Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritin tosissani säästää ruokakuluissa tässä kuussa

Vierailija
26.01.2021 |

Tein tosi tarkan ruokasuunnitelman ja suunnittelin siis todella edullisia ruokia itselleni koko kuukaudeksi. Tein isot ostokset kuun alussa ja sen jälkeen olen käynyt kaupassa vain muutaman kerran hakemassa lisäyksiä.
Katsoin nyt verkkopankista paljonko ruokakuluja on yhteensä ollut ja tulos oli: n. 250 €. Asun yksin. Minulla kävi vieraita syömässä pari kertaa ja söin itse 2 x kyläpaikassa.

Kysyn vaan, että MITEN näitä ruokakuluja oikeasti vedetään jonnekin 100 €/kk tuntumaan? Edes 200?

Onko täällä ketään, joka saa kulumaan omiin ruokakuluihinsa 250 € kuukaudessa tai enemmän?

Olen tosi lannistunut tästä.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tänne kuitit niin katsotaan missä meni vikaan

Vierailija
2/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä ne vieraat romuttivat budjettisi.

Mitä nämä sun "todella edulliset" ruoat olivat?

Kiinnitätkö huomiota pakkauskokoihin ja kilohintoihin? Isompi pakkaus ei aina ole halvempi. Mitä syöt aamiaiseksi, mitä välipalaksi? Naposteletko viikonloppuisin? Teetkö isompia satseja ruokaa kerralla?

Aseta rajaksi 200e kk ja päätä että sitä EI SAA ylittää mistään syystä. Silleen sen oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa antaa hintoja, mutta eniten säästän siinä, että käynnvain kerran viikossa kaupassa ja käytän hyväksi kaikki jämät.

Esim. Olin viimeksi ostanut paketin naudan minuuttisuikaleita.

Eilen ihmettelin, mitä siitä teen: paistoin ensin kaikkien kasvisten kanssa, mitä löysin: valkosipuli, sipuli, porkkana, parsa, paprika, herkkusieni.... sitten keitin riisiä ja sekoitin joukkoon.

Ts. Teen ruokaa siitä, mitä on.

Tuo maksoi 7 euroa, ja yksi ihminen olisi syönyt siitä 4-5 kertaa.

Vierailija
4/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mennyt siis vajaa kymppi päivässä. Paljonko meni ruokaan ennen säästämistä?

Vierailija
5/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söitkö siis loppuun jo kaikki ruuat mitä tuolla rahalla ostit? Vai onko osa vielä kaapeissa niin että niitä voi syödä myöhempinä kuukausina?

Vierailija
6/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, laita kuitit tänne niin kerron missä menee vikaan. Mulla menee kuukaudessa kauppaan 100-150€ ja noudatan vielä vähähiilihydraattista. Jos käyttäisin viljatuotteita niin saisin ruokakulut varmaan vieläkin pienemmäksi.

Vierailija
7/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus kotiruokaa syödään ja ostokset tehdään lidlissä. Meitä on 2 aikuista ja ruokakauppaan menee yhteensä 60-80e/vk.

Esimerkkejä tavallisista ruuista on tortillat, linssikeitto, erilaiset curryt, lohikeitto, uunifetapasta, lasagne jne. En koe että erityisemmin pihisteltäisiin, ehkä meillä on vain halpa maku? :D

Vierailija
8/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jokin erikoisruokavalio mikä selittäisi?

Vierailija
9/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitit pitäis munkin mielestä olla, ei sitä muuten oikein voi tarkastella.

Näillä tiedoilla ensi ajatuksia on se, että

a) oot ehkä joutunut ostamaan alkuun enemmän perustarvikkeita kaappiin

b) jos vieraita on ollut paljon tai isompiruokaisia, ja ateria vähän parempaa silloin tulee kalliimmaksi

c) käyttämäsi ruokatarpeet oli kalleimmasta päästä, tai käytit paljon valmisruokia, juustoja ja kauden ulkopuolella olevia kasviksia

Vierailija
10/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mennyt siis vajaa kymppi päivässä. Paljonko meni ruokaan ennen säästämistä?

En tiedä. Todennäköisesti keskimäärin 20 €. Ehkä olen sittenkin säästänyt.

Vierailija
11/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketko tuohon summaan mukaan pesuaineita, hygieniatarvikkeita, wc-paperia jne.?

Vierailija
12/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai nuokin ovat tottumiskysymyksiä. Jos on tottunut vähän kalliimpiin ruokiin , esim. runsaaseen määrän hedelmiä, leikkeleitä ja kalaa tiskistä niin niihin jo saa menemään pitkän siivun.

Samoin esim. ihminen joka ei käytä / juo maitoa, säästää jo siinä kuukaudessa pienen tai isommankin määrän.

Itse olen tottunut niin halpaan ruokavalioon ja paljon laitan ruokaa säilöön sesonkien aikana, joten niissä jo aina säästää.

Vierailija
13/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa Lidl:ssä, n.30-35€ loppusumma. 120-140€/kk. 

Tuosta pystyy vielä tarvittaessa nipistämään jonkun euron kun jätän herkut ja turhuudet pois.

Vierailija
14/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulujen pienentäminen on kuin ruuvin kiristämistä, vähän kerrallaan. Kuitit kannattaa säästää ja tutkia ne, mihin pitää kiinnittää huomiota.

Vierailija
15/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskele vaikka viikkobudjetti 50 euron mukaan. Saisitko sillä ateriat? Silloin kuukaudeksi riittäisi n. 200 euroa.

Vierailija
16/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatko paljon herkkuja? Niihin uppoaa paljon rahaa huomaamatta.

Vierailija
17/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni varmaan 600e/kk viime kuussa. No olen sentään 100kg salilla käyvä ukkeli joten proteiinin tarpeeni on se noin 200g/vrk. Onhan tuo 600e silti ihan liikaa kun ei oo vaan ryhti pysyny ostoksissa ja sortunu ties mihin höttöön se kalliin mut pakollisen naudanlihan lisäksi.

Vierailija
18/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako ateriaa? Siis söitkö tuolla250€ kaikki kuukauden ruoat?

Käyn kerran viikossa kaupassa, menee aina 200-250€ - siitä meitä syö 4aikuista +satunnaiset vierailijat aivan kaiken aamupalat, työruoat, päivällinen ja iltapalat (sekä vessapaperit, pesuaineet jne) - toki aina laitan jotain kaappii/ pakkaseenkin, joten aina sieltä myös jotain käytetään.

Olen ollut ihan tyytyväinen tähän kauppalaskuun.

Ja jos sen siis jakaisi meille 4lle aikuiselle niin kk-budjetti olisi suht sama kuin sulla.

Meillä syödään hyvin ja monipuolisesti, ja käytännössä ostan mielummin suomalaista ja laadukasta kuin halpaa pskaa.

Kauppana Prisma.

Vierailija
19/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä ostin kolme kaalia. Niistä tuli erilaisia patoja. Yhteen isoon pataan tuli lenkkimakkaraa ja toiseen kanaa. Soijarouheesta ja pavuista ja tomaattimurskasta tein chili sin carnea riisin kanssa. Keitin ison kattilallisen perunaa ja lanttua ja söin niitä tonnikalakastikkeen kanssa ja loput paistelin useana päivänä pyttipannuksi. Näitä em ruokia söin kaikkia monta päivää. Oli vielä joku ruoka mitä nyt en muista mikä se oli.

En syö leipää. En syö juustoa. En juo alkoholia. En ostanut virvoitusjuomia.

Kylläkin hankin jotain esim riisejä ja hiutaleita ja pakasteita, joita vielä on ensi kuuksikin, sekä täydensin pesuainevarastot. Ne toki tuli tohon 250 € mukaan. Ehkä ne sitten selittää.

Vierailija
20/61 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi päinvastoin .. 

Mä säästin marraskuussa, säästin joulukuussa, mut mun itsekuri ei enää riittänyt tässä kuussa.

Mulla oli lompakossa varmaan joku yli tonni ja kaikki män .. 

20e on jäljellä. 

Sincc

Nyt kostoksi itselleni aion sillä kituuttaa loppukuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä