Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen korkeakoulututkinto - mistä rahoitus?

Vierailija
26.01.2021 |

Te, jotka olette aloittaneet toisen korkeakoulututkinnon, miten olette rahoittaneet opiskelun? (Opintotukeahan saa nykyään vain yhteen tutkintoon, joten etsin muita vastauksia kuin opintotuella)

Olen kuntoutustuella ja en kykene saamaan yliopisto-opintoja loppuun, mietin vaihtoa AMK:iin.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on haussa rahoitus siihen ensimmäiseen korkeakoulututkintoon. Opiskelupaikka on tältä vuodelta hankittuna, mutta vielä ei ole tietoa pystynkö sitä ottamaan vastaan. Työttömyysetuudella opiskelu on nyt päättävällä taholla pohdiskeltavana, mutta sekin olisi onnistuessaan vain sen kaksi vuotta ja jostain pitäisi löytää sen loppuajan rahoitus.

Säästöjä mulla ei ole, ei ole työtä jota voisin tehdä opiskelun ohella eikä ole myöskään puolisoa, joka voisi rahoittaa opiskelujani. Aikaisempien keskeytyneiden korkeakouluopintojen seurauksena mulla on myös opintotukikuukaudet lähes lopussa ja en tiedä myönnetäänkö niitä lisää.

Hankala tilanne näin keski-ikäisenä lähteä tilannettaan parantamaan, jos on asiat nuorena hoitanut huonosti.

Vierailija
42/43 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa kuntoutustuella opiskella? Minä saisin mutta en millään keksi mitä ihmettä opiskelisin. Taas sain koululta vastauksen että rajoitteideni vuoksi en tule pystymään suorittamaan tutkintoa, käytännön harjoitteluja tarkemmin . Saisin kuntoutustukeen 30% korotuksenkin jos löytäisin jonkun soveltuvan koulutuksen tai työn. Olen siis ammatillisen kuntoutuksen selvittelyssä mutta hirvittävän hankalaa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen opiskelija kirjoitti:

Luulisi, että ekalla tutkinnolla on jo saanut töitä? Jos on ollut tietyn aikaa samalla työnantajalla, saattaa saada jotain tukia ja opintovapaata. Jos et ole töissä, luulisi että saat toimeentulotukea. Vai mitä tarkoitat rahoittamisella? Suomessahan on ilmaiset tutkinnot.

Olen osan opiskeluajasta aina työskennellyt samalla, minusta se ei vaadi mitään kummallista keskittymistä enää, kun opiskelutaidot ovat kunnossa. Toki riippunee siitä, kuinka pitkään olet pitänyt taukoa opiskelussa. Sitähän voi vaikka ottaa avoimesta kurssin silloin tällöin, vähän harjoitella ja katsoa, miltä se uusi ala tuntuisi.

Ei minun käsittääkseni toimeentulotukea saa käyttää minään automaattina opintojen rahoittamiseen. Tukea voi saada toiseen tutkintoon vain 2kk ja sitten sitä voidaan alentaa.

Kelan sivuilta:

"Jos suoritat ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon jälkeen toista tutkintoa, et välttämättä saa enää opintotukea. On myös opintoja, joihin ei voi saada opintotukea. Tällaisia ovat esimerkiksi aikuislukio-opinnot ja opinnot avoimessa korkeakoulussa. Sinun pitää rahoittaa nämä opinnot ensisijaisesti esimerkiksi työttömyysturvalla tai ansiotyöllä.

Perustoimeentulotukea voit näissä tilanteissa saada täysimääräisenä enintään 2 kuukauden ajan. Jos et ole sinä aikana työllistynyt eikä sinulla ole oikeutta työttömyysturvaan, toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa. Tässä tilanteessa Kela ilmoittaa asiasta kunnan sosiaalitoimeen ja ohjaa sinut asioimaan sinne. Kunnassa sinulle laaditaan suunnitelma siitä, miten voit edistää itsenäistä suoriutumistasi ja miten sinua voidaan tukea siinä."