Kun Thea Forsten astuu liukuportaisiin, hän rynnii kaikkien ohi - oletko kilpailunhaluinen?
Minusta tuollainen olisi kauheaa elämää.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Myös ADHD oireilee rämäpäisyytenä, vauhtina, kärsimättömyytenä, tunnesäätelyn vaikeutena.
Joo mutta adhd ei ole itsekäs.
Onkohan alituisen kilpailun- tai ekanaolemisen halun taustalla jonkinlaista "adrenalin junkie" tyyppistä pohjasyytä. Tämä ihmistyyppi syttyy ja saa kicksejä voittamisen tuottamasta endorfiini-mielihyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinem egoistislta vaikuttaa.
Ihan tutkitusti liukuportaat vetävä enemmän ihmisiä tietyssä ajassa, jos ihmiset asettuvat niihin kiltisti parijonoon seisomaan.
Hitaampi vaihtoehto on, että paikallaanseisojat jonottavat vain oikealle puolelle ja harppojat asettuvat liukuportaiseen vasemmalle ohituskaistalle. Tällöin läpivirtaus on hitaampi.
Pitäisi tuollaisen suorittajan ymmärtää lean, läpivirtaus ja arvovirta käsitteinä ja reaalimaailman ilmentyminä.
Oletko käyttänyt Helsingin tai Espoon metroasemien liukuportaita? Ei siellä portaiden päädyssä mitään jonoja muodostu, jotka purkautuisivat sillä että oltaisiin portaissa rinnakkain.
Hyvin voivat liikunnallisemmat/kiireisemmät/kärsimättömämmät kävellä sitä vasenta puolta häiritsemättä ketään.
Antaa kunkin mennä tyylillään eikä haukuta hassuja tätejä anonyymiyden suojin netissä. Hän on kuitenkin mennyt omalla nimellään ja naamallaan avaamaan lukijoille omaa maailmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan itsessäni jotain piirteitä. Työelämässä rakastan kilapilua ja urheillessa helposti menen täysillä kisaan mukaan. Liukuportaissa kun ohittaa muut, tulee pieni hyvän olon tunne siitäkin. Toisaalta en kyllä ole noin pakkomielteinen, eli yritän ottaa myös rennosti.
Mitäh? Tuollainen asia menee tunteisiin? Voiko jonkun tunteet olla noin pienestä kiinni?
Noh, siinä tapauksessa minulla on sinulle vinkki: juokset liukuportaissa kaikkien ohi ja kun pääset liukuportaiden loppuun niin paina sitä katkaisinta jolla liukuportaat pysäytetään. Silloin saat voitonriemun lisäksi vahingoniloa, kun muut joutuvat kävelemään pysähtyneissä liukuportaissa.
Kilpailee liukuportaissa? Nyt ymmärrän fraasin "OMAA KIVAA".
Vierailija kirjoitti:
Onkohan alituisen kilpailun- tai ekanaolemisen halun taustalla jonkinlaista "adrenalin junkie" tyyppistä pohjasyytä. Tämä ihmistyyppi syttyy ja saa kicksejä voittamisen tuottamasta endorfiini-mielihyvästä.
Joo, mutta että saa sävärit tilanteessa, joka ei vaadi mitään ponnistelua. Helppoa itsepetosta. Noihan voisivat kilpailla betoniesteiden ja lyhtypylväiden kanssa, ”voitto” on varma.
En viitsinyt lukea juttua. Hulluja on moneen junaan. Jos "rynnin" liukuportaat ylös kävellen sitä vasenta kaistaa niin minulla on silloin yksinkertaisesti kiire ja koitan ehtiä sovittuun paikkaan esim. töihin ajoissa. Junat, ratikat ja metrot kub ei odota ja 5-20min. vuoroväli voi vaikuttaa kovasti siihen olenko ajoissa vai myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena ulkomailla vaihdossa ja hostperheen äiti oli tuollainen theaforsten. Jouduin palaamaan kesken vuoden takaisin Suomeen, kun menin henkisesti niin huonoon kuntoon. Host momille kaikki oli kuolemanvakavaa suorittamista, pätemistä ja kilpailua, kulissien piti olla paitsi pystyssä niin myös kiiltää eikä mitään epätäydellisyyttä sallittu. Minä olin ongelmatapaus, koska en ollut täydellisen sopeutunut heidän perheeseensä heti ensimmäisen viikon jälkeen. Nyt aikuisena olen ymmärtänyt, että minut haluttiin perheeseen lähinnä imagosyistä: antaa hyvän ja jalon kuvan ympäristölle, kun he ottavat ulkomaalaisen nuoren perheeseensä asumaan.
Jutun Thea, tämä isäntäperheen äiti ja muut samanlaiset tuskin vain tiedostavat sitä, miten heidän käytöksensä vaikuttaa kanssaihmisiin vaan ovat sitä mieltä, että he ovat oikeita mallikansalaisia. He asettavat standardit muillekin ja tietävät, miten elämästä tulee ottaa kaikki irti. Uskovat olevansa hyviä ihmisiä mutta inhoavat ja halveksivat kaikkea, mikä on ristiriidassa heidän kaikki-mulle-heti-nyt -maailmankuvan kanssa.
Taitaa koko vaihto-oppilas -toiminta perustua kuvailemallesi. Kuka haluaa edes olla vapaaehtoisesti vuoden erossa perheestään ja ystävistään?
Kaikki ihmiset eivät ole napanuorastaan kiinni äitiinsä teininä. Kaikki ihmiset eivät ole isin pikku tyttösiä, jotka eivät uskalla lähteä minnekään ja useat ihmiset saavat ystäviä myös muualta kuin päiväkodissa tutuiksi tulleista lapsista. Tottakai lapsuuden ja nuoruuden ystävätkin ovat tärkeitä, mutta normaali nuori tajuaa, että jossakin vaiheessa elämät eriytyvät ja bestiksen kanssa ei voi mennä käsikynkkää hautaan asti.
Olen asunut useamman vuoden ulkomailla nuorena aikuisena ja ero perheestä ja ystävistä oli ihan helppo juttu. Puhelimella saattoi soittaa, sähköpostilla laittaa kuvia ja kuulumisia, sekä ystäviä, sisaruksia ja vanhemmat tulivat myös kylään. Ulkomailta sain myös uusia ystäviä ja tuttavia paljon ja hekin ovat elämässäni yhä vieläkin, vaikka ulkomailla olosta on aikaa jo vuosia.
Joo mutta silloin lähdetään seikkailemaan maailmalle omilla rahoilla ja taidoilla.
Eikö vaihto-oppulas muka seikkaile omilla taidoillaan? Vaihto-oppilasvuosi ei ole myöskään ilmainen. Olen sanonut omille teineilleni, että menkää ja eläkää, Suomessa ehditte kyllä olemaan ihan varmasti. Korona vei nyt heidän haaveet toistaiseksi, mutta he harrastavat sitten täällä Suomessa erilaisia asioita. Yksi harrastaa mm. ystäviensä kanssa vaeltamista ja on silloin ties missä kännyköiden kuulumattomissa metsässä.
Niin. Pappa betalar / Kultalusikka persiissä syntynyt -leima loppuiäksi. Kun muistaa aina mainita vaihtariajoistaan.
En tiedä mikä sinulla on hanurissa, mutta ota se hyvä ihminen pois sieltä jo. Jos olet itse jäänyt jumiin jonnekin Pihtiputaalle, niin voi voi, me muut voimme tehdä töitä missä päin maailmaa vain ja pärjäämme ongelmitta erilaisissa asioissa. Sinä et pärjää edes siellä Pihtiputaalla.
Tuontyyppistä henkilöä en kyllä uskaltaisi rekrytoida.
T se toinen peole & culture director täti
Vierailija kirjoitti:
Tuontyyppistä henkilöä en kyllä uskaltaisi rekrytoida.
T se toinen peole & culture director täti
Jos on työpaikalla hyvä yhteishenki tai sellainen tavoitteena, ei kannatakaan tämän tyyppisiä ihmisiä rekrytoida. Tappavat sen hyvän yhteishengen ja positiivisen tunnelman aika äkkiä. Ehkä johonkin itsenäiseen myyntityöhön hän voisi olla hyvä, kunhan malttaa käyttäytyä hyvin asiakkaita kohtaan.
Vaikuttaa aika kamalalta, jos puoliso saa kuulla kunniansa jos häviävät jonkun tennismatsin. Jos minun puoliso tekisi noin niin olisi entinen puoliso.
Tunnistan jotenkin tuon ehtimiseen liittyvän pakkotunteen. Kuinka pääset duunista aina tasan klo 16? Julkisella?
Tuollaiset työelämässä... eivät tajua että pointti ei ole juosta koviten vaan löytää lyhin reitti.
En kyllä ymmärrä näitä jotka esittelevät oman hölmöytensä koko kansalle. Eikä varmaan edes hävetä. Ihan kuin tuokaan nyt olisi mikään ylpeilyn aihe.
Ei tuolla Hesarin kommenteissakaan löytynyt kovin paljoa ymmärrystä. Toivottavasti hän lukee ne ja ymmärtää että olisi ehkä syytä katsoa peiliin ja kehittää luonnettaan, ettei tämä ole normaalia, ihailtavaa tai edes hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla Hesarin kommenteissakaan löytynyt kovin paljoa ymmärrystä. Toivottavasti hän lukee ne ja ymmärtää että olisi ehkä syytä katsoa peiliin ja kehittää luonnettaan, ettei tämä ole normaalia, ihailtavaa tai edes hyväksyttävää.
Kyllä hänellä näyttäisi olevan aika realistinen käsitys tästä luonteenpiirteestään, ja että se voi hallitsemattomana olla hyvin raskas sekä itselle että ympäristölle. Ikä tuonut tervettä perspektiiviä ja ymmärrystä asiaan? Jos haastattelu olisi tehty 10-20 vuotta sitten niin naisen suusta olisi varmasti tullut aivan erilaista tekstiä.
Uusi muotihan on esitellä mielenterveyshäiriöitään julkisuudessa. Useimmiten se esiteltävä taitaa olla masennus tai bipolaarihäiriö, joskus harvoin psykoosi, mutta tässä mielenkiintoisesti persoonallisuushäiriö jolla myös ocd. Pitäisi saada tyydytystä siis tuostakin tuon kirjoituksen aiheen, hän on ehkä eka joka leveilee tällä taudilla.
Sitä ihmettelen, etteikö ole ymmärtänyt tekevänsä itselleen hallaa tällä ulostulolla? Voi mennä monta mahdollisuutta sivu suun, jos oikea/väärä ihminen on nähnyt tämän artikkelin.
On, ja huulissa myös. Näkyy harvinaisen selvästi kuvista. Näyttää Madonnalta pari vuotta sitten.
Maailmallahan tuo muoti on jo ohi, ja huulia tyhjennellään. Olisko ottanut niin monta vuotta, ettei pysty enää tyhjäämään?
(Ethän sä ulkonäköä arvostele, vaan täyteaineita.)