Miksi lääkäreillä on niin iso palkka
Se on aina ihmetyttänyt heistä suurinosa löytyy aina verolistoilta
Kommentit (267)
Eipä nuo terveyskeskuslääkärit ja muutamat muut sellaista palkkaa saa, että homma houkuttelisi. Erikoistuminen sitten on oma lukunsa, alalla kuin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole tavallisella terkkarilääkärillä mikään kummonen palkka.
Eikä myöskään erikoistuvalla lääkärillä, joka toimii aina apulaislääkärinä osastolla.
Ne suuret palkat ovat ylilääkereillä ja erikoislääkäreillä jotka pitävät päivätyönsä jälkeen vielä yksityisvastaanottoa.
Lisäksi palkkojen päälle tulevat ilta-yö- ja viikonloppupäivystykset.
Ja onhan tuossa hommassa niin paljon vastuuta, että siitä pitää maksaakin.
Vastuusta se palkka maksetaan yrityksissäkin ja muissa työpaikoissa.
Puoliso on lääkäri ja hänelle on maksettu yli 10 000e kuukausipalkkaa tavallisesta TK-työstä. Nykyään tekee samaa työtä yksityisellä hieman pienemmällä palkalla. Tavallinen lääkäri, joka ei erikoistu mihinkään saattaa helposti tienata enemmän kuin erikoislääkäri tai ylilääkäri. Korkein palkkatarjous, jonka olen nähnyt on ollut 15 000e/kk, mutta muistaakseni siinä oli viikkotyötunteja hieman normaalia enemmän.
Nytpä taidat puhua hevonkukkua. Ellei paikka ole jossain keskellä ei mitään ja kotimatka 1,5h+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon terkkarilääkäri tienaa? Siis ihmisten ilmoilla, ei jossain lapissa minne ei saada ketään muuten kuin rahalla.
Palkkatilastojen mukaan tavallinen tk-lääkäri tienaa ilman ylitöitä ja päivystyksiä 6000-7000 euroa kuussa.
7000 euroa on nykyään todennäköisempi tk-lääkärin palkka kuin 6000 euroa.
Mistä hinnasta itse opiskelisit vuosia ja ottaisit vastuun ihmisten hengistä?
Niinpä. Ja yhteiskunta maksaa tästä huonosta potilashuollosta ja ylimielisestä asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon terkkarilääkäri tienaa? Siis ihmisten ilmoilla, ei jossain lapissa minne ei saada ketään muuten kuin rahalla.
Palkkatilastojen mukaan tavallinen tk-lääkäri tienaa ilman ylitöitä ja päivystyksiä 6000-7000 euroa kuussa.
Ok, en kyllä tuolla palkalla harkitsisi, jos nyt pitäisi ammatti valita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä lobbausjärjestö.
Paremman pään korkeakoulutettujen peruspalkka + paremman pään duunareiden palkanlisät (joita siis suurin osa korkeakoulutetuista ei saa).
Ja tietenkin se koulutusmäärien pito alhaalla - kun yliopistojen koulutusmääriä lisätään ne on aina dippa-insinöörejä ja kauppatieteilijöitä, vaikka ko. ryhmillä työttömyys on 4-5 kertaista lääkäreihin verrattuna.
Juurikin tämä. Aloituspaikat keinotekoisesti alhaalla niin pysyy aina palkat korkealla kun väkisin pidetään yllä työvoimapulaa. Niin kovasti toivoisin että muutkin liitot ja eturyhmät ajaisi yhtä vahvasti alansa etuja. Jos just DI, opettajien yms edut ajettaisiin samalla tavalla ja yliopistojen sisäänotot niin alas kun voi, niin kylläpä palkka alkais nousemaan.
Kovasti aina puhutaan koulutuksen vaikeudesta ja vastuusta ja yritetään selittää musta valkeaksi, mutta eihän se vastuu tai vaikeus ole koskaan mikään syy muissakaan ammateissa, ainoa syy on se, että pidetään tarjonta niin pienenä että on pakko maksaa.
Koulutusmäärät on pidetty niin alhaalla, jotta voi aina pelotella lääkäripulalla, jos palkkoja halutaan laskea. Tarvetta terveyskeskuslääkäreille ja erikoistuvista varsinkin psykiatreille kyllä olisi. En ymmärrä, mitä järkeä on pitää iltaisin vielä yksityispraktiikkaa muuta kuin rahan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki akateemiset opiskelee sen 5-6 vuotta ilman mahdollisuutta edes tehdä rahakkaita töitä opintojen aikana. Hengestä on vastuussa moni muukin, mutta ei se palkassa näy.
Psykiatria kyllä kiinnostaisi. Joku rutiinileikkauksia tekevän kirurgin homma kuulostaa vähän plääh-touhulta ja silti helvetisti vastuuta.
Koulutus, vastuu ja toisinaan melko vastenmielisetkin työtehtävät.
Kuka oikeasti viitsisi opiskella pitkään ronkkiakseen ihmisten peräaukkoja tiedostaen, että jos teet virheen saatat aiheuttaa jonkun kuoleman, jos siinä ei olisi porkkanana sitä kohtalaisen hyvää toimeentuloa?
Varmasti joku siihenkin ammattiin hakeutuu ihan kutsumuksesta, mutta uskallan väittää, ettei lääkikseen samalla innolla haettaisi, jos odotettavissa olisi realistisesti ehkä 2000e/kk tulotaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki akateemiset opiskelee sen 5-6 vuotta ilman mahdollisuutta edes tehdä rahakkaita töitä opintojen aikana. Hengestä on vastuussa moni muukin, mutta ei se palkassa näy.
Lääkärit ovat lisensiaatteja, toisin ku nuo 5-6 v opiskelleet maisterit. Ja siihen lisäksi vielä mahdolliset jatko-opinnot, erikoistumiset ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ovat lisensiaatteja, toisin ku nuo 5-6 v opiskelleet maisterit. Ja siihen lisäksi vielä mahdolliset jatko-opinnot, erikoistumiset ym.
Lisensiaattihan on vaan sellainen status asia, halutaan olla parempia kuin tavalliset maisterit... Sama asiahan se pääosin on, tämän on ihan ystäväni joka on lääkäri tunnustanut. Itse olen maisteri ja pisteitä on häntä enemmän mutta mun alalla ei kukaan ole lisensiaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen lisuri, jonka opinnot lisuriksi vie aloituksesta alle 6 vuotta.
Nooo, jos vertaa joihinkin monopoliyhtiöiden johtajiin niin ihan eri luokan palkat on. Lääkärit opiskelee kuitenkin tosi pitkään ja vastuu on kova. Yksityisellä ehkä tahkoavat vähän turhan kovaa palkkaa.
Suurin osa lääkäreistä ei joudu tekemisiin sellaisten potilaiden kanssa, jotka olisivat kuolemanvaarassa. Kauhea vastuu jossain paiseen puhkaisussa tai sormen tikkaamisessa :) Leikkauksista enemmistö on rutiiniluontoisia, ja taudin luonne itse on se vaarallisempi potilaan kannalta.
Koulutusmäärät ylös, niin ei tarviii harvojen päivystää kellon ympäri. Palkatkin saataisiin kansalaisen näkökulmasta järkevämmälle tasolle. Niin se on muissakin ammateissa. Miksi lääkärit pitää olla poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lääkäreistä ei joudu tekemisiin sellaisten potilaiden kanssa, jotka olisivat kuolemanvaarassa. Kauhea vastuu jossain paiseen puhkaisussa tai sormen tikkaamisessa :) Leikkauksista enemmistö on rutiiniluontoisia, ja taudin luonne itse on se vaarallisempi potilaan kannalta.
Ihmettelen vaan miksi joku haluaa puhkoa paiseita tehdä tylsiä rutiinileikkauksia, jos palkalla ei kuitenkaan rikastumaan pääse, ainakaan kovin nopeasti. Esim. ohjelmoijana voi ainakin kuvitella luovansa jotain uutta, sen sijaan että toistaisi samaa sata vuotta sitten kehitettyä umpisuolileikkausta.
Täysin ansaittu palkka. Koulutus on pitkä ja vaativa, eikä sen suorittamiseen kykene kuka tahansa. Työssä on myös valtava vastuu. Palkan tulee olla suhteessa siihen. Jos vaikkapa sössii toimitusjohtajana firman asiat, ei kukaan sentään kuole. Jos sössii lääkärinä ja tappaa vaikkapa pikkulasten äidin, painaa se varmaan loppuelämän.
Jännä että monella lääkärillä ei silti ihmissuhdetaitoja ole nimeksikään 😂😂 töitä on silti löytynyt.