Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritin tosissani säästää ruokakuluissa tässä kuussa

Vierailija
26.01.2021 |

Tein tosi tarkan ruokasuunnitelman ja suunnittelin siis todella edullisia ruokia itselleni koko kuukaudeksi. Tein isot ostokset kuun alussa ja sen jälkeen olen käynyt kaupassa vain muutaman kerran hakemassa lisäyksiä.
Katsoin nyt verkkopankista paljonko ruokakuluja on yhteensä ollut ja tulos oli: n. 250 €. Asun yksin. Minulla kävi vieraita syömässä pari kertaa ja söin itse 2 x kyläpaikassa.

Kysyn vaan, että MITEN näitä ruokakuluja oikeasti vedetään jonnekin 100 €/kk tuntumaan? Edes 200?

Onko täällä ketään, joka saa kulumaan omiin ruokakuluihinsa 250 € kuukaudessa tai enemmän?

Olen tosi lannistunut tästä.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sinulla on ensi kuun menot pienemmät.

Vierailija
22/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulikeittoa koko kuukausi. Sipulia ja liemikuutioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuun ruokaostoksiin mennyt 114e, tosin näistä 15e karkkiin ja 17e alkoholiin jotka voisi luetellut turhaksi.

Pyrin syömään terveellisesti ja noudattamaan Välimeren ruokavaliota. Syön pääasiassa kanaa ja kalaa, jotka ostan aina 60% alennuksella. Selvittelen etukäteen kausituotteet ja pyrin rakentamaan ateriat näiden varaan, välttelen ruokahävikkiä ja mietin viikon ruoan niin, että saan varmasti kaiken käytettyä. Kaupassa käyn lähes joka päivä, mutta yleensä ostan vain muutaman asian kerrallaan. Kuiva-ainevaraston pidän täytenä.

Hedelmiä on aina tarjolla, tällä hetkellä klementiinit ja päärynä halpoja niin syön näitä todella paljon :D

Esimerkkiruokia: kanacaesar- ja kana-fetasalaatti, pinaattiletut ja tonnikalasalaatti, kesäkurpitsalasagne, -pasta, -pizza, kananuudelikeitto, välimeren pasta, kasvismunakkaat, quesadillat, tortillat, risotto.

Nykyisin ei olisi enää tarvetta pihistellä ruokalaskussa, mutta vuosia kun eli opiskelijataloudella niin en ole oppinut tuhlaamaan.

Vierailija
24/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä

ostin kolme kaalia. Niistä tuli erilaisia patoja. Yhteen isoon pataan tuli lenkkimakkaraa ja toiseen kanaa. Soijarouheesta ja pavuista ja tomaattimurskasta tein chili sin carnea riisin kanssa. Keitin ison kattilallisen perunaa ja lanttua ja söin niitä tonnikalakastikkeen kanssa ja loput paistelin useana päivänä pyttipannuksi. Näitä em ruokia söin kaikkia monta päivää. Oli vielä joku ruoka mitä nyt en muista mikä se oli.

En syö leipää. En syö juustoa. En juo alkoholia. En ostanut virvoitusjuomia.

Kylläkin hankin jotain esim riisejä ja hiutaleita ja pakasteita, joita vielä on ensi kuuksikin, sekä täydensin pesuainevarastot. Ne toki tuli tohon 250 € mukaan. Ehkä ne sitten selittää.

Tämä oli siis ap:n kommentti. Se yksi ruoka oli kasvislasagne.

Vieraani oli pieniruokainen nuori ja ruuaksi hän sai samaa kaalipataa (josta hänkin tykkää). Ei siis selitä. Mutta ehkä tosiaan en osaa ajatella riittävän kokonaisvaltaisesti esim mitä kaikkea on vielä kaapeissa, mikä kuului tuohon 250 €;n.

Ap

Vierailija
25/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 / kk tarkoittaa 3e / päiwä. 

Se tulee aika helposti, jos syö jo salaattia ..

Sincc

Eli tarkkana pitää olla. Joku pasta tai makaroonilaatikko tuohon mahtuu ja kasviksia .. 

Vierailija
26/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä

ostin kolme kaalia. Niistä tuli erilaisia patoja. Yhteen isoon pataan tuli lenkkimakkaraa ja toiseen kanaa. Soijarouheesta ja pavuista ja tomaattimurskasta tein chili sin carnea riisin kanssa. Keitin ison kattilallisen perunaa ja lanttua ja söin niitä tonnikalakastikkeen kanssa ja loput paistelin useana päivänä pyttipannuksi. Näitä em ruokia söin kaikkia monta päivää. Oli vielä joku ruoka mitä nyt en muista mikä se oli.

