Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa hoitajat antavat kaiken palautteen aina lapsen äidille eli minulle. Isää ei ilmeisesti koeta näissä piireissä lapsen huoltajaksi lainkaan?

Vierailija
22.01.2021 |

Onko muilla samoja kokemuksia? Kaikki palaute mistä ikinä, kaikki vasut ja visut ja pisut... Aina minulle! Parhaimmillaan kysellään isän loma-aikoja minulta. Eikö miestäni koskevat asiat olisi hyvä kysyä häneltä itseltään.
Ja olen tästä asiasta palautetta antanut päiväkotiin. Ilmeisimmin pitävät minua nyt vaan hankalana ja myös hyvin epäilyttävänä.

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä annan palautteen sille, joka lapsen tulee hakemaan. Ei ole minun vikani/ongelmani, jos se on aina äiti. Eikä kuulu minun työnkuvaani soitella isälle asioista, jotka voi hoitaa lapsen hakijan kanssa. Oletan, että perheessä osataan keskustella ja tieto välittyy äidiltä isälle. 

Ongelma onkin se että jos et aamulla kuitenkaan anna sitä palautetta isälle, eikö? Jos olet äidille äpättänyt mutta seuraavana päivänä kun isä kysyy asiasta olet ihan että ei mitään ongelmaa.

Tuossa tapauksessa ongelmana on se, että äiti ei vie viestiä eteenpäin. Minä ainakin kerron miehelleni, mitä päikkytädit sanovat ja keskustelemme asian yhdessä läpi. Ei tarvitse mennä tädeiltä kyselemään erikseen. Kokisin noloksi, jos lasteni isän pitäisi päikkytädeiltä kysellä, mitä tapahtui. Se on mielestäni minun velvollisuuteni jakaa lastemme asiat myös isälle. Yhteisiä kun ne lapset ovat. 

Mistä tiedät, että äiti ei vie viestiä eteenpäin? Ainakin meillä homma menee niin, että jos kyseessä on päiväkodin toimintaan liittyvä asia, ja minä sanon yhtä, mutta päiväkodin henkilökunta toista, niin mies uskoo ensi kädessä päiväkodin henkilökuntaa, koska he ovat päiväkodin toiminnan asiantuntijoita.

Meillä on käyty ihan vastaavista asioista vääntöä: mies vie lapsen myöhässä aamupalalle > henkilökunta hymistelee ja antaa lapselle aamupalaa > mies ajattelee, että asia ok > minä haen lapsen, ja henkilökunta naputtaa minulle, että pitäisi tulla ajoissa, tai aamupalaa ei saa > kerron asiasta miehelle > mies kertoo, mitä henkilökunta hänelle sanoi, ja toimii sen mukaan> mies vie taas lapsen myöhässä, ja kysyy aamupalakäytännöistä, koska ohjeet ovat epäselviä > henkilökunta hymistelee ja sanoo että ei ongelmaa vaikka lapsi tuodaan myöhässä, lapsi saa aamupalaa > mies jatkaa myöhässä viemistä > minulle naputetaan asiasta jne... 

Eli isälle valehdellaan päin naamaa. Aikamoista menoa.

Vierailija
42/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä annan palautteen sille, joka lapsen tulee hakemaan. Ei ole minun vikani/ongelmani, jos se on aina äiti. Eikä kuulu minun työnkuvaani soitella isälle asioista, jotka voi hoitaa lapsen hakijan kanssa. Oletan, että perheessä osataan keskustella ja tieto välittyy äidiltä isälle. 

Ongelma onkin se että jos et aamulla kuitenkaan anna sitä palautetta isälle, eikö? Jos olet äidille äpättänyt mutta seuraavana päivänä kun isä kysyy asiasta olet ihan että ei mitään ongelmaa.

Enpä voi aamulla antaa palautetta asioista, jotka tapahtuvat tulevan hoitopäivän aikana. Meillä ei ole tapana kaivella menneitä, vaan asiat käsitellään sen päivän aikana, jolloin ne ovat tapahtuneet. Harvoissa poikkeuksissa käsittely jatkuu pidempään ja silloin oletan ilman muuta, että vanhemmat ovat puhuneet asiasta keskenään. Kun ei työnkuvaani kuulu paapoa aikuisia. 

Eli jos lapsen isä tuo lapsen myöhässä aamupalalle et sitä asiaa ota silloin puheeksi. Säästelet iltapäivään kun äitä hakee lapsen?

Miksi sinä lapsen äitinä et ota asiaa puheeksi jo ennen sitä seuraavaa aamua? Ei liene päiväkotitätien tehtävä hoitaa perheen sisäistä viestintää. 

En ole se, jolle äskin kirjoitit, mutta nyt ihan vakavissani kysyn, oletko tyhmä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä voi aamulla antaa palautetta asioista, jotka tapahtuvat tulevan hoitopäivän aikana. Meillä ei ole tapana kaivella menneitä, vaan asiat käsitellään sen päivän aikana, jolloin ne ovat tapahtuneet. Harvoissa poikkeuksissa käsittely jatkuu pidempään ja silloin oletan ilman muuta, että vanhemmat ovat puhuneet asiasta keskenään. Kun ei työnkuvaani kuulu paapoa aikuisia. 

Eli jos lapsen isä tuo lapsen myöhässä aamupalalle et sitä asiaa ota silloin puheeksi. Säästelet iltapäivään kun äitä hakee lapsen?

Miksi sinä lapsen äitinä et ota asiaa puheeksi jo ennen sitä seuraavaa aamua? Ei liene päiväkotitätien tehtävä hoitaa perheen sisäistä viestintää. 

Miksi se pitää olla perheen sisäisen viestinnän varassa? Minkä takia sille isälle ei voi aamulla sanoa HETI vaan valehdellaan, että ei se mitään haittaa. Kun haittaa kuitenkin. Miksi te valehtelette sille isälle?

Hitostako minä sitä tiedän. Kysy niiltä, jotka noin toimivat. Minä en ole valehdellut kenellekään enkä edes ole päiväkodissa töissä. Turhaan siis minulle raivoat ja minua syyttelet. 

Vierailija
44/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvuolaiset ovat harvemmin enää paikalla iltapäivällä, joten mitään säästelyä ei voi tapahtua. Jos äiti kokee päiväkodin viestinnän ongelmaksi, äiti keskustelee asiasta asianomaisten kanssa. Näin asialle voidaan jopa tehdä jotain. Täällä vauhkoamalla mikään ei muutu. 

Vauhkoamalla? Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin keskustelu? Sitä on tapana harrastaa keskustelupalstoilla, kuten vaikkapa täällä AV:lla. Toki, jos sinulla on tapana leimata kaikki muukin keskustelu vauhkoamiseksi, niin ymmärrän hyvin, miksi sinun on vaikea ymmärtää tätä asiaa.

Vierailija
45/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se, jolle äskin kirjoitit, mutta nyt ihan vakavissani kysyn, oletko tyhmä?

En ole, kiitos kysymästä. Ehkä siksi meillä tuo viestintäpuolikin on aina toiminut ongelmitta niin perheen sisällä kuin päiväkodin ja kodin välilläkin. 

Vierailija
46/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on kokemusta. Liikaakin. 

Lapsi oli 2019-2020 eskarissa, ja asui jo silloin isänsä luona. Kaikki ikävä palaute tuli kuitenkin vain minulle, vaikka tapasin henkilökuntaa ehkä kerran viikossa, jos sitäkään. Muistan kun kerrankin eräs vanhempi hoitaja oli kerännyt itseensä kaiken mahdollisen ikävän, jonka sitten oksensi ulos niskaani, kun tapasi minut joululomien jälkeen pitkästä aikaa. :) Sieltä tuli kaikki likaisesta paidasta liian isoihin toppahousuihin ja ties mihin ulos, muistan olleeni lähinnä huvittunut- mitä hyötyä on pitää sisällään kaikki mahdolliset epäkohdat viikkotolkulla, ja sitten vuodattaa niitä ETÄvanhemmalle?? :D Näin kuitenkin tapahtui, jatkuvasti, ja mieheni joutui ärähtämään lopulta, jotta rauhottuivat touhun kanssa edes vähäsen. 

Sama juttu kun yhden ainoan kerran vein lapsen neuvolatarkastukseen isän sijaan, niin jopas luki tiedoissa jotain "lievästä huolesta", mitä sama ihminen ei ollut kokenut edellisinä -eikä sen jälkeisinä- kertoina. Hän ei sanonut minulle mitään paikan päällä tai jälkikäteen, eikä tarkastuksessa ollut mitään hämminkiä vaan lapsi teki kaikki pyydetyt hommat sujuvasti ja otti rokotteenkin ilman kohtausta. 

Vierailija
47/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvuolaiset ovat harvemmin enää paikalla iltapäivällä, joten mitään säästelyä ei voi tapahtua. Jos äiti kokee päiväkodin viestinnän ongelmaksi, äiti keskustelee asiasta asianomaisten kanssa. Näin asialle voidaan jopa tehdä jotain. Täällä vauhkoamalla mikään ei muutu. 

Olen antanut palautetta. Mikään ei muuttunut. Koen tämän keskustelun mitä parhaimpana vertaistukena juuri nyt.

Vierailija
48/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen! En olisi paremmin osannut muotoilla!

Tuossa tapauksessa ongelmana on se, että äiti ei vie viestiä eteenpäin. Minä ainakin kerron miehelleni, mitä päikkytädit sanovat ja keskustelemme asian yhdessä läpi. Ei tarvitse mennä tädeiltä kyselemään erikseen. Kokisin noloksi, jos lasteni isän pitäisi päikkytädeiltä kysellä, mitä tapahtui. Se on mielestäni minun velvollisuuteni jakaa lastemme asiat myös isälle. Yhteisiä kun ne lapset ovat. 

Mistä tiedät, että äiti ei vie viestiä eteenpäin? Ainakin meillä homma menee niin, että jos kyseessä on päiväkodin toimintaan liittyvä asia, ja minä sanon yhtä, mutta päiväkodin henkilökunta toista, niin mies uskoo ensi kädessä päiväkodin henkilökuntaa, koska he ovat päiväkodin toiminnan asiantuntijoita.

Meillä on käyty ihan vastaavista asioista vääntöä: mies vie lapsen myöhässä aamupalalle > henkilökunta hymistelee ja antaa lapselle aamupalaa > mies ajattelee, että asia ok > minä haen lapsen, ja henkilökunta naputtaa minulle, että pitäisi tulla ajoissa, tai aamupalaa ei saa > kerron asiasta miehelle > mies kertoo, mitä henkilökunta hänelle sanoi, ja toimii sen mukaan> mies vie taas lapsen myöhässä, ja kysyy aamupalakäytännöistä, koska ohjeet ovat epäselviä > henkilökunta hymistelee ja sanoo että ei ongelmaa vaikka lapsi tuodaan myöhässä, lapsi saa aamupalaa > mies jatkaa myöhässä viemistä > minulle naputetaan asiasta jne... 

Vierailija
49/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli isälle valehdellaan päin naamaa. Aikamoista menoa.

Kun sitä isää ei pidetä täysivaltaisena vanhempana, vaikka päällä seisoisi. Isä leimataan usein vähän kuin isoksi lapseksi, joka voi huolehtia lapsen leikittämisestä ja hauskanpidosta, ja jos kyseessä on oikein reipas iskä, niin hän myös toimii äidin pikku apurina. Eihän sellainen nyt voi mitään oikeaa vastuuta ottaa lapsesta.

Vierailija
50/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä törmannyt tällaiseen. Ihan synnytyslaitokselta lähtien ollaan hoidettu kaikki 50/50 ja se on ymmärretty myös neuvolassa sekä tarhassa. Eikös palaute muka auta?

Vierailija
51/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen tehtävä hoitaa lapset aamulla tarhaan. Eli on myös täysin hänen vastuullaan, että sinne ehditään ajoissa sekä se, että tarhakassit on pakattu asianmukaisesti ja oikeat vaatteet ym. ovat mukana. Myös päiväkodin henkilökunnalle on tämä tehty selväksi, eikä mulle äitinä ole kyllä mitään palautetta noista tullutkaan. Ehkä niille ei ole selvä teidän perheen työnjako?

Vierailija
52/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä törmannyt tällaiseen. Ihan synnytyslaitokselta lähtien ollaan hoidettu kaikki 50/50 ja se on ymmärretty myös neuvolassa sekä tarhassa. Eikös palaute muka auta?

Eikö se nyt tullut tästä ketjusta selväksi, että palautetta on annettu, turhaan?

Vierailija
53/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttua. Lääkäristä, hammaslääkäristä yms. soitetaan aina äidille, vaikka mies olisi lasta niille käynneille kuskannut. Harrastuksista otetaan yhteyttä äitiin. Minä menen lapsen kanssa puhe- ja toimintaterapiaan, niin mulle annetaan tehtäviä jotka käydään nopeasti läpi ja saan ehdotuksia niitä koskien, mies vie lapsen niin tehtävät annetaan mukaan suljetussa kirjekuoressa, vissiin äidille vietäväksi :D

Viime vuonna lapsella oli miesopettaja, joka ei juurikaan käyttänyt wilmaa, ja hän soitti aina miehelle, jos oli jotain asiaa, mikä kieltämättä tuntui aika kivalta. Ettei aina oleteta, että äiti on se joka hoitaa kaiken. Wilmaa käyttävät opettajat ja esim. koulun terkkari laittavat viestit molemmille vanhemmille, mikä myös on kiva.

Vierailija
54/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno lukea että myös näin toimitaan! Arvelen ongelman olevan niin syvällä yhteiskunnan rakenteissa ettei yksittäiset palautteet asiaan muutosta tuo.

Aivan kuin naisten tuli itse nousta vaatimaan tasa-arvoa esim. palkkauksessa suhteessa miehiin tulisi miesten nousta barrikaadeille näissä vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Vierailija
55/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä niille ei ole selvä teidän perheen työnjako?

Jos iskä tuo lapset hoitoon aamulla, niin luulisi, että päiväkodissa ymmärrettäisiin sanoa aamulla sille iskälle esimerkiksi myöhästymisestä, ilman että päiväkodille tarvitsee tehdä mitään erillistä selvitystä perheen työnjaosta...

Vierailija
56/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hiukan impulsiivinen poika ja välillä on kahnauksia kavereiden kanssa. Minulle kerrotaan kaikki hölmöilyt ja riitely mitä päivän aikana on ollut ja käsketään keskustelemaan pojan kanssa näistä kotona. Tämä oo ihan ok ja tottakai vahvistamme pojalle samoja käytöstapoja kuin päiväkodissakin.

Niillä kerroilla kun isä on hakenut pojan päivä on aina mennyt kivasti ilman ihmeellisempiä konnuuksia. Seuraavan kerran kun minä taas haen pojan, kerrotaan kuinka eilenkin oli ollut välikohtaus kaverin kanssa ja näihin pitäisi kotonakin puuttua. Tämä on hiukan hankalaa kun saan tiedon asiasta vasta seuraavalla kerralla kun itse haen pojan.

Vierailija
57/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa työskentelee varhaiskasvattajia. Ei "hoitajia".

Kyllä siellä lastenhoitajia työskentelee.

Vierailija
58/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon itse päiväkodissa töissä ja oon huomannut että sanon helpommin asiasta sille vanhemmalle johon saan paremman kontaktin. Elikkä joskus se on isä ja joskus äiti. Hakutilanteessa kyllä riippumatta siitä kumpi hakee niin kerron kyllä päivån tapahtumat ja sattumukset tai puuttuvat hanskat jne.

Vierailija
59/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa työskentelee varhaiskasvattajia. Ei "hoitajia".

Siellä työskentelee lähiHOITAJIA

Lastenhoitajia, joiden koulutus voi olla muukin kuin lähihoitaja

Vierailija
60/120 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä niille ei ole selvä teidän perheen työnjako?

Jos iskä tuo lapset hoitoon aamulla, niin luulisi, että päiväkodissa ymmärrettäisiin sanoa aamulla sille iskälle esimerkiksi myöhästymisestä, ilman että päiväkodille tarvitsee tehdä mitään erillistä selvitystä perheen työnjaosta...

Kaikkea voi toki luulla, mutta jos asia ei ole selvä, siitä kannattanee kuitenkin sanoa. Joskus jopa moneen kertaan. Kunnes menee perille. Tai jos sekään ei auta, muut keinot käyttöön. Vähän niin kuin töissä joidenkin yksinkertaisten ja/tai vastuuta pakoilevien tyyppien kanssa.