Siemeniä postista? Älä avaa, älä kylvä!! Varo!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007751963.html
Siemeniä lähetetty mm Kiinasta, tarkoituksena pilata maan omat kasvit ja viljat
Kommentit (14)
Änkeröisiä! Selvisi tämäkin lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä oli jo avannut ja kasvatellut keittiön kattoon asti. Eli nopeasti leviävää sorttia. Tästä pitäisi olla uutisissa.😮
Ei kai kukaan oikeasti ole noin tyhmä?!!!
näitä siemeniä tutkittiin ja sieltä löytyi matoja. Madothan saattavat olla ankeroisia, jotka alkavat itsessään olla vaarallisia kasveille.
Älä avaa siemenpakkauksia.
Lähetä tieto saapuneesta pakkauksesta ja sen lähtömaasta sekä valokuva siemenpakkauksesta sähköpostiin: kylvosiementuonti@ruokavirasto.fi ja odota ohjeistusta.
Vaihtoehtoisesti hävitä avaamaton siemenpakkaus sisältöineen polttamalla. Siemenpakkauksia ei tule missään tapauksessa avata tai siemeniä kylvää tai kompostoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä oli jo avannut ja kasvatellut keittiön kattoon asti. Eli nopeasti leviävää sorttia. Tästä pitäisi olla uutisissa.😮
Ei kai kukaan oikeasti ole noin tyhmä?!!!
Oletko tosissasi? Mä olen varma, että joku neropatti syö niistä tehtyä mysliäkin luonnonjugurttinsa kera.
Joku varmasti jo levittänyt noita.
Ihan varmasti joku pälli levittää niitä ulos maahan.
Kuivattuja matoja. Wow .. Pastaan ..
Sincc
Mulla ainakin tulleet siemet jo itämässä ja tarkoitus laittaa kasvimaalle keväällä.
Mä tilasin just leijonankitaa montakiloa Kiinasta. Saan nätin kasvimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin tulleet siemet jo itämässä ja tarkoitus laittaa kasvimaalle keväällä.
Olethan pliis trolli. Tämä ei ole mikään vitsi. Jos olet koskaan katsonut Australian rajalla ohjelmaa, niin tiedät että on kasvilajeja jotka voivat tuhota maatalouden.
Joku luuli "mainokseksi" ja oli jo itänyt pussissa. Ihan hetkessä jo kattoon asti kasvaa ja kyseli täällä mikä voisi olla. 🙈
Ruokaviraston mukaan siemenet on pakattu pieniin muovipusseihin. Ne eivät näytä tavallisilta kaupoissa myytäviltä siemenpakkauksilta, eikä kasvilajia kerrota. Lähetyksen päällysmerkintä saattaa ilmoittaa sisällöksi esimerkiksi korut tai lelut. Toistaiseksi ei tiedetä, miten lähetysten vastaanottajat on valikoitu.
Mystiset siemenlähetykset nivoutuvat osaksi kansainvälistä ilmiötä. Tapauksia on raportoitu muun muassa Iso-Britanniassa, Ranskassa, Tanskassa ja Saksassa sekä Israelissa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Intiassa. Tanskassa lähetyksiä saaneiden ihmisten määrä on Pietilän mukaan tuhansissa.
Kyse voi olla bioterrorista.
Ruokavirasto neuvoo siemeniä vastaanottaneita suomalaisia toimimaan seuraavien ohjeiden mukaisesti:
Älä avaa siemenpakkauksia.
Lähetä tieto saapuneesta pakkauksesta ja sen lähtömaasta sekä valokuva siemenpakkauksesta sähköpostiin: kylvosiementuonti@ruokavirasto.fi ja odota ohjeistusta.
Vaihtoehtoisesti hävitä avaamaton siemenpakkaus sisältöineen polttamalla. Siemenpakkauksia ei tule missään tapauksessa avata tai siemeniä kylvää tai kompostoida.