Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, taisin laittaa liian matalan palkkatoiveen ja nyt olen saamassa sen paikan!

Vierailija
05.08.2008 |

Haluan kyllä tuonne ehdottomasti töihin eli paikasta kieltäytyminen ei tule kyseeseen, mutta harmittaa, että möin itseni halvemmalla kuin nykyinen palkkani. Onko mitään tyylikästä tapaa korjata tilannetta?

Mitin lähinnä voisinko vaikka puhua bonuksia tai luontaisetuja päälle, tai sanoa, että niin tuo pyyntöni oli aloituspalkka mutta toivon, että siitä keskustellaan vuosittain ja korotukset vastaavat vähintään indeksiä. Muita ideoita? Pyytää palkallista lomaa alusta asti täydet ja ehkä vähän ekstraakin?

Toisaalta en haluaisi vaikuttaa iltalypsäjältä, mutta ehkä en myöskään paljastaa, miten epätoivoisesti nykypaikastani halua pois ts miten paljon halvemmalla he saavat minut kuin nykypalkkani...

Kyseessä on asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla eli hommat aika vapaasti sovittavissa joskin firma on iso enkä olisi ainoa noissa tehtävissä toimiva hlö.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksityispuolella maksavat sulle kyllä pyyntöäsi enemmän, jos se on selkeästi alle normin.

Ei se huono palkka motivoi pysymään talossa.

Itse pyysin vähän, koska hain ilman koulutusta ja kokemusta unelmapaikkaani, ja tarjosivat koeajalle pyyntini verran, ja koeajan jälkeen palkka nousee 400e.

Voisit mielestäni hyvin neuvotella vielä palkasta juuri sanomalla että se on aloituspalkkasi mutta että sen jälkeen kun olet näyttänyt osaamisesi, haluaisit että palkka nousisi.

Ja ehdottomasti neuvottelet palkalliset lomat! Minäkin sain ne, vaikken edes neuvotellut, enkä tosissaan papereiltani ole edes mikään "herkku" yritykselle.

Vierailija
2/14 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nopea ja suurta tule olemaan. Palkkaa nostetaan juuri työpaikkaa vaihtamalla, samassa työpaikassa palkkakehitys on aina tiettyä suuruusluokkaa, ja harvemmin kerralla nostetaan suuria määriä. Mutta jos kerran pidät työstäsi, niin ei kai sinun auta muu kuin aloittaa itse määräämälläsi palkalla ja yrittää puhua heti 4 koekuukauden jälkeen korotusta. Jos vaikka saat selville kollegoidesi palkan, niin härsiksi vain viittaat niihin. Meillä kyllä asinatuntijaorganisaatiossa työkavereiden palkat aivan samantasoisissa tehtävissä eroavat hurjasti -- ja eniten saa se, joka härskimmin osaa pyytää. Vastavalmistuneita oetaan töihin, koska he eivät yleensä kehtaa suurnsuuria pyytää. Tosin nykyisin nuorimmat ovat kyllä kaikken röyhkeimpiä ja uskovat ilmeisesti ysekin ansaitsevansa saman kuin 10 v samalla alalla olleet.

Mutta onnea uudesta työpaikasta ja rohkeasti vain pyytämään palkankorotusta sitten myöhemmin. Jos sinulla on aikaisempaa työkokemusta ja olet osoittautunut päteväksi työssäsi, niin eiköhän se palkkasikin siitä nouse. Ja --- onohda mitä aluksi kirjoitin -- muiden palkkoja on ihan turha miettiä ja myrkyttää omaa työintoa sen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että seuraavasssa keskustelussa ilmoitat palkkatoivomuksen olleen ns lähtöpalkka, josta toivot keskusteltavan heti koeajan jälkeen. Ja tietysti täydet palkalliset lomat heti eka vuonna. Niin minäkin tein - ja sain.

Vierailija
4/14 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko sopineet vielä palkasta? Jos ette sanoisin, että palkkatoiveeni oli lähinnä vain heitto, kun en tiedä missä teidän palkat liikkuu. Toivoisin, että palkkani olisi linjassa muiden samaa tekevien palkkojen kanssa.

Vierailija
5/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tällä hetkellä olen alallamme tehtävissä, joissa perinteisesti ehkä kovimmat palkat ja uusi työpaikka olisi vähän toisentyyppisen työnantajan palveluksessa. Uuden työpaikan kanssa vastaavilta firmoilta, joihin olen myös hakenut, olen saanut muutamalta bumerangia siitä, että ylihinnoittelen itseni, kun olen pyytänyt samaa palkkaa tai pari sataa enemmän kuin mitä saan nyt. Siksi halusin varmuuden vuoksi laskea vähän rimaa, että pääsen edes keskusteluihin mukaan.

Olen myös katsellut tulevien kollegojen verotietoja 16400 -palvelusta, mutta niissä on tosi iso haitari, ja ovat toki olleet talossa jo pitkään ja toimialan siten paremmin tuntevina varmasti ovat ainakin alkuaikoina hyödyllisempiä talolle kuin mitä minä pystyn olemaan. Siinä mielessä tarkistus koeajan jälkeen, puolen vuoden päästä tai milloin sitten alkaakaan päästä juttuihin sisään niin että on jo voinut näyttää kyntensä, olisi varmasti yksi fiksu tapa edetä.

Jos jollain tulee vielä ajatuksia, kertokaa toki!

Vierailija
6/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko sopineet vielä palkasta? Jos ette sanoisin, että palkkatoiveeni oli lähinnä vain heitto, kun en tiedä missä teidän palkat liikkuu. Toivoisin, että palkkani olisi linjassa muiden samaa tekevien palkkojen kanssa.

Sinuthan on palkattu asiantuntijatehtäviin ja tuollaisella kertoisit vain että et ole asiantuntija etkä ajan tasalla. Minä kyllä työhönottajana ihmettelisin jos palkkaamani henkilö alkaisi palkkaamisen jälkeen puhumaan "lähtöpalkoista" ym. Sinulla on olllut mahdollisuus esittää palkkaTOIVE, sen olet esittänyt ja se siitä. Myöhemmin kun olet mahdollisesti näyttänyt osaamisesi, voit alkaa puhumaan bonuksista ja kokemuslisistä, koeaika ei ole sitä varten.

Vierailija
7/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko vedota siihen ja pyytää, että samoihin aikoihin tai koeajan päättyessä tsekataan tilannetta?

Ja joo, minut on kuulemma valittu, mutta tarkemmista ehdoista kuten palkasta ei ole puhuttu tähän mennessä vielä sanaakaan eli mielestäni jokun keskustelu tässä vaiheessa on vielä mahdollista käydä.. ... toivottavasti.

Ap

Vierailija
8/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä mäkin myin itseni halvalla, siis ihan alihintaan ja nyt kun yrittää palkasta keskustella pomon kanssa, kuittaa asian vain että katsellaan nyt. Työkaveri myös nainen sanoi että samaa hokee hänelle jo 4:ttä vuotta. Miehien palkat kyllä nousee mutta ei naisten.

Vierailija
9/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on koeajan päättyessä. Silloin olet jo näyttänyt osaamisesi ja uuden sopimuksen myötä on luontevaa rukata myös palkkaa. Lisäetujen kinuaminen heti alkuun vaikuttaa minusta typerältä lukuun ottamatta ehkä sitä palkallista lomaa. Se voisi olla ihan kohtuullinen pyyntö.

Mulle kävi aikoinaan niin, että kun menin uuteen duuniin, palkka oli tasan se toiveeni (joka oli ihan hatusta vedetty) eikä siitä keskusteltu halaistua sanaa. Koeajan päättyessä otin asian itse puheeksi ja pomo sanoi jo päättäneensäkin nostaa palkkaa parisataa euroa, että se on linjassa muiden vakinaisten kanssa.

Vierailija
10/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli joskus markka-aikaan toivomuksena 8000mk ja kun minulle soitettiin että saan paikan kerottiion palkan olevan 10000mk.

Eli nyt kun tiedät että sinut on valittu, kysy mikä palkka on. Jos se on sama kuin palkkatoivomuksesi, kysy onko asiassa neuvotteluvaraa. Mutta tee se heti.

Vierailija
11/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin hintaa myit itsesi uuteen työpaikkaan.

Vierailija
12/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkakorvauksia. Mut sitten kun vakinaistettiin, niin sanottiin, että sulle on maksettu liikaa palkkaa viime vuosi. Ja palkka LASKETTIIN, koska 'muidenkin palkat on paljon pienempiä'. Lisäksi matkakorvauksia lakattiin maksamasta.

No, tyyppi viipyi muutaman kuukauden erittäin suivaantuneena, ja siirtyi sitten reilumman talon kirjoihin.

Vierailija
13/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti kaverisi oli yhteydessä liittoonsa, ei kuulosta laillilselta menettelyltä. yleensä kuitenkin palkasta sovitaan vähintään suullisesti (ja kannattaa vaatia kirjallisena)

Vierailija
14/14 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaveri tosiaan oli ekaks vuoden määräaikaisena. Sitten paikka tuli auki, ja hän haki sitä. Työhaastattelussa sopivat palkan samaksi kuin edellisenä vuonna. Kuitenkin työsuhteen alettua pomo ilmoitti palkan alennuksesta.

Ei pystynyt liitto auttamaan. Nostivat kädet pystyyn ison kuntatyöantajan edessä.

=(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi