Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kiellettyä söit/joit/teit raskausaikana?

Vierailija
22.01.2021 |

Minä ajoin pyörällä, join kahvia ja söin salmiakkia sekä graavilohta.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt salmiakkia ja lakritsaa, raakakypsytettyä kalaa ja sushia, inkivääriä, merilevää, yrttiteetä, mediumia lihaa, kypsyttämättömiä juustoja, chiliä... En jaksa uskoa, että sellaiset ruoka-aineet, joita ei kielletä toisissa maissa voivat olla todella haitaksi kohtuullisesti käytettyinä. Vertailun vuoksi vietnamilainen ystäväni kertoi, että Vietnamissa kahvi on TÄYSIN kielletty ja hämmästeli suomalaista KOLMEN kupin päivittäistä maksimisuositusta. Veikkaanpa, että kahvinkin kohdalla on kyse kulttuurisesta tottumuksesta - mikä myrsky nousisikaan, jos kahvinjuojien luvatussa maassa se kiellettäisiin odottvilta äideiltä kansallisilla suosituksilla?

Kaikissa ruokasuosituksissa otetaan huomioon ruokakulttuuri. Esimerkiksi Itämeren kala voisi olla monissa maissa kokonaan kielletty mutta Itämeren alueen maissa sallittu.

Vierailija
42/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join kupin rooibos-teetä, pari lasia kotikaljaa ja söin muutaman salmiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika.  Kun oli raskaana, ei mikään ruoka ollut kiellettyä.  Söin graavilohta, salmiakkia, sushia, pastoroimattomia juustoja jne.  Ranskalaiset ystävät joivat vielä kolme lasia viiniä päivässä, mitä minä en kylläkään tehnyt, pidättäydyin alkoholista ja tietenkin tupakasta ja kaikista lääkkeistä. Terveitä lapsia, nyt jo aikuisia.

Vierailija
44/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa hieman, kun samat naiset palstoilla uhoavat oikein syövänsä juustoja ja graavilohta ja toisessa keskustelussa surevat keskenmenoja viikolla 13. Tai ei se huvita kyllä yhtään, vtuttaa vaan.

Tämä! Olen ihmetellyt aivan samaa, että eikö kapinallisia haittaa keskenmenot vai eivätkö tajua mitä esimerkiksi listeria voi saada aikaan? Se, että sinä tai tuttusi kaima on välttänyt luodin, ei tarkoita sitä, että ko. ruoka-aineet olisivat vaarattomia.

Ja miksi nimenomaan nämä listerian ja salmonellan mussuttajat oikein leuhkivat uhoten syömisillään näillä palstoilla? Tyyliin te luuserit voitte syödä mitä haluatte, mutta minä ainakin nautiskelin sinihomejuustoa graavilohella, koska olen kova luu.

Ja minä ihmettelen tätä miten jankutetaan kohtuudesta. Siitä voi olla apua kun kiellon syynä on haitallinen aine, esimerkiksi lakritsikielto, mutta ei se listeria välitä oletko sinä syönyt vain pari siivua graavilohta vai koko kalan. Se ruoka joko on saastunutta tai ei ole. Toki riski suurenee jos riskielintarvikkeita syö jatkuvasti vs. kerran graavikalaa joulupöydässä, mutta kun osa ei tunnu ymmärtävän haitallisen aineen ja sikiölle haitallisen infektion eroa ollenkaan. Ajatellaan, että eihän se nyt VOI aiheuttaa mitään jos minä tämän kerran ihan vähän vaan.

Vierailija
45/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakritsia ja pari lasia viiniä. Terveitä ovat, kehityksessä pikemminkin edellä kuin jäljessä.

Vierailija
46/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastin seksiä hankalissa asennoissa.

Voisitko tarkentaa?

Vierailija
47/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa hieman, kun samat naiset palstoilla uhoavat oikein syövänsä juustoja ja graavilohta ja toisessa keskustelussa surevat keskenmenoja viikolla 13. Tai ei se huvita kyllä yhtään, vtuttaa vaan.

Tämä! Olen ihmetellyt aivan samaa, että eikö kapinallisia haittaa keskenmenot vai eivätkö tajua mitä esimerkiksi listeria voi saada aikaan? Se, että sinä tai tuttusi kaima on välttänyt luodin, ei tarkoita sitä, että ko. ruoka-aineet olisivat vaarattomia.

Ja miksi nimenomaan nämä listerian ja salmonellan mussuttajat oikein leuhkivat uhoten syömisillään näillä palstoilla? Tyyliin te luuserit voitte syödä mitä haluatte, mutta minä ainakin nautiskelin sinihomejuustoa graavilohella, koska olen kova luu.

Ja minä ihmettelen tätä miten jankutetaan kohtuudesta. Siitä voi olla apua kun kiellon syynä on haitallinen aine, esimerkiksi lakritsikielto, mutta ei se listeria välitä oletko sinä syönyt vain pari siivua graavilohta vai koko kalan. Se ruoka joko on saastunutta tai ei ole. Toki riski suurenee jos riskielintarvikkeita syö jatkuvasti vs. kerran graavikalaa joulupöydässä, mutta kun osa ei tunnu ymmärtävän haitallisen aineen ja sikiölle haitallisen infektion eroa ollenkaan. Ajatellaan, että eihän se nyt VOI aiheuttaa mitään jos minä tämän kerran ihan vähän vaan.

Just näin! "Söin vain vähän".

Muitakin aivopieruja olen kohdannut. Tuttuni esimerkiksi kaivoi sushin sisältä kalan pois ja söi sushin tyytyväisenä. Yritin selittää, että se mahdollinen listeria on tarttunut kyllä kaikkiin noihin, riisiin ja kasviksiin ja alustoihin, joihin kala on koskenut, mutta ei uskonut koska "enhän syönyt sitä kalaa, niin riskiä ei ole". 

Vierailija
48/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Graavikalassa ongelma on kyllä nimenomaan vakuumipakattu kala. Listeria on maaperästä löytyvä bakteeri, joka on ongelma tietyn raja-arvon ylittäessään.

Vierailija
49/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vähemmän, ei todellakaan kahden edestä. 

Ekassa raskaudessa kävin hankijuoksemassa, puhaltelin liitoskivut pois siellä makaamalla hangessa. Jälkeenpäin sain kuulla, että ei olisi niin saanut tehdä. Liikuin muutenkin huomattavasti enemmän loppuvaiheessa kuin normaalisti kun olen töissä. Painoa tuli 1,3 kg vaikka olen normaalipainoinen. Lapsi oli melkein 4 kg. 

Vierailija
50/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdin olla raskaana viikolle 8, suunniteltu keskeytys oli. Siinä oli viikolla 6 yhdet festarit joille menin ja join muutaman, pahalta tuntui sekin vaikka tiesin että väliäkös hällä. Tupakoin myös välillä, ja söin kaikkia lääkkeitäni "koko raskausajan".

Jos jotakin tuosta ajasta jäi mieleen niin se, että en kyllä pärjäisi raskaana ollessa. Minulla esim. on vahva allergialääkitys, joka tulisi jättää raskauden ajaksi pois. Ihan kamala pahoinvointi oli koko ajan, pakko oli syödä jatkuvasti että olo parani, oksetti niin paljon että tuli sen vuoksi ummetusta (ei voinut ns. tingata pöntöllä koska jo se aiheutti oksentamisen). Ihan hirveää aikaa, eikä keskeytyskään sen helpompi ollut.

Hatunnosto kaikille äideille!!!

Vierailija
51/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muitakin aivopieruja olen kohdannut. Tuttuni esimerkiksi kaivoi sushin sisältä kalan pois ja söi sushin tyytyväisenä. Yritin selittää, että se mahdollinen listeria on tarttunut kyllä kaikkiin noihin, riisiin ja kasviksiin ja alustoihin, joihin kala on koskenut, mutta ei uskonut koska "enhän syönyt sitä kalaa, niin riskiä ei ole". 

Miksei suoraan valinnut kasvissushia? Tosin siinäkin on monesti merilevää mitä pitäisi välttää.

Vierailija
52/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastin omalla hevosella.

Lääkäri oli enemmän huolissaan siitä, saako hevonen tarpeeksi liikuntaa kuin siitä, miten vauva pärjää. Totesi vielä, että kun kyseessä on oma hevonen, jonka tunnen, riskiä ei ole... Mutta eihän se ihan noin mene.

Ratsastus on aina riskilaji. Vaikka tuntisi hevosensa kuin omat taskunsa, aina voi sattua jotain. Onneksi ei sattunut. Selästä käsin vielä hallitsin hevosen toisin kuin silloin, kun yritin ihan loppuvaiheessa liikuttaa ylienergistä hevosta taluttaen....Se vasta vaarallista olikin.

Vierailija
53/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No raskaana ollessa olen syönyt ei suositeltujen listalta ainakin Aurajuustoa,katkarapuja , kahvia ja salmiakkia. Tosin nuorimman lapsen syntymästä on jo 15 vuotta, ei siihen aikaan ees ollut puhetta, että kaikkea sitä mistä nykyään vouhkataan pitäisi välttää. Ja toi pyöräily oli kyllä ihan uutta vältettävää. Poljin fillarilla työmatkat äitiysloman alkuun saakka. Kolme tervettä mukulaa onnistuin tuostakin huolimatta saamaan aikaan.

Vierailija
54/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi dokaili ja röökaili raskausaikana mutta ihan normaali musta tulitulitulitulittlutuilitiuiut

Vierailija
55/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtokarkkeja, sinihomejuustoa, punajuuria. Tästä aikaa yli 20 vuotta. Molemmat lapseni syntyi terveinä ja on nyt aikuisia.

Vierailija
56/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei suoraan valinnut kasvissushia? Tosin siinäkin on monesti merilevää mitä pitäisi välttää.

Oltiin kylässä, jossa ei ollut vielä kertonut raskaudestaan isäntäväelle.

Vierailija
57/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin lakuja ja salmiakkia. Söin myös tuorejuustoja ja aurajuustoa yms. Kaikki Suomessa valmistetut on kyllä valmistettu silleen ettei niissä ole vaaraa.

Vierailija
58/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin täysin normaalisti, pl. alkoholi. Paitsi ihan alkuraskaudessa join viiniä kun en tiennyt odottavani. Lapsi sai siis alkunsa ehkäisystä huolimatta. Söin mitä vaan, harrastin liikuntaa, putsasin kissan hiekkalaatikon, värjäsin hiukseni jne. Ja voin loistavasti. Terve poika tuli.

Vierailija
59/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin tupakkaa ja kann@bista, ryyppäsin, söin salmiakkia, tartar-pihvejä, meetvurstia, graavikalaa, mätiä, korvasieniä...

Vierailija
60/64 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika.  Kun oli raskaana, ei mikään ruoka ollut kiellettyä.  Söin graavilohta, salmiakkia, sushia, pastoroimattomia juustoja jne.  Ranskalaiset ystävät joivat vielä kolme lasia viiniä päivässä, mitä minä en kylläkään tehnyt, pidättäydyin alkoholista ja tietenkin tupakasta ja kaikista lääkkeistä. Terveitä lapsia, nyt jo aikuisia.

Hyvänen aika, miksi et juonut viiniä?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi