Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritin tosissani säästää ruokakuluissa tässä kuussa

Vierailija
26.01.2021 |

Tein tosi tarkan ruokasuunnitelman ja suunnittelin siis todella edullisia ruokia itselleni koko kuukaudeksi. Tein isot ostokset kuun alussa ja sen jälkeen olen käynyt kaupassa vain muutaman kerran hakemassa lisäyksiä.
Katsoin nyt verkkopankista paljonko ruokakuluja on yhteensä ollut ja tulos oli: n. 250 €. Asun yksin. Minulla kävi vieraita syömässä pari kertaa ja söin itse 2 x kyläpaikassa.

Kysyn vaan, että MITEN näitä ruokakuluja oikeasti vedetään jonnekin 100 €/kk tuntumaan? Edes 200?

Onko täällä ketään, joka saa kulumaan omiin ruokakuluihinsa 250 € kuukaudessa tai enemmän?

Olen tosi lannistunut tästä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluisin kuulla jonkun pienibudjettisen viikon ruoat (aamupalat ja välipalat mukaanluettuna) niin voisi saada vinkkejä

Viimeisen puolentoista viikon aikana olen tehnyt lämpimäksi ruoaksi kalaseljankaa, linssikeittoa, nachovuokaa, karamelli-inkiväärikanaa koipipaloista, punaista kasviscurrya, katkarapu-sinihomejuustopastaa sekä kaali-jauhelihawokkia.

Aamiaista syön vaihtelevasti ja joinain päivinä ensimmäinen ateriani on lounas. Arkisin kaurapuuroa tai turkkilaista jogurttia, pellavansiemeniä sekä itse poimittuja marjoja pakkasesta. Viikonloppuisin munia eri muodossa: shakshuka, munakas, keitettynä mätitahnan kera, kokkelina leivän kanssa... Viimeksi söin munia paistettuna, kylkeen pakkasesta punalaputettua bratwurstia sekä grillitomaatteja. Välillä teen smoothien, mihin tulee turkkilaisen jogurtin lisäksi esim. kauramaitoa / mehua / teetä, kaurahiutaleita, pellavansiemeniä, maapähkinävoita, marjoja tai nahistuneita hedelmiä. Marjoja tuli viime kesänä poimittua pakkaseen ja banaaneja ostan ylikypsinä hävikkilaatikossa, siivutan ja pakastan smoothieita varten.

Välipaloina esim. hedelmiä, hapankorppuja juustolla, raejuustoa tai rahkaa marjoilla, mutta myös aika paljon herkkuja ja naposteltavia: juustoja, keksejä, suklaata, jäätelöä, sipsejä, popcornia. Myös laskiaispullakausi on aloitettu pakastepullilla, vadelmahillolla sekä pursotinkermavaahdolla. Jos kaipaan erillistä jälkiruokaa niin saatan tehdä marjarahkaa tai suklaamoussea. Herkkujälkiruoka on myös pakastepuolukat sekä kuuma kinuskikastike.

Vierailija
42/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahdella opiskelijalla menee viikossa ruokaan noin 25€. Tosin syömme suunnilleen vain kolme kertaa päivässä (aamupala, lounas/päivällinen ja iltapala) eli "vähäruokaisuus" tulee luonnollisesti halvemmaksi Olen myös huomannut että liharuuat tulevat aina kalliimiksi, joten yritämme suosia kasvisruokia. Esim. Tällä viikolla teemme itse kasvissosekeittoa. Pakkasessa on myös omia sieniä sekä marjoja viime vuodelta eli kannattaa kerätä niitä, jos tulee mahdollisuus. Sienistä saa keittoa tai kastiketta, ja marjoja laitan puuroon sekä jogurttiin.

Älä nyt viitsi. Että yhden ihmisen kaikki ateriat 12,50€ /viikko - tuo on kyllä sula mahdottomuus, ellette sitten jätä laskematta sitä, että saatte hyvin paljon kaikkea vanhempien maatilalta tai sitten käytte dyykkaamassa/leipäjonossa...

