Helsinki elättää muun Suomen (tirsk)
Nyt on tilastoitu Helsingin valtiolta saamat rahat:
HUS 1,9 miljardia
Helsingin kaupunki 1,7 miljardia
HSL 0,5 miljardia
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki nimenomaan kuppas rahat Olympiastadioniin yms. muualta kun taas muut kaupungit maksavat omat stadioninsa itse.
Sama juttu Oodin ja lastensairaalan kanssa- jollain tavalla ovat muka koko kansakunnan hankkeita.
Meinaatko, että erikoissairaanhoito hyödyttää vain niitä kaupunkeja, joissa on sairaaloita? Lopulta lastensairaalassakin voidaan hoitaa potilaita kaikkialta Suomesta.
Yliopistosairaaloita lastenklinikoineen on muuallakin. Helsingin lastensairaalan potilaista 94 % on HUS:n alueelta. Ja vastaavasti HUS:n potilaita hoidetaan jonkin verran muilla Erva-alueilla.
On täyttä valetta että tuo Lastensairaala olisi jotenkin valtakunnallinen.Pitäisikö sinne rovaniemeltä saada perus flunssapotilaat tarkastettavaksi?
Vai erityssairaanhoitoa vaativat tapaukset?
Ei Rovaniemi kuulu Helsingin erva-alueeseen. Koskaan kuullut Oulun yliopistosairaalasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki nimenomaan kuppas rahat Olympiastadioniin yms. muualta kun taas muut kaupungit maksavat omat stadioninsa itse.
Sama juttu Oodin ja lastensairaalan kanssa- jollain tavalla ovat muka koko kansakunnan hankkeita.
Meinaatko, että erikoissairaanhoito hyödyttää vain niitä kaupunkeja, joissa on sairaaloita? Lopulta lastensairaalassakin voidaan hoitaa potilaita kaikkialta Suomesta.
Yliopistosairaaloita lastenklinikoineen on muuallakin. Helsingin lastensairaalan potilaista 94 % on HUS:n alueelta. Ja vastaavasti HUS:n potilaita hoidetaan jonkin verran muilla Erva-alueilla.
On täyttä valetta että tuo Lastensairaala olisi jotenkin valtakunnallinen.Pitäisikö sinne rovaniemeltä saada perus flunssapotilaat tarkastettavaksi?
Ei Rovaniemi kuulu Helsingin erva-alueeseen. Koskaan kuullut Oulun yliopistosairaalasta?
Siksi kysyinkin pitäisikö ne raahata sieltä HUS-alueelle hoidettavaksi? Lukuvaikeuksia trollilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisimmekin nyt tässä sopia, että jokainen kunta saa pitää itse omien veronmaksajiensa rahat. Minä helsinkiläisenä en pidä siitä, että rahojani siirretään muualle, ja oletan, että ap ei halua vastaanottaa niitä rahoja, vaan että oma kuntansa elättää itse itsensä. Se sopisi meille erinomaisesti täällä pk-seudulla. Lopetetaan tulonsiirrot maakuntiin! 👍
Et tainnut ihan ymmärtää.
Kun huomioon otetaan kaikki valtion palkkalistoilla olevien työntekijöiden maksamat kunnallisverot, niin pääkaupunkiseutu loisii aivan täysin muun Suomen kustannuksella.
Katsoppa tätä listaa, julkisten työpaikkojen osuus kaiksita työpaikoista. Esim. Helsingissä julkisten työpikojen osuus on n. 30 %, mikä on maan keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisten älykkyys 😂
Erikoissairaanhoitoa saa vain HUS:ssa?
Uskomatonta miten pihalla tuolla kuplassa voi olla. Kuplassa, jota muu suomi näköjään hoitaa ja rahoittaa.
Kun Suomea elättää melko suurelta osin mm. metsäyhtiöt (3 suurta) ja muutamia suuryrityksiä niin kysyisin, että miltä näyttää Helsingin luonnonvarat mm. metallit ja muu arvokas sekä kuinka valtavat metsävarat Helsingissä on? Entä pystytäänkö Helsingissä tuottamaan omat elintarvikkeet ja entä vesi?
Aukesiko tämä siellä stadissa?
Tuo Lastensairaala oli yksi iso kusetus. Esim. Turussa oli rahankerääjiä kaduilla ja puhuivat vain lastensairaalasta. No tietenkin oletettiin että kyse on Tyksin lastensairaalasta ja moni antoi rahaa. Vasta myöhemmin selvisi että rahat menikin Helsinkiin.
Yleensä sairaanhoitopiirit maksavat itse omat sairaalansa mutta yllättäen HUS:n sairaaloihin onkin kupattu valtion rahaa, erityisesti lastensairaalaan, vaikka tosiaan muualta tulevien potilaiden osuus on vain 6 %.
Vertailuna esim. TAYS:n potilaista 20 % tulee sairaanhoitopiirin ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Voisimmekin nyt tässä sopia, että jokainen kunta saa pitää itse omien veronmaksajiensa rahat. Minä helsinkiläisenä en pidä siitä, että rahojani siirretään muualle, ja oletan, että ap ei halua vastaanottaa niitä rahoja, vaan että oma kuntansa elättää itse itsensä. Se sopisi meille erinomaisesti täällä pk-seudulla. Lopetetaan tulonsiirrot maakuntiin! 👍
Landella kasvatettua ruoka raaka-aineita ette sitten tarvinne siellä pk-seudulla. Me täällä landella pärjätään vallan mainiosti peltojen/navettojen antimilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Landella kasvatettua ruoka raaka-aineita ette sitten tarvinne siellä pk-seudulla. Me täällä landella pärjätään vallan mainiosti peltojen/navettojen antimilla.
Lidlistä saa hyvää saksalaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Lol, siis helsinki tai pk-seutu maksaa muidenkin kaupunkien jäähallit, kunnantalot ja urheilukentät jos katsotaan miten raha virtaa.
Mielestäni kunnan perusedellytyksen tulisi olla budjetti joka on tasapainossa ja jos se ei muutamassa vuodessa onnistu niin vaihtakaa johtoa tai liittäkää kuntia toisiinsa kunnes ne on itsenäisesti elinkelpoisia. Nythän suurin osa suomen kunnista ei edes yritä elää omin varoin kun ei tarvitse ja rahaa saa lisää kun vinkuu riittävästi alijäämäistä budjettia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sairaanhoitopiirit maksavat itse omat sairaalansa mutta yllättäen HUS:n sairaaloihin onkin kupattu valtion rahaa, erityisesti lastensairaalaan, vaikka tosiaan muualta tulevien potilaiden osuus on vain 6 %.
Vertailuna esim. TAYS:n potilaista 20 % tulee sairaanhoitopiirin ulkopuolelta.
Hussiin kuskatut potilaat on erikoissairaanhoidon potilaita joille ei ole erityisalan hoitoa tarjolla muualla tai vaihtoehtoisesti niitä vakavimmin sairaita joita ei maakunnissa saada hoidettua. Eli kalleimpia mahdollisia potilaita. Pelkät määrät ei kerro mitään, lisäksi maakunnat olisi lirissä kustannusten kanssa jos niiden pitäisi ruveta itse järjestämään hussissa olevaa tiettyjen erityisalojen hoitoa kun sitä ei tarvita kovinkaan usein.
Niinpä on halvempaa ja järkevämpää järjestää se hussissa.
Ketjun kirjoitukset tulevat Kepun puoluetoimistosta Helsingistä.
Pelkästään Uudenmaan yritysten maksamien vuosittaisten verojen määrä on yli puolet koko valtion budjetista. Pk-seutu todellakin elättää muun Suomen, siitä ei ole epäilystäkään.
"Yllättävää", että mafiosot saa eniten... Tuolla summalla voi jo harjoittaa vähän propagandaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi että tiettyjen alojen vaativa erikoissairaanhoito on keskitetty hyksiin eikä niitä tehdä muualla koska osaaminen on hyksissä. Niinpä potilaatkin kuskataan hyksiin oli ne missä erityisvastuualueessa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ette halua niitä myydä, niin ei välttämättä tarvita. Ruokaa saa ostettua muualtakin. Jää tosin se tuottaminen aika vähäiseksi teilläkin sen jälkeen kun pk-seutu lopettaa tukiaistenne maksamisen.
Hyvin näkee tässäkin ketjussa helsinkiläisten asenteen muita suomalaisia kohtaan. Sitten vielä kehtaavat ihmetellä, että miksi "landepöndet" "vihaa" heitä, vaikka stadilaiset on, heidän itsensä mielestä, maailman mukavinta ja suvaitsevaisinta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailuna esim. TAYS:n potilaista 20 % tulee sairaanhoitopiirin ulkopuolelta.Hussiin kuskatut potilaat on erikoissairaanhoidon potilaita joille ei ole erityisalan hoitoa tarjolla muualla tai vaihtoehtoisesti niitä vakavimmin sairaita joita ei maakunnissa saada hoidettua. Eli kalleimpia mahdollisia potilaita. Pelkät määrät ei kerro mitään, lisäksi maakunnat olisi lirissä kustannusten kanssa jos niiden pitäisi ruveta itse järjestämään hussissa olevaa tiettyjen erityisalojen hoitoa kun sitä ei tarvita kovinkaan usein.
Niinpä on halvempaa ja järkevämpää järjestää se hussissa.
Sama se muuallakin on yliopistosairaaloissa! Esim. Tyksiin tulee kantasolusiirtoihin potilaita sairaanhoitopiirin ulkopuolelta. Ei todellakaan halpaa.
Ja juurihan Tyksiin tuotiin tehohoitopotilaitakin Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, siis helsinki tai pk-seutu maksaa muidenkin kaupunkien jäähallit, kunnantalot ja urheilukentät jos katsotaan miten raha virtaa.
Mielestäni kunnan perusedellytyksen tulisi olla budjetti joka on tasapainossa ja jos se ei muutamassa vuodessa onnistu niin vaihtakaa johtoa tai liittäkää kuntia toisiinsa kunnes ne on itsenäisesti elinkelpoisia. Nythän suurin osa suomen kunnista ei edes yritä elää omin varoin kun ei tarvitse ja rahaa saa lisää kun vinkuu riittävästi alijäämäistä budjettia.
Suomessa se raha virtaa pääasiassa metsistä, mineraaleista ja muista raaka-ainevaroista, jotka, yllätys, sijaitsevat maalla kuten kaikki tuotantolaitokset lukuun ottamatta Koffin kaljatehdasta ja muita mitättömiä puulaakeja. Pääkonttori ei elätä pitkään, kun ei ole millä mitään tehdä.
Helsingin suurin tuotanto on käytännössä ihmispaskan tuotto putkiin.
Pitäisikö sinne rovaniemeltä saada perus flunssapotilaat tarkastettavaksi?