Olen sairauslomalla, mutta perheenjäsen pyytää silti auttamaan
Olen sairauslomalla sekä fyysisistä ja psyykkisistä syistä. Perheenjäsen silti pyytää minua toisten ihmistenkin kuullen auttamaan muutossa esimerkiksi, vaikka olen kertonut miten huonosti asiat ovat ja olen itsellenikin tarvinnut muiden ihmisten apua kotiin ja monia omia hommia on itselläni rästissä. Olen joutunut myös lopettamaan urheiluharrastuksia terveydentilan takia, enkä kanna ostoksia nykyään kaupasta vaan tilaan ne. En ymmärrä minkä takia hän kyselee minua silti auttamaan muutossaan (hänellä on ystäviä ym). Tilanne ei ole mitenkään uusi vaan on kestänyt jo kauan, että ei pitäisi olla vaikeuksia sopeutua mihinkään uuteen tilanteeseen hänellä.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Olisipahan jotain hyödyllistä tekemistä sinullakin.
Tosiaan on tekemistä liikaa jo ilmankin, että toiset keksii hommia. Ap
No sanot olevasi sairauslomalla ja valitettavasti et nyt voi auttaa.
Kai nyt voit edes jotain kevyttä tehdä? Yhteisöllisesti autat minkä voit niin toisetkin auttavat sitten sinua minkä voivat, niin se toimii se yhteisö.
Perheenjäsen? Siis oma lapsi?
Aikamoisissa letkuissa saisin maata sairaalassa ennenkuin sanoisin lapselleni että koetappa pärjätä, äitiä vähän masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sitä vaan ihmettelen että miksi ylipäätään kysyy. Ja on kysynyt siis sellasissa tilanteissa missä on muita läsnä ja en nyt kaikkien kuulleen välttämättä halua tilannettani avata,hämmennyin siitä jotenkin niin, etten sanonut suoraan ei. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kunhan muistat sitten että kun itse tarvitsisit apua saattaa muilla perheenjäsenillä olla kaikenlaisia vaivoja ja esteitä.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisissa letkuissa saisin maata sairaalassa ennenkuin sanoisin lapselleni että koetappa pärjätä, äitiä vähän masentaa.
No ei oma lapsi. 🙄 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sitä vaan ihmettelen että miksi ylipäätään kysyy. Ja on kysynyt siis sellasissa tilanteissa missä on muita läsnä ja en nyt kaikkien kuulleen välttämättä halua tilannettani avata,hämmennyin siitä jotenkin niin, etten sanonut suoraan ei. Ap
Koska sinä olet hänen vanhempansa, siksi. Tuliko yllätyksenä että lapset tarvitsevat vanhempiaan vielä 18 v jälkeenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan muistat sitten että kun itse tarvitsisit apua saattaa muilla perheenjäsenillä olla kaikenlaisia vaivoja ja esteitä.
Joo, olen sen heistä huomannutkin kyllä jo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisissa letkuissa saisin maata sairaalassa ennenkuin sanoisin lapselleni että koetappa pärjätä, äitiä vähän masentaa.No ei oma lapsi. 🙄 Ap
Siskolle voit sanoa että sori, selkä on paskana, en pysty kantaa mitään, mutta voin tehdä kyllä muuta. Millaista apua tarvitset.
🙄
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt voit edes jotain kevyttä tehdä? Yhteisöllisesti autat minkä voit niin toisetkin auttavat sitten sinua minkä voivat, niin se toimii se yhteisö.
Sitä kans mietin että ajatteleeko, että tarvitsen jotain osallistumisen tunnetta ja että minua piristäisi se. Se nyt on ainoa vaihtoehto minkä keksin sen lisäksi, että ei vaan ehkä välitä tai usko. Kun siis terveitä vaihtoehtoja on hänellä ihan runsaasti auttamaan. Kai mä kysyn että mikä siinä on ollut ajatus. Ap
Se haluaa nolata sut muiden edessä, jos kerran kysyy sua auttamaan vaikka tietää, ettet pysty siihen.
Sellaista se on. Kun pääsin keuhkokuumeen sairastettuani sairaalasta mutta olin toki vielä sairauslomalla, äitini keksi että voimmekin tehdä hänen talossaan suursiivouksen nyt kun minulla on aikaa. No emme voineet. Puhevälit olivat pitkään katkolla.
Vierailija kirjoitti:
Painapa mieleesi mitä sanot. Takaan, että joskus vielä muistelet, että olinpa typerä ja ylimielinen kommentissani.
Hän ei ehkä näe tilannettasi samoin. Ehkä naivisti jopa ajattelee, että se voisi olla sinulle hyväksi. Mutta muista vanha sääntö, aina saa kysyä apua. Minusta olisi outoa, jos ei saisi. Siten jokaisen omalla vastuulla on se, miten siihen reagoi. Voit sanoa, että anteeksi, mutta vointini on nyt huono, saisitko jonkun muun auttamaan. Näin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on. Kun pääsin keuhkokuumeen sairastettuani sairaalasta mutta olin toki vielä sairauslomalla, äitini keksi että voimmekin tehdä hänen talossaan suursiivouksen nyt kun minulla on aikaa. No emme voineet. Puhevälit olivat pitkään katkolla.
Niin se tuli minullakin mieleen, että ajatteleeko että mulla olisi parhaiten aikaa. Noilla terveillä ihmisillä hänen lähipiiriissään kun on töitä ja pieniä lapsia esimerkiksi. Tulee tunne että hänestä on tärkeää kunnioittaa muiden ihmisten töitä ja työstäpalautumista vapaa-ajalla, mutta mulla sairauslomalaisena ei ole muuta kuin aikaa ja liikaa tekemisen puutetta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ehkä näe tilannettasi samoin. Ehkä naivisti jopa ajattelee, että se voisi olla sinulle hyväksi. Mutta muista vanha sääntö, aina saa kysyä apua. Minusta olisi outoa, jos ei saisi. Siten jokaisen omalla vastuulla on se, miten siihen reagoi. Voit sanoa, että anteeksi, mutta vointini on nyt huono, saisitko jonkun muun auttamaan. Näin se vain menee.
Mutta siis oon tästä tilanteesta tosiaan viimeksi kertonut joskus kuukausi sitten. Kaipa sitä apua saa niin pyytää se on totta. Se kieltäytyminen tuntuu kyllä tosi vaikealta mulle. kiitos neuvoista ja muillekin asiallisista viesteistä Ap
Jos kaikkia muita oli pyydetty niin halusi sulle viestiä että saat säkin tulla, ettei olisi poissuljettu olo jutusta mihin muut tulossa? Kyllä mä esim viimeisilläni raskaana olin muutossa mukana: tilasin hissiä, vahdin ulkona muuttoautoa, tilasin pitsaa muuttoporukalle jne pientä. Oli kiva olla osa porukkaa, verrattuna siihen että muu ystäväpiiri mieheni mukaan lukien olis ollut päivän muutossa, mä yksin kotona.
Olisipahan jotain hyödyllistä tekemistä sinullakin.