Alkuraskaus (rv 16) ja noidannuoli
Onko kellään ollut noidannuoli raskaana ollessa? Minulla on tänään ollut valtavan kipeä selkä, ja se muistuttaa kovasti pari kuukautta sitten ollutta noidannuolta. Jos joku tietää mitä voi ja saa tehdä selkäkivulle olisin erittäin iloinen! Pliis auttakaa!!!!!
Kommentit (3)
Olen kärsinyt valtavista selkävaivoista jo useita vuosia.
Minkä tyyppistä kipusi on? Heijastaako kipuilu toiseen jalkaan? Rajoittaako liikkumistasi? Istuessasi vaikka keittiön tuolilla jalat 90 asteen kulmassa ja painaessasi lauan rintaan ja samalla nostaessasi jalkaterääsi (polvi joustaa), tuntuukohelvetillinen tuska?
Minun selkäkipuilu on sellaista, että yhtäkkiä vaikkapa kävellessä tuntuu, että menee jalat alta ja sen jälkeen alkaa n. kolmen viikon paranemisprosessi, josta ensimmäinen vk menee täysin sängyn pohjalla maaten. Lepo on ensiarvoista selkäsärkyjä hoidettaessa, sillä kiputila johtuu yleensä aina selänlihasten valtavasta krampista, joka taas johtuu siitä, että välttääkseen kipua ihminen alkaa automaattisesti jännittää kroppaa ja siinä sitä sitten ollaan.
Vatsalihasten hyvä kunto on edelytys selkävaivoilta välttymiselle. Lisäksi kävely ja uinti ovat erinomaisia.
Vastaa kuitenkin tarkemmin minkälaista kipusi ja oireesi ovat niin voin sitten kertoa vähän lisää.
Kiitos teille molemmille vastauksistanne! Tuntuu niin tyhmältä kun vaan saa/voi ottaa kurkkupastilleja ja vihreää teetä tms. kipuun ;-) Eihän sellainen auta kovaan tuskaan.
Siis kipu tuntuu aina kun liikun, ei kävelessäni mutta se rajoittaa kovasti liikkumista, en esim pääse pois sängystä tai tuolista. Mutta kipu ei heihastu toiseen jalkaan eikä varmaan sen takia liity iskias-kipuun. Kipu alkoi yllättäen kun heräsin aamulla, joten en tiedä varmasti mikä sen aiheutti. Illalla kipu on pahempi (nostelen esikoista päivän mittaan moneen kertaan) ja se johtuu varmaan jännittämisestä. Mutta millä tavalla oireita voidaan hallita ja kipua pienentää?
... mutta selkävaivoja on ollut jo ekasta raskaudesta(10v sitten) asti. Nyt en ole uskaltanut syödä kuin yhdesti panadolin ja sitten olen käyttänyt jääsalvaa iltaisin nukkumaan mennessä.
Minulla tahtoo koko selkä niskat ja hartiat mukaan lukien jumittaa aina välillä. Alle viikko sitten viimeksi jumahti niin, että meinasi itku päästä kun yöllä kömmin vessaan. Se meni ohi hieromalla, jääsalvalla ja sillä yhdellä panadolilla. Kannattaa mennä lääkäriin, jos ei mene ohi, koska lääkäriltä saa kuitenkin sellaiset lääkkeet, jotka ei vahingoita vauvaa.
En olisi itsekkään uskonut, että tässä vaiheessa tulisi vielä selkävaivoja, kun rv on nyt 8+2, mutta mikälie jännitystila sitten tämänkin laukaisi ????
Toivottavasti saat apua vaivaasi.