Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pysyykö lapsiperheessä koti siistinä?

Vierailija
25.01.2021 |

Kerääntyykö astioita, leluja, vaatteita?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pysyy. 

Keittiö siivotaan ruuanlaiton ja ruokailun jälkeen heti, tasojen pyyhkäisyyn menee vain hetki.

Pyykit koriin tai koneeseen, kuivaustelineeltä heti kaappiin. Pienikin lapsi (meillä 2,5v) osaa korjata lelut ennen nukkumaanmenoa.

Viikkosiivouksessa imurointi, lattian pyyhkiminen, vessojen pesu jne. 

Kiva herätä siistiin kotiin aamulla!

Vierailija
2/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysy.

Harvoin näkyy lattiaa, leluja on joka paikka täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyy, kun on rutiinit ja niitä toteuttaa. Meillä ainakin on siistiä ollut aina ja niin kyllä kaikilla tutuillakin.

Vierailija
4/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysy. En ole kauhean innokas siivoaja, enkä toisaalta ole sitä mieltä, että mun pitää siivota muiden, sotkuisempien ihmisten jälkiä jatkuvasti. Kyllä muutkin tekevät, mutta yleensä mun pitää siitä muistuttaa. Ja pointtina on se, että en halua olla koko ajan muistuttamassa ja huolehtimassa. 

Vierailija
5/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyyhän se mutta en nipota tai stressaa joka tahrasta pöydällä. Kaverini on hirveän tarkka ja olemuksesta kyllä huokuu uupumus kun yrittää pitää lapset ja huushollin suunnilleen titop. Olen sanonut että höllää edes vähän.. mutta ei niin ei.

Vierailija
6/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään helposti, kun lapset ovat 19v, 17v ja 15v :D

Kun lapset olivat pieniä, niin yritin pitää lapset hengissä ja pysyä itse hereillä. En siivonnut.

Vierailija
7/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pysyy tasan niin kauan, kun siihen jatkuvasti keskittyy. Nyt korona-aikana lapset olleet enemmän kotona päiväkodista (keväällä koska käskettiin, syksyllä ja talvella pienestäkin nuhasta pitkiä aikoja) ja valitettavasti myös keskenään enemmän, kun itse joutuu tekemään töitä, vaikka ne nuhaiset lapset olisi kotona. Tällaisina päivinä koko koti on kaaoksen vallassa. Normaalisti pysyy siistinä.

Vierailija
8/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyyhän se mutta en nipota tai stressaa joka tahrasta pöydällä. Kaverini on hirveän tarkka ja olemuksesta kyllä huokuu uupumus kun yrittää pitää lapset ja huushollin suunnilleen titop. Olen sanonut että höllää edes vähän.. mutta ei niin ei.

Tiptop jopa.

Lisään vielä että kyllä meillä lapset osaa siivota mutta en halua olla sellainen äiti joka mäkättää vieressä "muistakaa sitten siivota!". Tai kun he syövät " viekää sitten HETI astiat pois!". Muistuttelen neutraalisti leikkien ja syömisten jälkeen.

Vierailija
9/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysy siistinä, siivoamme usein mutta 15 minuutin päästä on jo lelut hajallaan entiseen malliin. 5 lasta.

ehkä yhden lapsen perheessä on vielä toivoa pitää paikar siistinä .)

Vierailija
10/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se täällä pysy. Muttei se kokonaan lapsista johdu, koska tämä kyseinen koti ei meinannut pysyä siistinä myöskään ennen lapsia.

Vierailija
11/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pysyy osittain. Itse en jaksa laittaa kaikkea paikoilleen heti, eikä se niin häiritse, mutta tarvittaessa siivoukseen ei mene kovin kauan. Samaa vikaa näyttää olevan muillakin perheenjäsenillä ja yksivuotias vielä kuljettaa kamoja ympäri kämppää.

Mutta tällä hetkellä puujunarata on olkkarin lattialla kolmatta päivää, vispilä saattaa löytyä pöydän alta ja toinen työkenkä on lastenhuoneen kaappiin väsätyssä "koiran"kopissa.

Vierailija
12/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyy, mutta en miellä lasten leikkejä sotkuksi. Eli leluja voi olla vähän ympäriinsä ja pyykitkin odottaa viikkaamista narulla aika pitkään.

Vierailija
13/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan. Lapsia on vain yksi, mutta hän on aika suuritarpeinen.

Vierailija
14/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua tuollainen asia mietityttää jo etukäteen, älä hanki lapsia. Olisit takuulla nipottava ja takakireä äiti (tai isä, jos olet mies). 

Vierailija
15/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pysyy. Astiat ruokailun jälkeen koneeseen. Pyykit pyykkikoriin ja leluja siivoillaan pitkin päivää. Ei tarvitse kaikkia levittää, vaan edellinen leikki siivotaan pois ennen uutta. Varsi-imurilla saa nopeasti imuroitua roskat keittiöstä yms missä nyt tuleekaan vastaan. Aamuisin on mukava herätä siististä kodista ja aloittaa uusi päivä. Meilläkin useampi pieni lapsi ja silti koti pysyy järjestyksessä, jos vain niin haluaa.

Vierailija
16/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan pysy. Siivoan joka ikinen päivä 1-1,5h ja silti täällä ei todellakaan ole tip top kuin vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen. 2 alakoululaista joilla molemmilla lievä adhd. Vaikka kuinka kuljen perässä ja yritän opettaa kerämään edellisen leikin pois ennen kuin seuraava aloitetaan. Esikoinen keksii aamulla juuri ennen kouluunlähtöä että laittaakin eri vaatteet, niin tuloksena on huone kaaoksessa jossa on kaikki vaatteet revitty lipastoista ja kaapeista, vaikka kuinka ovat olleet näkyvillä.

Olen yrittänyt vaikka mitä, olen yrittänyt olla nipottamatta ja antaa lasten selviytyä kaaoksessa keskenään - ei vaikutusta, heitä ei haittaa raivata polkuja sotkun keskelle. Joten jos haluan että täällä on siistiä, joudun kiristämään, uhkailemaan ja lahjomaan - ja ennen kaikkea, siivoamaan itse. Minulle siisti ja kaunis koti on tärkeää.

Vierailija
17/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysy. Siivoan kyllä päivittäin ja viikottain pyyhitään lattioita, ikkunoita jne. Mutta meillä lelut on levitetty pitkin kotia 2 sekunnissa. Ja lapsista löytyy vauhtia, vaikka ulkoillaan joka päivä. 4v kiipeää vaatekomeron ylähyllylle kuin orava. Jouluna, pääsiäisenä ja juhannuksena meillä on joka paikka tip top, tai jos tulee vieraita kylään. Kivempi ottaa vieraat vastaan puhtoiseen kotiin. Muuten mennään tavallisella siivouksella ja välillä voi olla sotkuistakin.

Vierailija
18/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä tarkoittaa siistinä? Kaikki tavarat aina paikoillaan, tiskipöydällä ei koskaan tiskiä, pyykkinaru tyhjennetään heti, ei villakoiria sängyn alla? Vai riittääkö se, että säännöllisesti siivotaan, mutta aina löytyy joku lapsen sukka sohvan alta, joku leikki levällään, kengät on epäjärjestyksessä eteisessä, tiskipöydälle kertyy välillä tiskiä jotka viimeistään seuraavana päivänä pestään, pyykit odottaa narulla muutaman päivän kaappiin laittoa. Ensimmäiseen en pysty, semmoista lievää epäjärjestystä on aina jossain, mutta ei meillä likaista ole ja se tiskikonekin laulaa ainakin lähes päivittäin. En jaksa nipottaa, koti on elämää varten eikä mikään näyteikkuna jossa kaiken pitää olla aina tiptop.

Vierailija
19/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikit on meillä pysyneet lasten huoneissa. Olkkarissa oli yksi lelukori ja niillä leluilla leikkiä olkkarissa. Mitään rakennelmia ei ympäri kotia tehty. Alusta asti oli selvät säännöt. Lasten huoneessa kesken oleva leikki sai jäädä yön ylikin, mutta ihan pienestä asti meillä oli rutiini illalla siivota ja mennä sinne ltapalalle. Samoin keittiö siistittiin joka ruokailun jälkeen. Eipä sitä sotkua muusta tullutkaan. Siivousrutiinin oli tietyt eli kerran viikossa wc siivous ja kaiken näkyvän sotkun siivous heti. Kerran viikossa imurointi. Vtvarat aina paikalleen.

Vierailija
20/28 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pysyy. Astiat ruokailun jälkeen koneeseen. Pyykit pyykkikoriin ja leluja siivoillaan pitkin päivää. Ei tarvitse kaikkia levittää, vaan edellinen leikki siivotaan pois ennen uutta. Varsi-imurilla saa nopeasti imuroitua roskat keittiöstä yms missä nyt tuleekaan vastaan. Aamuisin on mukava herätä siististä kodista ja aloittaa uusi päivä. Meilläkin useampi pieni lapsi ja silti koti pysyy järjestyksessä, jos vain niin haluaa.

Me muutko sitten emme halua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän