Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen korkeakoulututkinto - mistä rahoitus?

Vierailija
26.01.2021 |

Te, jotka olette aloittaneet toisen korkeakoulututkinnon, miten olette rahoittaneet opiskelun? (Opintotukeahan saa nykyään vain yhteen tutkintoon, joten etsin muita vastauksia kuin opintotuella)

Olen kuntoutustuella ja en kykene saamaan yliopisto-opintoja loppuun, mietin vaihtoa AMK:iin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta tuntia teitte opintojen ohessa töitä? Tuossa varmaan helposti palaa loppuun jos yrittää suorittaa liikaa.

Olen kokopäivä työssä ja opiskelen uutta tutkintoa samalla. Lapsiakin on. Vielä en ole havainnut loppuun palamisen merkkejä. Lähipiiristä kyllä huomautettaisiin, jos niitä näkyisi. 

Vierailija
22/43 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta tuntia teitte opintojen ohessa töitä? Tuossa varmaan helposti palaa loppuun jos yrittää suorittaa liikaa.

Tein AMK-tutkinnon rinnalla töitä alkuun kokoaikaisena ja tämän jälkeen osa-aikaisena 50-78% työajalla. Opintojen loppupuolella olin myös kokonaan opintovapaalla, jotta olisi enemmän aikaa keskittyä opinnäytetyöhön. Valmistuin tavoiteajasta vuoden myöhässä, mutta kuitenkin nopeammin kuin moni ryhmäläisistäni. Toisaalta opintoihini kuului Erasmus-vaihto, josta sain huonosti hyväksilukuja ja lisäksi suoritin joku 45 op yli tutkintovaatimuksen.

Maisteriopinnot aloitin kokoaikatyön ohessa ja sain kolmessa lukukaudessa kasaan 44 op. Olisin varmaan saanut enemmänkin kasaan, jos opiskelupaikkakunta ei olisi sijainnut 300 km päässä. Välimatkan takia en tietenkään voinut ottaa kursseja, joissa oli läsnäolopakko ja lisäksi tenttejä varten piti käyttää lomapäiviä.

9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ensimmäisen tutkintoni pätevöittämän ammatin töitä. Osa-aikaisena.

Vierailija
24/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan tyhmä, mutta siis sinun kannattaa varmaan opiskella AMK:ssa sillä kuntoutustuella?

Kuntoutustuki on myönnetty tähän tutkintoon, jota nyt opiskelen ja en ole varma jatkuisiko se jos vaihdan opiskelupaikkaa. Siksi yritän miettiä nyt jo etukäteen :)

Vierailija
25/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt realistisesti miettiä mikä siellä AMK olisi erilaista, että pystyisit ne opinnot suorittamaan ja työllistymäänkin.

Kandin olen suorittanut ja nyt maisterivaihe takkuaa. Ala on tosi vaativa ja rehellisesti viikossa menee 40-60 tuntia opiskeluun. Silti saan hylättyjä ja ykkösiä.

Ajattelin AMK:n olevan. vähemmän kirjapainotteista ja enemmän käytännön juttuja, joka voisi auttaa minua oppimaan. Lisäksi en tiedä onko minusta akateemiseen työhön.

Vierailija
26/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella.

Vierailija
27/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein toisen tutkinnon osittain kotihoidontuella, aikuiskoulutustuella sekä maisterivaiheen kokopäivätyön ohella. Kyse siis yliopistosta ja sosiaalityöstä, jossa kandilla pääsee jo sijaistamaan. 

Vierailija
28/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka täällä ei näytä tietävän niin opintotukea saa tietyn määrän, joka riippuu mm opintojen aloitusvuodesta ja tutkinnon laajuudesta. Ennen tukikuukausia oli enemmän, nykyään taitaa olla pari kuukautta enemmän mitä tutkinnon ihanneaika. Ja esim jos on opiskellut maisteriksi 5v ja menee sitten lääkikseen, joka on 6v, niin 5v edestä tuet on käytetty, mutta sen yhden vuoden tuet saa. Tuki myös myönnetään erikseen ylempään ja alempaan tutkintoon eli jos on kandi joltain alalta niin jäljellä on maisterin tukikuukaudet, mutta niitä ei tukikuukausia ei voi käyttää toisen alan kandiin.

Niin itse käyn töissä sen mitä ehtii ja puoliso, joka työelämässä, maksaa asumisen. Riippuu varmasti alasta miten ehtii tehdä töitä ja onko aiemmalla tutkinnolla mahdollista tehdä osa-aikaista tai vuorotyötä. Oma ala on sellainen, että aika vähän on mahdollista tehdä töitä ja ilman puolison apua en usko, että voisin enää opiskella, en vain ehtisi tehdä töitä niin paljon, että voisin maksaa koko elämisen. En tiedä ketä tämä järjestelmä palvelee, ensimmäinen ala ei työllistä, mutta saisin enemmän rahaa jos jäisin kotiin työttömäksi. Tosi tiukkaa on tämä toisen tutkinnon opiskelu, mutta haluan joskus vakituisua töitä. Valitettavasti työssäkäynti voi viivästyttää opintoja.

Vierailija
29/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt realistisesti miettiä mikä siellä AMK olisi erilaista, että pystyisit ne opinnot suorittamaan ja työllistymäänkin.

Kandin olen suorittanut ja nyt maisterivaihe takkuaa. Ala on tosi vaativa ja rehellisesti viikossa menee 40-60 tuntia opiskeluun. Silti saan hylättyjä ja ykkösiä.

Ajattelin AMK:n olevan. vähemmän kirjapainotteista ja enemmän käytännön juttuja, joka voisi auttaa minua oppimaan. Lisäksi en tiedä onko minusta akateemiseen työhön.

Mikä ala tarkalleen sulla menossa?

Vierailija
30/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on totuus että yksineläjälle tuo toinen tutkinto on hankala rahan puolesta.

En suosittele kovaa työntekoa samaan aikaan ainakaan.

Toki on niitä jotka nukkuvat samalla sekunnilla kun pää osuu tyynyyn ja osaavat rentoutua.

MInä olen se päinvastainen.

Vierailija
31/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen oli kuukausimäärät opintotukeen, riitti vielä vähän kuukausia toisen tutkinnon ajaksi. Mutta toisen tukinnon ajan olin kyllä joka päivä töissä joten muistaakseni en edes pystynyt käyttämään kaikkia kuukausia.

Eli itse tein niin että luin ekan tutkinnon aikana ison osan toisen tutkinnon kursseista. Kun virallisesti aloitin toisen maisteritason tutkinnon, oli vain gradu jäljellä. Oli gradutyösopimus erääseen firmaan ja sain olla niin monta tuntia kuin ehti, eli tuntipalkkaa ja sain itse päättää tunnit paljonko tein töitä.

Vierailija
32/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein viikonloput ja lomat töitä.

Vierailija
33/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tässä tilanteessa opinnoista on suuri osa siirretty etäopinnoiksi eli voisit olla töissä päivisin ja iltaisin opiskella ns. päiväopintoja.

Vierailija
34/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen työttömyyspäivärahalla, ns. omaehtoisia opintoja. Mutta tässä oli joitakin rajoituksia. Itsellä on ongelma kolmannen opiskeluvuoden suhteen, sain rahoituksen kahdeksi vuodeksi.

Vierailija
35/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä, omaisuutta tai sitten tt-tuki.

Vierailija
36/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli pakko valita tutkinto, joka työllisti jo opintojen ohella (sote-ala). Aiempi yliopistotutkinto ei työllistänyt. Tosin siitäkin on ollut nyt hyötyä uudella alalla.

Vierailija
37/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea saa tietyn kk-määrän, jos tukikuukausia on jäljellä niin ne voi käyttää loppuun.

Mä käytin nää tukikuukaudet ja opintolainan, josta osa jäi säästöön. Tämän päälle etukäteen palkasta säästetyt rahat. Nyt kun tukikuukaudet on loppuneet olen elänyt näillä säästöillä ja töillä. Välillä keikkatyötä ja kesäisin kokoaikatyö. Asumistukea saan jonkin verran. Kaikki menot on karsittu minimiin.

Vierailija
38/43 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala tarkalleen sulla menossa?

No, yksi niistä vaikeimmista päästä sisään. Satuin sairastumaan vakavasti kesken opintojen. En halua kertoa tarkemmin ettei tunnisteta.

Vierailija
39/43 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että ekalla tutkinnolla on jo saanut töitä? Jos on ollut tietyn aikaa samalla työnantajalla, saattaa saada jotain tukia ja opintovapaata. Jos et ole töissä, luulisi että saat toimeentulotukea. Vai mitä tarkoitat rahoittamisella? Suomessahan on ilmaiset tutkinnot.

Olen osan opiskeluajasta aina työskennellyt samalla, minusta se ei vaadi mitään kummallista keskittymistä enää, kun opiskelutaidot ovat kunnossa. Toki riippunee siitä, kuinka pitkään olet pitänyt taukoa opiskelussa. Sitähän voi vaikka ottaa avoimesta kurssin silloin tällöin, vähän harjoitella ja katsoa, miltä se uusi ala tuntuisi.

Vierailija
40/43 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna yhdistin amk.n ja koulun.

Olin luokkakavereiden kanssa päivällä tunneilla. Koulu loppui viim klo 15. Tämän jälkeen tein läksyjä, ryhmätöitä, palautettavia, kävin syömässä koulun halvassa ruokalassa ja vielä klo 17 alkoi iltatunnit.

Perjantaisin koulu loppui klo 14. Tämän jälkeen siivosin kotini/pienen huoneen , menin yöksi töihin mäkkiin. Kerran kk olin myös la ja su töissä, muina viikkoina vain perjantaisin.

Tekemistä on paljon. Aina, kun kurssi alkoi, laitoin ylös palautettavat työt ja aloin heti niitä tekemään. Lopputyön aloin tekemään heti tokan periodin jälkeen. Hyvä aihe ja mulla oli pelko keskeytykseen.

En ole mikään fiksu, mutta hyvin valmistuin tavoiteajassa, vaikka olin 6 kk töissä ulkomailla välissä.

Amk vaatii eniten istumista ja aikaa