Pitäisikö teidän mielestä 11-12v tytön "osata" laittaa esim. ulkohousut, pyöräilykypärä, heijastinvaljaat jne ilman, että pitää joka kerta erikseen sanoa ja vahtia?
Osaamisella tarkoitan sitä, että tietää varsin hyvin, mitä pitäisi milloinkin laittaa, mutta ei silti laita, ellei käske ja vahdi.
Kommentit (72)
Ite vetelin piriä suoneen 25v poikaystävän kanssa 200km päästä kotoa 13 vuotiaana.. ei siinä paljon heijastinvaljaat kiinnostanut. Eikä kiinnostanut vanhempiakaan.
Vierailija kirjoitti:
80-90-luvulla ei ollut mitään noista, eikä talvella pyöräilty turvallisuussyistä kun on liukasta ja ettei tule viimasta flunssaa. Pyörässä oli etuvalo ja heijastimet itsessään, osalla myös pyöräheijastin joka käännettiin ulospäin. Sitten tuli kypärä jossain vaiheessa. Housut viileällä säällä, jos ei kesä.
Kyllä minä ainakin pyöräilin 90-luvulla talvisin kouluun. Ainoastaan pahimmilla pakkasilla ja lumituiskuilla sain vanhemmilta kyydin kouluun.
Ulkoiluun osaa kyllä pukeutua. Kypärää meillä ei käytetä (saa toki laittaa jos tahtoo). Mitään heijastinvaljaita meillä ei edes ole.
Kyllä se lapsi varmasti osaa laittaa ne mutta ei halua. Tuossa iässä alkaa kaikki olla niin noloa ettei kehtaa enää käyttää ulkohousuja, heijastinliiveistä puhumattakaan! Ulkohousut on oikeasti tuon ikäisillä jo aika menetetty taistelu, saat olla tyytyväinen että suostuu talviurheiluun ne pukemaan. Sanoisin, että valitse taistelusi ja vaadi kypärä päähän pyöräillessa ja osta joku kiva ns. roikkuva heijastin tai sellainen käteen läpsäistävä. Opetan tällä hetkellä oppilaita 6.-9.lk eikä tasan ole yhdelläkään kuutosenkaan tytöllä toppahousuja koulussa. Osta lämpimiä leggareita (fleecepinta sisällä) ja vaadi ne ulkkarit vaan liikuntaan. Saat oikeasti tapella tuosta vielä vuosia mutta jos annat tuon myönnytyksen niin saisitko sillä sen kypärän päähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 37-vuotias enkä vieläkään tiedä, missä tilanteessa pitäisi käyttää heijastinvaljaita. En edes omista sellaisia. Hyvin olen silti pärjännyt.
Täällä maalla pimeä on todellakin täysin pimeää. Sellaisessa tilanteessa ainakin on hyvä käyttää, jos kävelee täysin pimeällä tien vieressä. Jotenkin ylimielisen kuuloisia vastauksia osa, mutta kyllä vaan näissä olosuhteissa lähes kaikilla (kaikilla järkevillä) on nuo heijastinvaljaat tai jotain vastaavaa.
Oikeasti pimeässä autoteiden varsilla ja maaseudulla heijastinliivit ja otsalamput on tottakai tarpeen. Mutta kun kaupunkilaiset varustautuu noihin nykyisin kuin maailmanloppu tulisi, käyttävät niitä keskellä päivää ja valaistuilla reiteillä niin se on jo vähän liioittelua välillä...
Mun tyttö on 12v. eikä käytä mitää noista enää. Ei viime syksynäkään.
Siis täh! Itse tuossa iässä hoidin ponille varusteet kuntoon ennen tuntia ja ne pois tunnin jälkeen ja hoitaa hevosta, että se voi hyvin. Osasin tietenkin myös huolehtia omista varusteistani ja vaatteistani jo edellisenä päivänä valmiiksi. Matkustin bussissa itsenäisesti ja kävin jopa itsenäisesti kaupassa joskus.
Aika jälkeenjäänyt lapsi, jos ei osaa jo edes omista vaatteistaan huolehtia tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 12-vuotias, joka käyttää kaikkia noita. Kypärää käyttävät kaikki hänen kaverinsakin ja pitävät lähinnä typerinä niitä jotka leikkivät kovista ja eivät käytä kypärää. Heijastinvaljaista en tiedä kuinka moni käyttää, mutta mun tyttöni haluaa näkyä liikenteessä ja käyttää niitä täysin omaehtoisesti. Ulkohousuja osa luokkakavereista käyttää ja osa ei. Oma tyttöni käyttää ulkohousuja, koska ei halua palella ja katsoo siksi järkevimmäksi käyttää kylmillä tai sateisilla ilmoilla ulkohousuja.
Isosiskonsa käyttää kypärää ja ulkohousuja yläkoulussa. En tiedä kuinka moni muu käyttää, mutta hän ei välitä siitä mitä muut käyttävät tai ovat käyttämättä vaan tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 12-vuotias, joka käyttää kaikkia noita. Kypärää käyttävät kaikki hänen kaverinsakin ja pitävät lähinnä typerinä niitä jotka leikkivät kovista ja eivät käytä kypärää. Heijastinvaljaista en tiedä kuinka moni käyttää, mutta mun tyttöni haluaa näkyä liikenteessä ja käyttää niitä täysin omaehtoisesti. Ulkohousuja osa luokkakavereista käyttää ja osa ei. Oma tyttöni käyttää ulkohousuja, koska ei halua palella ja katsoo siksi järkevimmäksi käyttää kylmillä tai sateisilla ilmoilla ulkohousuja.
Isosiskonsa käyttää kypärää ja ulkohousuja yläkoulussa. En tiedä kuinka moni muu käyttää, mutta hän ei välitä siitä mitä muut käyttävät tai ovat käyttämättä vaan tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.
Samoin mun lapset
Pitää todellakin. Meillä tämä ollut automaatista siitä saakka, kun nämä taidot on opittu. Kiltisti laittaa teinikin kypärän päähän lähtiessään pyörällä. Heijastinliivi menee päälle lenkille lähtiessä. Jos näin ei toimita, niin pyöräily kausi on ohitse tai sitten lenkille lähdetään urheilukentälle. Ulkohousut ei mene enää kouluun päälle, mutta ymmärtävät kyllä milloin ne muuten laitetaan.
Aika noloja semmoiset 12-vuotiaat jotka ei käytä kypärää.
Meillä ainakin osaa. 13-vuotias poikakin on aika hyvä noissa, vaikka muuten ei olekaan kovin omatoiminen (lievä autisti). Jos tyttöämme katsoo, kysymys on älytön, mutta poikamme kohdalla se on täysin relevantti.
Meillä on selitetty miksi kannattaa pukea riittävästi päälle jne lapsesta saakka. Kun ikää on tullut lisää ovat saaneet itse päättää miten kulkevat. Kaikilla on jäänyt kypärä pyöräillessä pois yläkoulun siirryttäessä. Siihen asti käyttivät aina. Hyväksyin tämän koska yläkoulu parakeissa missä ei mitään paikkaa säilyttää kypärää järkevästi. Osa teineistäkin on käyttänyt ulkohousuja yläkoulussakin ja osa ei. Oma valinta. Heijastimia on laitettu pyörään ja vaatteisiin niin että ilman niitä ei voi lähteä. Huomioliiviä käyttivät alakoulussa aikansa.
Ap valitse taistelusi. Keskustele lapsen kanssa. Opeta neuvottelemaan ja perustelkaa omia näkemyksiänne. Silloin lapsesi noudattaa omasta halustaan niitä asioita joihin on sitoutunut.
Miksi pakotat tuon ikäisen käyttämään ulkoiluhousuja ja heijastinvaljaita? HALOO! Meidän 11-vuotias poika ei ole edes suosutunut käyttämään ulkoiluhousuja enää pariin vuoteen ainakaan koulussa yms. Talvella on toistaiseksi laittanut kouluun toppahousut, mutta tyttö kyllä lopetti senkin tuossa 11-12 -vuotiaana tai ehkä aiemmin.
Noloa, kun äiti riehuu jo käytännössä murkkuikäisen perässä lapsellisine ulkoiluhousuineen. Pyöräilykypärästä voit pitää kiinni, muuten lopeta!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on selitetty miksi kannattaa pukea riittävästi päälle jne lapsesta saakka. Kun ikää on tullut lisää ovat saaneet itse päättää miten kulkevat. Kaikilla on jäänyt kypärä pyöräillessä pois yläkoulun siirryttäessä. Siihen asti käyttivät aina. Hyväksyin tämän koska yläkoulu parakeissa missä ei mitään paikkaa säilyttää kypärää järkevästi. Osa teineistäkin on käyttänyt ulkohousuja yläkoulussakin ja osa ei. Oma valinta. Heijastimia on laitettu pyörään ja vaatteisiin niin että ilman niitä ei voi lähteä. Huomioliiviä käyttivät alakoulussa aikansa.
Ap valitse taistelusi. Keskustele lapsen kanssa. Opeta neuvottelemaan ja perustelkaa omia näkemyksiänne. Silloin lapsesi noudattaa omasta halustaan niitä asioita joihin on sitoutunut.
Yläkouluikäiset ei käytä ulkoiluhousuja! Työskentelen 700 oppilaan yläkoulussa ja tasan yhdet ulkoiluhousut olen nähnyt siellä. Ko. lapsi on vähän outo muutenkin. Tottakai sitten talvella on joillain ollut lasketteluhousut tai vastaavat esimerkiksi liikuntapäivänä, mutta normikoulupäivänä ei todellakaan kuljeta missään toppahousuissa tai tuulihousuissa tai Remun kosteussuojahousuissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo opita jo ennen kouluun menoa eli eskari-iässä jos on normaali terve lapsi? Eri asia jos on jotain kehitysviivästymää.
Mitäs ihmelapsia palstalaisilla kasvaa? Kyllä ekaluokkalaista saa muistuttaa ottamaan säähän kuuluvat vaatteet, pipot ja hanskat mukaan. Ei todellakaan muistaisi niitä omillaan. Osaa kyllä pukea kaiken itse mutta ilman aikuista vieressä puolet näistä unohtuisi. Heijastinliivejä ei käytetä ja kypärän kyllä aina muistaa itsekin kun pyörällä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Aika huono perustelu kypärän pois jättämisellä. Kypärän voi lukita kiinni pyörään. Saako autossakin jättää turvavyön pois jos siltä tuntuu?
Lapset eivät ole pikkuaikuisia, eihän kaikki aikuisetkaan "osaa". Ongelman syy lienee ihan jossain muualla.
Kypärä ja joku heijastin on ainut pakollinen, muista joustaisin.