Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En haluaisi kierukkaa, jota lääkäri ehdottaa anemian hoitoon

Vierailija
25.01.2021 |

Sanokaa nyt, olenko turhaan peloissani. Kärsin anemiasta. Lääkäri sanoi syyksi kuukautiset (suolistovaivat ym. suljettu pois), vaikka ne eivät ole runsaat. Minua pelottaa sivuvaikutukset ja asennus.

Olen lapseton 40-vuotias, eikä ole tarvetta raskaudenehkäisylle. Kuukautisetkin tulevat säännöllisesti eivätkä ole runsaat. Minulla ei ole mitään kipuja tai muitakaan ongelmia. En haluaisi hormoniehkäisyä.

Onko mitään muuta vaihtoehtoa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kierukka on jo käytössä eikä kuukautisia ole ollenkaan mutta silti on anemia ollut syksystä lähtien ja paino tippunut yrittämättä 15 kiloa. Hemoglobiini oli 103 ja ferritiini alle 10. Sekä mahalaukku että suolisto on tähystetty mutta mitään poikkeavaa ei ole löytynyt joten ota siitä nyt selvää mistä tämä anemia johtuu. Rautaa nappailen päivittäin, saa nähä miten nopeasti nousee arvot.

Vierailija
42/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menkat lähes kokonaan vei pois minipillerit, ei hormonikierukka. JOS tuohon ehkäisyn kokeiluun päädyt niin ensin kokeilisin pillerit. Mikä ihmeen vimma niillä on tyrkyttää tuota hormonikierukkaa?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät yleensä ottaen tajua rauta-asioista mitään. Hakeudu ap yksityislääkärille ja ala ottamaan Kräuterblutsaftia päivittäin.

On totta, että ferriniitikokeisiin ei julkisella pääse, siksi kannattaa otattaa kokeet yksityisellä, siellä saa haluamansa kokeet rahalla. Näin minäkin olen joutunut tekemään.

Vierailija
44/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ruokavaliovihjeistä. Olen nyt yrittänyt kiinnittää huomiota rautapitoisiin ruokiin ja syödä niitä enemmän.

En mitenkään vastusta ehkäisyn käyttöä, mutta haluaisin kokeilla ensin kaikki muut vaihtoehdot.

Ap.

Itse käyn kahdesto vuodessa verikokeessa ja sen jälkeen syön rautakuurin jos hemoglobiini / ferritiini on liian matala. Ja ruokailuun kannattaa toden totta kiinnittää huomiota. Jos et ole kasvissyöjä, syö silloin tällöin kunnon pihvi.

Vierailija
45/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan ota. Itselläni anemian on pitänyt poissa kun olen syönyt tofua ja korvannut sillä osan lihoista. 

Voi mitä pötyä. Lihassa on nimenomaan sitä rautaa mitä tässä nyt tarvitaan.

Vierailija
46/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio ja krauterblutsaft yms. nestemäiset valmisteet auttavat raudanpuutteen torjunnassa, mutta eivät korjaa jo syntynyttä raudanpuutetta tai anemiaa. Eli rautalisä (esim. Obsidan tai Ferrodan) on ainoa keino saada arvot oikeasti kohoamaan. Jos hb ja ferritiini ovat alhaiset niin yleensä syy on runsaat vuodot, ruokavalio tai kova treenaaminen tai kaikki yhdessä. Urheilijoilla on usein rautaongelmia.

Hormonikierukka ei varmaan ole tarpeellinen, jos vuoto on normaalia tai vähäistä, silloin tilanne varmasti kohenisi ihan rautaa syömällä mutta hitaastihan ne arvot nousevat eli syötävä rautaa 6-12kk.

Vierailija
47/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, nyt menet kunnon naistenlääkärille vaikka terveysaseman lähetteellä ja sanot, että lämpöpallohoito. Se on sinullekin varmasti paras ratkaisu, mutta tottakai asiasta tehdään ensin tutkimukset.

Minulla oli kaikki mahdolliset ikävät, eli älyttömän runsaat kuukautiset, kolmen lapsen synnytys eli lapsiluku täynnä, ferritiini 6, vuosien rautalääkitys, ikää silloin noin 40 vuotta, hirmonaalinen ehkäisy kokeiltu eri tavoin ja huonoksi todettu, sen jälkeen tehty sterilointi. Yksityisen gynekologi sanoi vaan ratkaisuksi, että kierukka ja minä sanoin, että en ota.

Ta-lääkäri uskoi vihdoin asiani ja sain lähetteen naistenklinikalle. Siellä ihana naislääkäri alkoi sen samantien puhumaan lämpöpallohoidosta ja se tehtiin muutama vuosi sitten. Lue siitä netistä tarkemmin, mutta se ei sattunut pätkääkään missään vaiheessa ja auttoi parissa kuukaudessa. Saikkua ei tule, sillä sitä ei tarvitse.

Siinä missä menkkavuoto oli ollut ennen yhtä kaaosta, eli isoin side ja isoin tamponi menivät läpi ja housut olivat veressä alle parissa tunnissa, niin nyt pärjään menkat pikkuhousunsuojalla. Vuodosta lähti oman arvioni mukaan pois 95%. Olen suositellut tätä kaikille ja suosittelen tästä eteenpäinkin.

LOL vai oikein lämpöpallohoitoa.. hieman edesvastuutonta ehdottaa jotain hihhuli poppakonsteja hoidoksi.

Ei se ole hihhulia eikä poppakonsteja vaan ihan oikea hoito. Googlaa vaikka.

Eri

Vierailija
48/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio ja krauterblutsaft yms. nestemäiset valmisteet auttavat raudanpuutteen torjunnassa, mutta eivät korjaa jo syntynyttä raudanpuutetta tai anemiaa. Eli rautalisä (esim. Obsidan tai Ferrodan) on ainoa keino saada arvot oikeasti kohoamaan. Jos hb ja ferritiini ovat alhaiset niin yleensä syy on runsaat vuodot, ruokavalio tai kova treenaaminen tai kaikki yhdessä. Urheilijoilla on usein rautaongelmia.

Hormonikierukka ei varmaan ole tarpeellinen, jos vuoto on normaalia tai vähäistä, silloin tilanne varmasti kohenisi ihan rautaa syömällä mutta hitaastihan ne arvot nousevat eli syötävä rautaa 6-12kk.

Lisäisin tähän, että vaikka olisi jo 3-kymppinen, niin alkuperäinen syy voi yhä olla siinä, ettei kehittyvänä sikiönä ole saanut äidiltä rautavarastoja täyteen. Esim. itsellä varmaan näin, koska äitini kärsinyt anemiasta koko ikänsä ja siihen vain määrätty pieniä rautakuureja. Itse taas tottunut lapsesta asti infektioihin, ihottumiin, pyörrytykseen, mahaongelmiin jne. Aikuisena sitten vaan pahentuneet oireet ja tullut uutta kremppaa. Sitä äidiltä saatua rautavarastoa lapsen pitäisi voida hyödyntää kehittyäkseen. Eipä tuo nykyihmisen ruokavaliokaan rautaa ylenmäärin tarjoile (syödään paljon imeytymistä estäviä maitotuotteita, viljaa jne., eikä enää nykyään syödä verilettuja/sisäelimiä ym. sekasyöjälle sinänsä luontaista).

Eli ei tarvita välttämättä ns. mitään ilmeistä syytäkään, jos kyse kroonisesta lapsuudesta asti kumpuavasta puutostilasta. Toki hyvä on tutkia. Toinen kiinnostava juttu on psykologinen stressi, joka ainakin rottakokeiden mukaan estää raudan imeytymistä. Eli liikunnan lisäksi myös liika henkinen rasitus voi vaikuttaa tämmösiinkin.

Vierailija
49/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala ferritiini siis kertoo nimenomaan raudanpuutteesta. Olet menettänyt raudan johonkin, mahdollisesti sitten kuukautisten mukana. Se ei ole keholle terveellistä, että menetät joka kuukausi niin paljon rautaa, että joudut jatkuvasti syömään sitä purkista tilalle. Naisen keho on suunniteltu niin, että valtaosa elämästä ollaan joko raskaana tai imetetään, ja siksi koko hedelmällisen iän vuotavat kuukautiset saattavat todella anemisoida, vaikka ne eivät tuntuisi runsailta! Kierukasta saattaa tosiaan olla haittavaikutuksia mutta se on kaikista hormonivaihtoehdoista paikallisin ja siinä mielessä haitattomin. On yllättävän vapauttavaa olla vapaa kuukautisista. 

Vierailija
50/50 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiintoisista kommenteista! Itse myös luulen, että tämä on jo ihan kroonista. Muistan syöneeni rautaa jo nuorena, mutta siihen aikaan sitä ei tutkittu mitenkään. Söin purkin rautaa ja siinä se.

Syön sinällään terveellistä ruokaa ja kaikkea, myös lihaa. Maksaruoat maistuvat, mutta muuten en välitä sisäelimistä tai veriruoista. Olen valmis vähentämään maitotuotteita ja viljoja, joten voisin kokeilla, jos se auttaisi. Minulla on ajoittain ahdistukseen liittyvää ruokahaluttomuutta. Olen ollut aina laiha tai alipainoinen. Harrastan liikuntaa melkein päivittäin, mutta en ole mikään huippuatleetti eli liikunta ei varmaan ole syynä. Ahdistusta ja stressiä on ollut vuosia, jos se vaikuttaa raudan imeytymiseen.

Ap.