Jep ja pelkästään opiskelijalounas (kolmannen asteen) maksaa 2,70e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta menee tuo 250€, en ymmärrä miten satasella pärjäisi mitenkään. Käyn pari kertaa kuussa kaupassa, sinne meneminen jo maksaa (40km suuntaansa omalla autolla) ja samalla reissulla pitää jotain muutakin kuin ruokatarvikkeita. Masentaa kun kaikki ruoka on niin kallista. Söisin paljon hedelmiä mutta ne maksavat täällä syrjäseudulla varmaan kaksin verroin kuin kaupunkimarketeissa. Kasvissyöjä olen, ainoat edulliset ovat peruna ja porkkana! Teepä niistä sitten vaihteleva ruokalista  :(

Usein nämä he-vi-tuotteet on myös huonolaatuisia. Vaikea se on perunasta päälle päin nähdä, että se on mustunut sisältä.

Suomi lienee kalleimpia maita maailmassa/Euroopassa ja tosiasia myös on, että yksin asuvalla on kaikkein suurimmat kulut kaikin puolin.

Äitini aikoinaan piti silloin tällöin kaurapuuropäivän, seuraan hänen esimerkkiään.  

Pakasteeseen yritän tehdä höystöjä, joita voi lisätä pastaan. Jos leipoo itse leivän ja pullan niin saattaa pari euroa säästää. Todella edullisiakin ruokia on, mutta miten lienee ravintoarvojen kanssa. Nyt kun lumitöitä pitää puskea joka päivä tuntikausia, kyllä siinä pitäisi energiaa saada tuhdisti.

Vierailija
44/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt osaa antaa hintoja, mutta eniten säästän siinä, että käynnvain kerran viikossa kaupassa ja käytän hyväksi kaikki jämät.

Esim. Olin viimeksi ostanut paketin naudan minuuttisuikaleita.

Eilen ihmettelin, mitä siitä teen: paistoin ensin kaikkien kasvisten kanssa, mitä löysin: valkosipuli, sipuli, porkkana, parsa, paprika, herkkusieni.... sitten keitin riisiä ja sekoitin joukkoon.

Ts. Teen ruokaa siitä, mitä on.

Tuo maksoi 7 euroa, ja yksi ihminen olisi syönyt siitä 4-5 kertaa.

Minuuttisuikaleiden kilohinta on 15€, pakkauskoko 300g ja laatu?? Itse olisin ostanut palan oikeaa sisäpaistia (9,90€/kg) ja tehnyt siitä. 

Se siitä hyvästä taloudenpidosta ja kilohintojen seurannasta...

Vierailija
45/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluisin kuulla jonkun pienibudjettisen viikon ruoat (aamupalat ja välipalat mukaanluettuna) niin voisi saada vinkkejä

voin ottaa tästä kopin ja tehdä sellaisen, mutta ei onnistu ihan nyt, kun en muista kaikkia viikon syömisiäni enkä tee mitään listoja syömisistäni itselleni...

Eilen söin koko päivän uuniohrapuuroa ja mehukeittoa. uuniohrapuuron annoshinta oli noin 30 senttiä, söin kolmesti, mehukeitto ilmaista, koska keitin sen omast mustaherukkamehusta ja kraanavedesta. perunajauhon hintaa hankala laskea, mutta ei se montaa senttiä ole. syy miksi söin koko päivän samaa ruokaa on siinä, etten viitsi tehdä monta eri ruokaa saman päivän aikana.... ainiin eilen söin myös itse tekemiä korvapuusteja pakastimesta. lisäksi kaksi klementiiniä. koko päivän juomisina vettä.

tänään alkoi päivä kolmella korvapuustilla, pieniä puusteja kaupan puusteihin verrattuna. nekin tehty joskus 2 viikkoa sitten, hinta en siksi voi laskea. lounaaksi teen spaghettia ja tomaattikastiketta, mukana raastettu porkkana ja punajuuri, papuja (kuivatuista pavuista, laitoin ne jo eilen likoamaan) sekä sipulia. välipalana on 1-2 banaania. illalliseksi valkosipulileipää, leipä maksaa noin 3 euroa, tämä on yksi herkkuni, artesaanileipä, käyn ostamassa sen iltapäivällä, en tokikaan syö koko leipää tänään, van 3-4 viipaletta, päälle 3-6 emmental juustoviipaletta, tomaatti ja 3 siivua paprikaa, muuta en eio tänään syödä, illalla teetä ennen nukkumaanmenoa. juustosta olen huomannut sen, että mitä voimakkaamman makuinen juusto, sitä vähemmän sitä käytän. Ei siksi, että olisi pahaa, vaan siksi, että ilmeisesti kaipaan juustossa juurikin makua ja kun olen saanut makureservin täyttymään, enkaipaa juustoa enempää,olen siis huomannut, että säästän rahaa enemmän, jos ostan hiukan kallimpaa juustoa. edamjuuston kanssa ei riittäisi tuo 3-6 juustoviipaletta.

Vierailija
46/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästäminen ja laiduttaminen ei toimi teen-väkisin-kerran tyyliin ja se hampaiden kiristely loppuu yleensä nopeasti ja homma palautuu entiselleen

jos vaikkapa luopuu mehuista-virvokkeista-karkeista-sipseistä-jne niin huomaa että rahaa ei enää kulukaan kuin ennen vaikka ei yrittänyt säästää

todella monella juuri nuo ylimääräiset herkut maksavat ruokalaskuissa jopa enemmän kuin itse "ruoat"

moni ei myöskään huutele naapureille että "säästin kuin join hanavettä" eli näin se säästö tapahtuu todella huomaamattomasti kun emme rekisteröi asioita joita emme tee eli kun jätät jotain ostamatta

energiajuoma on hyvä esimerkki: rahat menee, paino kasvaa, hampaat lähtee ja silti monet tätä himoitsee, eli muistakaa myös markkinointi

Vierailija
47/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa Lidl:ssä, n.30-35€ loppusumma. 120-140€/kk. 

Tuosta pystyy vielä tarvittaessa nipistämään jonkun euron kun jätän herkut ja turhuudet pois.

Onkohan tuo Lidl sittenkään niin halpa? Me tehdään ostokset S-marketissa, 700 €/ kk jaettuna viidelle hengelle = 140 €/ kk/ hlö. Herkut mukana. Maito-, liha-, viljatuotteet ja tuoreet kasvikset aina kotimaista, jauhot, puurohiutaleet, kananmunat aina luomua, hedelmät tarjonnan mukaan luomua.

Vierailija
48/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 on pienehkö budjetti. Minulla menee satanen enemmän vaikken edes tuhlaile älyttömästi.

Vierailija
49/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko hetkeäkään näihin 100 euroa kuussa budjetteihin. Se on noin 25 euroa viikko. Se on ihan vitsi paitsi jos syö pelkkää perunaa ja sipulia ja halvinta leipää ilman päällisiä. Ei juo ikinä muuta kuin vesijohtovettä. Ja niitäkin pikkuriikkiset ateriat joka päivä, ei ikinä täysiä täyttäviä lautasellisia. Ei siitä osteta kahvia, teetä, hedelmiä, jogurtteja, lihaa, kalaa, mehua, salaattitarvikkeita, leivänpäällisiä, veskipapereita, shampoita, siteitä/tamponeja, tiskiaineita jne.

Valehtelevat.

Vierailija
50/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voin ottaa tästä kopin ja tehdä sellaisen, mutta ei onnistu ihan nyt, kun en muista kaikkia viikon syömisiäni enkä tee mitään listoja syömisistäni itselleni...

Eilen söin koko päivän uuniohrapuuroa ja mehukeittoa. uuniohrapuuron annoshinta oli noin 30 senttiä, söin kolmesti, mehukeitto ilmaista, koska keitin sen omast mustaherukkamehusta ja kraanavedesta. perunajauhon hintaa hankala laskea, mutta ei se montaa senttiä ole. syy miksi söin koko päivän samaa ruokaa on siinä, etten viitsi tehdä monta eri ruokaa saman päivän aikana.... ainiin eilen söin myös itse tekemiä korvapuusteja pakastimesta. lisäksi kaksi klementiiniä. koko päivän juomisina vettä.

tänään alkoi päivä kolmella korvapuustilla, pieniä puusteja kaupan puusteihin verrattuna. nekin tehty joskus 2 viikkoa sitten, hinta en siksi voi laskea. lounaaksi teen spaghettia ja tomaattikastiketta, mukana raastettu porkkana ja punajuuri, papuja (kuivatuista pavuista, laitoin ne jo eilen likoamaan) sekä sipulia. välipalana on 1-2 banaania. illalliseksi valkosipulileipää, leipä maksaa noin 3 euroa, tämä on yksi herkkuni, artesaanileipä, käyn ostamassa sen iltapäivällä, en tokikaan syö koko leipää tänään, van 3-4 viipaletta, päälle 3-6 emmental juustoviipaletta, tomaatti ja 3 siivua paprikaa, muuta en eio tänään syödä, illalla teetä ennen nukkumaanmenoa. juustosta olen huomannut sen, että mitä voimakkaamman makuinen juusto, sitä vähemmän sitä käytän. Ei siksi, että olisi pahaa, vaan siksi, että ilmeisesti kaipaan juustossa juurikin makua ja kun olen saanut makureservin täyttymään, enkaipaa juustoa enempää,olen siis huomannut, että säästän rahaa enemmän, jos ostan hiukan kallimpaa juustoa. edamjuuston kanssa ei riittäisi tuo 3-6 juustoviipaletta.

Päivän ruuat puuroa, vettä ja kaksi klementiiniä! Oi apua. Et ilmeisesti tee fyysistä työtä tai harrasta mitään liikuntaa! Energiasi ei riittäisi.Laskitko minkä verran kaloreita tuli? Kuulostaa pahasti alipainoisen ruokavaliolta.

Vierailija
51/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset joilla menee ruokaan 100 € kuussa, varmaan pätee vähintään yksi näistä:

- syö yksipuolisesti

- saa lisäksi jostain ruokaa ilmaiseksi

- käyttää todellisuudessa KESKIMÄÄRIN enemmän (eli 100 €/kk on poikkeus tai väliaikaista)

- ei ole tullut laskeneeksi ihan kaikkea ruokaan menevää rahaa

- tarkoittaa vajaata kuukautta

Vierailija
52/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta tämä kuulostaa syömishäiriöisen ruokalistalta. Täytät vatsaasi jollain korvapuusteilla. Muuten syömäsi ruokamäärät kuulostavat tosi niukilta. Teetä iltapalaksi? Koko päivä melkein puurolla? Proteiinin määrä kuulostaa myös sellaisen henkilön määrältä joka on vanhainkodissa petipotilas ja pystyy enää syömään vähän, on jo kuihtumassa pois.

Vierailija
53/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:llä varmaan nyt ongelmana, että laskee RUOKAkuluihin vessapaperit ja pesuaineet, joita ei (toivottavasti) syö. Vähennä kuiteista noiden hinnat, ja laske, paljonko oikeasti meni RUOKAAN.

Vierailija
54/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän ruuat puuroa, vettä ja kaksi klementiiniä! Oi apua. Et ilmeisesti tee fyysistä työtä tai harrasta mitään liikuntaa! Energiasi ei riittäisi.Laskitko minkä verran kaloreita tuli? Kuulostaa pahasti alipainoisen ruokavaliolta.

oliko tämän ketjun aiheena haukkua minua ja tehdä idioottejaa johtopäätöksiä vai keskustella halvasta ruoasta?

laskin kalorit äsken. finelin ruokapäiväkirjan mukaan kaloreita kertyi  1878.  tene semifyysistä työtä, vaikkei se sinulle kuulukaan. minulla ei ole tapana katsoa joka päivä orjallisesti mitä syön, vaan syödä nälän mukaan. Eilen noilla ruoilla tuli nälän tunne vain iltapäivästä, jolloin söin sitten tuhdimman annoksen puuroa, kun heräsin tänään, ei ollut nälkä. puuro on muutenkin kumman aliarvostettua nykypäivänä, ohra(puuro) itsessään on hyvin terveellinen vaihtoehto, kannattaa tutkia.

RavintotekijäSaanti (koko päivän saldo)

energia, laskennallinen7861 kJ

rasva42,8 g

rasvahapot tyydyttyneet16,3 g

rasvahapot monityydyttymättömät3,4 g

hiilihydraatti imeytyvä295,0 g

sakkaroosi55,6 g

kuitu, kokonais-23,4 g

proteiini58,2 g

D-vitamiini12,0 µg

C-vitamiini158,9 mg

tiamiini (B1)0,88 mg

suola7025,6 mg

kalsium1493,3 mg

rauta7,6 mg

lähde: fineli

Vierailija
55/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset joilla menee ruokaan 100 € kuussa, varmaan pätee vähintään yksi näistä:

- syö yksipuolisesti

- saa lisäksi jostain ruokaa ilmaiseksi

- käyttää todellisuudessa KESKIMÄÄRIN enemmän (eli 100 €/kk on poikkeus tai väliaikaista)

- ei ole tullut laskeneeksi ihan kaikkea ruokaan menevää rahaa

- tarkoittaa vajaata kuukautta

Ei ihme, että köyhät valittavat ettei rahat riitä ruokaan, kun ei osata edes alkeita rahan käytöstä. Ruokalaskua saa alennettua helposti ostamalla perusruoka-aineita. Ei. Ne eivät ole niitä pakastealtaan pakastepizzoja, eineskaapin einespizzoja, valmissalaatteja, vaan ostetaan vihanneksia, juureksia, siemeniä, kuivattuja papuja ja tehdään ruoat mahdollisimman pitkälle itse alusta loppuun asti.  esimerkiksi yksi paketti linssejä on hyvin riittoisaa, samoin yksi pussi soijarouhetta, tai paketti papuja. kasvishernekeittopurkin saa tarjouksesta noin 80 sentillä, lihahernekeittoa vieläkin halvemmalla. Valmistan jogurtin itse, valmistan viilin itse. Tilasin juuri kuukauden ruoat kaupasta ja maksettavaa kertyi 83 euroa. Tämän lisäksi käyn sitten ostamassa helmikuussa kaupasta maitoa (noin neljä litraa) sekä asioin hevi-osastolla tarpeen mukaan ja pidän silmällä hävikkiruokaa.  Vuoden ajan olen käyttänyt ruokaan 80-130 euroa kuukaudessa - koronan alettua ja etätöihin siirryttyä päätin samalla nimittäin kokeilla miten halvalla voi selvitä ruokakuluissa/kk. käyn myös metsässä poimimassa sieniä ja marjoja.

Vierailija
56/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten mielestä ”viikon ruoat” tarkoittaa arki-iltaisin yhtä ateriaa eli viikossa 5 ateriaa.

Toiset taas laskevat aamupalat, lounaat, päivälliset, iltapalat ja kaikki satunnaiset välipalat 7pv viikossa, näin laskien ruoan määrä on varmaan kolminkertainen edelliseen verrattuna.

Joten ei näitä vastauksia voi oikein vertailla.

Joillain tosiaan tuntuu olevan outo käsitys, ettei työpaikkaruokalassa/lounasravintolassa syöty lounas ole ruokameno? Mitä se on, jos ei ruokakulu?

Vierailija
57/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten mielestä ”viikon ruoat” tarkoittaa arki-iltaisin yhtä ateriaa eli viikossa 5 ateriaa.

Toiset taas laskevat aamupalat, lounaat, päivälliset, iltapalat ja kaikki satunnaiset välipalat 7pv viikossa, näin laskien ruoan määrä on varmaan kolminkertainen edelliseen verrattuna.

Joten ei näitä vastauksia voi oikein vertailla.

Joillain tosiaan tuntuu olevan outo käsitys, ettei työpaikkaruokalassa/lounasravintolassa syöty lounas ole ruokameno? Mitä se on, jos ei ruokakulu?

Tiedostan, että työpaikkalounas on ruokameno, mutta minulla on lounasetu käytössäni joten en huomioi sitä budjetoinnissa. Olen osa-aikainen ja saan 8-10 lounasseteliä kuukaudessa. Näin etätyöaikana saldoa jää helpommin ja välillä sillä ostetaan ruokaa kotiin palvelutiskiltä tai ravintolasta. Ravintolakäynnit lasken huvitteluun ja siten eri budjettiin kuin ruoka- ja päivittäistavaraostokset. Jos olisi tiukempaa niin karsisin ensin tietysti ulkonasyömisistä enkä ruokaostoksista.

Vierailija
58/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 on ihan hyvä sinkun ruokakulutus. Oletko varma, että sinun pitäisi pärjätä vähemmällä. Jos yuohon laskee mukaan shampoot ja vessapaperit, niin ihan normikulutus se on.

Halvemmallakin pääsee, mutta silloin joutuu kyllä tinkimään monesta asiasta, esimerkiksi kasviksista ja hedelmistä. Ja tietysti herkuista. Halvimmat ruoat eivät ole aina terveellisismpiä. Ja osa ihmisistä tarvitsee enemmän ruokaa kuin osa.

Veikkaan että aloittajan budjetin tuhosivat vieraat.

Vierailija
59/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

250 on ihan hyvä sinkun ruokakulutus. Oletko varma, että sinun pitäisi pärjätä vähemmällä. Jos yuohon laskee mukaan shampoot ja vessapaperit, niin ihan normikulutus se on.

Halvemmallakin pääsee, mutta silloin joutuu kyllä tinkimään monesta asiasta, esimerkiksi kasviksista ja hedelmistä. Ja tietysti herkuista. Halvimmat ruoat eivät ole aina terveellisismpiä. Ja osa ihmisistä tarvitsee enemmän ruokaa kuin osa.

Veikkaan että aloittajan budjetin tuhosivat vieraat.

Vieraiden syöttäminen tosiaan on kallista. Itse ainakaan en kehtaa laittaa halvinta pöytään.

Kyllä kuluja tosin voi tuosta karsia paljonkin jos haluaa. Meillä meni myös n. 250 tässä kuussa, kaksi vierasta oli yhden yön yli. Kahden aikuisen talous.

Vierailija
60/61 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme laittaneet puolison kanssa ruokatilille kumpikin 150e kuussa. Tililtä on maksettu päivittäistavaraostokset sisältäen ruoan lisäksi esim. pehmopaperit, pesuaineet, hammastahnat ja käsisaippuat. Välillä ollaan ostettu saunaoluet tai viinipullo ja lisäksi ruokatililtä ostetaan kissoille lihaa. Jos rahaa jää yli niin tililtä voidaan maksaa muun muassa ravintolakäyntejä, noutoruokaa, yhteisiä taksimatkoja ja viemisiä kyläpaikkaan.

Henkilökohtaisilta tileiltä maksetaan omiin menoihin liittyvät ruoat ja juomat, esim. alkoholit juhliin tai kaverireissun ruoat ja juomat. Kun nämä ostokset otetaan mukaan niin minulla meni viime vuonna keskimäärin 190e ruokaan ja juomaan kuussa. Jos huomioidaan myös baari-, kahvila- ja ravintolakäynnit niin kuukautta kohden meni 284e (vuonna 2019 vastaavasti 327e).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi