Pitäisikö teidän mielestä 11-12v tytön "osata" laittaa esim. ulkohousut, pyöräilykypärä, heijastinvaljaat jne ilman, että pitää joka kerta erikseen sanoa ja vahtia?
Osaamisella tarkoitan sitä, että tietää varsin hyvin, mitä pitäisi milloinkin laittaa, mutta ei silti laita, ellei käske ja vahdi.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan 12-vuotias enää suostu mitään noista pukemaan? Ei ainakaan mun 13-vuotias eikä sen kaverit.
Korjaan: pyöräilykypärää käyttää 13-vuotias, mitään muuta noista ei ainakaan ellei olla jossain laskettelurinteessä.
Eli ap sanoo joka kerta, vaikka ei edes tiedä, tarviiko? Mitä jos et aina änkisi siihen latelemaan ohjeita; muistutat vain lempeästi, jos jokin meinaa unohtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sekin olla, että murrosikä on jo lähestymässä. Nuo kaikki luettelemasi on niitä "noloja". Ulkohousut, heijastinliivi, pyöräilykypärä...
Joo mutta juuri tuossa iässä kai olisikin tärkeää pitää johdonmukaisesti kiinni siitä, että ne laitetaan rutiinisti päälle aina, kun niitä tarvitaan, eikä yhtään lipsuta.
JOO MUTTA vaan itsellesi, kuka tuon ikäisen vanhempi edes on kotona joka aamu (ja ilta) johdonmukaisesti käskyttämässä lasta? Tuo on päiväkoti-ikäisen opetusta. Ja luuletko, että tuollainen rutiini jotenkin auttaa, ja ne ulkohousuttomat 15-vuotiaat on vaan _unohtanut_ pukea ne, varmaan jonkun kehitysviivästymän takia?! :D
Anna lapsen kasvaa äläkä helikopteroi koko aikaa ympärillä. Kyllä se itse tuossa iässä tietää, tarviiko ulkohousuja vai ei. Koulussa ei varmasti kukaan tuossa iässä ole missään toppahousuissa. Hyvä jos edes ekaluokkalaiset ovat.
Olen 37-vuotias enkä vieläkään tiedä, missä tilanteessa pitäisi käyttää heijastinvaljaita. En edes omista sellaisia. Hyvin olen silti pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sekin olla, että murrosikä on jo lähestymässä. Nuo kaikki luettelemasi on niitä "noloja". Ulkohousut, heijastinliivi, pyöräilykypärä...
Joo mutta juuri tuossa iässä kai olisikin tärkeää pitää johdonmukaisesti kiinni siitä, että ne laitetaan rutiinisti päälle aina, kun niitä tarvitaan, eikä yhtään lipsuta.
JOO MUTTA vaan itsellesi, kuka tuon ikäisen vanhempi edes on kotona joka aamu (ja ilta) johdonmukaisesti käskyttämässä lasta? Tuo on päiväkoti-ikäisen opetusta. Ja luuletko, että tuollainen rutiini jotenkin auttaa, ja ne ulkohousuttomat 15-vuotiaat on vaan _unohtanut_ pukea ne, varmaan jonkun kehitysviivästymän takia?! :D
Joo mutta... tarkoitin rutinisti sitä, että on lapsi opetettu niin, että kypärä laitetaan AINA kun mennään pyörällä. Ja heijastimet AINA kun on hämärää. Eli nämä on asioita, joista ei edes keskustella. Sitten on erikseen sellaiset, joita voi miettiä. Esim. onko niin kylmä että tarvii pipon, onko niin märkää, että tarvii sadevaatteet ym.
Mites lapsen kaverit, kulkeeko ne ulkohousuissa, heijastinvaljaissa ja kypäröissä? Aika harva ekaluokkalainenkaan käyttää enää ulkohousuja (pl. pakkaskeleillä toppahousut), ei ainakaan koulun välitunneilla.
Onko lapsesi siis joskus ollut omatoiminen pukiessaan vai aina, ihan aina, vaatinut muistuttelemista ja vahtimista? Jos ilmiö on uusi, liittynee se ikään, kuten jo mainittu moneen kertaan. Jos lapsi ei ole ikinä osannut huolehtia omista vaatteista ja varusteista itse, niin jotain on kyllä pielessä. Meinaan, kyllä mun 5v osaa pukea tarvittavat vermeet ilman, että ojennan kaiken valmiiksi tai vahdin vieressä. Ei tarvi kuin kertoa sää (sade, märkä, kuiva, pakkasta, plussaa...) ja toiminto (kotipiha, pulkkamäki, luistelu, hiihto...) ja hän valikoi sopivat tamineet. Enkä usko, että olisi tässä mitenkään ikätasoaan edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta... tarkoitin rutinisti sitä, että on lapsi opetettu niin, että kypärä laitetaan AINA kun mennään pyörällä. Ja heijastimet AINA kun on hämärää. Eli nämä on asioita, joista ei edes keskustella. Sitten on erikseen sellaiset, joita voi miettiä. Esim. onko niin kylmä että tarvii pipon, onko niin märkää, että tarvii sadevaatteet ym.
Jokainen terve 12-vuotias kyllä tietää nuo ilman, että mami on paapomassa koko ajan. Eri asia sitten kiinnostaako niitä. Kun tuossa iässä on täysin normaalia kapinoida ja kyseenalaistaa mamin ohjeita.
Mun 13v laittoi ne toppahousut koulumatkalle kun oli ekana pari pakkaspäivää koittanut olla farkuilla ja pitkillä kalsareilla. Pyöräilykypärä tuntuu olevan rutiini ja heijastimeksi riittää ne kovamuoviset riippuvat jotka tosiaan voi sujauttaa taskuun kun ei kulje hämärissä tienlaidalla.
En tosiaan ole pakottanut mihinkään vaan opettanut harkitsemaan asioita itse sekä nähnyt livenä miten huonosti ilman heijastinta näkyy tuossa meidän viereisellä maantiellä. Pyöräkypäräaivopesu tapahtui eskarissa ja alakoulussa, siihen mulla ei ole osaa eikä arpaa, mitä nyt niitä kypäriä vuosien varrella ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen 37-vuotias enkä vieläkään tiedä, missä tilanteessa pitäisi käyttää heijastinvaljaita. En edes omista sellaisia. Hyvin olen silti pärjännyt.
Täällä maalla pimeä on todellakin täysin pimeää. Sellaisessa tilanteessa ainakin on hyvä käyttää, jos kävelee täysin pimeällä tien vieressä. Jotenkin ylimielisen kuuloisia vastauksia osa, mutta kyllä vaan näissä olosuhteissa lähes kaikilla (kaikilla järkevillä) on nuo heijastinvaljaat tai jotain vastaavaa.
kaikki eivät asu puskissa landella
tietty pitäisi, jos on terve ihminen tai muuta ruumiillista rajoitetta. Oliko tämä joku kiperäkin kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla pimeä on todellakin täysin pimeää. Sellaisessa tilanteessa ainakin on hyvä käyttää, jos kävelee täysin pimeällä tien vieressä. Jotenkin ylimielisen kuuloisia vastauksia osa, mutta kyllä vaan näissä olosuhteissa lähes kaikilla (kaikilla järkevillä) on nuo heijastinvaljaat tai jotain vastaavaa.
Heijastinvaljaat heijastavat aika huonosti ja usein uppoutuvat takin sisään. Huomioliivitkin ovat paremmat tai jotkin ledivalot, perinteiset heiluvat heijastimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heijastinvaljaat heijastavat aika huonosti ja usein uppoutuvat takin sisään. Huomioliivitkin ovat paremmat tai jotkin ledivalot, perinteiset heiluvat heijastimet.
No joo ei niitä ole tarkoitus kireälle kiskoa. Perinetisistä heijastimista olen eri mieltä, mutta nuo muut mainitsemasi on kyllä hyviä.
En tiedä, mitkä ovat heijastinvaljaat ja olen 44 v.
Vierailija kirjoitti:
kaikki eivät asu puskissa landella
Ei niin. Kerroinkin vaan esimerkin tuolle 37-vuotiaalle joka ei edes keksinyt tilanteita missä niitä voi käyttää. Mutta kuten sanoin, ylimielisyyden arvasinkin eli ei tuo ollut mikään mihin haluttiin vastaus, pelkkää oman itsensä nostamista paremmaksi. Vastauksenkin voi siis jättää omaan arvoonsa ja jatkaa ihan rauhassa "en edes tajua miten joku muu ei elä kuten MINÄ" elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitkä ovat heijastinvaljaat ja olen 44 v.
Mitä lisäarvoa tämä kommentti toi mielestäsi ap:n aloittamaan keskusteluun?
11-12v lapsi varmaankin tietää jos hänellä sellaiset on ja niistä jatkuvasti muistutetaan...
80-90-luvulla ei ollut mitään noista, eikä talvella pyöräilty turvallisuussyistä kun on liukasta ja ettei tule viimasta flunssaa. Pyörässä oli etuvalo ja heijastimet itsessään, osalla myös pyöräheijastin joka käännettiin ulospäin. Sitten tuli kypärä jossain vaiheessa. Housut viileällä säällä, jos ei kesä.
Itse tuossa iässä opettelin sytyttämään röökiä tai avaamaan venäläistä bisseä niille tarkoitetuilla sytyttimellä javavaimilla. Minulla ei ollut myöskään ulkohousuja. Hyvin pärjättiin. Rock on nykysukupolvi 🤟