Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka yleistä on, että ihminen, joka osaa kirjoittamalla tuoda esiin

Vierailija
26.01.2021 |

erittäin tarkkoja, oivaltavia näkökulmia, kirjoittaa viiltävästi, taitavasti ja vielä kieliopillisestikin oikein,

on sitten puhuessaan tai keskusteluissa jotain aivan muuta. Takeltelee, jää sanattomaksi, ei saa oikein mitään järkevää muodostettua.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja vielä kieliopillisestikin oikein": seuraava keskustelu, kiitos.

Vierailija
2/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen eri osat ohjaavat noita toimintoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhunut aloituksessa itsestäni, jos tuossa kirjoittamassani nyt joku kielioppivirhe oli.

Ap

Vierailija
4/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri juttu esim. puhua vaarallisesta asiasta ja olla sen vieressä.

Vierailija
5/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kirjoittaa jatkuvasti, mutta on harvemmin live-keskusteluissa ihmisten kanssa, niin onhan se selvää, että taidot karttuvat ihan eri tahtiin. Ja jos kirjoittaa vaikkapa sähköpostia, eikä chattaile, niin siinähän ehtii ihan eri tavalla miettiä ja hioa sanomisiaan. Ja sitten kun siihen tottuu, että kaikki hiotaan viimeisen päälle, niin nopeassa keskustelussa ei tahdo saada mitään sanottua, kun ei haluaisi sanoa mitään "vähän sinne päin".

Vierailija
6/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen sen olevan aika yleistä, itse olen tavannut aika paljon tälläisiin ihmisiin ympäri Suomea.

Miksi kysyt?

Vierailija
7/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut aloituksessa itsestäni, jos tuossa kirjoittamassani nyt joku kielioppivirhe oli.

Ap

Ei ollut virhettä, ettäs tiedät.

Vierailija
8/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleistä.

Sitten on niitä, jotka ovat koistavia supliikkeja, mutta ajatuksiaan eivät osaa paperille laittaa.

Vierailija
9/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asioitahan nuo ovat. On niitäkin, joilla asia on toisin päin, eli ovat oikeita supliikki-ihmisiä ja moottoriturpia kasvotusten, mutta pistäpä kirjoittamaan jotain, niin homma menee yhden tai kahden sanan töksöttelyksi, ja niistäkin sanoista vähintään puolet menee väärin.

Vierailija
10/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka yleistä, mutta minä olen sellainen.

Vierailija
11/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkoitin sitä, että aika matalalla on rima, jos kieliopillisesti oikein kirjoitettu teksti on itsessään jotain hienoa. - se, jolle vastasit

Vierailija
12/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittäminen sosiaalisissa tilanteissa tekee tuon.

Vierailija
13/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka yleistä se on, mutta itse olen juuri kuvaamasi henkilö. Kun esitän asioita suullisesti, moitteita ja hämmennystä tulee toistosta, kokonaisten lauseitten pois jättämisestä, änkytyksestä ja näitten kaltaisista asioista. Kirjoittamista on kehuttu paljon, hallitsen tyylit ja kielen. Asiat tulevat yleensä kerralla selväksi. Kirjoitan spontaanisti runoja ja novelleja. Ystäväni ovat tottuneet sössöttämiseeni ja pitkäaikaisimmilla heistä on se kristallipallo ja kääntäjä, joita keskustelussa kanssani tarvitaan. Työelämässä joudun ponnistelemaan puheen eteen, harjoittelen asioita. Ehkä parhaiten puhettani ymmärtää ystäväni, jolla on asperger-tyypin lapsi. Olen iloinen, että ystäväni jaksavat minua ja rönsyilevää esitystäni. Toisaalta minua pidetään oivaltavana ja luovana, joten maalailu ja poukkoilu ei kuulemma haittaa.

Vierailija
14/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkoitin sitä, että aika matalalla on rima, jos kieliopillisesti oikein kirjoitettu teksti on itsessään jotain hienoa. - se, jolle vastasit

Huomasitko, että kirjoitin:

JA VIELÄ kieliopillisestiKIN.

Toisekseen, ihmiset tekevät paljon kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Itsekin teen, vaikka olen perehtynyt näihin asioihin. On harvinaista nähdä täysin oikein kirjoitettua tekstiä.

Ap

Vierailija
15/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut miksi ap:ta kiinnostaa tälläisten ihmisten yleisyys?

Vierailija
16/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut miksi ap:ta kiinnostaa tälläisten ihmisten yleisyys?

No työssäni tullut muutaman kerran vastaan tilanne, jossa olen hämmentynyt asiasta, en viitsi nyt tarkemmin selostaa tunnistamisriskin vuoksi (sekä toisen osapuolen että minun).

Ap

Vierailija
17/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaessa on aikaa jäsennellä ja miettiä ja asiasisältö tulee enemmän sisäsyntyisesti. Keskustelutilanteessa pitää syntyä valmiita ajatuksia lennossa ja reagoida nopeasti toisen ajatukseen/sanoihin. 

Mainittu ilmiö voi johtua joko ominaisuudesta ajatella vähän hitaasti tai vaihtoehtoisesti myös taipumuksesta ajatella hyvin monipolvisesti ja iteroiden, niin, että ensimmäinen mielleyhtymä on vasta alku, josta ajatusta kasataan pään sisällä uudelleen eri näkökulmista ja syvemmältä pöyhien ennenkuin se on ns. valmis. 

Vierailija
18/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla. Mieheni on tällainen, ja ainakin uskon että ei nyt minua mitenkään jännitä 22 vuoden yhdessäolon jälkeen. Lähtee vaan aina selittämään asiaa keskeltä, ei alusta, ei vie loppuun ja pointti puuttuu. Sitten kun sanon, että aloita a:sta, päätä ö:hön ja täytä keskeltä, niin menee takelteluksi. 

Vierailija
19/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän tuossa sanottu, että se itsessään on hienoa. Kirjoitustaito nyt kertoo ihmisestä aika paljon. 

Vierailija
20/33 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla. Mieheni on tällainen, ja ainakin uskon että ei nyt minua mitenkään jännitä 22 vuoden yhdessäolon jälkeen. Lähtee vaan aina selittämään asiaa keskeltä, ei alusta, ei vie loppuun ja pointti puuttuu. Sitten kun sanon, että aloita a:sta, päätä ö:hön ja täytä keskeltä, niin menee takelteluksi. 

Mun mies on samanlainen! :D Ihanaa löytää kohtalotoveri. Lisäksi se selittää niin monipolvisesti ja irrationaalisesti ettei siitä saa kiinni, ja unohdan alun ennenkuin se pääsee loppuun asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme