Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä teitä ärsyttää eniten työn haussa?

EiköOleHelpompaaTapaa?
22.01.2021 |

Itsellä alkaa keittämään joka kerta yli kun tulee vastaan pakollinen lomake sivu johon pitää itse täyttää kaikki koulutuksesta, työhistoriasta jne. ja seuraavalla sivulla kysytään CV josta valmiiksi selviäisi kaikki ilman erillistä naputtelua. Toinen ärsyttävä asia on se että jokaikinen firma käyttää eri rekryjörjestelmää ja saa täytellä samat asiat erikseen miljoona kertaa

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastatteluissa jotenkin sellainen altavastaajan asema. Työnantaja luulee olevansa niskan päällä. Lopuksi armollisesti kysyy, haluaisitko kysyä meistä jotain. Piru! Yhtä lailla he tarvitsee sitä tekijää, kuin minä työtä. Tasavertaisia pitäisi olla siinä tilanteessa.

Vierailija
2/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa silloin jos haastattelijat ryhtyvät diagnosoimaan luonnetta kampeamalla johonkin olettamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun on niin järkyttävä kilpailu nykyään että alan olemaan reilu kolmekymppisenä jo liian vanha noihin työuran alkuhommiin ja en omaa kokemusta alalta koska olen alanvaihtaja. Eli hakemuksia lähettää sen sata vuodessa vähintään ja saa pari haastattelua mutta ei töitä.

Vierailija
4/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhaastatteluissa jotenkin sellainen altavastaajan asema. Työnantaja luulee olevansa niskan päällä. Lopuksi armollisesti kysyy, haluaisitko kysyä meistä jotain. Piru! Yhtä lailla he tarvitsee sitä tekijää, kuin minä työtä. Tasavertaisia pitäisi olla siinä tilanteessa.

Itse heitän pallon työnantajan nurkkaan kun kysyvät tämän kysymyksen, tykkään ärsyttää haastattelijaa kysymällä vaikeita kysymyksiä esim. jos ilmoituksessa sanotaan "Saat näköalapaikan alallemme" niin kysyn että mitä tällä näköalapaikalla tarkoitetaan taikka vaikka miksi eläimeksi/kodinkoneeksi/lampuksi kuvailisit työympäristöä /kollegoita jne.

Jään yleensä mieleenpainuvaksi ehdokkaaksi ja yleensä etenen sitten viimeisille kierroksille asti (vaikka olenkin epäpätevä)

Vierailija
5/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää se, että oman ammatin erinomainen osaaminen ei riitä, vaan työpaikan saadakseen pitää osata rakentaa hakemisestaan huikea show, jolla erottuu muista, jotka ovat rakentaneet hakemisestaan huikean shown.

Kummassakaan minun ammatissani ei tarvita markkinointitaitoja. Miksi ne ovat työnhaussa kaikkein tärkeimmät taidot?

6/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se, jos työnantaja kuvittelee edustamansa firman olevan jotenkin hienompi kuin muut saman alan firmat. Se antaa henkilöstä ylimielisen kuvan.

7/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kun sanoin työhaastattelussa, ettei työnantajan tarvitse pelätä minun jäävän äitiyslomalle ja siksi en tule kalliiksi työntekijäksi, kun ei tarvitš maksaa äitiysloman ajan palkkaa, koska en aio hankkia lapsia, kysyi työnantaja minulta, että ”ai, oletko sä sitten raskausvastainen?”

En saanut paikkaa.

Mun mielestä tuo työnantajan kysymys oli epäasiallinen.

Vierailija
8/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan se kilpaileminen, pitäisi pystyä erottumaan edukseen ja antaa itsestään juuri oikeanlainen vaikutelma.

Vierailija
9/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuleva esimies kysyy "minkälainen on sinusta hyvä esimies?" Perseennuolentaako vastaukseksi halutaan? En ole keksinyt muuta järkevää vastausta kuin "ammattimainen ammattilainen.".

Vierailija
10/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuleva esimies kysyy "minkälainen on sinusta hyvä esimies?" Perseennuolentaako vastaukseksi halutaan? En ole keksinyt muuta järkevää vastausta kuin "ammattimainen ammattilainen.".

Ammattimainen ammattilainen joka ammattimaisesti tekee ammattinsa

Vierailija
11/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päässyt vain muutamaan haastatteluun, mutta melkein kaikissa niistä on kysytty, miten kehittäisin työnantajani toimintoja. Mieleni on tehnyt sanoa, että helv*tistäkös minä sen tiedän, kun ne toiminnot eivät ole julkisia. En tiedä, mitä muut ovat sanoneet, kun ovat saaneet ne paikat.

Vierailija
12/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väli lyönti

Vierailija
13/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin ap:lla, eli se että pitää täyttää kaikki tiedot lomakkeisiin, vaikka samat asiat ovat sitten cv:ssä ja hakemuksessa.

Toinen on se, jos ilmoituksessa on annettu numero, josta voi kysyä lisätietoja, mutta sitten soittaessa tämä yhteyshenkilö kuulostaa tosi kyllästyneeltä ja siltä kuin tuhlaisin hänen arvokasta aikaansa.

Vierailija
14/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä välillä tuntuu että työhaastattelussa pitäisi runoilla, tanssia ripaskaa ja soittaa Mozartia kielellä flygeliä pimputtaen joka on sytytetty tuleen. Yhtä aikaa. Kun haet siivoojan paikkaa. Minimipalkalla.

Vierailija
15/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kysymyksiä mitä voi esittää, jos se tuntuu ärsyttävältä ja vaikealta:

- millainen työilmapiiri teillä on?

- millaista porukkaa täällä on töissä?

- onko teillä avoin ja keskusteleva ilmapiiri?

- kuvaile esimerkkipäivä töissä täällä?

- miten sinä itse (haastattelija) olet edennyt tehtävääsi?

- kun itse tulit taloon, mikä oli yllättävintä?

- mitä haasteita näette firman tulevaisuudessa?

- onko teillä tulossa suuria projekteja / muutoksia?

- millaisia ihmisiä haluatte töihin, mikä teille olisi 2 tärkeintä piirrettä?

- ovatko työntekijät talossa pitkään vai onko teillä paljon vaihtuvuutta?

- onko uralla mahdollisuus edetä, esim. horisontaalisesti tehtävästä toiseen vaikka ei välttämättä ylöspäin?

- millaisia koulutusmahdollisuuksia teillä on?

- mitä mieltä olit tästä haastattelusta ja minusta?

- saako tehdä etätöitä, millainen prosessi se on ja millainen on teidän etäpäivä? Onko sääntöjä yms

Tällaisia minä olen paukuttanut ja minä todella nautin kun saan kysellä. Koen, että minä olen siinä myös valkkaamassa työnantajaa, enkä mikään hattu kourassa nöyristelevä kapinen maan mato.

Vierailija
16/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo kysymys. Vastaa esim.

- hän on oikeudenmukainen ja kohtelee tasapuolisesti kaikkia

- hän kuuntelee jos ongelmia

- häneltä voi kysyä neuvoa

- hän tukee tarvittaessa

- hän osaa tarkentaa tavoitteita ja tehtäviä

- hän voi auttaa ongelmatilanteissa

- hän on avoin ja reilu

Vierailija
17/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen päässyt vain muutamaan haastatteluun, mutta melkein kaikissa niistä on kysytty, miten kehittäisin työnantajani toimintoja. Mieleni on tehnyt sanoa, että helv*tistäkös minä sen tiedän, kun ne toiminnot eivät ole julkisia. En tiedä, mitä muut ovat sanoneet, kun ovat saaneet ne paikat.

Tässä olen itse sanonut, että jos huomaan jonkin toistuvan virhetilanteen, tuon sen esille ja selvitetään, voisiko sen korjata ja näin prosessi olisi sujuvampi. Veikkaan, et työnantaja haluaa ihmisen joka uskaltaa tuoda esille ongelmia ja niihin ratkaisuehdotuksia, eikä vaan hiljaa möllötä ajatellen "taas tää meni pieleen ja pitää kahden ihmisen korjata".

On se vaan kumma, etten ole itse vielä töissä :D

Vierailija
18/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä välillä tuntuu että työhaastattelussa pitäisi runoilla, tanssia ripaskaa ja soittaa Mozartia kielellä flygeliä pimputtaen joka on sytytetty tuleen. Yhtä aikaa. Kun haet siivoojan paikkaa. Minimipalkalla.

Tämä! Niin totta. Ja vituttaa, että rekrytoijat sitten lankeaa siihen helppoheikeimpään supermegalomaaniseen hyperhuikeeseen tyyppiin, ei sillä ammattitaidolla niin väliä - kun teki niin mahtavan enträäässin että vaikuttui koko viisipäinen rekrytiimi ensin teamsissa ja sitten livenä. Ja työkaverit kiittää uudesta huomionhakuisesta narsistisesta sähköjäniksestä työyhteisössä..

Vierailija
19/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhaastattelussa silloin jos haastattelijat ryhtyvät diagnosoimaan luonnetta kampeamalla johonkin olettamaan.

Jos sinä olet työtön niin kyllähän siitä työhaastattelija voi olettaa tai siis päätellä ainakin sen että sinä olet laiska ja työhaluton, haet töitä vain koska työkkäri patistaa sinua.

Vierailija
20/27 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin ap:lla. Lisämausteena vielä kun olen näpytellyt monta sivua tietoja, tulee sivuille joku bugi ja kaikki näpyttelemäsi katoaa ennen kuin ehdit lähettää. Todella turhauttavaa.