Syntyvyys nousi, heti valitetaan puudutuksista
MTV: uutisissa taas vingutaan, kun synnyttäjät haluavat puudutuksen. Heti, kun syntyvyys hieman noussut alkaa äitien dissaaminen.
Kommentit (27)
Taas ihme trolliketju jonka tarkoituksena on vähentää kansan synnytyshalukkuutta ja vähentää luottamusta mm hoitohenkilökuntaan. Tää on niin läpinäkyvää :D onneksi suomalaisilla on kohtuulliset medianlukutaidot ja näkee idän lähettien viestien läpi.
Mun kaveripiirissä on n 10 tuttua synnyttänyt parin vuoden sisään.
Jokainen on saanut kivunlievitystä haluamallaan tavalla. Muistaakseni 3 heistä ei saanut epiduraalia. Kaikki olivat tyytyväisiä kätilöiden apuun ja kannustukseen.
Jos lukee alkuperäisen mtv artikkelin, siinä on hyvä sanoma - että äidit tarvitsivat lisää tietoa. Kätilön viesti oli se että kipua voi lievittää MUILLAKIN tavoilla, eikä hän dissannut synnyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas pelottaa että pakotetaan kivun lievitykseen koska synnytys ei etene kivun takia ja sitten olen kyvytön synnyttämään kivun lievityksen takia kun puudutteet saa multa vintin pimenemään. En saa enää hammaslääkärissä puudutetta ellei ole saattajaa mukana koska olen niin monta kertaa mennyt veltoksi toimenpiteen aikana tai vimeistään siinä vaiheessa kun nousee pois tuolista ja pitää varata pidempi aika että voivat seurata vointia jonkun aikaa ennen kuin lähden saattajan kanssa kotiin. Yhtäkkiä vaan alkaa päässä pyörimään ja filmi katkeaa.
Jaa Suomessa pakotetaan kivunlievitykseen? Johan höpöjä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Missä paikoissa oikeasti kieltäydytään antamasta äidille puudutusta? Synnytin marraskuun lopussa ja sain kyllä kaikki mahdolliset kivunlievitykset. Epiduraalin kanssa piti odottaa, koska en ollut avautunut tarpeeksi, mutta sain sitä odotellessa TENS-laitteen, lämpöpussit, ilokaasua ja kohdunkaulan puudutteen. Sitten myös sen epiduraalin, vaikka vähän epäiltiin näinköhän synnytys hidastuu sillä, kun oli muutenkin kalvot puhkaisemalla käynnistetty ja oksitosiinitipalla vauhditettu. No, se epiduraali vauhditti entisestään sen verran synnytystä, että ei mennyt kuin reilu tunti, että napero syntyi. Välissä ehdittiin katetroidakin, kun jalka ei toiminutkaan enkä päässyt vessaan. Siitä en tuntenut mitään.
Tehtiin episiotomia, jota en tosiaankaan tuntenut, kun oli sen verran hyvin puudutettu ja tikkejä ommellessa kätilö vielä erikseen sanoi, että ei saa pistävää kipua tuntua ja jos tuntuu, laitetaan lisää puudutetta. Tämän jälkeen sain pyydettäessä maksimimäärän Buranaa ja Panadolia aina pyydettäessä + ummetuslääkkeet varmuuden vuoksi kylkeen, että vessassa uskalsi tikkien kanssa käydä.
Synnyttäessä kätilö sanoi, että ei ole tarkoituskaan, ettei synnytys sattuisi ollenkaan, mutta että sen kivun kanssa tulee pärjätä. Tämän takia kivunlievitystä annetaan pyydettäessä silloin kun se on mahdollista. Eikä minuunkaan suhtauduttu negatiivisesti, vaikka olin alunperin suunnitellut haluavani synnyttää luomuna ammeeseen ja sitten synnytys olikin kaikkea muuta paitsi luomu ja ammetta en edes nähnyt :D
Tuosta neuvolaketjusta tuli mieleen, että taitaa palstalla olla paljon mammoja, joille on sattunut ne surkeimmat terkat ja kätilöt ja lääkärit, kun täällä on niin paljon negatiivisia kokemuksia monilla. Harmittaa ihan muiden puolesta, kun itselle on sattunut sen verran loistavaa palvelua, että erittäin kivuliaasta synnytyskokemuksesta ja revenneistä tikeistä ja pysyvästä alakerran lovesta huolimatta voisin synnyttää uudestaan, kun tietää voivansa luottaa henkilökuntaan.
Päijät-Hämeessä synnytin. Ensin oli liian varhaista saada kipulääkitystä, sitten liian myöhäistä. Vauva sai 5/10pistettä ja kätilö totesi, että katso nyt mitä sait aikaan, vauvasikin kärsii nyt siitä, kun koko ajan keskityit vain siihen kipuun. Luonnollisesti 21 tikkiä laitettiin puuduttamatta.
sairasta. Jyväskylässä myös tuollaista.
Vakio on suunnaton kipu ja sen ihannointi. On hyvää tuuria, jos jotain helpotusta saa.