Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairausloma ja kyselevät työkaverit - onko tämä normaalia?

Vierailija
20.01.2021 |

Olen raskaana ja jäämässä äitiyslomalle. Ennen äitiysloman alkua jouduin jäämään sairauslomalle. Raskauteni on ollut vaikea ja sairausloman riski on ollut työpaikalla tiedossa. Ilmoitin sairauslomasta töihin ja edessä oli valtava kysymystulva. Vointini ei kiinnosta eikä sitä ole kysytty, vaan työkaverit stressaavat töistä. Työkavereilla on työhön liittyen valtavasti kysymyksiä, joihin haluavat saada vastauksen ennen kuin jään äitiyslomalle. Sairauslomasta viis, viestejä laitellaan silti eri kanavien kautta. Kukaan ei kiitä tekemistäni töistä, vaikka valmistelin monet asiat valmiiksi muita varten, kun sairausloman riski oli olemassa. Kysellään sen sata asiaa ja stressataan, miten pärjätään kun jään pois (miksi eivät pärjäisi, työt on hoituneet tähänkin asti?). Töistä pois jäämiseni (äitiysloma) on ollut tiedossa pitkään, joten pois jäämiseni ei ole yllätys. En ymmärrä tätä kysymystulvaa. Mielestäni kukaan ei ole töissä korvaamaton ja työt hoituvat kyllä. Tilalleni tulee sijainen, joten töitä ei tarvitse tehdä pienemmällä porukalla. Väsyttää, kun sairaana joudun kuuntelemaan tuota kysymystulvaa, vaikka nyt pitäisi levätä.

Onko tällainen kysymystulva normaali, kun työntekijä jää pois töistä? Miksei sairauslomalla saa olla rauhassa?

Ap

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... runsaan 30 ihmisen esihenkilönä tunnistan tuon. Oiskohan kyse ap siitä, että olet itse ottanut tuollaisen roolin, että teet asioita muiden puolesta - ja olet opettanut heidät siihen.

Jos ja kun sinulle kerran tulee sijainen, miksi ihmeessä stressaat ja suostut tekemään etukäteen asioita? Hä?

Eikös sinun omienkin sanojesi mukaan pitänyt ajatella, että ei sota yhtä naista kaipaa.

Nyt vaan sanot jatkossa, että "minulle tulee sijainen, hän hoitaa sitten tuon."

Ottakoot myös itse vastuuta omista töistään, sinun ei tarvitse etukäteen urakoida heidän puolestaan yhtään mitään. Ja sitten marttyyrinä ihmetellä, miksi kukaan ei kiittele. No ei kai, kun olet heidät tuollaisiksi tumpuloiksi totuttanut!

Vierailija
22/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammaloisija kehtaa valittaa. Kaikkea sitä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

Olen siis työssäni omasta mielestäni ollut hyvin perusteellinen. Olen tehnyt kaikki asiakirjat, ohjeistukset yms selkeästi kirjallisena työpaikkamme viestintäkanavaan ja laittanut vielä Teamsin keskusteluketjuunkin tiedon, mistä löytyvät (nämä tiedot on saanut myös sijainen). Toisaalta työkaverit valittavat, kun teen todella tarkat kirjalliset ohjeet, toisaalta kysellään pikkuasioista (jotka löytyisivät ohjeista, jos ne viitsisi lukea läpi).

Ap

Vierailija
24/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks ap:n aloitusta on alapeukutettu noin paljon??

Vierailija
25/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Olen siis työssäni omasta mielestäni ollut hyvin perusteellinen. Olen tehnyt kaikki asiakirjat, ohjeistukset yms selkeästi kirjallisena työpaikkamme viestintäkanavaan ja laittanut vielä Teamsin keskusteluketjuunkin tiedon, mistä löytyvät (nämä tiedot on saanut myös sijainen). Toisaalta työkaverit valittavat, kun teen todella tarkat kirjalliset ohjeet, toisaalta kysellään pikkuasioista (jotka löytyisivät ohjeista, jos ne viitsisi lukea läpi).

Ap

Miksi vastailet? Laita se poissaoloilmoitus sähköpostiin kuten on neuvottu. Se on ainoa vastaus mitä tarvitaan.

Muihinkaan kyselyihin ei tartte vastata tai vastaat vaan että olet saikulla, ota yhteys esimieheen. Mikä tässä on vaikeaa?

Jos itse vastailet saikulta, ei kyselyt lopu. Jos vastaat, se on oma valintasi.

Vierailija
26/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Ap

Miksi vastailet? Laita se poissaoloilmoitus sähköpostiin kuten on neuvottu. Se on ainoa vastaus mitä tarvitaan.

Muihinkaan kyselyihin ei tartte vastata tai vastaat vaan että olet saikulla, ota yhteys esimieheen. Mikä tässä on vaikeaa?

Olen siis tehnyt nämä ennen sairauslomaa.

Ap

Vierailija
27/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne haluaa jo sijaisen sinun tilalle

Vierailija
28/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilkeitä ihmisiä täällä ja töissä

Vierailija
29/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Ap

Ap

Mikä sun ongelma on? Sulle on jo sanottu, että älä vastaa. Eivät varmasti kysele, kun lopetat sen vastailun. Miksi siis jatkat ja heittäydyt marttyyriksi?

Nostat jalat pöydälle ja suljet sähköpostin. Älä vastaa muita kanavia tuleviin viesteihin. Yksinkertaista.

Vierailija
30/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ainakin voit kokea olevasi tärkeä

kun lähden töistä, sammutan puhelin ja jätän sen työpaikalle, ja kun työkonetta ei ole niin mailitkin näen puhelimesta vasta seuraavana päivänä (en edes tiedä työmailini palvelinta eikä salasanaa, enkä selvitä)

yleensä kun ei vastaa niin loppuu kyselytkin, tässä on vähän sellainen "makaa kuten petaa" asetelma, toki tämä riippuu todella paljon työpaikasta, jossain se on helpompaa, jossain vaikeaa

ps. koeaika pitäisi lailla kieltää koska se ajaa ihmisiä toimimaan "teen kaiken" ettei tule potkuja tyyppiseen toimintamalliin ja nykyään kun mennään töistä toiseen niin aina koeaika ja koeaika jne ja tuon jälkeen vaikea päästä tavoita irti jotka kaikki olettaa että teet kuten ennenkin

Vierailija
31/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu. Eniten ärsytti, kun koskaan ei kehuttu työtäni tai arvostettu sitä, päinvastoin annettiin ymmärtää ettei arvostettu. Mutta kun olin jäämässä pois töistä niin alkoi tää "Onpa sääli kun jäät pois", "Mulla ois vielä pari supertärkeää kysymystä", "Voitko hoitaa vielä tän?" jne. Koittakaa jo päättää, olenko mä tarpeellinen työssäni vai en.🙄

Sama kokemus vuosien takaa. Tein työni todella tarkasti, edeltäjäni oli ollut hyvin suurpiirteinen. Tarkkaa työtäni ei arvostettu työkaverien keskuudessa eikä kiitosta kuulunut. Esimiehet suitsuttivat työtä, mutta esimiesten minulle sanomat kehut eivät lämmittäneet työkaverien mieltä. Kun olin jäämässä pois, niin alkoi voivottelu pois jäämisestä ja kunnon tenttaaminen ihan kaikesta mahdollisesta tyyliin "täytyykö tämän kokoinen hankinta kilpailututtaa?" (katsopa meidän alan tiedoista tai kysäise talouspuolelta). Siis asioita, jotka olisivat selvinneet kyllä vaivaa näkemällä. Kaikki piti saada valmiina. Ei tarvitse sanoa, etten tuohon paikkaan palannut hoitovapaan jälkeen.

Vierailija
32/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siksi, että hän tekee aivan liikaa ja stressaa ihan turhista. Ja vielä odottaa kiitosta siitä, että on totuttanut kollegansa siihen, että HÄN kyllä hoitaa. Oikeasti nyt! On hyvä tasata ja välittää tietoa, mutta joka asiassa pätemistä harjoittavalta ihmiseltä tietysti odotetaan roolinsa täyttämistä. 

Olen ollut paljon esimieskoulutuksessa ja paras ja olennaisin oppi on, että hyvä esimies valmentaa alaisensa tekemään proaktiivisesti itse päätöksiä ja ratkomaan ongelmia. Hyvä esimies ei tee alaistensa puolesta asioita, vaan tekee itsestään tavallaan "tarpeettoman" - oikeasti hänellekin jää tärkeää linjanvetoa ja henkilöstöhallintaa kyllä, mutta ei siis saa mennä puuttumaan lillukanvarsiin ja tekemään asioita alaisten puolesta.

Sama pätee kollegiaaliseen työnjakoon. Oma tontti hoidetaan, eikä aleta tekemään muiden töitä heidän puolestaan tuolla lailla, mitä ap kertoo tehneensä.'

Sinänsä toivon hänelle rentouttavaa saikkua ja malttia olla puuttumatta saikulta käsin töihinsä - että vauvakin pysyy terveenä eikä synny kesken!

21

Vierailija
33/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Ap

Ap

Mikä sun ongelma on? Sulle on jo sanottu, että älä vastaa. Eivät varmasti kysele, kun lopetat sen vastailun. Miksi siis jatkat ja heittäydyt marttyyriksi?

Nostat jalat pöydälle ja suljet sähköpostin. Älä vastaa muita kanavia tuleviin viesteihin. Yksinkertaista.

Mitä sun ongelma on, kun oot noin tyly?

Vierailija
34/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi, että hän tekee aivan liikaa ja stressaa ihan turhista. Ja vielä odottaa kiitosta siitä, että on totuttanut kollegansa siihen, että HÄN kyllä hoitaa. Oikeasti nyt! On hyvä tasata ja välittää tietoa, mutta joka asiassa pätemistä harjoittavalta ihmiseltä tietysti odotetaan roolinsa täyttämistä. 

Olen ollut paljon esimieskoulutuksessa ja paras ja olennaisin oppi on, että hyvä esimies valmentaa alaisensa tekemään proaktiivisesti itse päätöksiä ja ratkomaan ongelmia. Hyvä esimies ei tee alaistensa puolesta asioita, vaan tekee itsestään tavallaan "tarpeettoman" - oikeasti hänellekin jää tärkeää linjanvetoa ja henkilöstöhallintaa kyllä, mutta ei siis saa mennä puuttumaan lillukanvarsiin ja tekemään asioita alaisten puolesta.

Sama pätee kollegiaaliseen työnjakoon. Oma tontti hoidetaan, eikä aleta tekemään muiden töitä heidän puolestaan tuolla lailla, mitä ap kertoo tehneensä.'

Sinänsä toivon hänelle rentouttavaa saikkua ja malttia olla puuttumatta saikulta käsin töihinsä - että vauvakin pysyy terveenä eikä synny kesken!

21

Viitaan siis tähän: "Kukaan ei kiitä tekemistäni töistä, vaikka valmistelin monet asiat valmiiksi muita varten, kun sairausloman riski oli olemassa."

Muiden töitä ei tehdä. Ei ainakaan, jos ollaan jäämässä saikulle.

Vierailija
35/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

21

Viitaan siis tähän: "Kukaan ei kiitä tekemistäni töistä, vaikka valmistelin monet asiat valmiiksi muita varten, kun sairausloman riski oli olemassa."

Ihan vaan vinkkinä: aika usein jonkun työt muuttuu muiden töiksi, jos hän jää saikulle. Eli Emman työtehtävät a, b ja c on Emman työtehtäviä. Jos Emma valmistelee ne etukäteen, niin se helpottaa Minnaa, joka joutuu Emman jäätyä saikulle tekemään nuo tehtävät a, b ja c. Eli ei se ole muiden töiden tekemistä, jos hoitaa omat työnsä tai valmistelee ne etukäteen niin, että sijaisen on helpompi ottaa koppia.

Vierailija
36/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

21

Ihan vaan vinkkinä: aika usein jonkun työt muuttuu muiden töiksi, jos hän jää saikulle. Eli Emman työtehtävät a, b ja c on Emman työtehtäviä. Jos Emma valmistelee ne etukäteen, niin se helpottaa Minnaa, joka joutuu Emman jäätyä saikulle tekemään nuo tehtävät a, b ja c. Eli ei se ole muiden töiden tekemistä, jos hoitaa omat työnsä tai valmistelee ne etukäteen niin, että sijaisen on helpompi ottaa koppia.

Etukäteen voi valmistautua, mutta kun saikulla ollaan, ei pidä tehdä töitä. Tähän sisältyy myös viesteihin vastaaminen.

Poissaoloviesti sähköpostiin on ainoa mitä kannattaa tehdä. Sähköpostia ei saikulla lueta eikä viesteihin vastata.

Vierailija
37/37 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkojen kotkotuksia. Minä miehenä kun olen ollut sairauslomalla niin ei ole kyselty mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä