Korona:selittääkö MPR rokotteen yleisyys vähäiset vakavat koronaoireet Suomessa?
Luin, että on meneillään tutkimuksia, että MPR rokote estäisi vakavia koronaoireita. Onko sinulla ollut MPR rokotukset voimassa ja oletko sairastanut koronan? Mitä mieltä? Itse huomasin, etten ole saanut ikanaan MPR rokotetta lainkaan, ainoastaan erillisen tuhkarokko rokotteen sekä vihurirokko rokotteen. Pitäisiköhän mennä ottamaan tämä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Voiko MPR rokotteen ottaa minkä ikäisenä tahansa?
Itse olin 45 v. kun kävin ottamassa MPR rokotteen, sisälsi 2 rokotekertaa.
Ap tässä. Kävin nyt ottamassa tuon rokotteen tänään. 2 vk sisällä kuulemma saattaa tulla kuume. Itsellä on vahvistunut "usko" tuohon teoriaan, että mahdollisuus vakavaan koronamuotoon on pienempi mpr rokotetuilla, joten ajattelin nyt varmuuden vuoksi tämän itselleni päivittää. Nähtäväksi jääköön.
Tää on selkeästi rokotemarkkinointia, että saadaan porukat ottamaan MPR- rokote.
Luin myös tästä MPR-rokotteen mahdollisesta suojasta koronaa vastaan. Selvittelin oman rokotustilanteeni ja olen saanut yhden tuhkarokkorokotteen 1-vuotiaana ja yhden vihurirokkorokotteen teininä. Olen syntynyt 1975. Kävin hakemassa ensimmäisen MPR-rokotteeni. Kahden viikon päästä rokotuksesta tuli lihaskipuja ja pientä lämpöä, joten kävin varalta myös koronatestissä. Toinen MPR-rokote sitten myöhemmin. Sikotautia esiintyy Euroopassakin ja sairastuminen vanhemmiten tuskin helpottaa tautia. MPR-rokote on ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Luin myös tästä MPR-rokotteen mahdollisesta suojasta koronaa vastaan. Selvittelin oman rokotustilanteeni ja olen saanut yhden tuhkarokkorokotteen 1-vuotiaana ja yhden vihurirokkorokotteen teininä. Olen syntynyt 1975. Kävin hakemassa ensimmäisen MPR-rokotteeni. Kahden viikon päästä rokotuksesta tuli lihaskipuja ja pientä lämpöä, joten kävin varalta myös koronatestissä. Toinen MPR-rokote sitten myöhemmin. Sikotautia esiintyy Euroopassakin ja sairastuminen vanhemmiten tuskin helpottaa tautia. MPR-rokote on ilmainen.
Tarvitkohan enää MPR II, koska olet saanut jo nuo erilliset ja nyt tuon MPR. Meidän terveyspalveluissa sanottiin, että menee tehosteena tuo ensimmäinen, koska taustalla oli jo erilliset tuhkarokko sekä vihurirokko rokotteet...
Olen -77 syntynyt, ja saanut kaksi annosta MPR-rokotetta. -79 syntynyt kaverini oli saanut vain yhden. Eli paikkakuntakohtaista 70-luvun lopussa syntyneillä.
MPR-rokotteen mahdollisesti vakavilta koronamuodoilta suojaava vaikutus on tosi mielenkiintoinen ja sitä pitäisi tutkia. Tämä voisi myös selittää ei-kantisten suurempia koronalukuja (toki myös puuttuvat neanderilais-geenit lisäävät heillä vakavia muotoja: https://www.hs.fi/tiede/art-2000007837786.html).
Mutta jos vähentäisi vakavia, kannattaisi Suomessa asuvat ulkomailla syntyneet rokottaa MPR-rokotteella.
Näkeekö jostain saadut rokotteet? Minulla ei ole mitään rokotekorttia, eikä lapsuuden neuvolakorttiakaan. Ikää minulla on 23v.
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö jostain saadut rokotteet? Minulla ei ole mitään rokotekorttia, eikä lapsuuden neuvolakorttiakaan. Ikää minulla on 23v.
Kunnan/kaupungin Terveyspalveluiden arkistosta saa tilattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan/kaupungin Terveyspalveluiden arkistosta saa tilattua.
Ikäsi puolesta olet rokotettu, kuuluu rokotusohjelmaan, mutta kannattaa tarkistaa arkistosta.
Wikipedian mukaan tuhkarokkorokotukset on aloitettu vuonna 1975 kaikille yksivuotiaille. Olen syntynyt 1974, jotenkin on kumminkin mielikuva, että rokotustodistuksessa ei ole mitään merkintää siitä. Se ei ole tässä nyt helposti saatavilla joten ihan satavarma en ole.
Olen kumminkin armeijassa 1994 saanut MPR rokotteen, liekö tuo riittävä vai pitäisikö tätä vielä vahvistaa?
No entäs sitten jos on sairastanut kaikki nämä kolme tautia, luulisi että siitä vasta hyötyä olisikin. En muuten ymmärrä miksi vaarattomia lastentauteja vastaan rokotetaan. Minäkin selvisin hengissä kaikista niistä.
Voiko MPR rokotteen ottaa minkä ikäisenä tahansa?