Toilax-tyhjennyksestä lannerangan rtg-kuvausta varten?
Eli määrä on ottaa kuvausta edeltävän päivän aamulla 2 Toilax tablettia ja illalla 2. Tutkimusaamuna sitten Toilax-peräruiske. Pystyykö tuon edeltävän päivän olemaan töissä vaan tuleeko sitä itseään ihan solkenaan? Pistääkö ripulille?
Kommentit (14)
Kyllä se varmaan kokemattomalle vetää vatsan vekkuliksi.
Mulla on pahoja vatsan toimintaongelmia ja sitä myötä olen jäänyt riippuvaiseksi ulostuslääkkeistä. Otan joka ilta ennen nukkumaanmenoa 4-5 tablettia Toilaxia. Aamulla herään kamalaan vessahätään ja koko päivän asiointi hoituu kerralla. Ei varmasti terveellistä, mutta on vapauttanut mun elämän, kun ei pitkin päivää tartte päivystää vessan edessä. Totaalityhjennys aamulla kotona ja loppupäivä huoletonta eloa. Mutta mä olen kyllä harjaantunut käyttäjä, joten ”toleranssikin” on kova.
Riippuu tosiaan ihmisestä. Suurimmalla osalla menee kyllä ihan vesiripulille. En menisi töihin.
Ikään kuullu että suoli pitää tyhjentää ennen lannerangan röntgeniä... Ei mun ainakaan tarvinnu...
Mulla on lannerankaa kuvattu 10+ kertaa (ja kahdesti leikattu) eikä koskaan oo tarvinnut tyhjennystä tehdä.
Itse kysymykseesi sanoisin, että ota vapaapäivä. Voi todellakin tulla ihan solkenaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuullu että suoli pitää tyhjentää ennen lannerangan röntgeniä... Ei mun ainakaan tarvinnu...
Uloste suolessa estää nikamien näkymistä kunnolla.
Ei estä mitään. Vuosia varaillut potilaille lannerangan röntgenkuvauksia eikä yhtään kertaa ole mitään tyhjennyksiä ohjeistettu. En itse asiassa ole tollasesta käytännöstä edes kuullut. Hyvin ne nikamat ja murtumatkin näkyy..
Minäkin oksensin p*skantamisen ohella. En menisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei estä mitään. Vuosia varaillut potilaille lannerangan röntgenkuvauksia eikä yhtään kertaa ole mitään tyhjennyksiä ohjeistettu. En itse asiassa ole tollasesta käytännöstä edes kuullut. Hyvin ne nikamat ja murtumatkin näkyy..
Olen tk:ssa töissä ja kysyin meidän rtg-hoitajalta, onko pakko tehdä tyhjäys. Hän oli sitä mieltä, että pitää. -ap
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsetko itse röntgenkuvia?
Mulla pärähti paskat housuun vasta matkalla kuvaukseen, bussissa.
Toilax-tablettien pakkausselosteessa sanotaan, että vaikutus alkaa yleensä 6-12 tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta.
Kyllä mulla ainakin meni aivan kuralle, oksensin ja paskansin kuvausta edeltävän yön vessassa. Lopulta Microlax peräruisketta ei edes tarvinnut, Toilaxit hoitivat homman.