Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Yllättävä tutkimustulos: Kotitalousvähennys hyödyttää etenkin suurituloisia, sillä vähennystä voi hyödyntää sitä enemmän mitä suuremmat tuloverot ovat.

Vierailija
25.01.2021 |

– Tutkimuksen perusteella kotitalousvähennys näyttää lähinnä hyödyttävän kuluttajia, jotka olisivat joka tapauksessa kuluttaneet palveluita. Koska palveluita ei kuluteta enemmän, palvelualoilla ei myöskään synny uusia työpaikkoja kotitalousvähennyksen vaikutuksesta, tutkimusprofessori Jarkko Harju VATTista sanoo tiedotteessa.
Eli köyhät siis käyttävät edelleenkin vaihtokauppaa eli palvelu palvelusta?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä eläkeläinen säästi remonttia varten ja maksoi sen kerralla pois. Sai verovähennystä 700, enempää ei voinut saada koska ei ollut maksanut enempää veroja. Jos olisi huomannut pyytää laskun kahdessa erässä, kahdelle eri vuodelle olisi saanut seuraavanakin vuonna noin 700 takaisin.

Vierailija
42/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidosti rikkaille kotitalousvähennyksellä ei ole mitään merkitystä. Sen raja (max 2400€/v) on niin pieni. Aidoisti rikas tilaa sen siivoojan sai siitä vähennystä tai ei. Näiden henkilöiden käyttämillä palveluilla ei nykyisiä siivousfirmoja työllistetä.

Keskituloisille työssä käyville henkilöille kotitalousvähennyksellä on merkitystä. Onko vara palkata siivooja, remonttimies tai lapsenlikka? Otetaanko siivooja tai remonttimies verokuitilla vai pimeästi? Pystytäänkö arkea auttamaan kustantamalla omille vanhemille siivooja etc.  Näiden henkilöiden päätöksenteolla on jo merkistystä siivousfirmojen työllisyyteen... mikäli kotitalousvähennys poistetaan, kysyntä varmasti laskee. Siirrytään siivoamaan itse tai maksetaan pimeästi.

Kotitalousvähennys myös mahdollistaa sen, että Suomesta löytyy myös niitä työpaikkoja, joihin ei tarvita vuosi kausien yliopisto-opiskeluja. Tarjotaan palveluita vaikkapa nurmikonleikkuu/lumenluonti, mitä aiemmin on tehty itse. Jos vähennys päättää, ihmiset lopettavat palveluiden käytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttopalkkani on 4500€/kk. Silti jonkun ihmisen palkkaus kotiin on iso kynnys. LVI- ja sähkömiesten palkat ovat 50€/h ja maalarien palkka oli kesällä 80€/h. 

Minulle jää käteen 3000€ verojen jälkeen eli noin 100€/päivä.

Eli omani koko päivän työpanoksella voin palkata esim sähkärin vain 2tunniksi tai maalarin hieman yli tunniksi. Tuntuu jotenkin hölmöltä olla korkeasti koulutettu, kohtalaisella palkalla, mutta en silti pysty maksamaan "duunareille" palkkaa.

Maalausfirma teki siis töitä viikon (2miestä), kun luulin, että heillä menee kaksi viikkoa, siksi pidin maalarien kokonaissummaa kohtuullisena 7600€ (sisältää maalit 1300€). Kun näin tekniikan, maalaan jatkossa itse. Saan tehtyä homman kahdessa viikossa ja säästän 4500€. Minun jopa kannattaisi ottaa töistä palkatonta normaalien töiden tekemiseen. 

Palkat ovat Suomessa vääristyneet ja samoin työn verotus.

Esimerkiksi työnantaja maksaa 4500€ bruttopalkastani veroja (=työeläke ja muita maksuja) melkein 2500€ siten minä maksan 2000€. Eli kulutukseen jäävä rahasumman on 3000€ kun verot palkan päälle ovat 1,5-kertaiset eli 4500€. 

Todennäköisesti veroista menee 1500€ jonkun helsinkiläisen pitkäaikaistyöttömän vuokraan. Tavallaan rahoitan jotakin helsinkiläistä vuokralordia. Itse asun omakotitalossa, josta lyhennän velkaa 1000€/kk. Vuokralordi on sijoittaja ja saa verotuksessa vähentää lainakorot, kun taas omanasunnon omistajilta lainakorkovähennystä kokoajan pienennetään. Rikkaat rikastuu jne.

Jotenkin tuntuu ettei tämä voi olla toimiva malli

Vierailija
44/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion tulosarvion kokonaismäärä on n. 65 mrd eur. Siitä arvonlisävero yms välilliset verot ovat 21 mrd. Tätä maksamme kaikki, jotka jotakin syömme, juomme tai sauhuttelemme. Tulon ja varallisuuden perusteella kerättäviä veroja on vain 13,8 mrd eli paljon vähemmän. Yhteisöveroa eli osakeyhtiöiden ja osuuskuntien tuloveroa kertyy VAIN 3,2 mrd ja siitäkin itketään....  No, tuossa on 65 mrd:ssa on lainanottoa 11,89 e eli julkishallinto kirjaa nekin tulopuolelle. Ajoneuvo-, valmisteveroja tms yli 10 mrd maksavat.

Kaikki maksavat veroja, mutta eivät välttämättä tuloveroja.

Vierailija
45/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TALOUSarvion siis.

Vierailija
46/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei näissä arvioissa koskaan muisteta kotitalousvähennyksen työllistävää vaikutusta, joka hyödyntää niitä pienituloisilla aloilla olevia. Esim. monen siivousalalla olevan yritys nojaa oikeastaan täysin kotitalousvähennyksiin, sillä ilman sitä ei olisi tarpeeksi asiakkaita eikä firmaakaan. Oman yrityksen kautta sen pienituloisenkin on helpompi nostaa tulojaan kuin jonkun ison siivousfirman työllisenä.

Vierailija
47/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkkani on 4500€/kk. Silti jonkun ihmisen palkkaus kotiin on iso kynnys. LVI- ja sähkömiesten palkat ovat 50€/h ja maalarien palkka oli kesällä 80€/h. 

Eli omani koko päivän työpanoksella voin palkata esim sähkärin vain 2tunniksi tai maalarin hieman yli tunniksi. Tuntuu jotenkin hölmöltä olla korkeasti koulutettu, kohtalaisella palkalla, mutta en silti pysty maksamaan "duunareille" palkkaa.

Siinä taas yksi harhainen hyvätuloinen, joka mielestään tienaa huonosti, eikä voi edes sähkömiestä palkata. Toivottavasti menetät työpaikkasi. 

Vierailija
48/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu jotenkin hölmöltä olla korkeasti koulutettu, kohtalaisella palkalla, mutta en silti pysty maksamaan "duunareille" palkkaa.

Älä valehtele. Sinä pystyisit, mutta et viitsi etkä halua. Mielestäsi vain sinulle pitää maksaa hyvää palkkaa. Kaikkien muiden palvelut sinun pitäisi mielestäsi saada pilkkahinnalla. Se on se oikea vääristymä tässä asiassa.

Vierailija
49/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ne rahat mitä kuluttaa ilmestyy mystisesti pienituloiselle ja sitten ne voi kulittaa. Tai sitten niitä ei vaan ole eikä kuluteta.

Vierailija
50/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu jotenkin hölmöltä olla korkeasti koulutettu, kohtalaisella palkalla, mutta en silti pysty maksamaan "duunareille" palkkaa.

Älä valehtele. Sinä pystyisit, mutta et viitsi etkä halua. Mielestäsi vain sinulle pitää maksaa hyvää palkkaa. Kaikkien muiden palvelut sinun pitäisi mielestäsi saada pilkkahinnalla. Se on se oikea vääristymä tässä asiassa.

Ihan puhdasta asiaa, jos ei tuolla palkalla pysty päiväpalkallaan palkkaamaan kahdeksi tunniksi sähkömiestä. Miten rikkaita yksityisten tulisi olla, että kykenisi käyttämään kotimaisia työntekijöitä? Eikä tuollakaan kirjottajalla olisi tätä ongelmaa, jos häntä ei verotettaisi noin kuiviin. 

Vierailija
51/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion tulosarvion kokonaismäärä on n. 65 mrd eur. Siitä arvonlisävero yms välilliset verot ovat 21 mrd. Tätä maksamme kaikki, jotka jotakin syömme, juomme tai sauhuttelemme. Tulon ja varallisuuden perusteella kerättäviä veroja on vain 13,8 mrd eli paljon vähemmän. Yhteisöveroa eli osakeyhtiöiden ja osuuskuntien tuloveroa kertyy VAIN 3,2 mrd ja siitäkin itketään....  No, tuossa on 65 mrd:ssa on lainanottoa 11,89 e eli julkishallinto kirjaa nekin tulopuolelle. Ajoneuvo-, valmisteveroja tms yli 10 mrd maksavat.

Mistä se loput 5 mrd tulee ? 

Vierailija
52/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä minua. En sen sijaan vetäisi niin tiukkoja johtopäätöksiä, että palveluita olisi käytetty vaikka kotitalousvähennystä ei olisi saanut. Kyllä uskon, että se jossain määrin on lisännyt niiden käyttöä, mutta sitä en tiedä, kuinka paljon.

Itse juuri mietimme yhden homman teettämistä tai tekemistä itse. Ei olla vielä päätetty, mutta kyllä kotitalousvähennys siinä painaa vaakakuppia asteen verran teettämisen suuntaan.

Vierailija
53/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se loput 5 mrd tulee ? 

Sote käy kalliiksi.

Vierailija
54/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalausfirma teki siis töitä viikon (2miestä), kun luulin, että heillä menee kaksi viikkoa, siksi pidin maalarien kokonaissummaa kohtuullisena 7600€ (sisältää maalit 1300€). Kun näin tekniikan, maalaan jatkossa itse. Saan tehtyä homman kahdessa viikossa ja säästän 4500€. Minun jopa kannattaisi ottaa töistä palkatonta normaalien töiden tekemiseen. 

Palkat ovat Suomessa vääristyneet ja samoin työn verotus.

Esimerkiksi työnantaja maksaa 4500€ bruttopalkastani veroja (=työeläke ja muita maksuja) melkein 2500€ siten minä maksan 2000€. Eli kulutukseen jäävä rahasumman on 3000€ kun verot palkan päälle ovat 1,5-kertaiset eli 4500€. 

Todennäköisesti veroista menee 1500€ jonkun helsinkiläisen pitkäaikaistyöttömän vuokraan. Tavallaan rahoitan jotakin helsinkiläistä vuokralordia. Itse asun omakotitalossa, josta lyhennän velkaa 1000€/kk. Vuokralordi on sijoittaja ja saa verotuksessa vähentää lainakorot, kun taas omanasunnon omistajilta lainakorkovähennystä kokoajan pienennetään. Rikkaat rikastuu jne.

Jotenkin tuntuu ettei tämä voi olla toimiva malli

Maalarin tuntipalkka ei ole 80. Maalausliikkeen laskuttama noin 80 euroa/ tunti sisältää ALV, telineet ja välineet matkakulut, vakuutukset, markkinoinnin, palkan sivukulut jne. Urakassa palkkakuluja vedätetään ylöspäin juuri kotitalousvähennyksen vuoksi ja tarvikkeet myydään nettona tai kirjoitetaan "tehty asiakkaan tavarasta". Hyvä maalari voi saada tunnilta 20+, ja on sen ansainnut, satoi tai paistoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan