Riittääkö synnin tunnustaminen Jumalalle vai pitääkö se tunnustaa toisille ihmisille?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Itselleen.
Kyllä sen nyt itse tiedostaa koko ajan :(
Ap
En ole uskovainen, enkä oikein edes tiedä mitä se synti on.
Mutta jos olet tehnyt jotain mikä aiheuttaa toiselle ihmiselle haittaa, vahinkoa tai pahaa oloa, niin sinun pitää pyytää anteeksi ja hyvittää tekosi sitä toista ihmistä kohtaan. Eli tunnustaa rehellisesti tekosi, pyytää anteeksi ja korjata/korvata tekosi seuraukset, jos se on jotenkin mahdollsista. Jos ei ole, niin tee jotain muuta hyvittääkseni tekosi.
Jumalaa ei ole, eikä mitään viimeistä tuomiota, mutta on silti oikein ja hyvää edistää toisten ihmisten hyvinvointia ja hyvää mieltä tässä elämässä. Hyvä luo hyvää, paha pahaa. Keskittykää siksi hyvään.
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen, enkä oikein edes tiedä mitä se synti on.
Mutta jos olet tehnyt jotain mikä aiheuttaa toiselle ihmiselle haittaa, vahinkoa tai pahaa oloa, niin sinun pitää pyytää anteeksi ja hyvittää tekosi sitä toista ihmistä kohtaan. Eli tunnustaa rehellisesti tekosi, pyytää anteeksi ja korjata/korvata tekosi seuraukset, jos se on jotenkin mahdollsista. Jos ei ole, niin tee jotain muuta hyvittääkseni tekosi.
Jumalaa ei ole, eikä mitään viimeistä tuomiota, mutta on silti oikein ja hyvää edistää toisten ihmisten hyvinvointia ja hyvää mieltä tässä elämässä. Hyvä luo hyvää, paha pahaa. Keskittykää siksi hyvään.
Huomaa
Ap
Riittää. Tietenkin jos olet rikkonut toista ihmistä vastaan, niin pyydät anteeksi häneltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Riittää. Tietenkin jos olet rikkonut toista ihmistä vastaan, niin pyydät anteeksi häneltäkin.
Suoraan Jumalaa itseään vastaan, jos ei, niin ainakin lähellä joJumalan tallomista tai pilkkaa. Käsitin tämän kunnolla jälkeenpäin, siinä oli muu halu mukana jonka mukaan menin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole minkään uskonnon uhri vaan oma teko painaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pyydä anteeksi siltä ihmiseltä, jota tekosi koskee. Ei ole mitään jumalaa, jota kiinnostaisi ihmisten teot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pyydä anteeksi siltä ihmiseltä, jota tekosi koskee. Ei ole mitään jumalaa, jota kiinnostaisi ihmisten teot.
Teko koskee lähinnä Jumalaa, sitten vasta ihmistä. Ihmisen sielua ehkä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tv:kyllä minä tiedän.
Synnin tai pahan teon tunnustaminen ei hyvitä kyseistä tekoa.
Jos sinulla on joku jumala, jota vastaan olet ollut töykeä, niin silloin se on sinun ja jumalasi välillä. Ei ole tarvetta sekoittaa muita ihmisiä siihen.
En ole itse uskovainen, mutta jos on olemassa kaikkivaltias jumala, niin en usko, että hän ottaa itseensä, jos joku yksi ihminen miljardien joukosta sanoo tai tekee kerran jotain loukkaavaa häntä kohtaan. En ainakaan ymmärrä, kuinka joku niin ylevä ja ylimaallinen olento voisi olla niin herkkähipiäinen. Tai jos on, niin en tiedä, onko mitään mieltä palvoa häntä.
Olen itse teininä haistatellut vanhemmilleni useampaan kertaan ja jos he saattoivat antaa sen minulle epäröimättä anteeksi, niin ei kai mikään jumala voi olla heitä pikkumaisempi?
Mitä sinun uskontosi opettaa tuollaisesta "synnistä"? Jos olet katolinen, sinun pitää tunnustaa se papille, mutta jos olet luterilainen, niin sitten ei tarvitse puhua kenellekään. Odottele vain Jumalan rankaisua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinun uskontosi opettaa tuollaisesta "synnistä"? Jos olet katolinen, sinun pitää tunnustaa se papille, mutta jos olet luterilainen, niin sitten ei tarvitse puhua kenellekään. Odottele vain Jumalan rankaisua.
En ole katolinen vaan ihan kristitty. Tätä varten se ripittäytyminen varmaan on. Luterilaisessa kirkossa on yleinen rippi, joka pitää aina sanoa. En ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä, että ikään kuin automaatilla sanotaan synnintunnustus varmuuden vuoksi. Siis tottakai ihminen on syntinen mutta itse olen aina ajatellut että silloin kun oikeasti olet _ tehnyt_ jotain jota kadut.
Ap
Riippuu varmaan katsomuksesta.
Minä uskon, että anteeksi pyydettäessä synnin saa Jumalalta anteeksi. Ja kaikki synnit on jo sovitettu Jeesuksessa Kristuksessa.
Jos asia sinua kovasti painaa, hakeudu juttelemaan asiasta papin kanssa. Saat kertoa sen, mikä mieltäsi painaa, ja pappi voi antaa synninpäästön.
Minun Jumalani ei mene rikki, jos hänelle kiukuttelen. Toki siitä voi aiheutua Hänelle mielipahaa.
Toivottavasti saat nielessäsi olevan asian käsitteltyä.
Hei! Se riittää kyllä, että pyydät Jumalalta anteeksi Jeesuksen ristinuhrin tähden,ja Jeesuksen nimessä. Saat uskoa synnin anteeksi.
Jos olet rikkonut jotain ihmistä vastaan, kannattaa kyllä kertoa se hänelle ja pyytää anteeksi tai muuten korjata tekosi mahdolliset seuraukset.
Minua kiinnostaa, että miten näkemyksesi mukaan rikotaan vain Jumalaa vastaan rikkomatta kuitenkaan ketään toista ihmistä vastaan? Tarkoitatko Jumalan kieltämistä? Vai mitä?
Jos taas olet jollain tapaa rikkonut toista ihmistä vastaan, silloin olet velassa hänelle. Monen toista ihmistä väärin kohdelleen Jumalalle mutistu anteeksipyyntö on vain keino mennä siitä, missä aita on matalin. Varastin sinulta, mutta pyysin anteeksi Jumalalta, joten asia on nyt sujut -tyyliin.
Itselleen.