Tori.fi postikuluhuijaus
Kannattaa olla varovainen tori.fissä kauppaa tehdessään. Jouduin itse postikuluhuijarin kohteeksi. Henkilö, joka myy paljon talvivarusteita. Lupaa mitata paketin koon ja ilmoittaa todelliset postikulut, jotka veloittaa. Postittaa kuitenkin oikeasti pienemmissä paketeissa ja halvemmalla kuin on sovittu ostajan kanssa. Kysykää aina mustaa valkoisella ja epäilkää, jos ilmoitetut kulut vaikuttavat liian isoilta. Itse menin tähän huijaukseen, enkä rahojani saa takaisin. Tori.fi ylläpito on melko kädetön asiassa, eli on kauppapaikkana melko turvaton huijaustilanteissa. Ostaja ei voi edes arvostella myyjää ja varoittaa muita eli vertaisarviointiakaan ei ole.
Kommentit (11)
No niinpä. Tosin jos tekee sitä usein niin hyöty on jo aika iso.
Kuinka suurista summista tässä puhutaan?
Eli hinnasta oli sovittu etukäteen ja hinta pysyi sovittuna sekä tavara tuli perille. Siis mikä oli ongelma?
Itse velottaisin ainakin 50e kirjeestä ja >100e paketista posti, toimitus ja vänkäämiskuluja, jos ostaja lähettelee useita turhia viestejä ja kyselee typeriä. tietenkin ilmoitan näistä kuluista jo etukäteen ja jokaisesta turhasta vänkäysviestistä tulee 10e lisää hintaa.
Siis lupaako laittaa sellaisessa ja sellaisessa paketissa vai mitä ihmettä? Lähetyskuluihinhan kuuluu siis myös esim bensa tai bussilipun hinta kun menee postittamaan, samoin kaikki postitusmateriaalit mitä siellä sisällä on + kulunut aika. Jokainen hinnoitelkoot ne miten tykkää. Jos minä sanoisin että postikulut ovat vaikka 8e, ja joku alkaisi lätisemään että ne 6.90 paketissa, niin älä osta. Täysin toinen asia on, jos on luvannut että lähetän tavarat vaikkapa Postin lähilokeroon M-koon paketissa ja en ota mitään hintaa muuta kuin postin ottamat.
Postikulut eivät ole ainoastaan ne, jotka posti veloittaa. Myös pakettimateriaalit ym ovat postikuluja. Saattaa olla että itse paketin vieminen postiin aiheuttaa myyjälle bensakuluja ym.
Siksi en lähtisi muutaman ylimääräisen euron takia vaahtoamaan huijauksesta. Jotenkin se vaikuttaa siltä, että ostajaa ikään kuin harmittaisi se, että myyjä onnistuu jopa tienaamaan myynnillään eikä se olisi vain tappiollista tai niukin naukin kannattavaa?
Myyjähän saa ilmoittaa lähetyskuluksi mitä vain kunhan sen ilmoittaa.
Jotkut haluavat korvausta vaivannäöstä tai muusta ja tämä ei ole huijausta summa voi siis olla vaikka 5e tai 10e tai 20e enemmän kuin paketin varsinainen lähetyskulu.
Se on huijausta jos vaikka lähettää vastaanottajan maksettavaksi matkahuollossa eikä kerro sitä etukäteen.
iipei on täynnä sellaisia halpoja tuotteita jossa osa hinnasta on laitettu lähetyskuluun, näin saadaan tuote listassa näkymään halvimpien joukossa, tämäkään ei ole huijausta mutta pientä harhaanjohtamista ja vääristää tuotteiden hintakäsitystä kun joku katsoo että tuollainenhan maksaa vain satasen (lähetys 350e)
Siis mitä nyt on huijattu? Jos myyjä on arvoinut ja ilmoittanut esim postikulut 7,90 M-pakettina ja tuote onkin mennyt 5,90 S-pakettina vai?Postimaksuhan on se mitä myyjä pyytää (yleensä jo mainittu ilmoituksessa, viimeistään ennen maksua tiedossa), ei se mitä posti veloittaa. Itselle on joskus käynyt mokia toiseen suuntaan eli ei löydykään tarpeeksi pientä laatikkoa niin olen sitten laittanut tuon isomman paketin ja ottanut kulut takkiini. Tosiaan voi olla jossain syrjhäseudulla ihan perusteltuakin veloittaa myös esim se +2 bensakuluja tms (kunhan mainitaan selkeästi).
Sinähän tässä tyhmä olet kun et tarkista ennen ostoa voisiko mennä pienemmillä kuluilla.
Postin tiskillä paketin lähettäminen on kalliimpaa kuin lähetyksen etukäteisosto postin sivuilta.
Myyjä ilmoitti postituskulut ennen maksutapahtumaa eikös? Miksi et kyseenalaistanut, jos mielestäsi liikaa?
Itse olen huomannut, että jotkut ostaa uudet pakkaustarvikkeet ja osa käyttää kierrätettyjä. Ei nekään ilmaisia ole. Kaikki maksaa polttoainekuluista teippeihin ja myynnin vaivaan. Tuskin myyjä sinulta niin valtavan paljon massia vei? Jouduitko maksamaan 0,20 euroa liikaa ja sitä täällä kitiset?
Olen itsekkin joutunut tällaisen kohteeksi. Joo, kyseessä aina muutama euro kun pienemmistä paketeista puhutaan, mutta aika säälittävä saa olla jos huijaa sen muutaman euron takia. 😬