Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lapsi ” kipeänä” ja poissaolo töistä :(

Vierailija
21.01.2021 |

Aamulla mentiin päiväkotiin ja poika aivasti eteisessä. No, tottakai lähettivät meidät kotiin. Olen ollut tämän vuoden puolella jo kuusi päivää poissa töistä lapsen nuhan tai tukkoisuuden vuoksi. Syksystä en ole edes laskenut. Minua on alettu syrjiä tämän vuoksi työpaikalla. Olen lapsen ainut vanhempi ja lapsi on aloittanut vasta päiväkodin. Päiväkoti on todella tarkka, saattaa soittaa pelkän lapsen väsymyksen vuoksi hakemaan hänet kotiin. Työsuhteeni on määräaikainen. Mitä teen? Olen itkeskellyt viime aikoina usein, koska asia tuntuu niin vaikealta.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivasti kerran ja lähettivät kotiin? Hitto mä en pystyis olemaan missään tuolla periaatteella. Nenä vuotaa ulkona syyskuusta toukokuuhun ja aivastella saatan pöly- ja eläinallergian takia tai sitten ihan muuten vaan. Jos noilla perustein on korona, niin sitten minä varmaan olen se potilas 0, kun noita oireita on ollut viimeiset 30 v ainakin.

Vierailija
2/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin päiväkotiin, että aivastus ei liity sairauteen ja että jokainen aivastaa silloin tällöin. En hakisi lasta kotiin yhdestä tai kahdesta aivastuksesta. Älä ole liian kiltti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Täällä myös hirveästi poissaoloja lasten takia. Meillä paljon ihan perusnuhaa, jolloin normaalisti lapset aina päiväkodissa. Mutta nyt koronan aikaan ei voi viedä. Huomaan että minunkaan työpaikalla ei tykätä, mutta osaavat kyllä ajatella, että minkä minä tilanteelle ja koronalle voin. Jos sinulla olisi itselläsi paljon poissaoloja, olisi se työpaikan säilymisen kannalta huonompi juttu. Pakkohan sinun on sairas lapsi hoitaa! Tsemppiä!

Vierailija
4/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei aivastuksesta tai väsymyksestä voi soittaa vanhempaa hakemaan. Kerro tämä lapsen ryhmään, ja jos ei tehoa, päiväkodin johtajalle.

Mutta muuten, tämä on haastavaa aikaa niin työnantajille kuin lasten vanhemmillekin. Kukaan ei sille kuitenkaan mitään voi, joten ymmärrystä kaivataan joka suunnasta. Ikävää, jos sinua on alettu töissä syrjimään. Minä ehkä ihan suoraan sanoisin syrjijöillä, että tämä tilanne on sinustakin todella ikävä ja mielelläsi kävisit töissä ilman sairauspoissaoloja, mutta se ei ole mahdollista.

Vierailija
5/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on soitettu väsymyksestä, ihottumasta ym. Ja pakko on hakea, muuten seuraa lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
6/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaista työsopimustahan ei voi irtisanoa (eikä se nyt muutenkaan olisi laillista lapsen sairastelun takia), joten ole rauhassa vain. Jos työpaikalla on huono ilmapiiri, niin lusit määräaikaisuuden loppuun, ja vaihdat sitten työpaikkaa. Monet vaihtavat työpaikkaa, syystä tai toisesta, ja huonoja työpaikkoja on myös paljon, syystä tai toisesta. Jos sinun työpaikassa aletaan kyräillä tällaisen asian takia, niin tuskin olisit halunnut sinne loputtomiin jäädä kuitenkaan, koska tuo osoittaa, ettei siellä ole fiksua porukkaa.

Vierailija
7/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös aivan sietämätön tilanne. Onneksi pomo ymmärtäväinen, enkä luule että vaikuttaa töiden jatkumiseen. Perusnuha uskoneet kestää helposti viikon. On todella vaikeaa olla koko aika pois töistä. Ole tiukkana, etteivät jatkuvasti soittele. Tosin jos lapsi esim valittaa kurkkuaan tai päätään, on työntekijällä velvollisuus soittaa vanhempi hakemaan.

Vierailija
8/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koululla töissä ja on todella ikävä soittaa jatkuvasti vanhemmille lasta hakemaan. Se on kuitenkin meidän velvollisuus koronatilanteessa. Tuntuu ikävältä meistäkin, joten ymmärrän sinua ap. Tämä tilanne ei kestä ikuisesti. Toivottavasti jo loppukeväästä helpottaa!

Vierailija
9/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse päiväkodissa töissä opena. Ap, katso THL sivuilta ohjeet lasten nuhasta mikä julkaistiin viimeiseimpänä koronaohjeina. Lasta ei tarvitse päiväkodista hakea pienen nuhan tai aivastuksen takia kotiin. Kopsaa ohje ja vetoa siihen vaikka suoraan pk johtajalle sähköpostilla.

Osa vanhemmista kieltäytyy pitämästä aivastelevaa lasta kotona. Ole tiukka, sano että tunnet lapsesi ja ettei ole sairas. Ryhmässä on paljon lapsia joten henkilökunta ei tiedä lapsen kuntoa kotona vaan ilmoittaa vanhemmalle oireiden perusteella asiasta. Sano että ilman muuta pidät lapsem kotona jos hän on sairas, onhan hän sinun lapsesi. Muttet muutamasta aivastuksesta ota kotiin.

Tieäisit vain kuinka monta lasta on hoidossa räkätaudissa jatkuvasti, sille ei oikeasti voi henkilökunta mitään kun pk on palvelu ja vanhemmat huoltajia. Tietenkin on eri asia jos lapsi on selkeästi sairas eikä hoideta kuntoon, voi olla keskustelun paikka. Tästä ei tainnut olla ap kohdalla kysymys.

Tsemppiä, pidä puolesi. On aina hankalampaa yksin kuin jos vierellä olisi toinen vanhempi. Mutta sinä tunnet ja tiedät lapsesi kunnon parhaiten.

Vierailija
10/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo.

FYI

Vierailija
11/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on soitettu väsymyksestä, ihottumasta ym. Ja pakko on hakea, muuten seuraa lastensuojeluilmoitus.

Ei seuraa eikä sillä uhkailu ole laillista eikä edistä perheen ja lapsen etua. Virkavirhe, ota yhteys pk johtajaan

T: ope pk

Vierailija
12/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis päiväkoti-ikäiset lapset sairastavat ihan oikeastikin paljon, jos huono säkä käy.

Meillä oli jompikumpi vanhemmista varmaan joka kuukausi lapsen kanssa saikulla ikävuodet 1-4.

Viisivuotiaana rupesi helpottaa, eskarista tais olla pois 2x ja nyt on koulusta ollut ekan lukuvuoden aikana kerran pois.

Työ ei vaan pikkulapsen vanhemmalle voi olla kovin tärkeä, jos niitä tukijoukkoja ei löydy.

Yksittäinen aivastus ei ole syy lähettää ketään kotiin.

Vierailija
13/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen työpaikalla. Tämä on selvää syrjintää. Tasa-arvo ei kyllä toteudu millään tavalla lapsettomien ja lapsellisten ihmisten kesken. Kollega valitti esimiehelle kun olin niin paljon poissa - ja muutettiin siksi sijaistuskäytäntöjä, Nyt minulla ei enää esim. ole ollenkaan sijaista, ja työt kasaantuu sillä välin kun joudun olemaan pois. Eniten mieltä imartelevaa oli se, että kollega sai tästä hyvästä kannustuspalkkion. 

Vierailija
14/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisuuden jatkon voit ainakin unohtaa.

Vierailija
15/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisuuden jatkon voit ainakin unohtaa.

No höpö höpö. Jos järkevä esimies, ymmärtää, että päiväkodin aloituksesta seuraa paljon sairastelua, mutta ne vähenevät vuosi vuodelta hurjaa vauhtia. Ap vaikuttaa tunnolliselta työntekijältä, toivottavasti esimieskin on sen huomannut. Saisi kyllä puuttua tuohon kolleegoiden syrjimiseenkin.

Vierailija
16/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se totuus vaan on sellainen pienissä yrityksissä, ettei yrityksen talous työntekijän jatkuvia poissaoloja kestä. Yrittäjä joutuu tällöin tekemään itse ilmaisia tunteja, että saa sairastelevan palkan maksettua ja ei kukaan sellaista kovin pitkään tee. Mikäli joku sanoo, että työkaverit voi joustaa ja tehdä sairastelevan työt, niin eiköhän jokainen tee töitä vain oman palkkansa eteen.

Vierailija
17/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on järkipäiväkoti! 🙏

Vierailija
18/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen työpaikalla. Tämä on selvää syrjintää. Tasa-arvo ei kyllä toteudu millään tavalla lapsettomien ja lapsellisten ihmisten kesken. Kollega valitti esimiehelle kun olin niin paljon poissa - ja muutettiin siksi sijaistuskäytäntöjä, Nyt minulla ei enää esim. ole ollenkaan sijaista, ja työt kasaantuu sillä välin kun joudun olemaan pois. Eniten mieltä imartelevaa oli se, että kollega sai tästä hyvästä kannustuspalkkion. 

Niin jotta muiden pitäisi tehdä sun työt sillä välin kun sinä vedät lonkkaa himassa täydellä palkalla? Totta hemmetissä sun työt odottaa sua kun menet seuraavan kerran töihin.

Mulla oli joskus työkaverina samanlainen työpaikan freeloaderi kuin sinä. Lapsi oli kipee, sit oltiin itte kipeitä ja aina viikonlopun molemmin puollin, kuis ollakaan. Jos se lapsi oikeesti olisi ollut niin usein sairaana olisi sillä ollut joku vakavampi immuunipuutos. Mutta tämä äippähän keksi soittaa saikultaan milloin kellekin ja yritti nakittaa töitään muille. Eikä mitään kiireellisiä vaan sellasia, mitä ei itse viitsinyt tehdä. Itki sitten pomolle kun ne työt odotteli siellä omalla pöydällä kun seuraavan kerran kävi työpaikalla kääntymässä. Yhden työkaverin yritti saada ylipuhuttua vastaamaan sähköposteihinsa poissaollessaan. Ymmärtääkseni sairaan lapsen kanssa oleminen ei estä läppärin avaamista ja työskentelyä...

Vierailija
19/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän se nyt on jo todettu mutta yksi aivastus ei ole todellakaan mikään sairauden merkki. Niille voi ihan hyvin sanoa että tuollaisesta syystä ei lasta tarvtse tulla hakemaan kotiin, eikä myöskään väsymyksestä.

Minulle soitettiin että lapsi pitää hakea pois kun on niin väsynyt ettei jaksa kävellä. Väsymyksestähän ei tosiaankaan ollut kyse vaan laiskuudesta ja kiukuttelusta. Ekalla kerralla hain lapsen kotiin ja yllättäen parani jo parkkipaikalla. Toisella kerralla en enää hakenut ja kummasti silloinkin lapsi tervehtyi heti kun menivät ulkoa sisälle syömään. Meillä kotiin soitteli aina sama hoitaja ja otin yhteyttä johtajaan. Keskustelimme asiasta ja homma oli sillä selvä, turhat soittelut loppuivat. Eikä tullut lasua.

Vierailija
20/30 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi tuollainen työkaveri, oli varmaan 10 päivää kuukaudessa pois. Kyllä ärsytti tehdä senkin työt omien lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän