Ahdistaako muita, kun huomaa että omat vanhemmat alkaa näyttää oikeasti vanhuksilta?
Ei tätä haluaisi hyväksyä, että ne vanhenee ja samalla itsekin vanhenee ja pitäisi olla jo niin aikuinen. Tosi outoa nähdä kun hiukset on aina harmaammat ja iho ryppyisempi ja ne alkaa näyttämään jo enemmän mummolta ja vaarilta kuin äidiltä ja isältä...
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Eikä pelkästään se ulkoinen vanheneminen, vaan huomaan että äiti kertoo tietyt asiat aina ihan uutena, eikä yhtään muista että samat asiat keskusteltiin ihan muutama päivä sitten. Alkaa tulla sellaista vanhuudenhöppänyyttä. Vanhemmat molemmat 70v, mutta isä on ihan yhtä skarppi kuin viiskymppisenä.
Voi huoh. Milloin ihmiset älyävät, että EI OLE olemassa mitää "vanhuudenhöperyyttä." 😑😑 se on SAIRAUS. Terve vanhus on ihan skarppi ja muistaa asiat normaalisti.
Ahdistaa! Todella paljon! Terveydenhuollon ammattilaisena ahdistaa silti eniten, kun kuvittelen mahdollisia kauheimpia skenaarioita(koska näitä työssäni nähnyt) siitä, miten vanhuuden päivänsä viettävät. Aion kyllä heistä pitää huolta tavalla tai toisella, mutta kun ovat perus jääriä, eikä mitään hoitotahtoa voi miettiäkään tekeväksi. "Minä lähden saappaat jalassa" tai "kyllä minulle sitten saa kuulan laittaa kalloon jos siihen kuntoon menen". :/ Eikä mene perille, kun kerron että esim. aivoinfarktia ei ole kukaan valinnut, ja suomen terveydenhuollossa ei voi valita hoitolinjaksi kuulaa kalloon. Jos sitä edes jossain kokovartalohalvauksessa puhekyvyttömänä saisi pyydettyä.
N37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pelkästään se ulkoinen vanheneminen, vaan huomaan että äiti kertoo tietyt asiat aina ihan uutena, eikä yhtään muista että samat asiat keskusteltiin ihan muutama päivä sitten. Alkaa tulla sellaista vanhuudenhöppänyyttä. Vanhemmat molemmat 70v, mutta isä on ihan yhtä skarppi kuin viiskymppisenä.
Voi huoh. Milloin ihmiset älyävät, että EI OLE olemassa mitää "vanhuudenhöperyyttä." 😑😑 se on SAIRAUS. Terve vanhus on ihan skarppi ja muistaa asiat normaalisti.
Niin on!
Mutta kun liikunta jostakin syystä jää vähäiseksi, aletaan niille syöttää laksatiiveja, vaikka niitä ei alunperinkään ole tarkoitettu ihmisen sisuksiin, vaan ovat lentokoneen siipien jäätymisenestoainetta, ulostuslääke-ominaisuus tulee siitä, että se sitoo valtavasti nesteitä. MUTTA kun sitä nestettä täytyisi riittää aivoihinkin ja muualle elimistöön, on tuossa yksi vahva syyllinen siihen "höperyyteen".
http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/3/23326783.pdf
Olisi onni nähdä vanhempiensa vanhenevan.
T. Äitini kuoli ollessaan 47v, isäni kanssa en ole tekemisissä, on nyt 67v.
Minua ei ulkoiset vanhuuden merkit kuten hiusten harmaantuminen tai ihon rypistyminen ahdista lainkaan. Se ahdistaa, kun huomaa, että vanhempi ei enää kykene hoitamaan kaikkia perusasioitaan tai että hän ei muista tavallisia asioita ja "höppänöityy" ja muuttuu vähän yksinkertaiseksi, mitä ei aiemmin ole todellakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on!
Mutta kun liikunta jostakin syystä jää vähäiseksi, aletaan niille syöttää laksatiiveja, vaikka niitä ei alunperinkään ole tarkoitettu ihmisen sisuksiin, vaan ovat lentokoneen siipien jäätymisenestoainetta, ulostuslääke-ominaisuus tulee siitä, että se sitoo valtavasti nesteitä. MUTTA kun sitä nestettä täytyisi riittää aivoihinkin ja muualle elimistöön, on tuossa yksi vahva syyllinen siihen "höperyyteen".
http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/3/23326783.pdf
"Mitä Moxalole sisältää
- Vaikuttavat aineet ovat makrogoli 3350 (polyetyleeniglykoli) 13,125 g,
natriumkloridi 350,7 mg,
natriumvetykarbonaatti 178,5 mg ja
kaliumkloridi 46,6 mg.
- Muut aineet (apuaineet) ovat
asesulfaamikalium (E950, makeutusaine) ja
sitruuna-aromi."
Monta muuta vaivaa tulee tuollaisesta sekoituksesta, eikä he koskaan valita niistä minnekään.
Olet siis liian nuori, että ymmärtäisit elämästä. Elämä on sitä. Tajuat kun itsellesi tulee ikää ja järkeä. Ei ole enää ryppyillä väliä. Mietit aivan toisia asioita ja olet onnellinen.
Oma äiti täyttää tänä vuonna 84 vuotta. Hän on koko ikänsä ollut itsepäinen ja mitä vanhemmaksi on tullut sitä enemmän tämä piire on korostunut. Nyt viime syksynä huomasin ensimmäisen kerran, että hän alkoi antamaan jostain asioista periksi ja tuntui jopa aidosti kiitolliselta antamastani avusta.
Eihän siitä mihinkään pääse, että äiti on vanha ja vaivojakin on, mutta en voi sanoa, että se minua ahdistaisi. Parhaani auttelen mitä jaksan, kukaan ei voi vaatia muuta. Hän on saanut elää itsensä näköisen elämän omalla tavallaan ja periksi antamatta ja jos jonain päivänä voi sanoa saman niin hyvän elämän iltaahan siinä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on!
http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/3/23326783.pdf"Mitä Moxalole sisältää
- Vaikuttavat aineet ovat makrogoli 3350 (polyetyleeniglykoli) 13,125 g,natriumkloridi 350,7 mg,
natriumvetykarbonaatti 178,5 mg ja
kaliumkloridi 46,6 mg.
- Muut aineet (apuaineet) ovat
asesulfaamikalium (E950, makeutusaine) ja
sitruuna-aromi."Monta muuta vaivaa tulee tuollaisesta sekoituksesta, eikä he koskaan valita niistä minnekään.
Moni asia korjaantuis sopivalla liikunnalla, mutta siihen ei apua saa, vaan alkaa huimaamaan se kaikki mömmöjen yhteisvaikutus. Olen nähnyt usein, kuinka absolutisti puoli tuntia kotipalvelun jakamien iltalääkkeiden jälkeen vaikuttaa siltä, kuin olisi ottanut pari konjakkia liikaa.
Tuota PolyEtyleeniGlykolia on muissakin valmisteissa:
https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilup…
Tässä rupeaa jo näyttämään itsekin vanhukselta.
M70
Oma äitini, jo edesmennyt, säilytti lähes loppuun asti positiivisen elämänasenteensa. Se heijastui sitten kaikkeen olemiseen. Minusta tuntui että hän ei vanhene mieleltään yhtään, koskaan.
Vierailija kirjoitti:
M70
Ok boomer
Ei voisi vähempää kiinnostaa miltä näyttävät, mutta se ahdistaa, kun kuntonsa on alkanut huonontua siinä määrin, etteivät enää pärjää entiseen tapaan itsenäisesti.
Edeliseeäten, itsehoitovalmisteillakin saattaa tehdä suurta vahinkoa. Tuota nestettä sitovaa ainetta myydään surutta kai kaikille?
https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilup…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M70
Ok boomer
Tuntuuko mukavalta kirjoittaa, ehkä myös hokea, toisen pöljän aloittamaa älyttömyyttä väärässä yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta oma vanhentuminen tai muutenkaan mikään mitä itselleni tapahtuu. Pelottaa ja ahdistaa vaan ihan kamalasti se, mitä muille ja perheenjäsenille tapahtuu, sairaudet, vanhenemiset yms. Niitä en kestä. Ei minulla ole minkäänlaista tervettä itsekkyyttä tai elämänhalua.
Miksi ahdistut muiden puolesta? Heillä on oma elämä, jonka he hoitavat.
Eihän hän muiden puolesta ahdistu vaan omastaan. Kun on toivonut ajan pysähtyvän sillä, kun ei itse suostu lenkiksi sukunsa ketjuun.
Itsekkyyden ja elämänhalun kielto eivät nekään pysäytä maailmaa tai ajankulua.
Omat lapset saisivat asiat perspektiiviin, nyt kaikki on vain ajelehtimista himmenevien majakoiden välillä.
Ei sinun ole pakko jatkaa noin. Myönnä pelkosi ja mene siitä läpi. Ei ole järkeä uhrata elämäänsä pelon alttarille, kun ne ikävät asiat tapahtuvat joka tapauksessa. Niihin pitää vain oppia suhtautumaan asioina, joita et voi muuttaa.
Ei oikeastaa. Tuollainen vaihe oli joitakin vuosia sitten, kun kieriskelin neljänkympin kriisissä, pohtien sitä, mitä olen itse ehtinyt ja vielä ehdin tehdä. Nyt olen lähinnä kiitollinen siitä, että olen saanut pitää heidät näin pitkään.
Ei ahdista. Pidän sitä osana elämän kiertokulkuna eikä meistä kukaan ole tullut jäädäkseen.
Isän muuttumisen vanhukseksi huomasin muutama vuosi sitten, kun hain häntä sairaalasta ja hän oli tullut ovelle valmiiksi, arka, kumara vanhus.