Nyt lasten ja nuorten harrastukset auki ja pian
Tässa on nyt jo monta kuukautta yritetty ulkona harrastaa, mutta kyllä se nyt on oikeasti aika vaikeaa. Tuolla maastossa (missä oma lapsi yrittää harjoitella yleisurheilua) on uimarit tekemässä rintauintiliikkeitä ilmassa, kaunokuistelijat pyörimässä piruetteja lenkkereissa, sählynpelaajat juoksemassa peruskuntolenkkiä jne. Mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää!
Ja meidän kunnassa tehtiin kaikken urheiluseurojen kesken tutkimus, jonka mukaan ohjatuissa liikuntaryhmissä ei ole YHTÄKÄÄN tartuntaa eikä edes altistusta. Millä perusteella siis lasten harrastaminen sisätiloissa on edelleen kielletty?
En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli ainakin tartuntoja ja altistumisia lasten ja nuorten harrastuksissa. Uusimaa. Eli jos harkat alkaa pyöriä, on kaikista muistakin rajoitteista luovuttava.
Eniten kärsivät kuitenkin nämä vanhemmat, jotka elävät lastensa harrastusten kautta. Siihen auttanee terapia.
eli koulutko on etänä jo?
Ja meillä ainakin eniten kärsii nuori joka ei pääse altaaseen.
Meillä kanssa eniten kärsii nuori joka ei ole moneen kuukauteen päässyt tekemään rakastamaansa asiaa: korkeushyppyä. Valmentajat on ollut loistavia ja keksineet vaikka mitä oheisharjoitteita ulkona ja Teamsissä. Mutta ei ne vaan korvaa sitä omaa rakasta lajia.
Kurja katsoa kun nuori pikkuhiljaa vaipuu apatiaan
Ruikutirallaa
Vierailija kirjoitti:
Symppaan nuoria, jotka ovat tosiaan luopuneet paljosta korona-aikana.
Mutta näiden ”SM-tason” nuorten tai siis heidän vanhempiensa avautumiset lähinnä vain hymyilyttävät. Oikeasti tässä on nyt vähän isompiakin murheita.
Ei sulla ole hätää, baarit on auki ja Prismasta saa kaljaa jopa ilman maskia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli ainakin tartuntoja ja altistumisia lasten ja nuorten harrastuksissa. Uusimaa. Eli jos harkat alkaa pyöriä, on kaikista muistakin rajoitteista luovuttava.
Eniten kärsivät kuitenkin nämä vanhemmat, jotka elävät lastensa harrastusten kautta. Siihen auttanee terapia.
Meillä kanssa eniten kärsii nuori joka ei ole moneen kuukauteen päässyt tekemään rakastamaansa asiaa: korkeushyppyä. Valmentajat on ollut loistavia ja keksineet vaikka mitä oheisharjoitteita ulkona ja Teamsissä. Mutta ei ne vaan korvaa sitä omaa rakasta lajia.
Ruikutirallaa
Sano toi sille nuorelle joka syrjäytyy, masentuu
Empatiakyky huipussaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruikutirallaa
Empatiakyky huipussaan
Normaali nuori ei masennu, vaan ymmärtää kriisitilanteen - sehän on globaali! Vain hyvinvointiyhteiskunnan pahimmat kermapersekakarat ”masentuvat” rajoituksista!
Tätä keskustelua lukiessa ehkä eniten hämmentää joidenkin ihmisten totaalinen kyvyttömyys empatiaan.
Emme siis saisi murehtia ja surra meidän lastemme kanssa heidän rakkaan harrastuksen puutetta, koska
1. Maailmassa on isompiakin ongelmia
2. Koska eniten kärsivät vanhemmat, jotka elävät nuorensa kautta
Tosi kiva
Täytyykin kertoa tämä omalle nuorelle kun se seuraavan kerran tulee juttelemaan ja kertomaan kuinka tyhjältä ja tylsältä hänen elämä juuri nyt tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tällä hetkellä huolestuneempi siitä, että kevään ylioppilaskirjoituksia ei ehkä voida järjestää lainkaan.
Häntä pystyyn. Omani on abi ja on kirjoittanut jo pari ainetta. Eiköhän nuo jotenkin järjesty.
Varmaan jotenkin järjestyy joo. Mutta omakin abi on nyt jo yli kolmasosan lukiosta käynyt etäopetuksessa tai jonkinlaisessa hybridissä. Kyllä se näkyy tuloksissa.
Ymmärrän hyvin. Meillä myös opiskelu alkoi kärsimään. Abi itse myöntää, että koulu alkoi menemään huonosti eikä saanut oikein itseään enää otettua niskasta kiinni. Nukkui paljon ja alkoi passivoitumaan. Nyt on alkanut taas tsemppaamaan. Toivotaan, että menee hyvin.
T. Aikaisemman viestin kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruikutirallaa
Empatiakyky huipussaanNormaali nuori ei masennu, vaan ymmärtää kriisitilanteen - sehän on globaali! Vain hyvinvointiyhteiskunnan pahimmat kermapersekakarat ”masentuvat” rajoituksista!
Normaali nuori todellakin voi masentua kun elämästä on yhtäkkiä viety kaikki kiva
Juuri pari päivää sitten oli loistava psykolohin kirjoitus siitä miten nuoren surua esim penkkareiden peruuntumisesta ei pidä vähätellä
Mutta osalla on normaali empatiakyky ihan kateissa
Olen parilla isolla koululla töissä ja koko korona-ajan olen pelännyt saavani koronan, joka voi olla minulle todella vaarallinen. Yksinhuoltajana sitä haluaisi pysyä hengissä työstä huolimatta. Ymmärrän, että noiden harrastusten rajoittaminen on perheille todella ikävää, mutta jos niitä ei rajoitettaisi, kouluissa olisi paljon nykyistäkin enemmän koronaa. Kouluissa on nykyisin todella paljon altistuksia ja koko ajan pelkään minä päivänä on meidän vuoro. Olisi eri asia, jos näitä harrastuksia voisi järjestää oman luokan kesken tai edes muutaman luokan kesken, mutta esim. jääkiekkoilijat ovat eri kouluista ja pelimatkoja tehdään eri kaupunkeihin. Tällöin voi hyvinkin käydä niin, että jääkiekko-ottelusta saadaan tuliaisena korona useampaan kaupunkiin ja kouluun. Tämän vuoksi todellakin toivon, että näitä rajoituksia jatketaan. Kauhulla pelkään minä päivänä päättävät avata harrastuksia ja mitä siitä nyt koronamuunnoksen osalta seuraa.
Lahdessa PHHYKY olisi antanut harrastusten jatkua, mutta STM oli painostanut kaupunkia sulkemiseen. Ja näin tapahtui. STM on tyrannia.
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa PHHYKY olisi antanut harrastusten jatkua, mutta STM oli painostanut kaupunkia sulkemiseen. Ja näin tapahtui. STM on tyrannia.
Nyt oikeasti pää pois pyllystä. Meillä on pandemia, eikö Päijät-Häme näytä hanskaavan tilannetta vapaaehtoisin rajoituksin.
Täälläkin on kyllä lapset päässeet jo harrastuksiinsa, ihan joukkuelajeihin, toiminta järjestetään koulujen liikuntasaleissa.
Ikävää, jos ei kaikkialla ole sama tilanne. Meillä ainakin lapset ovat kovin innoissaan.
Se kun olis hallitus hoitanut ne perhanan rokotteet JA ROKOTTAMISEN nopeammin.
En enää jaksa välittää rajoitteista, vuosi meni jo hukkaan ja nyt saa riittää.
Meillä ainakin elämä jatkuu tästä eteenpäin ihan normaalisti ja osallistutaan samoihin juttuihin kuin aiemminkin sekä nähdään ystäviä. I'm done.
Vierailija kirjoitti:
Olen parilla isolla koululla töissä ja koko korona-ajan olen pelännyt saavani koronan, joka voi olla minulle todella vaarallinen. Yksinhuoltajana sitä haluaisi pysyä hengissä työstä huolimatta. Ymmärrän, että noiden harrastusten rajoittaminen on perheille todella ikävää, mutta jos niitä ei rajoitettaisi, kouluissa olisi paljon nykyistäkin enemmän koronaa. Kouluissa on nykyisin todella paljon altistuksia ja koko ajan pelkään minä päivänä on meidän vuoro. Olisi eri asia, jos näitä harrastuksia voisi järjestää oman luokan kesken tai edes muutaman luokan kesken, mutta esim. jääkiekkoilijat ovat eri kouluista ja pelimatkoja tehdään eri kaupunkeihin. Tällöin voi hyvinkin käydä niin, että jääkiekko-ottelusta saadaan tuliaisena korona useampaan kaupunkiin ja kouluun. Tämän vuoksi todellakin toivon, että näitä rajoituksia jatketaan. Kauhulla pelkään minä päivänä päättävät avata harrastuksia ja mitä siitä nyt koronamuunnoksen osalta seuraa.
Osittain samaa mieltä. Olen itsekin riskiryhmää, mutta mieluummin soisin, että treenipaikat olisivat auki ja yläkoulut kiinni. Lapseni koulussa on ollut altistumisia pitkin kevätlukukautta, mutta silti vain Helsingissä koulut pidetään auki. Omani eilen sanoi, että on ihan varma, että jossain vaiheessa tuo tartunnan koulusta. Korona on tavallaan koulun takia koko ajan mielessä. Tsemppiä sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruikutirallaa
Empatiakyky huipussaanNormaali nuori ei masennu, vaan ymmärtää kriisitilanteen - sehän on globaali! Vain hyvinvointiyhteiskunnan pahimmat kermapersekakarat ”masentuvat” rajoituksista!
Normaali nuori todellakin voi masentua kun elämästä on yhtäkkiä viety kaikki kiva
Juuri pari päivää sitten oli loistava psykolohin kirjoitus siitä miten nuoren surua esim penkkareiden peruuntumisesta ei pidä vähätellä
Mutta osalla on normaali empatiakyky ihan kateissa
Minä ymmärrän todellakin nuoren surun penkkareista. Mutta en ymmärrä aikuista, joka raivoaa vauvapalstalla ”hallituksen ämmistä” jotka estävät hänen lapseltaan pääsyn maajoukkuevalmennukseen.
Se koronakin kun voi olla herrantertun urheilun este pysyvästi, jos huono tuuri käy.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa seuroista ei edes toivo, että kisoja alettaisiin järjestämään. Vaan että omaa lajia pääsisi turvallisissa olosuhteissa, pienryhmissä harrastamaan myös sisätiloissa. Seurat on valmiita tekemään tosi tiukkojakin sääntöjä, varmistamaan että ryhmät eivät harjoittele samaan aikaan, että lähikontaktia vaativia harjoitteita ei tehdä jne. Kunhan vaan pääsisi jäälle/altaalle/pituushyppypaikalle tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain samaa mieltä. Olen itsekin riskiryhmää, mutta mieluummin soisin, että treenipaikat olisivat auki ja yläkoulut kiinni. Lapseni koulussa on ollut altistumisia pitkin kevätlukukautta, mutta silti vain Helsingissä koulut pidetään auki. Omani eilen sanoi, että on ihan varma, että jossain vaiheessa tuo tartunnan koulusta. Korona on tavallaan koulun takia koko ajan mielessä. Tsemppiä sinne!
Nyt asioita tärkeysjärjestykseen. Koulu on koulu, se on nuoren työ. Urheilu on harrastus.
Mielummin toisen asteen opiskelijat pitää päästää Helsingissä kouluun!!! Ovat todella eriarvoisessa asemassa muun maan lukiolaisiin. Ja moni jo tipahtanut kyydistä, koska kyllä lukiolaisetkin/amislaiset tarvitsevat ympärilleen ryhmää ja lähiopetusta, jotta motivaatio pysyy yllä. Ja monissa kouluissa etäopetus täysin ala-arvoista. Koulutus on tärkeämpää kuin harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Symppaan nuoria, jotka ovat tosiaan luopuneet paljosta korona-aikana.
Mutta näiden ”SM-tason” nuorten tai siis heidän vanhempiensa avautumiset lähinnä vain hymyilyttävät. Oikeasti tässä on nyt vähän isompiakin murheita.
Ei sulla ole hätää, baarit on auki ja Prismasta saa kaljaa jopa ilman maskia
Ooh, olitpa nokkela. En juo kaljaa ollenkaan, mutta minulla on perussairaita läheisiä. Keksitkö siitä jotain hassunhauskaa?
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että aikuiset saa rauhassa dokata ravintoloissa, hikoilla kuntosaleilla ja shoppailla kauppakeskuksissa.
Juuri tämä! Nuoret on pistetty kärsimään todella paljon, jotta näyttäisi, että jotain tehdään. Normaali aikuinen kestää sen, jos ei pääse ravintolaan puoleen vuoteen mutta nuorten elämä on tässä ja nyt! Menetettyjä lukio/amis/yliopistoaikoja ei saa takaisin. Puhumattakaan siitä, miten tämä kaikki vaikuttaa heidän jatko-opintoihinsa. Eläköön se uudistus, että yo-kirjoitukset on kaikki kaikessa.
Pääasia, että aikuiset saa rauhassa dokata ravintoloissa, hikoilla kuntosaleilla ja shoppailla kauppakeskuksissa.