Teidän vinkit unensaantiin?
Kommentit (27)
Illalla sitraattimuotoista magnesiumia. Rentouttaa lihakset ja alkaa ramaista.
Luonnonäänet. Nykyään on monenlaisia ilmaiseksi ladattavia sovelluksia, joista voi kuunnella vaikka tuulen suhinaa puissa, meren aaltoja, virtaavaa jokea, sateen ropinaa ikkunaan, nuotion rätinää (ja yhdistellä näitä keskenään). Peittää samalla naapurista mahdollisesti kuuluvat äänet. Voi jättää päälle tai käyttää ajastinta.
Television ja älylaitteiden & tietokoneiden välttely viimeistään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, voi vaikka lukea lukuvalon kanssa muuten hämärretyssä huoneessa. Melatoniinia voi ottaa n. tunti ennen nukkumaanmenoa, kannattaa yrittää pitää säännöllistä unirytmiä eli menee nukkumaan ja nousee samoihin aikoihin joka päivä.
Päivällä hyvä tosiaan ulkoilla tunti tai pari. Mitään kofeiinipitoista ei kannata ottaa illalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäisi luopua kokonaan kahvista, limuista, energiajuomista ja televisiosta/ruudusta, niin kylläpä tylsää olisi.
Kokonaan ei tarvitse luopua, vaan jättää vain sen verran väliä nukkumaanmenoon että virkistysvaikutus ehtii laantua, yksilöllistä minkä verran kukin kestää.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjan kuuntelu. Joku mahdollisimman moneen kertaan kuunneltu kirja ja rauhallisella äänellä lukeva lukija, sopivan hiljaiselle, että joutuu olemaan pyörimättä että kuulee. Uni tulee alle 15 min. Kannattaa myös jättää yöksi päälle, sillä jos yöllä sattuu heräämään, ei taustahöpinä anna tilaa työajatuksille. Paransi minun unettomuuden ja yöheräilyt/valvomiset.
Mä olen haaveillut Samu Haberin kirjasta hänen itse lukemanaan, siihen pehmoiseen ääneen olisi ihana nukahtaa.
Itselläni ei auta kuin lääkkeet (ketipinor). Olen kärsinyt unensaantivaikeuksista jo lapsesta lähtien ja kaikki keinot, siis todellakin KAIKKI keinot on kokeiltu. Vasta lääkkeiden avulla olen saanut unihaluni takaisin. Nukahtamislääkkeitä ehdin käyttää vuosia, mutta nyt onneksi olen päässyt niistä eroon ja ketipinor näyttäisi sopivan minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjan kuuntelu. Joku mahdollisimman moneen kertaan kuunneltu kirja ja rauhallisella äänellä lukeva lukija, sopivan hiljaiselle, että joutuu olemaan pyörimättä että kuulee. Uni tulee alle 15 min. Kannattaa myös jättää yöksi päälle, sillä jos yöllä sattuu heräämään, ei taustahöpinä anna tilaa työajatuksille. Paransi minun unettomuuden ja yöheräilyt/valvomiset.
Mä olen haaveillut Samu Haberin kirjasta hänen itse lukemanaan, siihen pehmoiseen ääneen olisi ihana nukahtaa.
Mulle on tullut puhelimeen jokunen mainos Calm-nimisestä sovelluksesta, jossa esimerkiksi Cillian Murphy lukee rauhalliseen sävyyn jotain aikuisille suunnattua rentoutustarinaa. En oo vielä kokeillut, mutta välillä oon miettinyt, että pitäisikö.
Ja untenmailla tai vähintään hirveässä pöhnässä myös seuraavan päivän.