Työkaverin ikä ja eläkkeelle jääminen
Minkä ikäisenä pitää jäädä eläkkeelle? Minulla on työkaveri, joka on jo yli 60v. Mietin milloin hän mahtaa jäädä eläkkeelle. Voiko hän olla töissä vielä 70v asti. Tuntuu että osa töistä kaatuu minulle kun hän ei vaan jaksa ja unohtelee asioita. Mietin että jos hän ei suostu jäämään eläkkeelle. Voiko hän venyttää sitä jääräpäisyyttään? Kyseessä asiantuntijatehtävät.
Kommentit (43)
Meiltä jäi juuri yksi vetkuttelija eläkkeelle 68-vuotiaana. Järkyttävä sotku vanhentuneita, jopa kolme vuotta vanhoja tapauksia nyt selvitellään sitten omien töiden lisäksi. Mukavia eläkepäiviä golfin parissa L.I, lusmuilija. Toivottavasti korvasi punoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä voi halutessaan olla 68-vuotiaaksi. Sen jälkeen eläkkeelle.
Töissä voi halutessaan jatkaa kylläkin vaikka 100-vuotiaaksi, vaikka eläkkeen maksu alkaisikin.
Työsuhde päättyy automaatisesti kun työntekijä täyttää 68 vuotta. Työsuhdetta voi jatkaa määräaikaisena jos se sopii sekä työnantajalle että työntekijälle. Näin sanoo tämän hetken säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jäisin mielelläni eläkkeelle 62 v, mutta pitää olla 65 v. Olen pian 60, ja välillä on ollut rankkaa, kun meidän 3 tiimistä vain minä teen täyttä viikkoa, toiset hiukan yli 30 vuotiaat jaksaa tehdä vain 50 ja 60 % työviikkoa. Välillä olen tehnyt yksin kuukauden pari.
Meillä samanlainen tilanne. Eläkeikäinen tekee täyttä päivää, 2kpl noin 30v ikäisiä on osa-aikaisia lastenhoidon takia, yksi 37v on osittaisella opintovapaalla ja tekee 3 pv/vko ja sitten 2 kpl masentuneita on osa-aikaisella eli 4 h/pv.
Kun pitää asentaa joku uusi ohjelma, niin eläkeikäinen on ainoa, joka hommassa onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä voi halutessaan jatkaa kylläkin vaikka 100-vuotiaaksi, vaikka eläkkeen maksu alkaisikin.
Kuoleman jälkeenkin voi jatkaa työntekoa, jos menee museoon näytille.
516
Olen 63v. On pakko olla tulppana työelämässä 65-vuotiaaksi, elinaikakerroin vei eläkkeeni...
Telle54 kirjoitti:
Minä jäin 55 v. Kun oli mahdollisuus jäädä, firma sellainen, ihan hyvin mennyt aika.
Milloin vanhuuseläke alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jäisin mielelläni eläkkeelle 62 v, mutta pitää olla 65 v. Olen pian 60, ja välillä on ollut rankkaa, kun meidän 3 tiimistä vain minä teen täyttä viikkoa, toiset hiukan yli 30 vuotiaat jaksaa tehdä vain 50 ja 60 % työviikkoa. Välillä olen tehnyt yksin kuukauden pari.
Mitä ne kolmekymppiset tekee sitten sen muun ajan, kun eivät ole töissä?
Kai ne toipuu raskaasta työrupeamasta, molemmilla burnout.
Eläkeikä pitäisi laskea 50 vuoteen. Yli viisikymppiset on töissä ihan tööt, eivät osaa enää mitään ja eivät halua oppilaan. Työpaikat tulisi jakaa nuorille joilla on vielä elämä edessä ja nuo vanhukset pitää saada pois työpaikoilta jumittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huono mielikuvitus pitää ihmisellä olla, jos ei keksi ajalle muuta käyttöä kun työn?
t. omaehtoisesti teen 27-vuotiaana 60% työaikaa josta saa riittävästi rahaa (vajaa 2000e/kk kaikkineen) ja ostaa kaiken mitä haluan elämässä saada. En halua tuhlata koko elämääni varallisuuden kartuttamiseen vaan haluan aikaa nyt, kun sillä voi vielä ilman vaivoja tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä pitäisi laskea 50 vuoteen. Yli viisikymppiset on töissä ihan tööt, eivät osaa enää mitään ja eivät halua oppilaan. Työpaikat tulisi jakaa nuorille joilla on vielä elämä edessä ja nuo vanhukset pitää saada pois työpaikoilta jumittamasta.
No en mä nyt tiedä. Mä olen 53v ja poljen pyörällä kesäisin töihin 25km suuntaansa..
MUTTA 60v pitäisi olla ihan ehdoton raja sille, että halutessaan voisi jäädä vanhuuseläkkeelle. Toki saisi tehdä töitä sen jälkeenkin, mutta viimeistään 65v iässä pitäisi oikeasti jäädä eläkkeelle. 60v iän jälkeen meillä ainakin alkaa ihmiset olemaan aika jumeja töissä.
Kuka ne nuoret sit kouluttaisija perehdyttäisi työhön? Tai suunnittelisi uutta ohjelmaa, jos me vanhat poistutaan.
Jäisin kyllä heti jos se olisi mahdollista, täytän 60 v ihan pian mutta eläke alkaa vasta vuonna 2026. Joten koittakaa vaan nuoret kestää ja alkakaa tehdä suunnitelmia tulevaisuutenne eteen. Teillä eläkeikä siellä 70 vuoden paikkeilla, kyllä ne sen hetken nuoret teitäkin koittaa saada pihalle kun olette heidän mielestään tyhmiä, hitaita ja muuten vaan rasittavia kääkkiä.
Vierailija kirjoitti:
68 v pitää jäädä eläkkeelle, sitä ennen vapaaehtoista
Nykyisen parikymppiset eivät edes tiedä mahdollista eläkeikäänsä. Minullakin on tavoite-eläke ikä 69 ja aikaisin eläkeikä 67 ja muutama kuukausi päälle, olen nyt 39. Veikkaan että 30 vuoden päästä ei ole enää koko eläkejärjestelmää, koska rahaa ei enää ole. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan mielipiteelläkö ei ole merkitystä? 100-vuotias horisko vaan ajelisi edelleenkin suuria maansiirtokoneita, koska niin haluaa tehdä. :D
Vierailija kirjoitti:
Näitä hourailijoita on jatkossa yhä enenevässä määrin, joihin nuorten työkavereiden on vaan parasta totutella.Juurihan tässä eläkeikää nostettiin niin jatkossa olla töissä vähintään 65- vuotiaaksi ja myöhempäänkin, koska eläke jää muuten liian pieneksi eikä sille pääse.Kiitos suuret ikäluokat jotka järjesti itselleen hyvät eläkkeet.
Itsekin aion jatkaa siellä yli 65- vuotiaaksi, koska eläke jää muuten liian pieneksi.Työteho on sitä mitä on sitten.
Olen esimies. En ole huomannut, että yli 60-vuotiaat olisivat erityisesti tehottomia. Perustatko väitteesi johonkin vai oletko vain ennakkoluuloinen?
Löysin tämän vanhan ketjun, kun etsin vertaistukea tilanteeseen, missä asiantuntijatehtävissä oleva kollegani ei vain tajua jäädä eläkkeelle. Eläkkeelle olisi päässyt jo pari vuotta sitten, mutta yhä vain jatkaa luulleen olevansa korvaamaton. Oikeasti on jo täysin kehityksen jarru jankatessaan samoja vanhoja asioita, joista ei tunnut pääsevän irti. Moinen turhauttaa koko työyhteisöä ja yhteistyöverkostoja, asioita ei saada eteenpäin, kun henkilö ei enää jaksa innostua, eikä tunnu omaksuvan tai halua omaksua uusia ajatuksia eikä myöskään fyysisesti tunnu jaksavan.
En siis missään tapauksessa väitä, että tämä ongelma koskee kaikkia ylieläkeikäisiä työelämässä olevia. Mutta olisi varmasti hyväksyttävä sekin asia, että joskus on näitä, joiden olisi parempi suosiolla siirtyä ansaitulle eläkkeelle. Tai väistyä ns jäähdyttelemään ja mentoroimaan nuorempia. Tästä tulisi keskustella enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuhde päättyy automaatisesti kun työntekijä täyttää 68 vuotta. Työsuhdetta voi jatkaa määräaikaisena jos se sopii sekä työnantajalle että työntekijälle. Näin sanoo tämän hetken säännöt.
Entä silloin, jos on yrittäjä? Meneekö heillä nämä eläkeasiat ja ikärajat täysin samalla tavalla kuin työsuhteessa olevilla?
Itse melkein kuusikymppisenä ymmärrän hyvin, että osa tässä iässä haluaa pois. Ymmärrän senkin, että osan mielestä tämän ikäiset joutaisi tunkiolle.
Mutta kun omalla työpaikalla katselee ympärilleen, niin osa vanhemmista on niitä nestoreita joilta kaikki kysyy neuvoa, ja osa niitä joilla muisti pätkii jo varhain.
Ei se ikä ole määräävä tekijä työkyvyssä.
Eläkkeelle pitää voida jäädä silloin kun itsestä siltä tuntuu en ymmärrä miksi eläke on sidottu ikään?