Nyt tarvitsen ajatustenvaihtoa, hyvät ihmiset. Minulla on vihan kanssa todella pahoja ongelmia.
Tämä alkoi muutama vuotta sitten, ekaks olin kyyninen ja apaattinen. Sen jälkeen alkoi olematon stressinsietokyky ja nyt tunnen 24/7 puhdasta vihaa joka on pään sisällä. Tunnen pelkkää vihaa ja päässä on vuosia pyörinyt kehää siitä että kuinka tämä nykymaailma on aivan vinksallaan
Mulla tulee jatkuvia hermoromahduksia enkä enää onnistu sopeutuu tässä maailmassa. Olen kokoajan äärimmäisen negatiivinen ja pelkästään se että esim. bussikuski jarruttaa äkillisesti tai koneyhteys ei toimi saa mut lopettamaan kaiken.
Sietokyky on minulla romahtanut täysin enkä kykene enää sopeutuu tähän maailmaan. Koen että kaikki vaatii paljon töitä. Tietokonemaailma ei sovi minulle.
Tämä alkoi sen jälkeen kun lopetin terapian, kävin siellä 3 vuotta uupumuksen takia enkä koe että minua ymmärrettiin.
Jotenkin tuntuu että elän ihan väärässä vuosikymmenessä, vaikka olen nuori ihminen niin haluaisin elää 50 luvulla kun ihmiset ottivat vielä asiat vakavasti, elämä oli yksinkertaisempi.
Mua ahdistaa myös sen ettei ihmiset nykyään ota mitään vakavasti. Esim. kurssin opettaja ei millään ymmärrä ettei me kuulla mitään kun etänä ollaan.
Kommentit (45)
Meditointi, meditointi ja meditointi. Tutustu myös mindfulnessiin.
Vierailija kirjoitti:
Vihani syy on se että tämä aikuiselämä on ollut poikkeuksellien kuormittavaa, on tapahtunut liikaa negatiivisia asioita, ei ole vuosiin ollut onnistumisen kokemuksia. Olen niin uupunut siihen että kokoajan pitää oppia uutta, kokoajan pitää elää koneen kautta, kokoajan pitää käyttää sovelluksia jne jne jne.
Halusin paiskaa kaikki koneet ja puhelimet seinään. Mä en halu, enkä jaksa! En ole koskaan tottunut tähän.
Muuten vain todella paljon epäoikeudenmukaisuutta. Tyhmä esimerkki, mutta posti kadottaa tärkeetä postia... tuntuu että kukaan ei ota vastuuta mistään ja joutuu itse tehdä kohtuuttoman paljo ntöitä.
Täsmälleen samat asiat täälläkin kuormittamassa, veit sanat suustani! En tosin koe vihaa tai yritän aina heti päästä siitä eroon koska koen että se vain kääntyisi itseäni vastaan. Sen verran vihaa on ok, että siitä saa puhtia, sisuuntumisessa on voimaa. Vähän kuitenkin tulee surullisuutta siitä että olen melko yksin kokemusteni kanssa, en kuitenkaan täysin.
Jos päätät ratkaista vihaongelman suunta on oikea, koska sitten on yksi probleemi vähemmän...
Ap, ymmrän täysin sinua onneksi itse olin nuori 90-luvulla, elämä oli paljon rennompaa. Nykyaika on pasketta.
1. lääkkeet
2. terapia
3. meditointi
Otsalohko hillitsee terveellä ihmisellä hänen reaktioitaan, mielialojaan ja tunteitaan. "Liskoaivojen" (mantelitumakkeen) lähettämät hälytykset rauhoittuvat, kun otsalohko hoitaa tehtävänsä. Nyt se on sinulla "pois päältä" ja reagoit pieniin asioihin ikään kuin luolamies sapelihammastiikeriin; pakene tai taistele -vaihtoehdoista valitset taistelemisen ja se tapahtuu lukuisia kertoja päivässä. Tuo kuormittaa elimistöäsikin valtavasti.
Hae apua. Ensin ammattilaisilta mutta kokeile myös meditaatiota.
Vierailija kirjoitti:
pliis joku nyt, kellään samaa ongelma?
Hae vapaaehtoistöihin esim. Intiaan tai Afrikkaan. Siellä pienissä kyläkouluissa varmaan ei isommin tietokoneita käytetä. Samalla tulee mietittyä asioiden tärkeysjärjestystä elämässä.
Ota niskasta kiinni. Kävit jo kolme vuotta puhumassa omasta navasta, nyt olisi toiminnan paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pliis joku nyt, kellään samaa ongelma?
Hae vapaaehtoistöihin esim. Intiaan tai Afrikkaan. Siellä pienissä kyläkouluissa varmaan ei isommin tietokoneita käytetä. Samalla tulee mietittyä asioiden tärkeysjärjestystä elämässä.
Ei tuo kaikilla toimi. Jos on vihainen ja ärtynyt, niin voi suututtaa Intiassakin, koska siellä on varmaan tietokoneiden lisäksi paljon muitakin asioita, jotka toimivat huonosti. Sielläpä sitten raivoaa ihan vieraassa ympäristössä, ja paikalliset ihmettelevät.
Kärsin vuosia pahoista vihan tunteista. Se lähti purkautumaan, kun aloin puhumaan asiasta ammattilaisille ja aloitin lääkityksen. Aloin kehitellä itsehoitomenetelmiä. Purin vihaa liikunnalla. Juoksu ja nyrkkeilysäkin hakkaaminen toimi kohdallani. Luin kirjallisuutta ja kirjoitin paljon. Kirjoitin kaiken minulle tapahtuneen ylös ja sen, miten se on vaikuttanut minuun. Vihalla on taipumus kerääntyä, jos sitä ei pura millään tavalla. Kirjoittaminen on toiminut minulla ja kirjoitan edelleen paljon. Vihassa rypemisen sijaan aloin tehdä asioita, joista pidän.
Masennus, ahdistus ja burnout (viimeisin on vähän kahden muun yhdistelmää mutta oma sykkyränsä kuitenkin) oireilee vihana, samoin kaksisuuntainen mielialahäiriö. Älä vedä raivareita kerrostalokämpässä, naapurit pelkää sua eikä ne sun huonoa oloa ole aiheuttaneet. Mene ennemmin keskelle metsää ja huuda niin että oravat tippuu puista. Muutenkin ulkoilu, ihan vaan käveleminen, auttaa - viha on energiaa, jos et pura sitä jollakin tavalla niin se jää jäytämään sinua.
T: toinen masennuksen, ahdistuksen, frustraatioiden ja vihan kanssa kamppaileva
Kuulkaa. Elämä ja maailma ei ollut yhtään paremmin silloin 1950-luvulla. Päinvastoin.
Ja koska maailma ei koskaan tule menemään sellaiseksi, että tietokonetta ei tarvits, niin eikö olisi parempi vaan opetella käyttämään sitä? Etsikää vaikka se volume-nappi, niin kuulette etänäkin.
"Tämä alkoi sen jälkeen kun lopetin terapian, kävin siellä 3 vuotta uupumuksen takia enkä koe että minua ymmärrettiin."
Olisikohan tällä romahduksella jotain tekemistä sen kanssa, että kenties odotit terapialta jotain, mikä jäi saamatta? 3 vuotta terapiaa on kuitenkin pitkä aika ja iso potti rahaa siitä, että kokee ettei edes tullut ymmärretyksi.
Epäoikeudenmukaisuudesta usein kumpuaa vihan tunteet, jotka alkavat tällä tavoin, jos ei ole taustalla sellaista, että olisi aina ollut erityisen aggressiivinen ja äkkipikainen luonne, tai mitään persoonallisuushäiriötä tms.
Olisiko vihan alla pettymys ja turhautuminen?
Aloita aluksi lihaskuntojumppa tai kuntosalilla käynti. Vähintään 3krt vko. Se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ihmiseen ja aivan erityisesti jaksamiseen. Mene aikaisin nukkumaan, niin heräät virkeämpänä.
Tutustu meditointiin, voit saada oman mielesi hallintaan kun ymmärrät sen käyttäytymistä. Täysin väärinymmärretty aihe yhteiskunnassamme. Ehkä sen vuoksi kun ihmiset eivät tiedä mitä se pohjimmiltaan on, ja kaikki tuntematon on pelottavaa. Etsi Facebookista Sami Minkkinen ja maanantain ilmaiset massahypnoosit. Itselleni näistä on ollut iso apu.
Kokeile Vhh-ruokavaliota. Joidenkin pää ei kestä viljoja ja sokeria. Jos ei usko tuota niin kannattaa kokeilla yksi viikko. Mieliala tasaantuu, ajatukset kirkastuu ja viha laantuu.
Meditoinnin lisäksi uni ja liikunta ulkona luonnossa.
Samaistun.
Itselläni on auttanut se, että on ollut mitä tahansa tekemistä ja mielellään jotain positiivisia rutiineja kuten liikuntaa.
Mitä enemmän itsellä on sisältöä elämässä, sitä vähemmän huomio on muun mailman epäkohdissa.
Moi AP,
Vältä sitä paikkaa tai tapahtumaa, joka aiheuttaa stressiä. Mulla menee kanssa kierroksille vähän sama asia, ettei oteta asioita vakavasti, kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä kun ihan hyvin menee.
Terapeutit vaan jauhaa asiaa, ja et pääse irti siitä.
Tee niitä juttuja mistä tykkäät ja joista saat iloa. Ensin päivä kerrallaan.
Vaihda se ympäristö sellaiseen, jossa viihdyt.
Musta itsestäni tuntuu ne koulussa ja töissä vastaantulevat ohjeet tältä: Eli jos auto liikkuu 40km/h pitäisi olla tyytyväinen, koska kaikki muutkin menevät samaa vauhtia. Autolla voisi ajaa rajoitusten mukaan 80km/h. Eli mennään joka asiaan vaan puoliteholla. Ihmisiä ei hyödynnetä tarpeeksi niissä asioissa missä ne ovat hyviä.
Mulla on vaikeuksia oman mieleni kanssa, haluan tehdä paremmin ja tehdä yrityksen tuotteista hieman parempia, mutta kun keskinkertainen kuulemma riittää. Kuitenkaan niitä vaativia asiakkaita emme oikein saa, vaikka ne maksaisivat enemmän tuotteista. Suomen (kalliissa) maassa tuntuu tyhmältä strategialta. En pääse pois omasta työympäristöstäni. Lähtisin heti jos voisin.
Puoliteholla hoidettuja asioita:
Koronapelleily.
Kouluopetus
Työpaikoilla
Tavarat ovat sekundaa. Kehitys ei kuulemma etene jos tehdään kestäviä tuotteesta.
Maailma muka pelastuu kun yritykset aloittavat kierrättämään- Oikeasti ne yrittävät vain pienentää hukkaa niin enneminkin -slogan on vain erilainen ja tehdään vihreä logo ja kiva mainos.
Suomessa ajetaan alas huippuosaaminen kun yritetään tasapäistää kaikkia. esimerkkinä vaikka sairaanhoitaja joka oli anestiapuolella ja halusi nimenomaan sinne, tuuraa nyt eri osastoilla ja hukkaa motivaation ja huippuosaaminen vaihtuu keskenkertaisuuteen. Sitä keskinkertaisuutta maailma on täynnä.
Pisa-arvosanat laskee, kun koulussa ei saa olla ikävää, kuten läksyjä tai kokeita.
Kaikki pitää olla vaan kivaa.
Jossain vaiheessa paska osuu tuulettimeen, hyvä Suomi
Tee itselle mieluisia asioita. Aloita soittaminen. Siitä tulee hyvää mieltä, kun huomaa oppivansa. Terapiarahoilla saat palkatuksi soitonopettajan. Soittaminen on mun pelastus. Siinä pääsee aina eteenpäin. Paljon voimaa sulle.
Hanki päärynäpallo, jota voit takoa. Jos tietty henkilö ärsyttää, voit printata kuvan siihen palloon. Kevään tullen pakkaa rinkka ja suuntaa kairaan. Etsi musiikkia, joka vaimentaa vihantunteita tai vastaavasti auttaa purkamaan aggression turvallisesti sen ollessa pahimmillaan. Jos naamakirja ei vielä v*tuta tarpeeksi, etsi tai perusta arvomaailmallesi sopiva porukka, joka voi poikia irl tapaamisia. Nykyajassa on paljon päin p:tä, mutta kyllä sen kanavointiin keinot löytyy, ilman että paha olo purkautuu hallitsemattomasti ja väärässä paikassa.