Uusi Viking Glory lasketaan tänään vesille Kiinassa. Eikö Suomessa enää rakenneta laivoja?
"Viking Linen uusi risteilyalus Glory lasketaan vesille"
"Upouusi alus lasketaan vesille XSI:n telakalla Kiinan Ziamenissa. Alus saapuu vuoden lopulla Suomeen.
Viking Gloryssa on 922 hyttiä ja siihen mahtuu 2800 matkustajaa. Pituutta sillä on 222,6 metriä.
Laiva toimitetaan Suomeen kuluvan vuoden lopulla ja sen on tarkoitus aloittaa liikennöinti Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-reitillä ensi vuoden alussa."
https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/ee298f9f-9f71-4f56-9e41-0f6009cab…
Kommentit (70)
Varustamon omistajille jää enemmän pätäkkää tilelleen, kun tukee Kiinan diktatuuria eikä kotimaista teollisuutta ja työllisyyttä.
Onko joka hytissä Glory Hole vai mistä moinen nimi...?
Lisää yritystukia, että saavat osingot maksettua.
Mistä halvimmalla saadaan:) Ei niitä kiinosta suomalaisten työllistäminen
Vierailija kirjoitti:
Varustamon omistajille jää enemmän pätäkkää tilelleen, kun tukee Kiinan diktatuuria eikä kotimaista teollisuutta ja työllisyyttä.
No onpa tylsää. Luin sen Hesarin jutun miehestä, joka käy risteilyllä monta kertaa viikossa ja siinä mainittiin tämä uusi laiva, joka on tulossa, Viking Glory.
Itsekin vähän innostuin ja ajattelin, että olisi kiva käydä pitkästä aikaa risteilyllä kunhan tämä korona on ohi. Mutta luulin että ne laivat tehdään Suomessa, tai Saksassa. Made in China ei nyt houkuttele risteilemään.
Boikotoikaa ahvenanmaalaisia tuotteita. Rahan kuppaamisen on loputtava! Ei tuollaisia laivan tilaamisia tehdä pikavauhtia tai kiireessä, kuten jossain valkoppestiin. Aivan varmasti olisi voitu suunitella kaluston vaihto siten, että olisi voitu tilata suomalaiselta telakalta.
mm. Viking line, Taffel.. boikottiin vaan.
Laivanrakennus on erittäin kilpailun alla olevaa toimintaa.
Suomi oli ennen ykkösketjussa, mutta ei ole enää, liian kallista rakentaa kokonaan Suomessa.
Ja kyllä tuo rakentaminen työllisti myös suomalaisia ja pohjoismaisia alihankinta yrityksiä, kuten uutisessa sanotaan, mm. Wärtsilää ja ruotsalaista ABB.
Vierailija kirjoitti:
Laivanrakennus on erittäin kilpailun alla olevaa toimintaa.
Suomi oli ennen ykkösketjussa, mutta ei ole enää, liian kallista rakentaa kokonaan Suomessa.
Ja kyllä tuo rakentaminen työllisti myös suomalaisia ja pohjoismaisia alihankinta yrityksiä, kuten uutisessa sanotaan, mm. Wärtsilää ja ruotsalaista ABB.
Ketjuun linkatussa artikkelissa ei kyllä mainita sanallakaan suomalaisia yrityksiä.
Laita ihmeessä linkkiä näihin.
Mitä te aina v.ttuilette tuosta omistajien osingosta.
Tottahan se heille kuuluu.
Kun he sijoittavat rahaa johonkin, niin tottohan sille rahalle pitää saada korkoa, eli sen rahan sijoittaminen pitää olla kannattavaa.
Tuota ne tarkoittaa ne sijoittajien osingot, eivät ne sijoittajille ilmaiseksi tule,
Heillä kiinni siinä paljon rahaa.
Antaisitko itse rahaa miljoonia lainaksi jollekin vuosikausiksi, ilman että saisit sille mitään katetta?
Seisoittaisitte omia rahojanne ilman tuottoa jossakin,
Miettikääpä sitä.
Mutta tämän palstan jonneille se on ylivoimaisa käsittää, kun he eivät edes tiedä mitä se sijoittaminen tarkoittaa.
Muistaakseni hinnan lisäksi rakennuspaikkaan vaikutti se, että laivaa tilatessa Turun telakan tilauskirja oli täynnä niin pitkäksi aikaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Laivanrakennus on erittäin kilpailun alla olevaa toimintaa.
Suomi oli ennen ykkösketjussa, mutta ei ole enää, liian kallista rakentaa kokonaan Suomessa.
Ja kyllä tuo rakentaminen työllisti myös suomalaisia ja pohjoismaisia alihankinta yrityksiä, kuten uutisessa sanotaan, mm. Wärtsilää ja ruotsalaista ABB.
Kuulostaa ihan Marinin Sannan laskutekniikalta. Oletko kenties hänelle sukua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivanrakennus on erittäin kilpailun alla olevaa toimintaa.
Suomi oli ennen ykkösketjussa, mutta ei ole enää, liian kallista rakentaa kokonaan Suomessa.
Ja kyllä tuo rakentaminen työllisti myös suomalaisia ja pohjoismaisia alihankinta yrityksiä, kuten uutisessa sanotaan, mm. Wärtsilää ja ruotsalaista ABB.
Ketjuun linkatussa artikkelissa ei kyllä mainita sanallakaan suomalaisia yrityksiä.
Laita ihmeessä linkkiä näihin.
Luulin että Wärtsilä on suomalainen yritys, eiko se enää olekaan.
Kyllä siinä mainitaan, että Wiking työllisti alihankkijoina mm. suomalaisia ja pohjoismaisia yrityksiä, kuten Kone, Wärtsilä ja ruotsalaisita ABB.
Nämä jäi mieleen koska ovat itselle tuttuja yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te aina v.ttuilette tuosta omistajien osingosta.
Tottahan se heille kuuluu.
Kun he sijoittavat rahaa johonkin, niin tottohan sille rahalle pitää saada korkoa, eli sen rahan sijoittaminen pitää olla kannattavaa.
Tuota ne tarkoittaa ne sijoittajien osingot, eivät ne sijoittajille ilmaiseksi tule,
Heillä kiinni siinä paljon rahaa.
Antaisitko itse rahaa miljoonia lainaksi jollekin vuosikausiksi, ilman että saisit sille mitään katetta?
Seisoittaisitte omia rahojanne ilman tuottoa jossakin,
Miettikääpä sitä.
Mutta tämän palstan jonneille se on ylivoimaisa käsittää, kun he eivät edes tiedä mitä se sijoittaminen tarkoittaa.
Palsta ärrkoopeeläinen, hoi! Viking line saa yritystukea Suomen valtiolta vuosittain järkyttäviä summia. Etkö tiennyt tätä? Oletko kenties sukua Marinille tai Ohisalolle?
Kun se laiva vihdoin saapuu Suomeen, odottaakohan meitä samanlainen yllätys kuin monia wish tilaajia? Vastassa onkin soutuvene minibaarilla tms 🙄
Kokoajan suomessa rakennetaan laivoja,mutta jotkut ei viitsi lukea uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivanrakennus on erittäin kilpailun alla olevaa toimintaa.
Suomi oli ennen ykkösketjussa, mutta ei ole enää, liian kallista rakentaa kokonaan Suomessa.
Ja kyllä tuo rakentaminen työllisti myös suomalaisia ja pohjoismaisia alihankinta yrityksiä, kuten uutisessa sanotaan, mm. Wärtsilää ja ruotsalaista ABB.
Ketjuun linkatussa artikkelissa ei kyllä mainita sanallakaan suomalaisia yrityksiä.
Laita ihmeessä linkkiä näihin.
Niin, no minä luin tuon Wiking jutun Ylen sivuilta, kun en noita iltapäivä lehtiä viitsi enää vilkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivanrakennus on erittäin kilpailun alla olevaa toimintaa.
Suomi oli ennen ykkösketjussa, mutta ei ole enää, liian kallista rakentaa kokonaan Suomessa.
Ja kyllä tuo rakentaminen työllisti myös suomalaisia ja pohjoismaisia alihankinta yrityksiä, kuten uutisessa sanotaan, mm. Wärtsilää ja ruotsalaista ABB.
Ketjuun linkatussa artikkelissa ei kyllä mainita sanallakaan suomalaisia yrityksiä.
Laita ihmeessä linkkiä näihin.Luulin että Wärtsilä on suomalainen yritys, eiko se enää olekaan.
Kyllä siinä mainitaan, että Wiking työllisti alihankkijoina mm. suomalaisia ja pohjoismaisia yrityksiä, kuten Kone, Wärtsilä ja ruotsalaisita ABB.
Nämä jäi mieleen koska ovat itselle tuttuja yrityksiä.
Tässä koko juttu sanasta sanaan. Jos jossain muualla on tästä artikkeli niin laita vaan linkkiä.
" Viking Linen uusin alus Viking Glory lasketaan vesille tänään Kiinan Ziamenissa XSI:n telakalla. Iltalehti näyttää Gloryn ensimmäisen matkan kuivatelakalta laiturille tässä jutussa noin kello 12 alkaen.
Laivayhtiö Viking Line on kuvaillut uutta Glory-laivaansa ympäristöystävälliseksi. Alus käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua (LNG), kuten Viking Grace. Glory on kooltaan Gracea suurempi, mutta kuluttaa yhtiön mukaan noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta.
Viking Gloryssa on 922 hyttiä ja siihen mahtuu 2800 matkustajaa. Pituutta sillä on 222,6 metriä.
Laiva toimitetaan Suomeen kuluvan vuoden lopulla ja sen on tarkoitus aloittaa liikennöinti Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-reitillä ensi vuoden alussa."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rakennetaan
https://yle.fi/uutiset/3-11285750
Nämä taitavat risteillä jossain Karibialla ja olla hieman tasokkaampia ristelyaluksia? Hyvä kuitenkin että Suomessa vielä rakennetaan.
Varustamolle on halvempaa rakennuttaa laiva kiinassa ja saada silti valtiolta tukiaisia.
Me tienataan tällä.