Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsi tappelee pukiessa vastaan tms.

Vierailija
22.01.2021 |

Ei millään tee yhteistyötä, rimpuilee ja potkii vaan, niin miten se pukeminen siis nykyihanteiden mukaan pitäisi tapahtua?

Eikö ole niin, että uusien ohjeiden mukaan lasta ei pitäisi väkisin pukea vaan suostutella siihen? Miten se temppu tehdään?

Kommentit (170)

Vierailija
1/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no,laita kaksi kasaa,sitten annat valita,kumpi ok laitat sen

Sitten annat pukea itse,ja vaikka tarrataulu aina kun pukee itse omat valintansa.

Papunet sivuilla on kuvatyökalu,otat sieltä vinkit

Vierailija
2/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-in...hitsin hankalaa kieltämättä. Kannattaa kokeilla pukeutumista leikin varjolla. Netistä löytyy paljon vinkkejä esi. pukeutumisjuna ja leikkimielinen kilpailu. Tiedän, ettei noista juuri ole apua kiireessä...Pitäisi yhtä aikaa olla tilanteessa varma, lapsen tunteet huomioon ottava ja hellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoita tunteita. Silloin lapsi ei enää laita vastaan.

Vierailija
4/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosen vinkin kerran näin täällä, että ensin rauhoita tilanne ja sitten laula sille lapselle samalla kun puet.

Toinen vinkki: vie huomio johonkin muualle kuin siihen pukeutumiseen ja pue samalla.

Tai auttaisko tehdä siitä pukemisesta joku laululeikki, että se olisi lapsen mielestä hauskaa.

Vierailija
5/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama, kunhan lopputulos on AINA se että lapsella on vaatteet päällä, vaikka siihen päädyttäisiin kuinka vaikean kautta. Silloin piltti oppii, että tässä asiassa aikuinen määrää eikä pullikointi kannata.

Vierailija
6/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutukseksi:

Vanhin lapsemme oli lapsena aivan mielettömän omapäinen ja vaati tasaiseen tahtiin haalarin pukemista käytännössä väkisin tarhaan lähdettäessä.

Nyt hän on tasapainoinen korkeasti koulutettu aikuinen, joka rakastaa vanhempiaan, niinkuin mekin häntä :)

Vierailija
7/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdutukseksi:

Vanhin lapsemme oli lapsena aivan mielettömän omapäinen ja vaati tasaiseen tahtiin haalarin pukemista käytännössä väkisin tarhaan lähdettäessä.

Nyt hän on tasapainoinen korkeasti koulutettu aikuinen, joka rakastaa vanhempiaan, niinkuin mekin häntä :)

Kyllähän useimmat ihmiset ymmärtävät, ettei lapsi mene rikki vaikka lapselle pakottaisikin vaatteet päälle tai pois.

Mutta pointti on se, että lasu ja muut Lasten Oikeuksien puolustajat eivät sitä ymmärrä. Eli jos vanhempana rikot kasvatussuosituksia ja laitat sen haalarin väkisin päälle niin ajaudut tilanteeseen, missä elämää leimaa jatkuva salailun tarve ja kiinnijäämisen pelko.

Vierailija
8/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdutukseksi:

Hei, ihana kuulla! Meilläkin aika päättäväinen, mutta samalla erittäin lämmin, lempeä ja hellä tapaus. Saanko kysyä, miten kasvatitte lapsenne? Meillä lapsi omaa "jästipäisyyden" lisäksi aivan ihanat luonteenpiirteet ja yritämme suunnata tuota päättäväisyyttä ja temperamenttia hyvään. Tiedostan, että lapsemme luonteella voi saavuttaa mitä tahansa. Hän menee läpi harmaan kiven, mutta toivon, että ne kivet tulee olemaan "oikeat".

Vierailija
9/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vaan puin väkisin mutta rauhallisesti ja samalla juttelin rauhallisesti siitä, mitä on tapahtumassa, esim. " Nyt pitää laittaa ulkovaatteet, että ehditään päiväkotiin aamupalalle. Sinua harmittaa, koska olisit halunnut vielä leikkiä kotona ja ulkopuku tuntuu niin kuumalta täällä sisällä. Nyt kuitenkin puetaan ja sitten lähdetään, niin pian pääset päiväkotiin leikkimään taas Leon kanssa. Muistatkos kun te eilen leikitte majaa?"

En usko että jäi traumoja tästä.

Vierailija
10/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin vaan puin väkisin mutta rauhallisesti ja samalla juttelin rauhallisesti siitä, mitä on tapahtumassa, esim. " Nyt pitää laittaa ulkovaatteet, että ehditään päiväkotiin aamupalalle. Sinua harmittaa, koska olisit halunnut vielä leikkiä kotona ja ulkopuku tuntuu niin kuumalta täällä sisällä. Nyt kuitenkin puetaan ja sitten lähdetään, niin pian pääset päiväkotiin leikkimään taas Leon kanssa. Muistatkos kun te eilen leikitte majaa?"

Toki plussat siitä, että sanoitat, mutta lapsen fyysinen pakottaminen on silti väärin.

Vierailija
11/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain kestettävä, että lapsi voi tällä tavalla protestoida. (Esimerkiksi päiväkodissa tapahtuvaa kaltoinkohtelua, johon liittyy pukeutuminen. Tai siirtymisen epävarmuus, se miten läsnäoleva aikuinen on paikasta riippuen.) 

Jos hermostut ja/tai käyt fyysisesti käsiksi - mikä on lainvastaista - olet jo menettänyt "pelin" (peli egollesi, lapselle kyse on vain itsesuojelusta)

Kun lapsen käytöksen taustalla on tälläinen psykologinen syy, joudut ehkä tosissaan siihen tilanteeseen, ettet voi pakottaa vasten hänen tahtoaan millään laillisessa keinolla. Eikä "Pakko mennä" oikeuta lain rikkomiseen.

Voit vain pyrkiä parhaasi mukaan tarjoamaan lapselle tunnetta, että kunnioitat hänen tunteitaan: et mitätöi mutta et myöskään dramatisoi. Et uhkaile jne. mutta voit tarjota palkitsevia juttuja, jotka eivät ole tylsämielisiä ja hullun epämääräisiä sekä samalla syyttäviä ("saat karkin jos olet kiltti"), vaan motivoivat näkemään lähtemisessä jotain kiehtovaa: vaikkapa yhteinen tehtävä. Jos tunnet, että kestät epävarmuutta, vaikka lähteminen kestää yli tunnin, olet henkilö jonka maailma ei kaadu aikataulun määräyksestä. Ehkä sellaisen kanssa voisi jopa johonkin lähteä.

Vierailija
12/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin jäisi traumat jos joku ulkopuolinen haluaisi sanella minulle tunteeni.

Vierailija
13/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se vaan on pakko pukea väkisin, jos töihin pitää ehtiä. En kyllä keksi sitten enää mitään muuta keinoa, jos suostuttelut ja sanoitukset ja muut lempeät keinot on kokeiltu jo. Potkuja ei vanhemman pidä tällaisen asian takia ottaa.

Riittävän paljon aikaa kannattaa toki varata, niin että vaikka puoli tuntia "liian aikaisin" jo on aloittamassa pukemista, jos tietää, että se on kovin hankalaa aina.

Vierailija
14/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin jäisi traumat jos joku ulkopuolinen haluaisi sanella minulle tunteeni.

Sanoittaminen voikin olla yksi väkivaltaisin kohtelun muoto. "TUNGEN tämän päähäsi... ohitan täysin käytöksesi ja MÄÄRÄÄN TUNTEESI! Mitä kovempaa rimpuloit, sitä aggressiivisemmin aivopesen!"

Vierailija
15/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi höpönhöpön. Ihan tasan puen sen haalarin kiemurtelevan taaperon päälle, jos ei muuten onnistu. Muutenhan se sama taistelu on joka kerta edessä, kun lapsi huomaa, että temppuilemalla ei tarvinnutkaan pukea. Sama periaate meillä on kaikessa muussakin, aikuisen sana pätee.

Se ei poissulje sitä, etten samalla opettaisi niitä tunnetaitojakin, mutta rajat on rakkautta ja tuo lapselle turvaa.

Vierailija
16/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämmöinen ongelma on, lähtöön pitää varata ylimääräinen tunti. Lapsen pitää välillä antaa olla rauhassa. 

Vierailija
17/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen?

Anna pukea itse ja kehu kuinka taitava on ja osaa. "joko laitoit sen" hienoa!

"otetaan kisa kummalla saappaat ensin jalassa"

Vierailija
18/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette pue väkisin.

Myöhästyttekö sitten ilomielin töistä/lomalennolta/lääkärikäynniltä kun lapsi päättää olla junttura eikä pue itse, jos kerta väkisin ei aikuinen saa lasta pukea? Sitten voivotellaan kun pomo valittaa ainaisia myöhästelyjä.

Vierailija
19/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protestoinnin taustalla on aina jotain negatiivista ja pitää kiinnittää huomiota siihen, että lapsi tulee paremmin kuulluksi myös vaikeissa tilanteissa. Lapsi joka osaa pukea itse, eikä halua apua pukemiseen, häntä ei ruveta pakkokeinoin pyörittelemään tai se on lapsen kaltoinkohtelua.

Vierailija
20/170 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien äitien ei ole pakko sitoutua tiukkoihin aikatauluihin. Jos on hyvätuloinen mies. Köyhien tms. pitää varata joka kerta se ylimääräinen tunti psykologisista syistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme