Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela ottaa 21,5-kertoimen käyttöön ennen kuin työmarkkinatukea maksettu kahdesti kuussa, laillistako?

Vierailija
26.01.2021 |

Toimeentulotukipäätöksessäni on otettu työmarkkinatuen kuukausittaista määrää laskeva, suurempi kerroin 21,5, käyttöön jo ennen kuin työmarkkinatukea on maksettu tililleni kahdesti kuussa. Tätä päätöstä ennen on siis ollut kerroin 20 käytössä, eikä minulle ole päätökseen mennessä maksettu kahta 20 päivän työmarkkinatukea saman kuun sisällä.

Onko tämä laillinen toimenpide Kelalta? Jos on laillinen, mihin pykälään perustuu?

Päätöksessä lukee, että "arvion mukaan sinulle maksetaan tammikuussa kaksi 20 päivän työttömyysturvan erää". Sähköinen päätös on tullut minulle tammikuun lopussa ja kirjeenä se ei ole edes vielä tullut.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tammikuu ja kyse on tammi tai helmikuun tuesra, joten oikein menee.

Vierailija
2/15 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menee oikein. Se kerroin on joku kelan oma viritelmä kait. Minulla on ollut tuo kerroin käytössä viime kesästä. Tuon kertoimen käytön avulla kela maksaa minulle 40e vähemmän tt-tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi mennä oikein, kun työmarkkinatukea ei ole maksettu yhden kuun sisällä kahta 20 päivän maksua tililleni?

Vierailija
4/15 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan omissa julkisissa teksteissä sekä toimeentulotukipäätöksissä lukee asiaa koskien, että SITTEN KUN on maksettu 2 kertaa 20 päivän työmarkkinatuki SAMASSA KUUSSA tilille, otetaan käyttöön 21,5-kerroin. 

Kahta maksua ei ole tapahtunut tililleni, ja nyt Kela "arvioi ennakkoon", tammikuun lopussa, että minulle maksettaisiin kaksi työmarkkinatukea tässä kuussa tililleni. Normaali työmarkkinatuki on maksettu minulle tämän kuun alussa. Onko laillista, että Kela ottaa 21,5-kertoimen käyttöön vaikka tosiasiallisesti kahta työmarkkinatuen maksua ei ole tapahtunut? Ja selittää toimintaansa arviollaan siitä, että vielä tammikuussa minulle maksettaisiin toinen 20 päivän työmarkkinatuki, jota en ole hakenut minulle maksettavaksi.

Vierailija
5/15 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tapauksia tulee lisää, kun ihmisillä tulee se vuosi työttömänä täyteen. Samasta olen tapellut ja ihmeellisesti se on täysin laillinen juttu, eikä auta jos jättää hakematta sen työttömyystuen.

Vierailija
6/15 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laillinen toimi, vaikka tuota kahta työmarkkinatuen maksatusta ei ole tilille tapahtunut? Eikä ole Kelan oman kuvauksen mukainen, että 21,5-kerroin otetaan vasta sitten käyttöön, kun 2 työmarkkinatukea on maksettu tilille samassa kuussa?

Vierailija
7/15 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä tapauksia tulee lisää, kun ihmisillä tulee se vuosi työttömänä täyteen. Samasta olen tapellut ja ihmeellisesti se on täysin laillinen juttu, eikä auta jos jättää hakematta sen työttömyystuen.

Teitkö siis oikaisuvaatimuksen päätöksestä, ja siihen tuli vastaus että vaatimuksesi ei mene läpi? Oliko millainen peruste vastauksessa? Kauanko vastauksessa kesti?

Vierailija
8/15 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kerroin johtuu siitä että työmarkkinatukea maksetaan 20 päivän jaksoissa. Eli 28 päivän välein. Eikä kerran kuussa. Saat siis vuodessa 13 kertaa työmarkkinatuen, 12 kertaa asumistuen ja jos olet oikeutettu toimeentulotukeen niin sitäkin saat 12 kertaa vuodessa. Laskeppa nuo vuositulot yhteen ja jaa kahdellatoista. Se sinulla on keskimäärin joka kuussa käytössäsi.

Vierailija
9/15 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee oikein. Se kerroin on joku kelan oma viritelmä kait. Minulla on ollut tuo kerroin käytössä viime kesästä. Tuon kertoimen käytön avulla kela maksaa minulle 40e vähemmän tt-tukea.

Mulle kans sama juttu. Ei ole juurikaan iloa siitä kelan teoreettisesta rahasta. Sehän pitäisi olla yksinkertaisesti silloin kun osuu se kuukausi että saa kahdet rahat niin silloin ei saa tt-tukea. Nyt tuossa huijataan työttömältä niitä vähiäkin. Luovalla matematiikalla yksipuolisesti vielä. F Y kela.

Vierailija
10/15 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillinen. Minulla kertoimella vähensivät tukia melkein 100 eurolla joka kuukausi kuukausien ajan ja verosivat tuohon kertoimeen. Ei ollut minullekaan tullut TE-korvausta maksettavaksi kahdesti saman kuun aikana. No onneksi pääsin TE-tuesta eroon, mutta suosittelen sinua tekemään kantelun oikeusasiamiehelle. Itekin voisin saada satasia takaisin, jos tekisin kantelun. Kahden vuoden ajan voi tehdä kantelun Kelan virheellisistä päätöksistä oikeusasiamiehelle.

Vierailija
11/15 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kerroin johtuu siitä että työmarkkinatukea maksetaan 20 päivän jaksoissa. Eli 28 päivän välein. Eikä kerran kuussa. Saat siis vuodessa 13 kertaa työmarkkinatuen, 12 kertaa asumistuen ja jos olet oikeutettu toimeentulotukeen niin sitäkin saat 12 kertaa vuodessa. Laskeppa nuo vuositulot yhteen ja jaa kahdellatoista. Se sinulla on keskimäärin joka kuussa käytössäsi.

Olin jättänyt nostamatta yhdessä kuussa TE-tuen ja nostin sen vasta seuraavassa kuussa niin alkoivat vähentämään tukia vetoamalla kertoimeen. Minua rangaistiin siitä, kun en heti nostanut tukia, kun olisin saanut vaan vasta viikkokausia myöhässä. Multa sitten leikattiin kuukausien ajan tukia. No nykyään en enää ole TE-korvauksella vaan teen töitä tukia vastaan. Ei tuu leikkauksia, vaikka ansiot on niin pienet, että kannattaako työtä tehdä orjapalkalla.

Vierailija
12/15 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki maksetaan 4 viikon jaksoissa. Vuodessa näitä jaksoja on 13. Jotta nämä kaikki vuoden aikana maksetut työmarkkinatuen saadaan tuloksi koko vuoden ajalta, tuo kerroin on ihan oikein. Jos seuraatte tarkasti työmarkkinatuen maksua niin vuoden aikana kaikki, jotka saavat työmarkkinatukea jatkuvasti, saavat kerran vuodessa 2 työmarkinatukieråä kuukaudessa.

Lain mukaan toimitaan. Kuukausia on 12 ja työmarkkinatukijaksoja 13 vuodessa.

Vierailija
13/15 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistohallitus pistää köyhät syväkyykkyyn.

Totuttaudu ajatukseen, ja käy parturissa ja mene töihin äläkä valita siinä.

Aina joku köyhä laiska vinkumassa.

Vierailija
14/15 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistohallitus pistää köyhät syväkyykkyyn.

Totuttaudu ajatukseen, ja käy parturissa ja mene töihin äläkä valita siinä.

Aina joku köyhä laiska vinkumassa.

Tämä ketju on aloitetetu sosialistihallituksen aikana. Revi siitä Iines.

Vierailija
15/15 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki maksetaan kerran kuussa eli 12 kertaa vuodessa. Työmarkkinatuki maksetaan 28 päivän välein eli 13 kertaa vuodessa. Voisihan Kela huomioida työmarkkinatuen tuloksi maksupäivien mukaan eli siinä kuussa kun etuus on maksussa kaksi kertaa, tulisi satojen eurojen ylijäämä ja se jaksotettaisiin seuraavalle tai kahdelle seuraavalle kuukaudelle. Siten et saisi toimeentulotukea kahteen tai kolmeen kuukauteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan