En haluaisi kierukkaa, jota lääkäri ehdottaa anemian hoitoon
Sanokaa nyt, olenko turhaan peloissani. Kärsin anemiasta. Lääkäri sanoi syyksi kuukautiset (suolistovaivat ym. suljettu pois), vaikka ne eivät ole runsaat. Minua pelottaa sivuvaikutukset ja asennus.
Olen lapseton 40-vuotias, eikä ole tarvetta raskaudenehkäisylle. Kuukautisetkin tulevat säännöllisesti eivätkä ole runsaat. Minulla ei ole mitään kipuja tai muitakaan ongelmia. En haluaisi hormoniehkäisyä.
Onko mitään muuta vaihtoehtoa?
Kommentit (50)
En ymmärrä, miksi ottaisit hormonikierukan tuossa tilanteessa, jos kuukautisesi eivät todellakaan ole runsaat.
Ei se kierukka edes kaikilla vähennä kuukautisvuodon määrää.
Mieluummin suosittelisin ruokavalion tarkistamista. Esim. maitotuotteet heinentävät raudan imeytymistä. Ota selvää, missä ruoka-aineissa on hyvin rautaa. Niiden kanssa syö c-vitamiinipitoista ruokaa. Maitotuotteet ym. raudan imeytymistä haittaavat ruoka-aineet eri aterialle kuin rautapitoiset ruoka-aineet.
Mulle tuli anemia hormonikierukasta. Aiheutti jatkuvaa vuotamista ja ei ollu mitään pientä tiputtelua.
Voisit kai myös syödä yhdistelmäehkäisyä ilman taukoviikkoja.
Anemia pitää hoitaa.
On varmasti muita vaihtoehtoja. Älä suostu. Sinulla on ongelma jos luulet että kaikkeen pitää suostua mitä joku ehdottaa. Mene toiselle lekurille vaikka yksityiselle.
Kiitos ruokavaliovihjeistä. Olen nyt yrittänyt kiinnittää huomiota rautapitoisiin ruokiin ja syödä niitä enemmän.
En mitenkään vastusta ehkäisyn käyttöä, mutta haluaisin kokeilla ensin kaikki muut vaihtoehdot.
Ap.
Älä ota, vuodot ovat alussa tosi runsaat ja kestää kauan. Ehkäisylaastari on ollut paras valinta, vähensi vuotoja hyvin.
Minipilleri? Haluatko säilyttää kuukautiset, miksi, jos et ole lasta tekemässä?
Miten olisi rautalääke? Suosittelen sitä nestemäistä, ruskeassa pullossa myytävään joitan -blutsaftia. Oliko kyseinen lääkäri yksityisgyne, vai miksi ihmeessä anemiaan kierukkaa ehdotti?
Aika erikoista, että anemian hoidoksi ehdotetaan ehkäisyä, jos kuukautisten kanssa ei ole ongelmia.
Minulla kierukka on ollut mainio. Ja huoleton.
Itse menin hormonihoidoista ihan sekaisin, nyt yritetään herätellä omaa hormonitoimintaa taas käyntiin. Ja capriloneja syön, että raudat pysyy kohdillaan.
Ei siinä ole mitään järkeä jos sulla ei ole endometrioosia jonka takia pitäisi yrittää saada vuodot loppumaan kokonaan.
Syö rautaa jos pystyt. Paljonko sulla on ferritiini? Jos sekin on huono niin pyydä rautaa suoraan suoneen. Jos ferritiini on huono, sitä ei ruokavaliolla saa korjattua ja rautaa syömällä purkista kestää vuoden pari.
Lääkäri oli työterveyslääkäri. Hän sanoi, että kuukautiset voivat olla syynä anemiaan, vaikka eivät olisi runsaat. Anemiaani on tutkittu ja olen syönyt rautaakin. Ei haittaisi päästä kuukautisista eroon, mutta toisaalta minulle ei ole niistä mitään vaivaa. Pelkään kaikkia sivuvaikutuksia, joita voi tulla.
Ap.
Ne suosittelee sitä kaikille ja ovat työntämässä joka toosaan.
Vaikka ferritiinini oli alle 2, lekuri oli sitä mieltä, ettei ole mitään ongelmaa.
Olen sitten syönyt rautaa pientä annosta 10-20mg/pv kohta 4 vuotta, mutta kierukkaa en ota. Ferritiini oli ekan vuoden aikana noussut 4. Ei kaikkia lääkäreitä kiinnosta oikein mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ferritiinini oli alle 2, lekuri oli sitä mieltä, ettei ole mitään ongelmaa.
Olen sitten syönyt rautaa pientä annosta 10-20mg/pv kohta 4 vuotta, mutta kierukkaa en ota. Ferritiini oli ekan vuoden aikana noussut 4. Ei kaikkia lääkäreitä kiinnosta oikein mikään.
Ottaen huomioon siis ferritiinin ala-arvon joka 10. Verikokeisiin ei myöskään pääse Tk, vaan pitää mennä omalla kustannuksella.
Mullekin lääkäri ehdotellut hormonikierukkaa anemiaan. Vuodot runsaat ja ferritiini matala.
Mitkään pillerit yms. eivät käy (perinnöllisesti kohonnut aivotapahtumariski).
Olen syönyt rautaa jo pidempään, mutta tuntuu että vähänkin stressaavamman jakson jälkeen ollaan aina samassa alkupisteessä. Mietinnässä on mitä tehdä.
Ferritiini oli myös matala. Näitä arvoja seurataan nyt. Olen syönyt rautakuurin viimeksi muutama vuosi sitten. Jos nämä arvot saadaan nyt kohdilleen, niin voikohan rautaa alkaa syömään jatkossa anemian ehkäisyyn?
Ap.
Ruokavaliolla ei alhaista ferritiiniä pysty nostamaan ellet syö joka viikko verilettuja ja maksaruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon siis ferritiinin ala-arvon joka 10. Verikokeisiin ei myöskään pääse Tk, vaan pitää mennä omalla kustannuksella.
Siis mitä, terveyskeskuksessa ei oteta edes perus verikoetta enää?? Minkä takia meillä on terveydenhuolto jos siellä ei enää tehdä edes peruspalveluja? Missä kunnassa olet?
Ei se lääkäri sinua paremmin tiedä. Älä ota.