Kylläkin hankin jotain esim riisejä ja hiutaleita ja pakasteita, joita vielä on ensi kuuksikin, sekä täydensin pesuainevarastot. Ne toki tuli tohon 250 € mukaan. Ehkä ne sitten selittää.

Vieraani oli pieniruokainen nuori ja ruuaksi hän sai samaa kaalipataa (josta hänkin tykkää). Ei siis selitä. Mutta ehkä tosiaan en osaa ajatella riittävän kokonaisvaltaisesti esim mitä kaikkea on vielä kaapeissa, mikä kuului tuohon 250 €;n.

Ap

Puhuit ruokaostoksista. Onko tuossa mukana kaikki muukin?

Sincc

Vierailija
27/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tavallista kotiruokaa, tänäänkin puuroa ja päivälliseksi kaalilaatikkoa.  Silti joku sanoo pistelen herkkuja.

Ruokaan kuluu 200-250 kk, joskus ostan homejuustoa, hedelmiä, kakkua.

Voileivät ovat se menoerä, joka kannattaa jättää vähemmälle.  Leikkeleet, voi, jopa leipä ovat yllättävän kalliita.

Vierailija
28/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite vedän pastaa, soijarouhetta, juureksia, omenoita ymsyms...

Noin 80€/kk t. Opiskelija

Vierailija
29/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suunnittelen kauppalistat netissä etukäteen (foodie.fi), käyn prismassa kaupassa. Ja kauppalista tehdään siten, että pysytään budjetissa. Jos menee suunnitteluvaiheessa yli niin jotakin karsitaan. Koitan itse tänä vuonna saada isomman potin puskuriin säästöön.

Vierailija
30/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä

Ap

Puhuit ruokaostoksista. Onko tuossa mukana kaikki muukin?

Sincc

Tästä huomaa, miten aloittelija mä olen. Tuossa 250 €:ssä on mukana kaikki syömiseni mukaanlukien lounaat töissä (eväät), sekä kaappien täydennystä jota vieläkin riittää sekä tiski-, pyykinpesuaineet ja pehmopaperit pariksi kuukaudeksi.

Ehkä mä jatkan vielä pari kuukautta ja katson, miten ne kulut tarkemmin ottaen jakautuu. Kiitos kaikille ystävällisistä viesteistä. Ei ole ihan helppoa muuttaa tottumuksiaan.

Vierailija
31/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuit verrattuna omiin aiempiin menoihin? Niistä ruokakaupan veloituksista saat jonkinlaisen arvion, ellet ole tarkkaa laskelmaa tehnyt. Tuntuuko, että kuun lopussa (ennen tilipäivää) olisi nyt enemmän rahaa tilillä kuin aiemmin? Edullisilta kuulostavat nuo mainitsemasi ruuat. Tsemppiä jatkoon!

Vierailija
32/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä Keskolla että S-ryhmällä voi kanta-asiakkaana saada kuitit suoraan mobiilisovellukseen, samoin Lidlillä. Helpottaa kulujen seuraamista niin tietää jatkossa, mistä voisi karsia.

Itse seurailen menojani myös pankkisovelluksen työkalulla. Tässä kuussa elintarvikkeisiin on mennyt vajaat 120 euroa. Kaapeissa on ihan hyvin tavaraa ja näin vuoden alussa yritän tyhjentää pakastinta, joten etenkin lihaa on tullut ostettua tavanomaista vähemmän. Toisaalta olen myös täydentänyt kuivaruokavarastoja tomaattimurskalla, kalasäilykkeillä, maapähkinävoilla, pavuilla, linsseillä, öljyllä ja etikalla.

Vierailija
33/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahdella opiskelijalla menee viikossa ruokaan noin 25€. Tosin syömme suunnilleen vain kolme kertaa päivässä (aamupala, lounas/päivällinen ja iltapala) eli "vähäruokaisuus" tulee luonnollisesti halvemmaksi Olen myös huomannut että liharuuat tulevat aina kalliimiksi, joten yritämme suosia kasvisruokia. Esim. Tällä viikolla teemme itse kasvissosekeittoa. Pakkasessa on myös omia sieniä sekä marjoja viime vuodelta eli kannattaa kerätä niitä, jos tulee mahdollisuus. Sienistä saa keittoa tai kastiketta, ja marjoja laitan puuroon sekä jogurttiin.

Vierailija
34/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Löysin verkkopankista (OP) mahdollisuuden tarkastella kulutusta eri kuukausina jaoteltuina eri kulutuslajeihin! Näyttää siltä, että aiempina kuukausina viime vuonna ruokakuluni (sisältäen muut päivittäistavarat eli pesuaineet ym) ovat olleet ihan hirveät, yli tuplat tähän kuuhun verrattuna! Miten en ole ennen huomannut tuota palvelua siellä.

No, minäpä jatkan valitsemallani tiellä. Oikein hyvää illan jatkoa teille jotka eksyitte tähän ketjuun.

Vierailija
35/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä viikkobudjetti. Eli siis on taloustili, jolta maksetaan yhteiset menot ja kaupassa käydään vuoroviikoin, maksetaan taloustilin kortilla. Viikkobudjetti on 250 euroa, joskus menee yli, monesti jää alle. Ostamme kauppojen omia merkkejä, saksalaishalpiksesta, punalaputettuja, ja kaupassa käydään kahdesti viikossa. Ruoka tehdään kotona. Meitä on neljä kaksi vanhempaa ja kaksi parikymppistä, joista toinen kilpaurheilee.

Minusta sun kuukausi meni hyvin!

Vierailija
36/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kuussa mennyt 130 euroa ruokiin. Paistoin lohifileen ja leikkasin siitä 2cm paksuja siivuja pakkaseen. Tein jlihaperunalaatikkoa, sitä pakastepusseihin. Muutamat keitot väänsin. Kalapuikkoa ranskalaisia pikaruuaksi. Käyttää jauhelihasta 1/4 ruokaan, siitä saa 4 eri ruokaa, loput pakastaa.

Vierailija
37/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten mielestä ”viikon ruoat” tarkoittaa arki-iltaisin yhtä ateriaa eli viikossa 5 ateriaa.

Toiset taas laskevat aamupalat, lounaat, päivälliset, iltapalat ja kaikki satunnaiset välipalat 7pv viikossa, näin laskien ruoan määrä on varmaan kolminkertainen edelliseen verrattuna.

Joten ei näitä vastauksia voi oikein vertailla.

Vierailija
38/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin kuulla jonkun pienibudjettisen viikon ruoat (aamupalat ja välipalat mukaanluettuna) niin voisi saada vinkkejä

Vierailija
39/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Löysin verkkopankista (OP) mahdollisuuden tarkastella kulutusta eri kuukausina jaoteltuina eri kulutuslajeihin! Näyttää siltä, että aiempina kuukausina viime vuonna ruokakuluni (sisältäen muut päivittäistavarat eli pesuaineet ym) ovat olleet ihan hirveät, yli tuplat tähän kuuhun verrattuna! Miten en ole ennen huomannut tuota palvelua siellä.

No, minäpä jatkan valitsemallani tiellä. Oikein hyvää illan jatkoa teille jotka eksyitte tähän ketjuun.

Minäkin löysin tuon Talouden tasapaino -työkalun vasta viime vuonna ja tänä vuonna yritän tsempata kulujen lajittelussa. Vinkki: seurantajaksoksi voi valita myös kalenterivuoden! Sen mukaan minulla on mennyt vuonna 2019 ruokaan ja päivittäistavaraan 2233e ja viime vuonna puolestaan 2276e.

Vierailija
40/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahdella opiskelijalla menee viikossa ruokaan noin 25€. Tosin syömme suunnilleen vain kolme kertaa päivässä (aamupala, lounas/päivällinen ja iltapala) eli "vähäruokaisuus" tulee luonnollisesti halvemmaksi Olen myös huomannut että liharuuat tulevat aina kalliimiksi, joten yritämme suosia kasvisruokia. Esim. Tällä viikolla teemme itse kasvissosekeittoa. Pakkasessa on myös omia sieniä sekä marjoja viime vuodelta eli kannattaa kerätä niitä, jos tulee mahdollisuus. Sienistä saa keittoa tai kastiketta, ja marjoja laitan puuroon sekä jogurttiin.

Älä nyt viitsi. Että yhden ihmisen kaikki ateriat 12,50€ /viikko - tuo on kyllä sula mahdottomuus, ellette sitten jätä laskematta sitä, että saatte hyvin paljon kaikkea vanhempien maatilalta tai sitten käytte dyykkaamassa/leipäjonossa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi