Tunteeko Suomen laki vahinkoa?
Jotenkin vain kummaksuttaa, että kaikesta pitää aina löytää syyllinen ja saada tuomittua. Viimeisimpänä tuo että teekuppi kaatunut lapsen päälle.
Kommentit (25)
Jos oiski sattunu lapsen isälle tuo,niin kyllähän se ois lytätty samantien ja vaadittu päätä pölkylle.
Jos kolhit toisen autoa vahingossa, vakuutus korvaa. Jos kolhit toisen autoa tahallasi, ja jäät siitä kiinni, vakuutus ei korvaa, vaan joudut maksamaan ihan omasta pussistasi tuhot, joita aiheutit.
Jos vanhempi pitää tulikuumaa juomaa pöydällä jalkojensa vieressä ja sohaisee sen lapsensa päälle aiheuttaen sen että 1/4 lapsen kehosta saa palovammoja, niin on se sen luokan huolimattomuutta että sietää todellakin korvata lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos kolhit toisen autoa vahingossa, vakuutus korvaa. Jos kolhit toisen autoa tahallasi, ja jäät siitä kiinni, vakuutus ei korvaa, vaan joudut maksamaan ihan omasta pussistasi tuhot, joita aiheutit.
Vahinkokin on kiinni olosuhteista. Jos olet humalassa törmätessäsi vahingossa, vakuutus kyllä korvaa vastapuolelle, mutta perii sinulta takaisin. Rattiin nukahtaminenkin nostaa syyllisyyttä.
Olen omille lapsilleni kovasti yrittänyt opettaa, että myös ne vahingossa tulleet sotkut pitää jonkun siivota. Esim. lapsi ottaa kaapista vaatteen, ja samalla toinen vaate tipahtaa lattialle. Olen sanonut lapselle, että se pitää nostaa sieltä takaisin kaappiin. Lapsi on väittänyt, että ei hänen tarvitse, koska se tipahti vahingossa. Olen kysynyt, kenen sitten pitää se nostaa. Kun ei syyllistä ole, pitää seuraukset hoitaa sen, jonka toiminta aiheutti vahingon.
Toinen tilanne: Menin keittiöön. Siellä oli maitoa pöydällä ja lattialla. Kun kysyin, mikä on homman nimi. Lapsi sanoi, että se oli vahinko. Sanoin, että olisi pitänyt kertoa, jos ei osaa itse siivota. Lapsi edelleen vetosi, siihen, että se oli vahinko. Sanoin, että vaikka se maito meni sinne vahingossa, se ei vahingossa eikä itsestään sieltä pois lähde, vaan se pitää jonkun sieltä siivota. Yhdessä sitten siivottiin.
Se nyt vaan on fakta, että vahinkoja välillä sattuu. Huolimattomuus lisää vahinkojen riskiä. Ja aina pitää jonkun kantaa vastuu vahingon seurauksista. Tuossa teekuppi-jutussa on varmaan tutkittu, syyllistyikö aikuinen huolimattomuuteen.