Tupakka-aski maksaa nykyään kympin??!
No huhhuh tuli pitkästä aikaa semmoinen ostettua kun pitkästä pitkäst aikaa ryypiskelin hyvässä seurassa. Kyllä on kalliita kääryleitä ja pahalle maistuivat.
Kommentit (111)
70€ viikko, 300€ kk, 3600€ vuosi.
En tunne yhtään tupakoitsijaa, jonka ei olisi rahapulassa.
On muuten hurja hinta. Tutkiskelin rahanarvomuuntimen avulla sitä, mitä nykyinen kympin tupalla-aski olisi maksanut silloin, kun minä olin opiskelija. Enpä usko, että opintorahalla tai edes opintolainalla olisi osteltu tämänhintaista poltettavaa:
Laskennan tulos
Vuoden 1995 rahamäärää 42,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2020 oli 10,03 euroa.
Elinkustannusindeksi vuonna 1995 oli 168 410.
Elinkustannusindeksi vuonna 2020 oli 239 166.
Muutos vuodesta 1995 vuoteen 2020 oli 1,42-kertainen eli +42,01 %.
Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,41.
Tässä tupakanvastaisessa ”hyi”-maailmassa mielipiteeni on varmasti epämuodikas. Mutta kahden teinin äitinä toivoisin, että palattaisiin kasarille ja tupakointiin retkahdus olisi suurin uhka kaljoittelun ohella. Nyt teini voi tilata sipuliverkosta huumeita ja käyttää niitä pitkään ennen kuin kukaan huomaa. Marlboron hajun sentään huomaa tupakoimaton helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ja on vielä ihmisiä, joilla saattaa mennä 2 askia / päivä! Hohhoijaa.
Joo se on jännä juttu että tupakasta ei tingitä vaikka miten olisi kallista yhyy yhyy ja rahat ei riitä. Samoin talvipakkasilla muuten inistään aina sisällä miten kylmä on mutta sinne ulos tupakille kyllä tarjetaan aina mennä.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Olen satunnainen viinin kanssa tupakoitsija, enkä ole nytkään yli vuoteen polttanut lainkaan joten minuun tämä ei sinänsä vaikuta, jos kerran vuodessa sen askin haluan ostaa niin silloin voin siitä sen kympin maksaa.
Mietin kuitenkin, että vaikka tämä varmasti ehkäisee tupakoinnin aloittamista, mites ne jo eläköityneet, koko ikänsä tupakoineet? On kyllä kurja tilanne, jos olet 50 vuotta polttanut 2 askia päivässä, lopetus on on ihan mahdoton ajatus eikä siinä ole oikein enää mitää järkeäkään, se terveys on jo mennyt ja olet kohtalosi hyväksynyt... Sitten menee se koko pieni eläke addiktion tyydyttämiseen, jonka haitoista et aloittaessasi välttämättä edes tiennyt etkä mitenkään voinut arvata, miten kallista siitä tulisi.
Tupakka pitäisi ehdottomasti saada kokonaan pois markkinoilta. Harmi vain, että nyt raskaimman taakan siitä kantavat he, jotka eivät mitenkään voineet addiktoituessaan ennustaa tätä tilannetta ja joilla ei ole realistisia mahdollisuuksia päästä tupakasta enää eroon, eikä se heidän keuhkojaan enää pelastaisikaan...
Lopettaminen ei ole koskaan mahdoton ajatus. Tuosta olen samaa mieltä, että en ole mitään erikoista huomannut olossani, vaikka olen ollut nyt noin 2kk polttamatta. Viimeisinä vuosina meni 3 askia päivässä ja 40 vuotta tuli kaiken kaikkiaan poltettua.
mies52v
Vierailija kirjoitti:
70€ viikko, 300€ kk, 3600€ vuosi.
En tunne yhtään tupakoitsijaa, jonka ei olisi rahapulassa.
Heps, yli 900€/kk meni tupakkaan ja en yhtään seurannut kuluja. En edes tällä hetkellä (2kk polttamatta) tiedä paljonko tilillä on rahaa.
100 euroa olisi sopiva hinta, niin päästäisin eroon näistä haisevista addikteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ilmaiseksi kirjoitti:
Tupakoitsijoilta evättävä ilmaiset keuhkosyöpähoidot. Maksakoot itse sen 150.000e.
Kaikille elintapasairauksille sitten sama kohtelu!
Niitä on aika mahdoton identifioida. Joten tämä keskustelu riittänee.
Sen perusteella ei voi jakaa sakkojakaan, että olis saattanut kävellä punaisia valoja päin ..
Sincc
Kuinka niin "mahdoton identifioida"? Aika monet sairaudet johtuvat ylipainosta ja se suurelta osin siitä, että ihminen syö enemmän kuin kuluttaa ja lisänä vähäinen liikunta. Esim sairaaloiden päivystyspolikäynneistä suuri osa liittyy alkoholiin, mikä liittyy myös ihmisen elintapoihin. Monien sairauksien taustalla on kyse ihmisen elintavoista, miten syö, miten liikkuu, miten hoitaa ihmissuhteitaan. Mutta ylipaino ja alkoholisairaudet ja-tapaturmat ovat selkeitä.
En jaksa teitä vajaa-älyisiä nyt.
Kun niitä ei voi todeta, niin ei voi todeta. Annoin jo esimerkin. Ei voi laskuttaa punaisia päin kävelystä, jos ei ole nähty kävelevän päin punaisia.
Ei sillä, että olisit saattanutkin kävellä päin punaisia.
Sincc
Ei niiden sairauksien päällä lue leimaa: Tämä sairaus tuli tuosta ja tästä elintavasta. Ei lue. Niitä samoja sairauksia tulee sellaisillekin, jotka ei ole päivääkään tehnyt asioita väärin.
Terveellisestikin elävät ihmiset kuolee ..
Sincc
Se, että haukut muita keskustelijoita, paljastaa kyllä sinun oman "vajaa-älyisyytesi". Oman kommenttini laitoin siihen, kun joku ehdotti, että keuhkosyöpäpotilaiden pitäisi maksaa omat hoitonsa. Samalla tavalla sitten muut elintapasairairauksien hoidot pitäisi velvoittaa potilaan itsensä maksettaviksi ja se olisi aika iso ryhmä ihmisiä. En siis kannata sitä, vaan kaikki sairaudet pitää hoitaa samalta viivalta punniten ko henkilön ennuste hoitojen suhteen.
En ymmärrä tuota vertaustasi "päin punaisia kävelyyn". Tietysti monet tekijät vaikuttavat ihmisen sairastumiseen. Keuhkosyövänkin voi saada, vaikka ei olisi koskaan polttanut tai kova tupakoitsija voi elää yli 90 vuotiaaksi ja säilyttää hyvän terveyden. Ylipainokin voi johtua monista tekijöistä, mutta kyllä se on riski moniin sairauksiin.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kauniille naisille antaisin vinkin maksattakaa röökit muilla sen jälkeen ei tarvii välittää hinnoista.
Idea on yllättävän toimiva. Olen Nuori ja kaunis ja yksi vähän vanhempi miespuolinen kaverini on maksanuy röökini jo yli vuoden.. Poltan reilun askin päivässä Malboro Coldia.. Välillä vinkuu voisinko vähentää edes vähän, mut ei paljo kiinnosta.
Meillä mies maksaa mun tupakat ja lisäksi mun tyttären, ku hän on koulussa ja ite oon työttömänä.
Mun 20v poika nuuskaa, on nuuskannut monta vuotta ja nyt valittaa että suu on kipeä. Polttaisi mielummin :/
Sama kuin nuo hiton energiajuomat, molemmat kersat vetää niitä ja 14v tyttärellä järkyt rytmihäiriöt päällä, mikä vika on kahvissa tai kokiksessa?
Huu meita umpikaan ei käytä, mutta ovat kuulemma yleistyneet ja sitten vanhemmat ylpeitä kun lapset ei käytä alkoholia lainkaan. Poika pari kertaa kotona asuessa tuli humalassa kotiin ja pakko sanoa että mielummin alko kuin huu meet!
Tuntuu, että oma nuoruus oli hirmu yksinkertainen kun riitti kalja ja malboro..
Tupakan ostattamisesta muilla voin ainakin sanoa omalta kohdaltani, että käy yllättävän kalliiksi.
Lupauduin kustantantamaan neljälle nuorelle kaunottarelle tupakat kesän ajan, ku valittelivat hintaa. Raha tilanteeni on hyvä johtuen korona ajan sijoitustuotoista, mutta jokainen polttaa noin 400e kuussa niin hieman alkoi ahdistaa.
Lupaukset kuitenkin pidetään.
Hinta on nykyään järkyttävä. Varmaan pitää luopua periaatteista ja alkaa maksattaa muilla minkä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Olisivat voineet lopettaa koko tuotteen myymisen aikoja sitten ..
Sincc
Ime sinä Lampi hapanta pötköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho! Olen satunnainen viinin kanssa tupakoitsija, enkä ole nytkään yli vuoteen polttanut lainkaan joten minuun tämä ei sinänsä vaikuta, jos kerran vuodessa sen askin haluan ostaa niin silloin voin siitä sen kympin maksaa.
Mietin kuitenkin, että vaikka tämä varmasti ehkäisee tupakoinnin aloittamista, mites ne jo eläköityneet, koko ikänsä tupakoineet? On kyllä kurja tilanne, jos olet 50 vuotta polttanut 2 askia päivässä, lopetus on on ihan mahdoton ajatus eikä siinä ole oikein enää mitää järkeäkään, se terveys on jo mennyt ja olet kohtalosi hyväksynyt... Sitten menee se koko pieni eläke addiktion tyydyttämiseen, jonka haitoista et aloittaessasi välttämättä edes tiennyt etkä mitenkään voinut arvata, miten kallista siitä tulisi.
Tupakka pitäisi ehdottomasti saada kokonaan pois markkinoilta. Harmi vain, että nyt raskaimman taakan siitä kantavat he, jotka eivät mitenkään voineet addiktoituessaan ennustaa tätä tilannetta ja joilla ei ole realistisia mahdollisuuksia päästä tupakasta enää eroon, eikä se heidän keuhkojaan enää pelastaisikaan...
Lopettaminen ei ole koskaan mahdoton ajatus. Tuosta olen samaa mieltä, että en ole mitään erikoista huomannut olossani, vaikka olen ollut nyt noin 2kk polttamatta. Viimeisinä vuosina meni 3 askia päivässä ja 40 vuotta tuli kaiken kaikkiaan poltettua.
mies52v
Sincc eli mies 52v on palannut hoitojaksolta.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin lopettaminen on mahdollista ja se kannattaa, vaikka olisi tupakoinut kymmeniä vuosia. Nykyään vieroitukseen on mahdollista saada erilaista tukea, myös lääkkeellistä sellaista. Oma äitini tupakoi lähes 45 vuotta ja yritti lopettaa monesti, siinä onnistumatta. Lopulta sairastui keuhkoahtaumatautiin ja sai ennusteeksi kaksi vuotta, ellei lopeta polttamista. Sen tulevaisuudennäkymän edessä hän onnistui lopettamaan kertalaakista ja on nyt elänyt yli 15 vuotta diagnoosista. Lopettaminen ei siis ole myöhäistä, vaikka tupakointi olisi jo ehtinyt aiheuttaa haittoja.
Tupakan hinnan korotuksista on kerrottu hyvissä ajoin etukäteen ja hintaa on nostettu asteittain, eikä kertarysäyksellä. Ne köyhätkin eläkeläiset olisivat siis halutessaan ehtineet varata ajan lääkärille ja aloittaa vieroituksen. Tupakoinnin lopetukseen ei mene vuosia.
Minusta tupakan hintaa pitäisi voisi nostaa joka vuosi vaikka viidellä eurolla ja lisäksi periä sellaiset tullit, ettei sen yksityisestä maahantuonnista olisi kenellekään taloudellista hyötyä. Lopulta tietyn siirtymäajan jälkeen tupakan myynnin, oston, käytön, tuottamisen ja maahantuonnin voisi kieltää täysin.
Tupakan tuotantoon liittyy eettisiä ja ekologisia ongelmia. Siitä ei ole mitään hyötyä, ainoastaan haittaa. Yleisin roska luonnossa on tupakantumppi, joka ei maadu ja josta liukenee myrkkyä maaperään.
L&M sininen normiaski maksaa ainakin vielä 8,30e.