Moni valittaa, että menee paljon rahaa lääkkeisiin, paljonko siis?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meni viime vuonna reseptilääkkeisiin 700e. Siihen päälle vielä vitamiinit yms. omahoitopillerit.
Vitamiinit ja omahoitolääkkeet eivät ole pakollisia. Syö muutakin kuin karkkia ja einestä niin et tarvitse niitä.
Minä syön huippu terveellisesti ja keväällä kaaduin ja ranne murtui, niin eikö vain lääkäri määrännyt kalkkia ja D-vitamiiniä, vaikka arvot oli viitteiden sisällä, kun ikää yli 40v.
Siitä yliannoksesta sulle tulee rytmihäiriöitä. Liikaanookseta sydänpysähdys.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä valitusta. Sossu korvaa lääkkeet 100 %. Jos taas ei ole oikeutettu sossun rahoihin, ei ole tarpeeksi köyhä. Eli onko ruikutus sitä, että ei päästäkään lentelemään etelään, kun täytyy matkarahat laittaa lääkkeisin? Aikamoinen ensimmäisen maailman ongelma, jos minulta kysytään. Monella työttömällä ei ole varaa matkustella minnekään, vaikka olisi terve kuin pukki.
Juuri pienituloisella, itse itsensä elättävällä satojen eurojen lääkekulut kyllä tuntuvat.
70-80e kuussa. Allergiaan ja suolistosairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meni viime vuonna reseptilääkkeisiin 700e. Siihen päälle vielä vitamiinit yms. omahoitopillerit.
Vitamiinit ja omahoitolääkkeet eivät ole pakollisia. Syö muutakin kuin karkkia ja einestä niin et tarvitse niitä.
Minä syön huippu terveellisesti ja keväällä kaaduin ja ranne murtui, niin eikö vain lääkäri määrännyt kalkkia ja D-vitamiiniä, vaikka arvot oli viitteiden sisällä, kun ikää yli 40v.
Siitä yliannoksesta sulle tulee rytmihäiriöitä. Liika-annoksesta sydänpysähdys.
"Yliannostuksen oireita ovat:
anoreksia,
väsymys,
pahoinvointi,
oksentelu,
ummetus tai ripuli,
polyuria,
nokturia,
hikoilu,
päänsärky,
jano,
uneliaisuus ja
huimaus.
Krooninen yliannostus voi johtaa hyperkalsemian seurauksena
v e r i s u o n t e n ja muiden elinten k a l k k i u t u m i s e e n .
Hyperkalsemian yhteydessä D-vitamiinin käyttö tulee lopettaa, kunnes plasman kalsiumpitoisuus on
palautunut normaaliksi. Palautumista nopeuttaa vähän kalsiumia sisältävä ruokavalio ja riittävä
nesteen saanti.
Vaikea hyperkalsemia vaatii sairaalahoitoa.
Tapauksen vaikeusasteesta riippuen annetaan kortikosteroideja tai muita lääkkeitä kuten loop-diureetteja laskemaan seerumin kalsiumkonsentraatiota."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä yliannoksesta sulle tulee rytmihäiriöitä. Liika-annoksesta sydänpysähdys.
Toisessa valmisteessa lukee:
"Yliannostus saattaa johtaa vitamiinimyrkytykseen ja hyperkalsemiaan.
Hyperkalsemian oireita ovat
ruokahaluttomuus,
jano,
pahoinvointi,
oksentelu,
ummetus,
vatsakipu,
lihasheikkous,
uupumus,
mielialahäiriöt,
p o l y d i p s i a, (*mitähän se mahtaa olla?*)
lisääntynyt virtsaneritys,
luukipu,
nefrokalsinoosi,
munuaiskivet ja
vakavissa tapauksissa sydämen rytmihäiriöt.
Vakava hyperkalsemia saattaa johtaa k o o m a a n ja kuolemaan.
Jatkuvasti korkeat kalsiumpitoisuudet saattavat aiheuttaa pysyviä m u n u a is v a u r i o i t a
ja pehmytkudoksen kalkkiutumista.
Hyperkalsemian hoito:
Kalsium- ja D-vitamiinihoito on keskeytettävä. Myös tiatsididiureetti-, litium-, A-vitamiini-, D-vitamiini- ja sydänglykosidihoito pitää lopettaa.
Huolehditaan nesteytyksestä ja tapauksen vaikeusasteesta riippuen annetaan loop-diureetteja, bisfosfonaatteja, kalsitoniinia tai kortikosteroideja joko yksinään tai yhdistelmähoitona.
Seerumin elektrolyyttejä, munuaisten toimintaa ja diureesia tulee tarkkailla.
Vaikeissa tapauksissa seurataan EKG:tä ja keskuslaskimopainetta."
lukuun otettavat osittain korvattavien omavastuulääkekuluni jäävät noin 100 € alle maksukaton, Sen lisäksi toinen viissatanen menee tarpeellisiin lääkkeisiin. joita ei lueta kattoon kuuluviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä valitusta. Sossu korvaa lääkkeet 100 %. Jos taas ei ole oikeutettu sossun rahoihin, ei ole tarpeeksi köyhä. Eli onko ruikutus sitä, että ei päästäkään lentelemään etelään, kun täytyy matkarahat laittaa lääkkeisin? Aikamoinen ensimmäisen maailman ongelma, jos minulta kysytään. Monella työttömällä ei ole varaa matkustella minnekään, vaikka olisi terve kuin pukki.
Juuri pienituloisella, itse itsensä elättävällä satojen eurojen lääkekulut kyllä tuntuvat.
Kannattaa pyytää lääkäriltä reseptille kaikki apteekin shampoot ja pesuaineet ja vitamiinipillerit ja ihorasvat, niin sossu (kela) maksaa reseptillä määrätyt.
Maksukatto tuntuu epikseltä.
600 on paha köyhälle. Rikkaalle yks vitunmaku.
Minulla maksukatto täyttyy 2 kuukauden lääkkeistä. Olen siis iloinen veronmaksaja.
Valitettavasti elämäntapoja muuttamalla en pääse eroon autoimmuunihepatiitistani, joka on minulle tullut tuntemattomasta syystä. Ilman lääkitystä joutuisin elinsiirtojonoon maksan tuhottua itse itsensä.
En ole eläissäni tupakoinut, en käytä juuri alkoa, olen normaalipainoinen. Käyn kuntosalilla säännöllisesti ja syön terveellisesti.
Vaikka olenkin suht hyvin tienaava, niinkyllä se kuutisensataa euroa apteekkiin aina kirpaisee.
Maksukatto on sama kaikille, ja siinä se virhe onkin. Jos on takuueläkkeellä niin on se paljon, mutta jos hankkii nettona 2000 euroa kuussa niin se onkin kohtuullista.