöä pitää baarit auki. Mutta sillä ei kuitenkaan voi perustella, että sitten Harrastustenkin on oltava auki. En ymmärrä itsekään, miksi baareja ei jo saada kiinni. Etujärjestöt ja raha kai syynä.)
Vierailija kirjoitti:
Komppaan, treenit auki ja koulut etään niin kuin keväällä. Menkööt ne kouluun, jotka haluaa.
Ja isona myös töihin ne jotka haluaa!
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tuossa olisi?
Treenit on vain harrastus. Ne eivät tuota yhteiskunnalle mitään. Huvitus lähinnä lajin seuraajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette koulua mihinkään tarvitse, niin sitten kullannuppu vaan kotiin ja kotiopetukseen. Mutta annetaan toisten, ehkä kunnianhimoisempien ja välkympien, ottaa kaikki irti lähiopetuksesta missä se vain on mahdollista.
Miksi luulet, että ne on juuri niitä välkkyjä, jotka tarvitsee lähiopetusta? Yläkoulu on aika lailla projektiluontoista ja painottuu paljon itseoppimiseen. Samat asiat voi tehdä kotona. Eiköhän ne ole juuri niitä toisenlaisia, jotka tarvitsevat lähiopetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän rupeaa ärsyttämään kun 1,5v ollaan maksettu täydet maksut ja lapsi päässyt ehkä 5 kertaa harrastukseen tänä aikana.. seura ei palauta maksuja.
En ymmärrä, miksi jotkut antavat rahojaan seuroille nyt.
Koulu on lasten ja nuorten työ, panostetaan nyt siihen! Se on tärkeintä jatkon kannalta. Harrastukset on kivaa vapaa-ajan toimintaa, josta tarvittaessa on tingittävä. Ja nyt on se tarve. Sitten jatketaan, kun se on taas kaikkien kannalta turvallista. Kyllä he palaavat, kun kaveritkin palaa. Aikuisten tuettava nyt positiivisesti, ei saa lietsoa lapsiin ja nuoriin negatiivisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän paremmin kuin hyvin. Itseäkin harmittaa maksaa melkein tyhjästä
Toisaalta itse lasteni urheiluseuran haölituksem jäsenenä näen myös sen, että seuran kulut ovat ennallaan. Kaupunkikin vaatii seuralta täydet hallimaksut vaikka emme ole hallia saaneet käyttää moneen kuukauteen. Ja kun samaan aikaan osa perheistä on harrastuksen lopettaneet (eli tulot sieltä tippuneet) niin jäljelle jääneiltä on pakko ottaa täydet maksut. Seura tekee jo nyt koko ajan tappiota ja jos ei kohta saada harrastajamääriä nousemaan takaisin vuoden takaiselle tasolle niin seura tekee konkurssin :(
Erikoista kyllä että esim ravintolat (kapakat) saavat olla auki mutta harrastukset ja kirjastot tms ei. Tosin ihan sama se että Britanniasta saa taas lentää mutta Viroon ei pääse...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruikutirallaa
Empatiakyky huipussaanJos kaikki olisi auki, niin nuoret masentuisivat omista koronan jälkitaudeistaan ja vanhempiensa.
Parempi pitää nyt harrastukset kiinni, ettei tauti leviä enempää.
Nyt epäillään, että koronan sairastaminen voi aiheuttaa paljon myöhemmin parkinsonintautia, mis-tautia ja autoimmuunisairauksia.
Ei oo harrastukset se arvoisia, että tulee riski noille.
Lapselle/nuorelle vuosi on ihan älyttömän pitkä aika luopua kaikesta itselleen tärkeästä ja iloa elämään tuovasta. Eikä loppua vieläkään näy
Vierailija kirjoitti:
Koulu on lasten ja nuorten työ, panostetaan nyt siihen! Se on tärkeintä jatkon kannalta. Harrastukset on kivaa vapaa-ajan toimintaa, josta tarvittaessa on tingittävä. Ja nyt on se tarve. Sitten jatketaan, kun se on taas kaikkien kannalta turvallista. Kyllä he palaavat, kun kaveritkin palaa. Aikuisten tuettava nyt positiivisesti, ei saa lietsoa lapsiin ja nuoriin negatiivisuutta!
Suurin osa ajattelee näin. Vain harvalle urheilu on lopulta tulevaisuuden elanto. Suurin osa seurojen rahoista tulee tavallisilta harrastajilta.
Ahneet seurat ne vaan vaativat harrastuksia auki rahan takia. Tavallisen harrastajan vanhemmat ymmärtävät, errä harrastukset ja huvit on tauolla. (Miksi kaupungit vaativat edelleen seuroilta hallimaksuja, en ymmärrä)
Vierailija kirjoitti:
Lapselle/nuorelle vuosi on ihan älyttömän pitkä aika luopua kaikesta itselleen tärkeästä ja iloa elämään tuovasta. Eikä loppua vieläkään näy
Mitä sitten?
Lähes kaikki ovat nyt joutuneet luopumaan hupijutuistaan.kyllä normaalit nuoret selviävät. Tärkeintä on estää koronan leviäminen. Se korona voi aiheuttaa nuorellekin pysyviä vaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Tästä samaa mieltä. Turussa nyt ainakin onneksi mahdollistettu lapsille tietyin varotoimin harrastaminen. Saa nähdä kauanko sitä iloa tällä kertaa jatkuu...
Ei tietenkään ole ollut altistumisia, kun kaikki ryhmät on peruttu.