Erkkaopeksi vailto:ksi? Palkka ja työ, kumpiko parempi?
Mietin, että kumpiko olisi parempi vaihtoehto? Kertokaa. :)
Kommentit (16)
Palkka on eri sfääreissä. Lomat myös. Etkö nyt yhtään itse osaa etsiä tietoa, kumpi olisi parempi? Tämän perusteella suosittelen lastentarhanopeksi.... Erkkaopella on oltava järkeä.
Erkkaopeksi ilman muuta. Jo lomienkin tähden. Erkkaopettajan työtehtävän voivat olla hyvin erilaisia. Voi olla alakoulun puolella tukiopettaja lukemaan opettaville, tai yläkoulussa samanaikaisopettaja luokassa jollekin hojks-oppilaalle, tai sitten voi pitää omassa luokassa erityisopetusta niin, että joka tunti on viisi eri oppilasta eri oppiaineista, tai voi olla jopo-opettaja raggareille. Paljon enemmän mahdollisuuksia löytää se itselle paras työtapa.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on eri sfääreissä. Lomat myös. Etkö nyt yhtään itse osaa etsiä tietoa, kumpi olisi parempi? Tämän perusteella suosittelen lastentarhanopeksi.... Erkkaopella on oltava järkeä.
Ap saattaa olla vaikka joku lukiolainen, joka miettii tulevaa ammattiaan. Ei tarvitse olla ilkeä. Eivät lukiolaiset ylipäänsä oikeasti hahmota rahaa, kun eivät vielä joudu omaa ja lastensa elämistä maksamaan.
Joo, lukiossa olen toista vuotta nyt. Mietin jatko-opintoja. En ole kauheesti palkkoihin tutustunut, kun se ei ole ykkösasia tässä. Tykkään kovasti ihan pienistä lapsista, mutta toisaalta erkkaopen työ voisi tuntua omalta. Mietin vielä ja haen varmaan molempiin. -AP-
Vierailija kirjoitti:
Joo, lukiossa olen toista vuotta nyt. Mietin jatko-opintoja. En ole kauheesti palkkoihin tutustunut, kun se ei ole ykkösasia tässä. Tykkään kovasti ihan pienistä lapsista, mutta toisaalta erkkaopen työ voisi tuntua omalta. Mietin vielä ja haen varmaan molempiin. -AP-
Nuorena ei ymmärrä, että se raha on oikeasti iso asia. Ltona tienaat niin vähän, että esimerkiksi jos päädyt parin lapsen yksinhuoltajaksi, olet helposti pulassa. Elämässä voi käydä kaikenlaista. Erkka tienaa selvästi enemmän ja lomat ovat paremmat. Lomat ovat kullanarvoisia, kun itsellä on kouluikäisiä lapsia, ja toki muutenkin.
Lto. Pienten lasten kanssa on paljon iloisia hetkiä päivässä ja erkkaopena tulet työskentelemään sen vaikean aineksen kanssa.
Erkkaope voi työskennellä myös päiväkodin puolella. Nythän on tulossa kaksivuotinen esiopetus pakolliseksi, ja siellä on näitä erityisopettajia tietysti myös.
Siihen en ota kantaa, onko helpompi opettaa alle kouluikäisiä erityisoppilaita vaiko kouluikäisiä. Eo ei välttämättä ole vain mikään tarkkisopettaja vaan hän opettaa esim. lukihäiriöisiä tai muita oppimisvaikeuksissa olevia.
Erkkaopettajat kiskotaan töihin. Työttömiä lto:jia sen sijaan on melkoinen läjä. Eo on työllistymisenkin kannalta siis järkevämpi. Saat itse valita työpaikkasi.
Onkos näillä varhaiskasvatuksen erityisopettajilla joku eri koulutus? lastentarhanopettaja pohjakoulutuksena vai miten? Tunnen vain peruskoulun erkkaopeja.
Erityisopettajilla on pidemmät päivät ja enemmän työtä, mutta taas vastaavasti pidemmät lomat ja parempi palkka. Molemmissa töissä omat hyvät ja huonot puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Lto. Pienten lasten kanssa on paljon iloisia hetkiä päivässä ja erkkaopena tulet työskentelemään sen vaikean aineksen kanssa.
Erkkaopena olet saanut kunnon työkalut ja resurrsit työskennellä sen vaikean aineksen kanssa, ltona työskentelet vaikean aineksen kanssa käytännössä ilman mitään tukea. Ai niin, onhan sulla kuvat tukena päiväkodissa, niillähän sitä pärjääkin...
Älä missään nimessä opiskele varhaiskasvatuksen puolelle! Huono palkka ja lomat.
Molemmilla aloilla huutava pula työntekijöistä. Erkkaopena voit tehdä sijaisuuksia päiväkotiin (jos jostain kumman syystä et työllisty omalle alalle), ltona et voi työskennellä erkkaopen sijaisena.
Vierailija kirjoitti:
Erkkaope voi työskennellä myös päiväkodin puolella. Nythän on tulossa kaksivuotinen esiopetus pakolliseksi, ja siellä on näitä erityisopettajia tietysti myös.
Siihen en ota kantaa, onko helpompi opettaa alle kouluikäisiä erityisoppilaita vaiko kouluikäisiä. Eo ei välttämättä ole vain mikään tarkkisopettaja vaan hän opettaa esim. lukihäiriöisiä tai muita oppimisvaikeuksissa olevia.
Erkkaopettajat kiskotaan töihin. Työttömiä lto:jia sen sijaan on melkoinen läjä. Eo on työllistymisenkin kannalta siis järkevämpi. Saat itse valita työpaikkasi.
Työttömiä lastentarhanopettajia? Suomessa on tälläkin hetkellä muutama sata paikka auki, eikä kaikkia saada mitenkään täytettyä. Töitä siis riittää, molemmille! Itse opiskelin ensin lastentarhanopettajaksi ja sen jälkeen vielä erityisopettajaksi. Sekin on yksi hyvä väylä ja pääset kokeilemaan molempia.
Vierailija kirjoitti:
Onkos näillä varhaiskasvatuksen erityisopettajilla joku eri koulutus? lastentarhanopettaja pohjakoulutuksena vai miten? Tunnen vain peruskoulun erkkaopeja.
Lastentarhanopettajakoulutus (varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteen kandi) ja siihen päälle erilliset erityisopettajan opinnot tai erityispedagogiikan maisteritutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Missä on työttömiä ltoja? Käsistä viedään kaikki, lastenhoitajatkin tekevät vuosikausien sijaisuuksia epäpätevinä ltoina. Vakituisiin lton paikkohin ei välttämättä tule yhtäkään hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä lto:ita läjäpäin? Missäs kunnassa tällainen tilanne on, kun suurimmassa osassa ei ole riittävästi päteviä?
Molemmilla töillä on puolensa, mutta erityisopettajan työssä usein jaksaa paremmin. Varhaiskasvatuksen opettajan työ on todella raskasta, ja siksi alalle ei moni jää.
Sellainenkin vaihtoehto on, että teet työtä varhaiskasvatuksen erityisopettajana, jos sinua kiinnostaa erityisesti pienet lapset.
T. Entinen varhaiskasvatuksen opettaja ja nykyinen erityisopettaja
Meidän kaupungissame on kyllä työttömiä lto:ita. Sen sijaan erityis-lto:ita kaivattaisiin lisää, niistä on suuri pula.
Ymmärrän, jos jossain Helsingissä on pulaa kaikesta, varsinkin ruotsinkielisten palvelujen puolella.
ope on parempi, voit oikeasti pelastaa jonkun elämälle.