Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävän liukas keli ja puuskittainen tuuli, edes lähikauppaan uskalla lähteä. Vinkkejä pystyssä pysymiseen?

pingviinikävelijä
21.01.2021 |

Tuntuu ettei näillä keleillä löydy kunnon talvikenkiä. Liukuestesuojat tai nastat pitäisi olla kengissä. Teiden ylityspaikat ovat kuin jäärata.

Kommentit (189)

Vierailija
41/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painopiste suoraan jalan päällä askelella ja välttää ylipitkiä askeleita, jolloin voima kohdistuu paremmin suoraan alaspäin parantaen kitkaa.

Vierailija
42/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pingviinikävelijä kirjoitti:

Ehkä mun ongelma on siinä että ostan näitä peruskenkiä. Yleensä kenkiin tulee laitettua vähiten rahaa. Että jos malttaisi ostaa tuollaiset icebugit, niin niillä voisikin mennä muutaman talven. Ei tarvitsisi joka askeleella pelätä kaatuvansa. Että pihistä ajatusmallista saa kärsiä koko kroppa, kirjaimellisesti.

Minun mieheni pihiys loppui siihen, kun liukastui ja mursi sääriluunsa.

Päästyään eroon kipsistä kipitti kiltisti ostamaan icebugit.  Kun ostaa kunnolliset, ne kestävät monta vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvät talvikengät, Panama Jackit, mutta silti oikein liukkailla menen poirotkävelyä.

Vierailija
44/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä se jaksaa aina hämmästyttää: talvi tulee joka vuosi. Joskus on lauhaa mutta sitten taas ei. Aikuisen ihmisen jalka ei kasva niin usein, etteikö N vuotta sitten ostettuja nastakenkiä voisi käyttää. Varsinkin kun koon voi valita niin että sinne mahtuu villasukka sisään. Mutta ei. Yhtäkkiä ihmetellään, miten sitä pysyisi pystyssä. Veikkaan että kun kelit paranee, et siltikään lähde ostamaan kunnon kenkiä koska juuri silloin et enää niitä tarvitse. Ja sitten jonkun viikon päästä tai viimeistään ensi talvena ”yllätyt” taas, miten hankalaa on kun sää vaihtelee.

Onhan se noinkin, mutta vanhuus ja sen mukanaan tuoma tasapainon epävarmuus tuli ainakin itselleni yllätyksenä. Sitä ei oikeastaan normaalielämässä huomaa, kuinka liikkuvuus ja notkeus on vaivihkaa päässyt rapistumaan, mutta juuri liukkaalla säällä todellisuus iskee.

_ei ap_

Allekirjoitan täysin kirjoittamasi. Ikä on tuonut monta ikävää puolta esiin, ja juuri tämän talven liukkaus todellakin yllätti. Ja pelko ainakin itselläni on ajotiellä, etten kerkeä alta pois, koska huomaa että autoilijakin muuttuu matkustajaksi näillä keleillä.

Vierailija
45/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älynastalliset Icebugit. Jo viidettä talvea käytössä. Helpottaa talviliikkumista huimasti! Ja älynastoilla voi esim. käydä kaupassa. Herkimmille lattiapinnoille kuten parketille tosin niillä ei voi mennä.

Vierailija
46/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän hätään ei ole minkäänlaisia liukuesteitä. Ajattelin virittää myös keskustelua katujen liukkaudesta. Hiekoitusta ei juuri ole. Ajotiekin on kuin jäärata. Tuntuu myös ettei talvikengissä juurikaan ole pitoa. Pingviinikävelyllä olen tähän asti pärjännyt. 

Osta potkuri! Sellainen kunnon maitokelkka, johon mahtuu isot ostokset kyytiin.

Vierailija
47/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Tuo neliveto olis varmaan paras ratkaisu. Tähän hätään noita liukuesteitä ei ole. Ja edelliset talvet ihan ok pärjännyt. Ajattelin jo että pitäisi jarrusukista leikata pohjat kenkiin tahi laittaa villasukat päällimäisiksi. Mutta voisivat olla aika hankalat kaupan lattialla.

liukuesteet ja nastatkin on aika hankalat sisällä kaupassa.

Ne liukuesteet saa aina pois kun menee sisätiloihin.

Mutta notkeutta ei ole riisua näitä eestaas. Pitäisi vähintään olla penkki missä ne voi asentaa kenkiin. 

Vierailija
48/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mun ongelma on siinä että ostan näitä peruskenkiä. Yleensä kenkiin tulee laitettua vähiten rahaa. Että jos malttaisi ostaa tuollaiset icebugit, niin niillä voisikin mennä muutaman talven. Ei tarvitsisi joka askeleella pelätä kaatuvansa. Että pihistä ajatusmallista saa kärsiä koko kroppa, kirjaimellisesti.

Viime talven aleista sai icebugeja halvalla. Ostin omani viime vuonna 30€:llä. On kyllä huiput kävelyillä. Kaupassa ikävät kun rapisee nastat ja stressaan että rikkoo lattiat.

Kitkat ois kivat

Vierailija
49/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi oikeasti olla kaappi niin tyhjä ettei päivää pärjää. Jos on, niin sitten on ongelmaa ylemmässäkin päässä. Eikä vain kenkäosastolla.

Mahtaako silti aina auttaa nastatkaan. Kyllä siinä nastarenkaillakin liukuu kylkimyyryä, jos on pyörivää lunta jään päällä. Pysy hyvä ihminen kotona jos et välitä jonottaa ranteen paketointiin loppuiltaa. Ei siitä välttämättä tule uuden veroista, ja lopun ikää pännii aina kun muistat, miksi piti hyvä käsi pilata. 

Kuten kirjoitin, niin 2xkk käyn kaupassa. Nyt pitäisi käydä se toinen kerta, ja ilmat senkuin vain jatkuu huonona. Että ei ne kaapit nyt ole kuin sitä täydennystä vailla. Mutta että ylemmässäkin päässä vikaa, saattaahan sitä siellä olla osin vaikka sahapuruja. :)

Vierailija
50/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassiin mukaan istuinalusta, voi pukea ja riisua liukuesteet.  Odotellaan kenkiä joissa ei liukastu.  Kuomat olivat parhaat.

Vierailija
51/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Icebugit vaan on parhaat, ei tarvii liukastella ja vaikka ne maksais sen satasen niin mulla on kestänyt ne noin 4 talvea, ja niillä välttää pahimmillaan monien tonnien sairaalalaskut ja sairaslomat. Mulla ei ole varaa kävellä ilman niitä, eihän sitä nuorena ollut mitään ongelmaa pysyä pystyssä ja vaikka ois kaatunut, ei siitä yleensä kummempaa seurannut. Nyt lähes viisikymppisenä on tasapaino ja liikkuvuus valitettavasti ihan eri luokkaa:/. Mutta kaatumisista aiheutuu vuosittain yhteiskunnalle ihan miljoonien kustannukset, joten suosittelen kaivamaan sen satasen jostain ja ostamaan ne nastakengät..

Vierailija
52/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lentävä matto. Aladdinin puhelinnumeroa voit tiedustella Fonectasta.

Vierailija
53/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos ap niin tyhmä, ettei laita nastoja talviliukkailla kenkiinsä. Olen käyttänyt jo 25 v vuotta , maksavat esim tokmannilla 5-8e . Sit vaan reppu selkään ja kälesauvat käteen ja eiku menox kauppaan.

Vierailija
54/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvät talvikengät, Panama Jackit, mutta silti oikein liukkailla menen poirotkävelyä.

"Kolikkokävely". Heh, Poirot-fanina tää nauratti.

Vierailija
55/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa hiekkaa muovipussillinen mukaan ja hiekoittaa sitä mukaa mitä kulkee kauppaan.

Kerrostalojen edessä usein hiekkalaatikoita, lapiota ei taida olla suotavaa viedä mukanaan jos joku tarvitsee muu.

Vierailija kirjoitti:

Juu. Tuo neliveto olis varmaan paras ratkaisu. Tähän hätään noita liukuesteitä ei ole. Ja edelliset talvet ihan ok pärjännyt. Ajattelin jo että pitäisi jarrusukista leikata pohjat kenkiin tahi laittaa villasukat päällimäisiksi. Mutta voisivat olla aika hankalat kaupan lattialla.

Käytännössä helpointa ottaa käsilaukkuun/reppuun/miehillä vaikka salkkuun jollei kehtaa hinttipussejaan ulkona kannella sisäkengät tai tavalliset kävelykengät mukaan ja vaihtaa siinä ovella tai jos oven edessäkin jäätä, sisäpuolella.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Icebugit!

Mä ostin Icebugit kolme vuotta sitten ja napsuttelen niillä koko talven. En siis erikseen mieti, onko liukasta vai vaan aina, kun maassa on lunta, oletettavaa on, että jossain on myös liukasta ja silloin on syytä olla nastakengät jalassa. Olen kaatunut niin monta kertaa ja murtanut luitani, että enää ei ole varaa.

Eli siis nastakengät hankintaan! Omillani voi ihan hyvin käydä myös kaupassa. En juokse julkisissa tiloissa muutenkaan ja normaali kävelyvauhdilla pysyy kyllä nastakengillä sisätiloissakin pystyssä.

Joissain paikoissa on ihan mainintaa ettei nastoilla sisään. Kas kun lattialle ikäviä.

Vierailija
56/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali,vali pingviini.

Vierailija
57/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todella ole hankalat. Vuosikymmeniä olen talviliukkailla käyttänyt . Asu suurehkossa kaupungissa ja koskaan en ole kaupungilla kaupissa kulkiessani pois ottanut.

Nämä valittajat on niitä ,joilla on vaikeaa oli nastat tai maskit. Minulle käy molemmat hyvin.

Vierailija
58/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Icebugit vaan on parhaat, ei tarvii liukastella ja vaikka ne maksais sen satasen niin mulla on kestänyt ne noin 4 talvea, ja niillä välttää pahimmillaan monien tonnien sairaalalaskut ja sairaslomat. Mulla ei ole varaa kävellä ilman niitä, eihän sitä nuorena ollut mitään ongelmaa pysyä pystyssä ja vaikka ois kaatunut, ei siitä yleensä kummempaa seurannut. Nyt lähes viisikymppisenä on tasapaino ja liikkuvuus valitettavasti ihan eri luokkaa:/. Mutta kaatumisista aiheutuu vuosittain yhteiskunnalle ihan miljoonien kustannukset, joten suosittelen kaivamaan sen satasen jostain ja ostamaan ne nastakengät..

Täytyypä perehtyä näihin ice-bugeihin. Moni niitä tässä ketjussa jo suositellutkin. Ei tarvisi erikseen räpeltää varaosien kanssa. Nyt tulee räntää taivaalta, ja vettäkin on luvassa. Eli kun ostaisi kunnon kengät, niin niillä tosiaan menisi muutaman talven. Netistä en tilaa, vaan täytyy päästä sovittamaan. On niin iso jalka sekä myös leveä, että vuosia olen ostanut miesten kenkiä. Kiitos hyvistä vinkeistä.

Vierailija
59/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä se jaksaa aina hämmästyttää: talvi tulee joka vuosi. Joskus on lauhaa mutta sitten taas ei. Aikuisen ihmisen jalka ei kasva niin usein, etteikö N vuotta sitten ostettuja nastakenkiä voisi käyttää. Varsinkin kun koon voi valita niin että sinne mahtuu villasukka sisään. Mutta ei. Yhtäkkiä ihmetellään, miten sitä pysyisi pystyssä. Veikkaan että kun kelit paranee, et siltikään lähde ostamaan kunnon kenkiä koska juuri silloin et enää niitä tarvitse. Ja sitten jonkun viikon päästä tai viimeistään ensi talvena ”yllätyt” taas, miten hankalaa on kun sää vaihtelee.

Talvi ei yllättänyt, vaan vaivaisenluu. Yhtäkkiä vaan kengät ei mahtuneetkaan jalkaan. Ja kyllä yllätti myös sekin että kadut ovatkin kovin liukkaat, eikä hiekoitusta juuri ole. Ja en halua valittaa, mutta jalkavaivoja on tullut vanhemmiten, ja liikkuminen kunnon kenkäapajille on huonoa. Mutta hyvää talvea sinulle, asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia, koska näitä "yllätyksiä" saattaa tulla...

Jos ei pääse kenkäkauppaan, voi aina tilata netistä. Netti sulla on, koska voit tännekin kirjoittaa. Icebugin nastakengillä olen ihan ilman ongelmia voinut käydä myös kaupassa. Ne nastat eivät ole mitään ruuveja, korkeintaan vähän rapisevat kovalla lattialla.

Kun piirrät jalkapohjasi kuvan paperille ja mittaat sen ja sitten vertaat mittoja valmistajan ilmoittamiin, tulee koko hyvin todennäköisesti valittua oikein. Ja jos ei sovikaan niin aina voi palauttaa ja tilata eri mallin tai koon.

Ne ruoatkin voi tilata kaupasta, mutta ulkoilu olisi terveellistä.

Kotimainen Sievi valmistaa käännettävillä nastoilla olevia kenkiä (en ole raaskinut ostaa, mutta luultavasti tulisi halvemmaksi kuin ostaa alekengät joka vuosi jotka ei kestä talven loppuun, viime talvena olisiko puolitoista kk ollut käytössä viidenkympin kengät)

https://www.sievi.com/fi/ominaisuudet/spike-nastamekanismi

https://www.sievishop.fi/sievi-kengat/sievi-spike-casual-musta-koot-39-…

Vierailija
60/189 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos ap niin tyhmä, ettei laita nastoja talviliukkailla kenkiinsä. Olen käyttänyt jo 25 v vuotta , maksavat esim tokmannilla 5-8e . Sit vaan reppu selkään ja kälesauvat käteen ja eiku menox kauppaan.

Onko se tyhmyyttä, jos sellaisia nyt ei satu olemaan hollilla? No kysyväkään ei tieltä eksy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme