Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainoaako masennusdiagnoosi menneisyydestä edelleen tai onko potilastiedoissa virheitä?

Vierailija
21.01.2021 |

Kaverini oli gynekologisessa tutkimuksessa. Hoitokertomukseen on kirjattu diagnoosi määrittelemätön masennus parin vuoden takaa. Kyseinen dianoosi tehtiin yhden kerran perusteella, eikä asiaa tutkittu sen enempää, kun ei ollut tarvetta. Kaveri on voinut hyvin jo pitkään. Hänellä on hyvä työ ja parisuhde. Koulutukseltaan muun muassa maisteri ja tekee asiantuntijan töitä. Hän ei käytä terveydenhuollon palveluita juurikaan, mutta hänelle on osunut pari kertaa tällaisia henkilöitä, jotka kirjaavat muunneltua tietoa, tai nyt tämä missä gynekologiaan liittymätön diagnoosi on kirjattu hoitokertomukseen.

Nuo terveydenhuollon järjestelmät ovat melko kankeita johtuen siitä, ettei niihin ei voi potilas itse laittaa minkäänlaista kommenttia, jos joku asia ei ole täysin oikein, tai on kirjattu syyttä tietoihin. Muutoksen pyytäminenkin on pikkasen hankalaa, kun asiakas joutuu lähetellä kirjeitä ja prosessi saattaa kestää viikkoja. Eihän noita pyyntöjä uskalla edes lähettää, jos ei halua leimautua hankalaksi potilaaksi. Netin mukaan masennuspotilaat on jo leimattu.

Miten sinä olet tullut kohdelluksi terveydenhuollossa näiden kirjausten osalta?
Ovatko ne aina oikein, vai löytyykö muunneltua totuutta ja virheiden peittelyä?
Mitä mieltä olet järjestelmästä, jossa yksi osapuoli voi vain ilmaista asiansa.
Hoidon laatu paranisi omasta mielestäni, jos asiakkaalla olisi mahdollisuus kirjata omat huomiot käynnistä. Huonosti potilaita kohtelevat henkilöt jäisivät kiinni nopeammin. Heitäkin on lukuisien hyvien seassa.

Vainoaako masennusdiagnoosi menneisyydestä edelleen tai onko potilastiedoissa virheitä?

Vaihtoehdot

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusdiagnoosi on kirjattu tietoihin, vaikka en ole enää masentunut. 

Kielsin kaikki tietojeni katselut, koska hoito on silloin todella huonoa, kun liitetään irrelevantteja asioita hoitokertomuksiin ja pahimmassa tapauksessa et edes saa hoitoa, koska sinulla on iso paha mt diagnoosi masennus. Masennus johtuu usein näistä nilkeistä, jotka tekevät kiusaa siellä missä voivat.

Kansalaisaloite tästä. Tuntuu, että suomessa lukuiset masennuksesta kärsineet ovat kohdanneet diagnoosin tuoman väärinkohtelun. Pelkkä asian kirjaaminen on väärinkohtelua, jos se ei liity hoitoon, eikä diagnoosi ole ajankohtainen. Eiväthän he kirjaa tietoihn parin vuoden takaista akuuttia ripuliakaan.

Vierailija
2/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa miten tuon diagnoosin saa, ei ole helppoa, tässä on sattunut ja tapahtunut ja silti pidetään täysin terveenä miemeltä eikä edes sairaslomaa heru...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kroonistunut hoitoresistentti masennus jonka takia olen tk-eläkkeellä, mutta todellakin turhauttaa miten se vaikuttaa muuhun hoitoon. Monet oireet tulkitaan johtuvaksi masennuksesta, en saa kipuihin kunnon lääkitystä koska olen ilmeisesti potentiaalinen väärinkäyttäjä, kun jäin taannoin auton alle, sitä epäiltiin its*yritykseksi, kaivellaan arkistoista parikymmentä vuotta sitten (jolloin olin juuri ja juuri aikuinen) senhetkisessä tilanteessa kertomiani asioita jotka eivät enää pidä paikkaansa ja lisätään uusimpaan kertomukseen jne. Oon joskus yrittänyt korjata tökeröimpiä väärinymmärryksiä mutta turhaan, enää en viitsi edes lukea Omakantaa kun alkaa vain v***ttaa. En jaksa enää edes välittää saati yrittää tapella vastaan.

Vierailija
4/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kroonistunut hoitoresistentti masennus jonka takia olen tk-eläkkeellä, mutta todellakin turhauttaa miten se vaikuttaa muuhun hoitoon. Monet oireet tulkitaan johtuvaksi masennuksesta, en saa kipuihin kunnon lääkitystä koska olen ilmeisesti potentiaalinen väärinkäyttäjä, kun jäin taannoin auton alle, sitä epäiltiin its*yritykseksi, kaivellaan arkistoista parikymmentä vuotta sitten (jolloin olin juuri ja juuri aikuinen) senhetkisessä tilanteessa kertomiani asioita jotka eivät enää pidä paikkaansa ja lisätään uusimpaan kertomukseen jne. Oon joskus yrittänyt korjata tökeröimpiä väärinymmärryksiä mutta turhaan, enää en viitsi edes lukea Omakantaa kun alkaa vain v***ttaa. En jaksa enää edes välittää saati yrittää tapella vastaan.

Tällaisia kertomuksia olen lukenut netistä useampia. Uudellamaalla on käytössä uusi järjestelmä. Joku Maisa tai apotti. Kävin siellä Maisassa, eikä sielläkään ole kohtaa missä potilas voisi kirjata omia näkemyksiään saamastaan hoidosta. Potilas on kuitenkin se oman tilanteensa paras asiantuntija ja hän on se joka haluaa tietojen olevan oikein, jotta saa vastaisuudessa hoitoa, joka pohjautuu relevanttiin faktaan. Ei väärinymmärryksiin tai virheelliseen tietoon.

Vierailija
5/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain 5 v sitten masennusdiagnoosin. Tuona aikana olen käynyt tk:ssa x2 ihottuman takia ja hammaslääkärissä. Molempien käyntien teksti on alkanut sanoilla ”masennusta sairastava potilas” vaikka masennukseni ei mielestäni liity millään tavalla ihottumaani/hammastarkastukseen mutta aina näköjään tuo pitää mainita.

Vierailija
6/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sain 5 v sitten masennusdiagnoosin. Tuona aikana olen käynyt tk:ssa x2 ihottuman takia ja hammaslääkärissä. Molempien käyntien teksti on alkanut sanoilla ”masennusta sairastava potilas” vaikka masennukseni ei mielestäni liity millään tavalla ihottumaani/hammastarkastukseen mutta aina näköjään tuo pitää mainita.

Kuulostaa törkeältä. Jos masennusta ei ole enää, ei sitä tule mainita, kun ei mainita muitakaan menneitä sairauksia. Potilaan oikeuksissa on parantamisen varaa.

Vierailija
7/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin terapioihin patistellaan vähän kuin 'ota tästä leipää'.

Totuus kuitenkin on, että älkää never ever hankkiko potilastietoihinne mitään masennusdiagnoosiin liittyvääkään.

Mikäli siis haluatte enää koskaan elää Suomessa ns normaalina ihmisenä.

Vierailija
8/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös piilottanut vanhat mt-asioita koskevat potilaskäynnit näkyvistä Omakannassa, mutta ongelmana on ettei kerran tehtyjä diagnooseja pysty piilottamaan mihinkään. Lääkärit, jopa hammaslääkärit tsekkaavat potilaan diagnoosit läpi ennen vastaanottoa ja asennoituvat nuivasti. Ärsyrti kun hammaslääkäri totesi käynnin alussa "Niin mikäs on vointi. Ja tarkoitan fyysinen vointi," ihan kuin rupeisin puhumaan masennuksestani hänelle ilman erillistä kieltoa. Otin heiton täysin asiattomana asiakkaan nolaamisena.

Pitäisi olla oikeus poistaa vuosien takaiset diagnoositkin potilastiedoistaan. Jopa Googlelta voi pyytää vanhentuneiden tietojen unohtamista mutta Omakanta ei koskaan unohda.

Vierailija
9/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut elämäni aikana noin 20 vuotta MT-puolen asiakkaana ja tällä hetkellä ko. syistä tk-eläkkeellä. En ole milloinkaan lukenut sitä, mitä joku minulle lähes tuntematon ihminen on minusta Kantaan kirjoittanut. Voin olettaa siellä olevan näiden omia kokemuksia ja ajatuksia minusta. Ne eivät kiinnosta, eivätkä ikinä ole kiinnostaneet. En ole milloinkaan huomannut hoitohenkilökunnan suhtautuvan minuun eriarvoisesti tai huonosti. Ei mitään sellaista, minkä olisin voinut kuvitella johtuneen siitä, mitä minusta on kirjoitettu. Olen myös saanut asianmukaista hoitoa mm. kiputiloihini. Minut on siis otettu aina vakavasti ja tätä myös odotan ja sen tuon myös julki.

Se, jos kirjoitus aloitetaan sanalla "masentunut..." tarkoittaa vain sitä, että tämä on ko. henkilön status ja se tulee kirjoittaa siihen, vaikka kävisitte gynekologilla. Samalla tavoin tulisi kirjoitetuksi mikä tahansa muu diagnoosi, kuten esimerkiksi kuulovammainen, sokea tms. Sikäli, kuin tämä häiritsee voi tämän ottaa esille lääkärikäynnillä.

Vierailija
10/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki käytössä olevat lääkkeet pitää kertoa lääkärissä, ettei tule sopimattomia lääkeyhdistelmiä ja että tunnistetaan johtuuko joku oire esimerkiksi lääkkeen sivuvaikutuksista yms

Vierailija
11/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös piilottanut vanhat mt-asioita koskevat potilaskäynnit näkyvistä Omakannassa, mutta ongelmana on ettei kerran tehtyjä diagnooseja pysty piilottamaan mihinkään. Lääkärit, jopa hammaslääkärit tsekkaavat potilaan diagnoosit läpi ennen vastaanottoa ja asennoituvat nuivasti. Ärsyrti kun hammaslääkäri totesi käynnin alussa "Niin mikäs on vointi. Ja tarkoitan fyysinen vointi," ihan kuin rupeisin puhumaan masennuksestani hänelle ilman erillistä kieltoa. Otin heiton täysin asiattomana asiakkaan nolaamisena.

Pitäisi olla oikeus poistaa vuosien takaiset diagnoositkin potilastiedoistaan. Jopa Googlelta voi pyytää vanhentuneiden tietojen unohtamista mutta Omakanta ei koskaan unohda.

Tuntuu nyt vähän pipoa kiristävän. Ihan normaali kysymys voinnista, ei kannata tehdä mitään omia päätelmiä.

Vierailija
12/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa miten tuon diagnoosin saa, ei ole helppoa, tässä on sattunut ja tapahtunut ja silti pidetään täysin terveenä miemeltä eikä edes sairaslomaa heru...

Työkyvyttömyys tuo sairaslomaa, ei diagnoosi.

Vierailija
13/26 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saisi hyvän jutun iltalehteen, tai -sanomiin.

Vierailija
14/26 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain huonot lääkärit kirjoittavat masennuksen hoitokertomukseen, jos asia ei liity aiheeseen.

Molemmat sisarukseni ovat lääkäreitä ja sanoivat suoraan mun lääkärini olleen täys törppö kirjoitettuaan masennuksesta tietoihin käynnillä, joka ei liittynyt joskus sairastettuun masennukseen.

Vierailija
15/26 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vastauspainotus näyttää huonolta.

Aika pieni otanta. Mikähän on totuus?

Vierailija
16/26 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mursin nilkani ja mitä OmaKannassa lukikaan "Ylipainoinen, masennusta sairastava naishenkilö"..

Miten hel vetissä mun läskini ja masennukseni liittyy siihen että vedän jäisissä portaissa turvalleen?!

Vierailija
17/26 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en olekaan lääkäri niin tiedän masennuksen oireilevan myös fyysisesti. Vanhalla isällänikin kolotukset ja kivut muuttavat paikkaa mystisesti, vaikka järjellä ajatellen ei se joku kuluma tai jännerikko muuta yhtäkkiä olkapäästä polveen, jos kyse on fyysisistä vaivoista. Masennus vaikuttaa myös siihen miten potilas hoitaa itseään. Lähteekö ulos lenkille vai makoileeko kotona, syökö monipuolisesti tai pitääkö huolta lääkityksen ottamisestaan. Kyllä se ihan relevanttia on ottaa huomioon myöhemmissäkin diagnooseissa ja hoidoissa ja lisäksi tunnetaan, että masennus saattaa palata helposti, vaikka se kerran parantuisikin.

Vierailija
18/26 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mursin nilkani ja mitä OmaKannassa lukikaan "Ylipainoinen, masennusta sairastava naishenkilö"..

Miten hel vetissä mun läskini ja masennukseni liittyy siihen että vedän jäisissä portaissa turvalleen?!

Se sun ylipainosi liittyy suoraan siihen miten paljon sillä murtuneella nilkalla on kannateltavaa ja millaista hoitoa siihen tarvitaan.

Vierailija
19/26 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on masennusperäinen diagnoosi. Kaikissa tilanteissa se otetaan esiin vaikka sillä ei olisi mitään syy-yhteyttä itse käynnin syyhyn kuten krooniseen iskiakseen jne. Liikun kuitenkin paljon jne. Lisäksi on vääriä kirjauksia.  Minulla on huono kaukonäkö ja hajataittoa enkä käytä silmälaseja kuin kotona telkkua katsoessa. Totesin kerran että saatan nähdä esim. hämärässä että joku lumimöykky onkin eläin tms koska en vaan näe hyvin. Olen hyvin eläinrakas ja jos näen esim. loukkaantuneen linnun tai eläimen tms niin sille pitää saada apua tai yrittää itse pelastaa tms.  Niin tuokin kirjattiin että näen olemattomia ihmisiä??! Aivan eri asioita mielestäni. En ole jaksanut puuttua kirjauksiin. Itsehän hoitohenkilöstö totesi että "sinä olet sinä kirjauksista ja diagnooseista huolimatta".

Vierailija
20/26 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino liittyy paljonkin siihen kaatumiseen ,ja vielä enemmän siihen että miten se nilkka sitten hoidetaan .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan